De fietser in Leuven

Bij onze collega’s in Gent geraakten de gemoederen hier en daar een beetje verhit na een post over fietsers in de binnenstad. Onderwerp van discussie: wie er het gevaarlijkst is: de tweewieler of de automobilist. Hoe zit dat in onze eigen stad?

Ik heb geen rijbewijs en ik hou niet van de bus, dus eigenlijk ga ik overal met de fiets naartoe. Daarbij heb ik opgemerkt dat er in Leuven de laatste tijd een wildgroei aan (eventueel tijdelijke) eenrichtingsstraten is, zodat je als fietser ofwel een stukje om moet, ofwel moet afstappen, ofwel het risico moet nemen. Dat risico is trouwens behoorlijk hoog, het kan je tot 150 euro kosten als je op het verkeerde moment een politieagent tegenkomt. En reken maar dat de politie van Leuven erg vaak aanwezig is in dergelijke straten, tot frustratie van menig student. Uitkijken naar een blauw uniform is niet altijd voldoende, vaak genoeg is de arm der wet in burger op pad.

Het mag dan al een kleine moeite zijn even af te stappen, en het is natuurlijk erg gevaarlijk, fietsen in een smalle straat waar alle auto’s in de andere richting rijden, 150 euro is volgens mij onevenredig hoog. Ter vergelijking, wie 70 km/h rijdt op een stukje ring waar je 50 mag, kan zich aan een boete van 50 euro verwachten.

Ook fietsen zonder licht is een tijdje een plaag geweest, maar sinds de boetes zo hoog zijn heb ik de indruk dat het minder gebeurt, en al zeker niet meer in het centrum. In mijn kennissenkring is er alvast niemand meer die zich er nog aan waagt. Dat bewijst op zich dat boetes eventueel effect kunnen hebben, maar hoe dan ook blijft het veel geld voor studenten.

Dan heb je nog de ring van Leuven en de bijhorende in- en uitritten. Als ik de verhalen hier mag geloven, is Gent binnen- en buitenrijden elke keer een kwestie van een beetje je leven riskeren. Dat is in Leuven wel anders denk ik, naar mijn mening zijn de meeste kruispunten op de ring keurig voorzien van verkeerslichten en signalisatie. Waar ik als fietser toch op de goodwill van autobestuurders moet rekenen om over te steken, heeft dat mij nog maar weinig problemen opgeleverd, en al zeker geen levensbedreigende. Meestal krijg ik mijn voorrang keurig van de tweede of derde auto die passeert.

Als de fietser zelf dan nog de moeite doet om voor behoorlijke verlichting te zorgen en enkel daar te fietsen waar het echt mag, lijkt fietsen in Leuven mij kinderspel. Behalve op het Fochplein, waar je toch écht moet uitkijken voor bussen.

Dit zijn natuurlijk de ervaringen van iemand die enkel fietst. Ik ben benieuwd hoe automobilisten of voetgangers fietsend Leuven ervaren.

Bookmark and Share

Er zijn 15 reacties op “De fietser in Leuven”

Goya
(on maart 1st, 2008 at 16:46)

De situatie is er in Leuven enkel maar op vooruitgegaan voor de fietser. Ik weet nog hoe ik bv op het kruispunt van de Naamsepoort af en toe een wagen die zich van het rode licht niet veel aantrok voor mijn neus voorbij zag zoeven. Toen mocht er nog 70 gereden worden, en was er van camera’s nog geen sprake.
Sinds de heraanleg van het kruispunt, en de komst van de snelheidsbeperkingen is het als fietser en voetganger toch een pak veiliger geworden!
En tot mijn verbazing valt het als automobilist ook goed mee in Leuven, de levensgevaarlijke fietsers (zoals ik er zelf een was) zijn blijkbaar vertrokken en zolang je als bestuurder je ogen goed openhoudt heb ik weinig klagen (behalve soms de niet verlichte fietsen, maar die vind je overal).

 
Djivy
(on maart 1st, 2008 at 21:22)

Een discussie van alle tijden die – afhankelijk van je geprefereerde transportmiddel – vaak subjectief gevoerd wordt.

Als fervent octaanliefhebber blijf ik erbij dat een rijbewijs (en de daarbij horende opleiding) het rijgedrag van fietsers erg ten goede komt.

Meteen de reden waarom fietsers jonger dan 18 vaak de meest ongelooflijke capriolen uithalen; ze hebben geen flauw benul van de verkeersregels waar voetgangers en automobilisten zich aan (zouden moeten) houden.

