Nieuwe fietsparking aan Leuven station

Vrijdag 16 mei 2008 werd de nieuwe fietsparking onder het gloednieuwe kantorencomplex van de KBC in gebruik genomen. Met zijn 2.500 plaatsen is het één van de grootste stationsparkings van België. Vanaf half juni zal Velo er een fietsherstelplaats uitbaten.

Lime was er als één van de eersten bij om de nieuwe fietsenstalling uit te testen.

De leveninleuven.be redactie is erg benieuwd naar jullie mening over deze nieuwe fietsenparking. Voldoet de fietsenparking aan de verwachtingen? Laat het ons weten in de commentaren!

Bookmark and Share

Er zijn 15 reacties op “Nieuwe fietsparking aan Leuven station”

Lime
(on mei 18th, 2008 at 18:14)

Wel, ik ben er héél erg content van: vlakbij het station, overdekt en enorm groot! Heb wel gemerkt vandaag dat na een – niet eens zo’n grote – regenbui er meteen serieuze plassen binnen staan. Hopelijk bezorgt ons dat niet al te veel hinder en moddervoeten later.

 
nillusius
(on mei 19th, 2008 at 20:06)

nu nog hopen dat de werken in kessel-lo wat opschieten, op dit moment zijn de fietsstallingen echt onaanvaardbaar ver van het station

 
N
(on juni 5th, 2008 at 14:31)

Mag ik eens een domme vraag stellen. Hoe kan ik die parking legaal bereiken vanuit de binnenstad zonder enorme onwegen?

 
Carolien
(on juni 5th, 2008 at 14:53)

@N: Het is mij onduidelijk welke omwegen je moet maken om die parking te bereiken. Er stelt zich op dat vlak toch helemaal geen probleem?

 
Sebastiaan
(on september 26th, 2008 at 15:46)

ik ben geen klager, integendeel. dus het moet al goed fout zitten voor ik begin te klagen.
ik vind de nieuwe fietsenparking echt waardeloos, een nodeloze investering. op de oude parking konden de fietsen in de breedte worden opgesteld, dichtbij de loketten. nu staan de rekken in de lengte opgesteld, van het station weg, hoe ongemakkelijk! ik moet nu altijd een kwartier vroeger vertrekken wanneer ik een trein moet nemen omdat ik zo lang moet wandelen in die verrekte tunnel. ik vind het volslagen belachelijk. daarnaast vind ik het spijtig dat leuven een beleid voert van fietsen uit het straatbeeld. leuven is een studentenstad en fietsen horen in het straatbeeld. leuven wordt er alsmaar klinischer op, zoals op de oude en de grote markt waar overal dezelfde luifels hangen omdat bepaalde drankenmerken daar grote bedragen tegenaan smijten. tien jaar geleden was de oude markt 1000x sfeervoller. ik ben fier op leuven maar snap veel dingen niet.

Sebastiaan

 
koen
(on februari 12th, 2009 at 8:22)

Het is altijd al moeilijk om een plaatsje kort bij het perron te vinden. Nu gaat men ook nog een deel van de gratis parking wegnemen om er betalende parking van te maken. Waar moeten we onze fiets dan nog kwijtraken, 1 km diep in de parking ???
Ik denk dat er ongelofelijk veel fietsen staan die nooit gebruikt worden.
Volgens mij is de parking ontworpen door mensen die nooit met de fiets naar het station moeten, of die geld genoeg hebben om in de betaalparking te staan.

 
Sebastiaan
(on maart 1st, 2009 at 10:40)

ik raad geïnteresseerden aan mijn facebookgroep eens te bekijken:

‘de nieuwe fietsenparking aan het station van Leuven is een grap’

 
Carolien
(on maart 4th, 2009 at 16:33)

STEW wijst het stadsbestuur op de alternatieven.

 
Maarten
(on maart 5th, 2009 at 23:29)

Geachte,

Ik ben ook zeer onthutst over de nieuwe fietsenstalling. Indien je af en toe naar het station moet met de fiets en dus de fietsenstalling moet gebruiken, is het allemaal wel ok. Maar indien je structureel (dus pakweg elke dag) uw fiets aan het station kwijt wil, is de nieuwe parking echt geen practische oplossing.

Wat kunnen we eraan doen…………??

