Japans restaurant Samourai

Update: Lees ook de recensie van 21 november 2010

Sinds juni 2005 is Leuven een Japans restaurant rijker. Je vindt restaurant Samourai in de Muntstraat, gezellig tussen een kliekje andere restaurants. Wij gingen proeven of het eten er even heldhaftig was als de naam deed vermoeden.

Dé grootste troef van dit restaurant is dat het eten op een grote bakplaat voor je neus wordt klaargemaakt. Je mag je verwachten aan een aantal spectaculaire trucjes met vlijmscherpe messen en bijhorend gegooi met eten. Als je met een grote groep bent, is dit restaurant een echte aanrader. Met iedereen in kimono zit de sfeer er meteen in. Enige minpuntje: je kan alleen maar een conversatie voeren met de mensen die links of rechts van jou zitten. Te mijden als je een echt diepgaand gesprek wil voeren, dus. Ook voor romantische afspraakjes laat je dit restaurant beter links liggen.

Wij hadden hier afgesproken met een bevriend koppel die een uitgesproken voorliefde voor de Japanse cultuur hebben. We waren dan ook erg benieuwd naar hun reactie op het eten dat we zouden voorgeschoteld krijgen. Omdat we alle tijd van de wereld hadden en zoveel mogelijk smaken wilden proeven, kozen we voor één van de uitgebreide menu’s op de kaart. Er zat net genoeg tijd tussen de verschillende gangen en de porties waren niet te groot, maar toen we aan gang zeven beland waren, begon ik mij toch serieus zorgen te maken of er nog wel een plekje zou overschieten voor het dessert. Grote eters zullen zich hier dus beslist in hun sas voelen.

De bediening was zeer vriendelijk en de koks aan de bakplaat hadden duidelijk plezier in hun werk. We kregen zelfs nog een extra portie inktvis voorgeschoteld omdat de kok de vorige portie te klein vond. Wat dus helemaal niet zo was! Onze vrienden waren onder de indruk van de kwaliteit van het voorgeschotelde eten. Je ziet ook hoe het bereid wordt, dus je bent zeker dat er in de keuken niet met je eten geknoeid wordt. Zelf ben ik een grote liefhebber van de Japanse keuken omdat het voorgeschotelde voedsel absoluut niet vettig is. Mijn vismenu was alvast om duimen en vingers bij af te likken.

De rekening die we achteraf gepresenteerd kregen, was niet goedkoop. Je moet rekenen dat je voor een gemiddeld menu toch 35 euro kwijt bent (zonder drank). Het eten en de show die je erbij krijgt, zijn dit echter meer dan waard.

Conclusie: Een aanrader voor de liefhebbers van de Japanse keuken die iets meer willen betalen om lekker te eten. Ideaal voor groepen.

Praktisch:
Muntstraat 9, 3000 Leuven
info@samourai.be
016/22 62 88
http://www.samourai.be

Onze keuze:
Menu Kyoto (vleesmenu)
Menu Sapporo (vismenu)
Menu Osaka (vlees-en-vismenu)

Bookmark and Share

Er zijn 17 reacties op “Japans restaurant Samourai”

raf helfsman
(on maart 12th, 2013 at 12:26)

new samourai is echt charmant romantisch stijlvol japanse restaurant in leuven
and met een chique moderne ambiance en een levendige en vrolijke atmosfeer ,heeft een echt lekeker eten en veel varieté en dat merk je aan alles , het is een echte hotspot .
probeer een tafel te reserveren met uizicht op het plein
de gerechten op de sushi kaart zijn uiterst creatief van aard. en er worden alleen de meest verse ingredienten
gebruikt . de show cooking van samourai zijn de specialiteit van de zaak

 
jack halfmans
(on maart 14th, 2013 at 11:43)

we did eat unbelievalbe sushi dinner here in samourai
when we saw the menu they do have lots of the choices
its amazing we followed the advise of the sushi sashimi mix 25 euro
its great sushi in flamer sushi is moving
its creazy idea but it s so nice so delicious its more than just sushi its art and passion
and the building is uniek too high platform and full of the budha painting
and with candle light
its realy romantic place to be
and not so expensive and kitchen is half open we can see inside its open view clean …

 
Carolien
(on maart 14th, 2013 at 22:31)

Even verduidelijken dat de twee bovenstaande reacties van de Samourai zelf komen.

 
Hedwig
(on maart 16th, 2013 at 14:18)

Zelf bezochten we de vernieuwde samourai ook al een keer. Het was een dikke tegenvaller. Het interieur is weliswaar mooi, maar de bediening en de gerechten lieten te wensen over. De gevraagde tempura kon niet geleverd worden wegens te druk, de sushi’s waren het vermelden niet waard. We werden aan een tafel gezet naast een frigo waar voortdurend drank werd uitgenomen. De wachttijden waren ook onaanvaardbaar.