Dat gezegd krijg ik het zowel te voet als in de wagen op m’n heupen van fietsers die zich een perpetuum mobile wanen.

Of heb je al ooit een fietser weten stoppen voor een zebrapad of voorrang van rechts?

 
Pelle
(on maart 2nd, 2008 at 13:12)

De renovatie van het Foch-plein, stond dat niet op de planning voor binnen de komende jaren?
Ik vind het al bij al goed meevallen, als automobilist én als fietsomobilist. Je moet de stad alleen wat kennen, anders ben je meer tijd kwijt met zoeken achter de verkeersborden en achter het feit of een straat al dan niet enkele richting is.

 
Carolien
(on maart 2nd, 2008 at 13:35)

Sinds ik in Leuven woon, is de situatie van de fietsers er zeker op vooruit gegaan: betere fietspaden, mooie oversteekplaatsen op de ring en meer fietsenrekken. Het kruispunt aan de Naamsepoort is zeker verbeterd, maar ik herinner mij dat er ooit plannen waren om daar een fiets- en voetgangerstunnel te maken. Een geweldig goed idee dat, vrees ik, afgevoerd werd. Het nieuwe fiets- en voetpad aan de ring tussen de Naamsepoort en het station vind ik ook geweldig.

Mindere punten: dat in winkelwandelstraten niet gefietst mag worden tijdens de openingsuren van de winkels lijkt mij evident, maar ná zes uur ‘s avonds en vóór negen uur ‘s ochtends vind ik het een beetje belachelijk dat je moet afstappen in een voor de rest lege straat. Het Fochplein is inderdaad een zwak punt. Er waren plannen om dat plein volledig opnieuw aan te leggen en er een groot busstation op te bouwen. Aangezien daar niets meer van terug te vinden is op de site van de stad Leuven, neem ik aan dat deze afgeblazen zijn.

 
Lime
(on maart 2nd, 2008 at 18:55)

@ yab: Na zes uur en voor negen uur ‘s ochtends mag je dan ook fietsen in de straten, het is enkel tijdens de openingsuren van de winkels dat je er niet mag fietsen. Of bedoel je nog iets anders en heb ik je verkeerd begrepen?

Fietsen in Leuven is inderdaad redelijk veilig, als je’t vergelijkt met andere steden/plaatsen in België. De enige plek waar ik me steeds meer aan erger is de buurt van de Kapucijnenvoer/Brusselsestraat/St. Jacobsplein. Dat kruispunt daar, en die weg langs het St. Jacobsplein is vaak levensgevaarlijk voor de fietser: de straat is te smal, zodat fietsers ofwel altijd tussen twee auto’s in moeten rijden, ofwel moeten ze op het voetpad rijden – vaak ook met alle gevolgen van dien. Ook het einde van de Kapucijnenvoer (om naar de Brusselse te gaan) is heel gevaarlijk: veel fietsers zie je daar tijdens de spits op het linkerrijvak rijden om links alle auto’s voorbij te steken.
Je kan natuurlijk heel dat stuk te voet doen – maar het zou eigenlijk zodanig aangelegd moeten zijn dat er zowel plaats voor de fietser en de voetganger is als voor de automobolist. De kapucijnenvoer is niet eens zo’n smalle straat, het voetpad aan de ene kant van de weg is gewoonweg belachelijk breed daar.

 
Darkman
(on maart 3rd, 2008 at 0:24)

70 rijden waar maar 50 mag slechts 50 euro kosten ? Nope. Kost een pak meer. Volgens de wet (http://wegcode.be/wet.php?wet=31) komt de eerste 10 km teveel op 50 euro, nadien op een extra 5 euro per kilometer teveel (tenzij zone 30 enz … dan is het 10 euro per kilometer). M.a.w. dat komt hier neer op 50 + 10×5 = 100 euro. Al worden er meestal enkele kilometers afgedaan vanwege mogelijke minimale ijkfouten aan kilometertellers. Maar da’s hooguit een kilometertje of 5. Slechts 50 euro kan niet.

Het onevenredig vinden van die 150 en “50” kan misschien wel zo lijken, maar moedwillig langs een verkeerde kant de straat inrijden, is nu ook niet meteen verkeersvriendelijk te noemen. Maar ja, “als je geen blauw ziet rondlopen, kan je het misschien riskeren” ? Een automobilist zou het eens moeten doen.

