Zone dertig in gans de Leuvense binnenstad
Er is de laatste tijd heel wat te doen over het feit dat het stadsbestuur tegen het einde van 2009 in bijna heel de Leuvense binnenstad zone 30 wil invoeren.
Leuvense blogmama’s Door een roze bril en de maffe verpleegster zijn alvast voorstander van de invoering van zone 30. Ook Edflex ziet de invoering van een zone 30 wel zitten, al maakt hij zich meer zorgen over de slechte aanleg van fietspaden.
Wat is jullie mening? Voor of tegen zone 30?
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 20 oktober 2008 onder Verkeer. Deze post werd getagd met zone 30. Er zijn 9 reacties op dit artikel.Er zijn 9 reacties op “Zone dertig in gans de Leuvense binnenstad”
(on oktober 20th, 2008 at 9:25)
Zoveel sneller als 30 kan je toch niet op de meeste plaatsen in Leuven.
(on oktober 20th, 2008 at 12:02)
is het mogelijk om met de auto ergens 50km/uur te rijden binnen de ring? overdag lijkt me dat moeilijk. maar eigenlijk heb ik daar geen ervaring mee, want ik rij niet met de auto (in Leuven).
(on oktober 20th, 2008 at 14:43)
Weinig problemen met de invoering van een zone 30. Alleen ben ik niet te vinden voor de manier waarop dit gebeurt.
“Daarom trekken we de volgende jaren elkens één miljoen euro uit voor verkeersvertragende installaties zoals drempels, plateaus en extra bomen.”
Verkeer tegen 30 kan nog steeds redelijk vlot verlopen; tenzij je de weg bevuilt met drempels en bloembakken. Dit leidt enkel tot extra remmen, stilstaan en uit frustratie optrekken tot 50. Wat de uitstoot binnen de stad niet ten goede komt.
(on oktober 20th, 2008 at 14:46)
De beslissing om van de Leuvense binnenstad een zone 30 te maken dateert al van 1996; zoals opgenomen in het toen goedgekeurde mobiliteitsplan met het oog op verkeersveiligheid. Een zone 30 invoeren heeft echter niet veel zin in een stad die daaraan infrastructureel niet is aangepast. Daarom werden de afgelopen twaalf jaar stap voor stap de straten aangepast: het verbreden van voetpaden, aanleggen van winkelwandelzones, creëren van woonerven etc. Het is vandaag ook inderdaad onmogelijk om aan een snelheid hoger dan 40 km per uur door te Leuvense binnenstad te rijden, en maar goed ook. Het invoeren van die zone 30 is dus het sluitstuk van een mobiliteitsplan dat door de gemeenteraad van meer dan tien jaar geleden al goedgekeurd werd.
Het punt wordt vanavond besproken op de gemeenteraad die je kan volgen op http://www.leuven.be of gewoon “live” achteraan in de raadszaal van het stadhuis.
(on oktober 20th, 2008 at 21:04)
Ik ben als fietser zeker pro. Al heb ik meer last van bussen dan van auto’s in de binnenstad. Het zou goed zijn mochten de bussen ook slechts 30 rijden. Sommige buschauffeurs razen door de Brusselsestraat zonder naar fietsers om te zien. Sommige, niet allemaal.
(on oktober 21st, 2008 at 10:28)
Ik ben ook voor de invoering van een zone dertig, maar verkeersdrempels en van die vervelende slalombloembakken? Ik hoop dat er daar niet al te veel van komen.
(on november 26th, 2008 at 12:02)
Daarnet per toeval tegengekomen, er is blijkbaar ook een facebook group opgestart :-)
(on maart 7th, 2009 at 14:45)
Je kan idd sowieso eigenlijk nergens veilig sneller dan 30 in de binnenstad. Sneller is onveilig. Dus doe maar overal zone 30.
(on oktober 20th, 2008 at 8:15)
Dertig is toch niet te doen, wat willen ze daar nu mee bereiken?