De bakplaten vooraan in het restaurant zijn afgebroken. We zagen wel dat de kookplaat achteraan werd behouden. Misschien dat ze daar nog wel de menu’s van weleer serveren, want dat die waren inderdaad heel lekker.
Voorlopig zijn we echter niet geneigd nog eens terug te gaan. Misschien dat het terras dat er in de zomer staat ons nog eens weet te lokken…. ( maar onze vorige doortocht op dat terras had een hoog fawlty towers gehalte: met een totaal onverstaanbare ober, bestellingen die drie keer worden opgenomen en nog niet klopten, eten dat bij ons op tafel werd neergezet, weer werd weggehaald om vervolgens een kwartier later bij onze buren op tafel te verschijnen – we zagen namelijk perfect waar we eerder wat wasabi hadden weggenomen om met de sojasaus te mengen. Hilarisch was het wel!)

 
tania
(on mei 24th, 2013 at 19:30)

Dat was Via Groupon : •”Oosters take-away-menu voor een geslaagde lunch of diner
•Daily double sushi roll & samourai creative dragon roll (mix van allerlei sushi’s)
•Oosterse smaakbowl: dagverse wokgroentjes met rijst of noedels, kip, inktvis of zalm en een saus naar keuze’
Het was verschrikkelijk. Een sort van sushi met gedroogde kip , de tweede sort met surimi. Plastic beker met volle spaghetti / we vragen rijs/ op de top ligt een paar klein stukken van vis en peper. Ik denk .wat moet in de vuilnisbak wordt gegooid.ze ingepakt voor ons. Nooit meer Ik hou van sushi, maar het is echt parodie op het sushi

 
jp
(on mei 25th, 2013 at 16:27)

Samourai Leuven …..!
De zoveelste tegenvaller van Groupon.
Na het aankopen van het Groupon voucher volgde enkele dagen later reeds een aanpassing. Niet alles wat in de Groupon aanbieding stond vermeld was echt ook te bestellen. Een aanpassing NA aankoop dus.
Op welbepaalde dag en uur de meeneem-maaltijden besteld.
Daar in Samourai aangekomen en verwijzende naar onze bestelling werd pas genoteerd WAT we wilden hebben. Wat zegt U ? OK, nogmaals besteld en 20 minuten gaan wandelen in de Muntstraat ….!
Daarna nog 10 minuten wachten. Bediening met de glimlach, echt vriendelijk.
Thuis aangekomen bleek de gevraagde rijst vervangen door spaghetti. Veeeeel spaghetti….
De sushi waren beneden alle niveau. Een soort gedroogde kip, andere met ordinaire surimi.
Daar was maar één woord voor : schandalig. DE beloofde sausen :3 micro-plastic-zakjes sojasaus.
Onze conclusie : Wij eten zeer graag sushi en weten ondertussen ook HOE een lekkere sushi moet zijn gemaakt. Indien mensen van dit ‘aanbod’ van Groupon hebben gebruik gemaakt, net om sushi te leren kennen zijn ze ten eerste bedrogen voor hetgeen ze hebben betaald, weten ze ten tweede nog steeds niet WAT sushi is en HOE het zou moeten smaken en ten derde zullen ze waarschijnlijk gedegouteerd worden van het woord ‘sushi’.
Wie is hier de winner ? Groupon ? Samourai ? Ik weet het niet . Zeker niet de klant.
Foei Samourai. Waarom doe je niet beter ?

 
John V
(on juli 3rd, 2013 at 18:39)

Gewoonlijk eet ik sushi niet graag, maar Samourai is heel anders. Alles is vers en uitstekend. Ik voelde me niet ziek nadat ik gegeten heb. Dit is een plek waar je je vrienden kan meebrengen. De modieus, nog gezellige sfeer maakt het perfect voor alle gebeurtenissen. Ik ben opgewonden om daar terug te zijn.

 
Simon C
(on juli 3rd, 2013 at 18:40)

Dit is misschien mijn favoriet sushi restaurant voor een aantal redenen die gaan verder dan alleen de kwaliteit van de voedsel. Begrijp me niet verkeerd, de kwaliteit is geweldig hier. De totale ervaring brengt me hier regelmatig.
De showcooking is iets wat je niet kan missen omdat het echt spectaculair is.
Ik garandeer dat je niet alleen een fantastische gerechten zal krijgen, maar ook een vrolijke ambiance.

 
Randy J
(on juli 3rd, 2013 at 18:40)

Samourai provides finest Japanese food in a modern setting. The service was very attentive and their menu presentation was very attractive. We enjoyed our dinner and would certainly pay a visit again.
Pros: Zen-like décor. Authentic food. Mind-blowing showcooking.
Cons: Not too much to complain about.