Djivy heeft een punt als hij zegt dat eens men een rijbewijs heeft, een fietser de neiging heeft om zich meer conform de regels te gedragen in het verkeer. Ik denk dat ik vroeger zelf ook wel eens compleet gestoorde fietsmanoeuvers uithaalde, maar nu al lang niet meer. Ik heb nl. o.a. leren rijden in Leuven zelf. Van en naar de les gaande. Tussen fietsende studenten. Pakweg 10 à 15 jaar geleden een ware hel. Iedereen deed maar wat. Da’s tegenwoordig helemaal anders. Fietsers houden zich veel meer aan de regels. Misschien ook omdat ze dankzij allerlei straatheraanleggingen op veel plaatsen veel beter beveiligd zijn dan vroeger ? Betere fietsstroken, bredere oversteekplaatsen, eigen licht enz …

Misschien rijden fietsers en automobilisten beter met en naast elkaar als beiden zich even veilig voelen ? En stunt men meer als de straten er als vuilnis bijliggen ?

 
Jan!
(on maart 3rd, 2008 at 10:07)

Deze maand woon ik in Leuven, en ik kijk er dan ook naar uit me als half-Gentse ervaringsdeskundige hier op de fiets te zetten. Nu nog een fiets voor een maand zien te scoren, natuurlijk.

Eerste vaststelling: zoals hierboven al gezegd, lijken de kruispunten aan de kleine ring wel fietsvriendelijk. Ik ben benieuwd naar de rest van het centrum.

 
chris
(on maart 9th, 2008 at 16:03)

Wie regelmatig met de auto door Leuven rijdt, heeft al snel de neiging om fietsers als een plaag te beschouwen. Vooral het met twee of drie naast elkaar rijden is een echt probleem. Als auto kan je dan best stapvoets achter hen aan rijden, inhalen is gevaarlijk en vaak zelfs onmogelijk. Het ergste vind ik dat fietsers die doorhebben dat een auto achter hen rijdt vaak niet de moeite doen om achter elkaar te gaan rijden. Menig autobestuurder in Leuven overwoog al een claxonconcert of kort inhaalmaneuver.

Het hoeft zo niet te zijn. Als iedereen zich hoffelijk gedraagt in het verkeer, dan is geen enkel probleem. Maar fietsers zijn naast buschauffeurs het meest arrogant en pesterig in het verkeer.

 
Leuvenblogt zoekt medewerkers!
(on maart 21st, 2008 at 10:20)

[…] restaurant in Leuven? Wil je je mening kwijt over de bouwprojecten van de stad Leuven? Over het fietsverkeer? Wil je iets vertellen over de geschiedenis van onze stad? Heb je een leuke collectie foto’s […]

 
vinsent
(on maart 27th, 2008 at 19:37)

Ik herinner mij nog hoe wij in de lagere school tijdens de les ‘verkeer’ aangeleerd werden dat het veiliger is om met 2 naast elkaar te fietsen, omdat auto’s je dan zeker opmerken, en geen gekke inhaalmaneuvers zullen wagen als er bijvoorbeeld op hetzelfde moment een tegenligger langskomt.

Verder wil ik ook graag opmerken dat ik de voorbije 3 academiejaren telkens aan het begin van het jaar een boete heb gekregen. Dat was telkens om ware absurditeiten, zoals bijvoorbeeld de laatste keer. Toen was het 20u30, en er was geen (!) verkeer op straat, behalve een verstopte politiewagen. Het verkeerslicht was rood, en ik stopte aan het kruispunt, maar besloot dan om zeer traag en opletten naar rechts af te slaan, en dus ja ‘door het rood licht te rijden’.

Dit sorrt commentaren kon ik echter niet kwijt op de oh zo studentvriendelijke enquete over buurtveiligheid die recentelijk elke leuvense student kon invullen.

 
T.A.
(on maart 28th, 2008 at 15:00)

En dan zullen we er maar niet op wijzen dat fietsers in de bebouwde kom naast elkaar mogen fietsen. Ze mogen wel het tegenliggend verkeer niet hinderen. Dat automobilisten achter hen dat als pesterig gedrag beschouwen is gewoon belachelijk. De auto moet zijn plaats kennen in de stad.