Maarten

 
Koekie
(on maart 7th, 2009 at 14:50)

Een kwartier langer stappen is het niet echt (en er is wél een ingang aan de andere kant, dus je hoeft niet 2x het traject te doen). Maar reken toch maar op een goeie 6 a 7 minuten.
Geen echte ramp, maar ook niet leuk. Zeker niet bij dagelijks gebruik. En die betalende parkeerdelen zijn onnozel.
Gewoon de fietsenstallingen in de breedte opstellen zou een goedkoop en veel beter alternatief zijn geweest.
Als ik het goed heb begrepen komt er nog wel een nieuwe fietsenstalling aan de Kessel-lo kant? Dat zal alvast een deel van het capaciteitsprobleem oplossen (waarom niet tot die tijd tijdelijke fietsenstallingen op het stationsplein?).
Misschien moeten we de architect-inrichter van de fietsenstalling kant Kessel-Lo alvast laten weten dat fietsenstallingen in de breedte beter zijn?

 
Van Coillie Alexander
(on augustus 29th, 2010 at 16:55)

Ik vind de parking helemaal niet geslaagd. Hij is niet gemakkelijk te bereiken vermits je vanuit het station eigenlijk de parking niet in mag fietsen ( het is éénrichtingsverkeer ) en je dus helemaal zou moeten rijden. De parking zelf is enorm groot dus doe je er heel lang over om je fiets te kunnen stallen, hij is dan ook nog niet zo heel dicht bij het station dus moet je nog rekenen op wat minuten indien je je trein wil halen. Het is ook verboden te fietsen IN de parking zelf, wat niet bepaald help om wat tijd te winnen. De achteringang is een steile donkere weg met een erg gevaarlijke bocht aan het einde, vervolgens is er een gang die naar mijn mening erg laag is, dus pas op voor je hoofd. De vloer is bij regenweer enorm glad, hier had men rekening mee moeten houden. De fietsenrekken zelf zijn dan weer erg smal en niet berekend op iet wat afwijkende maten: met een vlinderstuur of fietsmandje heb je zowieso problemen. Zelfs met een standaard stuur is het altijd vervelend om je fiets uit de rekken te krijgen, helaas is dit niet enkel een probleem van deze fietsenstalling maar wel van fietsenstallingen algemeen. Een trap vanuit de fietsenparking naar de begane grond zou heel handig geweest zijn maar ondertussen ben ik al blij dat er buiten trappen gezet zijn. Een ingang of 2 meer zou ook heel handig zijn. Ik zou willen afsluiten door te schrijven dat ik denk dat de fietsenstalling ontworpen en/of gekeurd is door iemand die zelden fietst en dit zeker niet combineert met het openbaar vervoer voor de dagdagelijkse tocht naar werk en huis.

 
Tom
(on augustus 30th, 2010 at 11:03)

Veel gemiste kansen inderdaad.
Men had de fietsparking beter ingedeeld in zones naargelang de duurtijd van de stalling. Ik heb de indruk dat 3/4 van de fietsen daar eigenlijk permanent staan.
Vanuit dat oogpunt is een betaalparking misschien niet slecht. Maar dan wel in ruil voor service natuurlijk : snel in en uitchecken en ook controle.

 
Yves
(on augustus 30th, 2010 at 12:03)

klagen, klagen en zagen. Uiteraard zijn fietsenstallingen in de breedte beter, maar je moet er maar de plaats voor hebben he. Als mensen (of het nu met de auto fiets of wat anders) niet voor de deur kunnen parkeren is’t niet goed. Mensen nemen de bus niet omdat ze niet voor de deur afgezet kunnen worden. Tja. en eerlijk gezegd (zeg ikzelf als fietser): al dat schroot wanordelijk op straat gegooid, ik zie het ook liever niet. En dat is nog handiger voor de voetgangers ook, en voor mensen in rolstoelen, en ouders met kinderwagens, en … kijk, iedereen heet wat recht op comfort en iedereen moet dus ook wat water in de wijn doen. Is die 6 à zeven minuten wandelen (wat ik veel vind, ik sta, zelfs geparkeerd in de ‘fond’ van de parking, op 5 minuten op m’n perron) echt zoveel? Jongens toch.
Er zijn altijd verbeteringen mogelijk, maar met de huidige randvoorwaarden in dit toch echt wel een goeie oplossing.

 
LJ
(on augustus 31st, 2010 at 8:12)

Dat ze daar eens maandelijks grote kuis houden en alle fietsen die er langer dan een week blijven plakken, buitengooien! Er zou direct wat meer plaats zijn.

 
Tom
(on augustus 31st, 2010 at 15:33)

Als binnen een paar maand de “fond van de parking” – zoals je het noemt – ook vol permanent gestalde fietsen staat zal men het probleem wel moeten aanpakken. Eerder zeker niet. Dus hebben we nog wel wat geduld.

 

Post een reactie