 
Carolien
(on juli 4th, 2013 at 8:38)

Ik heb de bovenstaande drie reacties (John V, Simon C en Randy J) doorgelaten, maar ik wil hierbij wel aangeven dat deze afgaande op het IP-adres van drie keer dezelfde persoon afkomstig zijn en dat deze waarschijnlijk banden heeft met de Samourai. Geen onpartijdig oordeel over de kwaliteit van dit restaurant, dus.

 
Kyra Winne
(on oktober 4th, 2013 at 16:32)

Een heerlijke en schitterende culinaire ervaring. Absoluut de plaats voor mensen die gepassioneerd zijn voor voedsel en de beste van de beste genieten.
Dit is het sushi restaurant waar ervarene sushi chef een mooi stuk vis voor jou plaatst, echt woordloos.
Het was een onvergetelijke nacht en ik had een geweldige ervaring. Mensen kunnen zeggen dat het duur is, maar het is 100% de moeite waard.

 
Bert C
(on oktober 31st, 2013 at 18:00)

Vandaag hier sushi komen eten. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom er hier zo veel barslechte reviews staan, noch waarom de mensen van Samourai denken dat het nodig is om zelf positieve reviews te schrijven. We waren met 5, hebben allemaal een ander menu genomen en van elkaars sushi geproefd en het was écht lekker. Vooral de sushi met rundsvlees was uitstekend. De prijzen zijn niet of amper hoger dan de andere sushirestaurants, en ik heb mij helemaal vol kunnen eten zonder buikpijn of enige andere klacht. De bediening sprak geen perfect Nederlands, maar ze waren heel vriendelijk en hebben in al onze wensen voorzien. Een aanrader dus!

 
Nguyen An
(on oktober 31st, 2013 at 19:34)

Ik en mijn vrienden hebben vandaag 31/10/2013 in de Samourai gegeten. We waren aangenaam VERRAST door de presentatie van het eten en de smaken ervan, fijne bediening en sfeer. Ook de prijs en kwaliteit zijn in goede verhouding!
Ik raad het iedereen aan om naar hier te komen!!!

 
Steven
(on november 1st, 2013 at 14:42)

Daar geweest met een paar vrienden. Wij waren zeer tevreden.
De bediening was zeer goed. De eigenares was zeer vriendenlijk.
Er is een ruime assortiment beschikbaar aan een zeer goede prijs.
Zeker een keertje bezoeken!

 
Fiona
(on november 1st, 2013 at 18:26)

Een vriendin heeft me meegevraagd om hier sushi’s te komen eten en ik ben zeer blij dat ik langs ben geweest. De presentatie van onze sushi’s waren zeer mooi en ze smaakten ook heerlijk! Het waren allemaal van die speciale sushi’s die je nog niet had gegeten in andere sushi restaurants, maar ik vond die met zalm en avocado het lekkerste. De bediening was ook goed. In tegendeel tot vroeger is het echt vele beter!! Als je graag sushi’s eet, dan moet zeker eens langsgaan!

 
Henri
(on september 1st, 2014 at 8:57)

De slechtste teppanyaki die we ooit hebben gehad. We werden letterlijk achteraf gezet en moesten daarna nog een uur wachte tot een ander gezelschap arriveerde. Daarna werd er gewenst dat iedereen hetzelfde menu zou nemen. Showcooking was slecht en tussendoor werden er maaltijden op de plaat gemaakt die er zeer smaakvol uit zagen maar die niet voor ons waren. Er zat ruim een half uur tussen de “hapjes” zodat we uiteindelijk pas half 12 het restaurant verlieten.
Aanvankelijk was het eten smaakvol, maar uiteindelijk waren de meeste hapjes hetzelfde van smaak door het gebruik van de dezelfde sauzen. Sorbet was al half gesmolten en koffie kwam uit een Senseo. Sluiten die tent.

 
Pascal
(on mei 30th, 2018 at 10:59)

We were clients in samourai but this time it’s really last time for us. Since the Nepal’s take it over 2 years ago .its become worse and worse . Last time experience 1 the menu is changed to All Japanese name with the Silimar food even less variet as passed then raised 40 percent price. asThe clients when we read the menu and think. Mm Now Its 4 services menu we paid in the past 49 euro and now we pay 69 euro we found its normal we pay. More but after eating we discover its one kind of cheat for our clients plus they Did same for the student menu . I think they challeng our IQ . To understand it . Plus they didn’t give the ticket to us when we paid . It’s again cheat . I think the market of horeca in leuven is going to lower the quality . I post this announce to let the clients not do the same mistake like us