 
JV
(on april 11th, 2008 at 10:51)

Ik als fietser stoor mij enorm aan automobilisten in de stad. Vaak zijn de Leuvense straatjes enorm smal en dan maken ze er aan één zijde nog eens een parking van. Je hoeft zelf niet met twee fietsers aan 1 kant te rijden om een auto te verhinderen om voorbij te steken. Dan krijg je van die wegpiraten die rakelings langs je voorbij rijden. Vooral ook aan dat rood licht aan de ingang van de Naamsestraat stoor ik mij enorm. Je ziet dan dat het groen is maar je kan gewoon niet doorrijden omdat de auto’s te dicht langs de stoeprand staan. Wil je het licht misschien dan nog halen moet je afstappen en te voet verder wandelen met je fiets aan de hand over de stoep of , wat heel gevaarlijk is maar de meeste studenten moeten doen, de auto’s langs links inhalen. Met het vak voor het verkeerslicht voorbehouden voor fietsers wordt dan ook nog eens meestal geen rekening gehouden. Men zegt altijd dat ‘de student’ die niet omkijkt naar het verkeer, maar de automobilisten zijn zeker zo erg. Ik vraag mij ook gewoon af welke automobilist uit vrije wil zich in de stad waagt. Wat mij betreft mogen ze Leuven auto- en parkingvrij maken, genoeg parking voorzien rond de ring en gratis bussen invoeren. (zoals in Hasselt)

 
WF
(on april 11th, 2008 at 22:17)

Kom allen op 18 mei om 9u naar het Martelarenplein voor het Leuvense station om mee te fietsen richting Brussel nav Bicycity.
Die dag mag je voor 1 keer op de autosnelweg fietsen vanaf Jesus-Eik tot in hartje Brussel.
Meer info via tel. nr. 0485345070

 
Patrick Dewals
(on juli 1st, 2008 at 0:51)

Fietsen doe ik al een hele tijd. Ik heb geen rijbewijs en dus fiets ik meestal ofwel neem ik het openbaar vervoer. En dit niet alleen om mij te verplaatsen maar ook om inkopen te doen enz… In leuven fietsen valt redelijk mee maar enkele dingen vind ik wat spijtig. :
Ten eerste woon ik in Kessel-lo (fantastisch om te wonen trouwens). Dit betekent dat ik meestal Leuven binnenkom via de achterkant van het station. Persoonlijk vind ik het een beetje spijtig dat onze fijne regionale politiekers de fietsers vergeten zijn bij de aanleg van het station. Om wettelijk te handelen zou ik iedere keer bovenaan de straat van de fiets moeten om dan naar beneden te wandelen, de tunnel door te stappen en dan weer naar boven… In totaal verschillende honderden meters… Ok dat lijkt niet veel maar als je dat iedere dag opnieuw moet doen… Allee ja op den duur ergert dit. Kunnen ze nu niet vlug een tunneltje voor de fietsers graven. Hoeveel honderden mensen rijden hier dagelijks door de tunnel???!!! Moesten er zoveel auto’s door moesten viel er waarschijnlijk een maquette van de lange wapper brugII te bezichtigen in het prachtige stadhuis. Maar ja voor de fietsers…
En dan kom je toch wel opmerkelijk vaak een geuniformeerd meneertje tegen die je lastig valt. En zoals dat in een moderne stad past wordt de veligheid uitbesteed aan een privéfirma, en tref je één of andere boer die je van op afstand de fiets afschreeuwt. Shit jong… Volgens mij is de politie in Leuven gespecialiseerd in het tegenhouden en uitschakelen van gevaarlijke fietsers en ander stilstaand verkeer. Dat boetes rechtstreeks de stadskas spijzen zal hier niet vreemd aan zijn. Het geld voor al de recentelijk gegoten beton moet wel van ergens komen.
Voor ik in Kessel-lo kwam wonen woonde ik te Tervuren. Fijne gemeente maar geen kl… te doen. Wel fijn, in Tervuren mag de fietser in elke straat langs beide richtingen rijden. Gedaan met extra meters in kl… weer te rijden!!!

Ja leuven valt wel mee hoor voor de fietser. Maar beter is zeker haalbaar. Zoals men van de de niet-roker hoffelijkheid in de horeca verwacht, verwacht men hoffelijkheid van de fietser in het verkeer.

Het tij zal wel keren…

Patrick Dewals

 
Zuster stadsblog Gentblogt stopt ermee na 10 jaar « Leven in Leuven
(on januari 18th, 2015 at 19:28)

[…] Leuven? Wil je je mening kwijt over de bouwprojecten van de stad Leuven? Over het fietsverkeer? Wil je iets vertellen over de geschiedenis van onze stad? Heb je een leuke collectie foto’s van […]

 

Post een reactie