Restaurant de Kansel

Betaalbare Belgische keuken geserveerd in een gezellig decor met religieuze accenten.

Restaurant de Kansel dankt zijn naam aan de antieke preekstoel die het pronkstuk van het interieur vormt. Als je binnenkomt, valt je oog meteen op het ingebouwde glasraam (dat wel beter tot zijn recht zou komen met een aangepaste verlichting). Het mooi verzorgde interieur is uitgevoerd in donkere baksteen en afgewerkt met neo-gotisch kerkmeubilair (wierrookvaten, kaarsen, schilderijen,..). Het restaurant wordt door bogen en trappen opgedeeld in verschillende stukken, wat zorgt voor een intiemere sfeer aan tafel. ‘s Winters kan je je koude voeten en handen warmen aan de open haard. In de zomer kan je buiten op het terras eten. Een restaurant voor de liefhebbers van gezelligheid, dus. Hippe vogels zullen zich in de Kansel niet op hun plaats voelen.

Op het menu staan typische Vlaamse streekgerechten (stoofvlees op Leuvense wijze, konijn op Brabantse wijze,…) broederlijk naast gerechten uit de wereldkeuken (chili con carne, goulash, vol-au-vont, paëlla). Maar de hoofdtoon blijft degelijk Belgische eten: een goeie steak, kipfilet of zalmfilet met een aangepaste saus erbij. Dit alles voor een zeer betaalbare prijs. Voor tien euro heb je al een lekker vleesgerecht, voor een visschotel betaal je rond de dertien euro.

Er is ook gedacht aan de pastaliefhebber. De kaart biedt een tiental verschillende pasta’s aan. Je kiest zelf of je een grote portie of een kleine portie wil. Een pasta kost ongeveer zes euro. Om mijn honger te stillen en nog een plaatsje over te houden voor het dessert, volstaat een kleine pasta. Mensen met grote honger kunnen zich te goed doen aan de grotere versie. Vergeet zeker niet te informeren naar de pastakaart: wie elf pasta’s eet in de Kansel, krijgt de twaalfde gratis. Ideaal voor studenten.

Zoetebekken kan ik zeker het artisanaal roomijs aanbevelen. Een streling voor de smaakpupillen en een aangename afkoeling in de zomer. (En een reden om de kleine pasta te nemen. ;-) )

Vergeet ook niet de papieren nieuwsbrief van de Kansel te lezen. Je vindt er eentje op elke tafel. In de nieuwsbrief worden de laatste nieuwtjes en aanbiedingen van de Kansel opgenomen. Zo organiseerde de Kansel bijvoorbeeld in het begin van het academiejaar een speciale pasta-actie voor studenten. De Kansel denkt ook aan gezinnen met kinderen, want per betalende ouder mag één kind jonger dan twaalf jaar kiezen uit een aantal gratis gerechten. Erg budgetvriendelijk. De Kansel heeft ook aangepaste menu’s voor groepen.

Het eten in de Kansel is lekker zonder meer. Verwacht geen culinaire hoogstandjes (dat is voor die prijs ook niet echt mogelijk). De atmosfeer is gezellig en de bediening zeer vriendelijk. Meer hoeft dat soms echt niet te zijn.

Praktisch:
Muntstraat 15
3000 Leuven
016/22.09.23
info@dekansel.be
http://www.kansel.be

open:
maandag tot vrijdag: 12.00 tot 22.30u
zaterdag: 12.00 tot 24.00u
zondag enkel open in juni, juli en augustus

Onze keuze:
Spaghetti Kansel
Spaghetti vegetarisch
Vol-au-vent
Konijn op Brabantse wijze

Update 16/07/2009: De uitbaters van de Kansel lezen Leven in Leuven! Het interieur van de Kansel werd onlangs opgefrist en de mooie glasramen komen met de nieuwe verlichting veel beter tot hun recht. Op 15 juli 2009 werd er een feestje gegeven ter ere van de make-over. De genodigden kregen de kans uitgebreid te proeven van de nieuwe cocktail op de kaart, de cointreaupolitan.

cointreaupolitan

glasraam

Bookmark and Share

Er zijn 4 reacties op “Restaurant de Kansel”

Isabelle
(on januari 18th, 2009 at 21:19)

Ik heb duidelijk een andere bediening gehad dan. Van het eten in De kansel nooit te klagen gehad, maar van de bediening dus wel! Na een tijdje het menu bestudeerd te hebben, wuifden we naar de ober om onze bestelling door te geven. De eerste keer reageerde hij niet. De tweede keer kwam hij naar de tafel en zijn eerste woorden waren ‘zijn jullie mij voor de gek aan het houden?’. Wij wisten niet waar hij het over had, en vroegen uitleg. Bleek dat hij het als onbeleefd beschouwde dat mijn vriend zijn menukaart nog had openliggen, om te kunnen aflezen wat hij gekozen had. Wij waren een beetje verbaasd over de intensiteit van de reactie van de ober. Hij zei dat er al ‘genoeg met zijn voeten gerammeld werd’, dat hij er ‘alleen voor stond’ en dat hij dus niet zomaar wenste geroepen te worden. Mijn vriend excuseerde zich en zei dat het zeker niet beledigend bedoeld was, maar dit was niet voldoende voor de man. Zijn tirade ging nog een paar minuten verder. Uiteindelijk bleven wij kalm (we waren te verbaasd om te reageren) en konden we toch nog bestellen.

Na het eten, dat overigens erg lekker was, kwam de ober de borden halen. Op het allerlaatste ogenblik, toen de ober al één bord vast had, nam iemand nog het laatste broodje in het korfje. Je weet wel, je hebt niet echt honger meer, maar je denkt ‘ach het ligt er zo zielig, dat eet ik nog wel even op.’. Waarop de ober het bord op de tafel smeet (echt met een dreun) en zei dat het onbeleefd was om af te ruimen als er nog iemand aan het eten was. Hierop beende hij weg, om pas na een kwartier terug te komen afdekken.

Wij zijn meestal een vrij mondige groep, maar nu stonden we daar toch met onze mond vol tanden. Ik denk toch te mogen stellen dat we allemaal vrij goed opgevoed zijn en dus geen lessen in etiquette hoeven te krijgen van een ober, en zeker niet in een studentenrestaurant zoals de Kruimel.
Jammer, want het eten is er prima, maar zo’n donderpreek heeft mijn appetijt bij de Kruimel wel voor altijd om zeep geholpen!

 
Carolien
(on januari 18th, 2009 at 22:48)

@Isabelle: Dat is inderdaad niet zo’n leuke ervaring. Daar zou ik als klant toch iets van gezegd hebben. Ik kan aannemen dat die ober een slechte dag had, maar dat uitwerken op de klanten is beneden alle peil.

 
Patrick
(on mei 25th, 2009 at 17:59)

Deze zaak is de naam restaurant onwaardig, zelfs onze honden vonden de spaghetti niet te eten

 
Nicolaas
(on juni 11th, 2009 at 21:35)

Beste Isabelle,
als zaakvoerders van De Kansel willen wij ons verontschuldigen voor de onaangename manier waarop jullie bediend werden. Na een soortgelijke klacht, die rechtstreeks tot ons werd gericht, hebben wij de samenwerking met deze ober dan ook beëindigd.
Mogen wij u vragen om rechtstreeks contact met ons op te nemen via mail (nicolaas@kansel.be of mieke@kansel.be) of telefonisch(vragen naar Mieke of Nicolaas), dan kunnen wij jullie misschien tegemoet komen met een leuke verrassing.

Vriendelijke groeten,
Mieke De Winter
Nicolaas Van Buggenhout

 

Post een reactie