Wat de Schrijfdag 2009 tot een succes maakte

Gastbijdrage van Maartje Luif.

  • tijd: 28 maart 2009 – de hele dag
  • locatie: STUK
  • evenement: Schrijfdag 2009 van Creatief Schrijven
  • aantal deelnemers: ongeveer 200

1. De naambordjes.
Naambordjes met grote letters! Laat alle congresorganisatoren op de  wereld alsjeblieft een voorbeeld nemen aan de naambordjesmakers van  Creatief Schrijven. Als je de namen op afstand kunt lezen, is er geen  verveling bij. Je kunt gluren, raden en beoordelen dat het een lieve  lust is. Bovendien kun je rustig nadenken waar je iemand ook alweer  van kent en of je hem of haar de hand zult schudden.

2. Het aanbod
Het aanbod van de Schrijfdag is zo groot dat je de hele dag het gevoel  hebt dat je elders een feestje mist. Lezingen, workshops, gesprekken,  spreekuren en informatiestands. Over schrijven, over schrijvers, over  uitgeven, over dichten, over webloggen, over kinderboeken schrijven en  over valkuilen in romans. De andere honderd feestjes weet ik niet uit  mijn hoofd.

3. Dat het in Leuven was.
Voor een Leuvenaar is dat een ontegenzeggelijk voordeel. Je wandelt  rustig naar de eerste workshop en je bent vol inspiratie ‘s avonds  snel weer thuis. Was je er dit jaar niet bij? Dat is jammer. De  Schrijfdag vindt elk jaar plaats in een andere stad, dus volgend jaar  wordt het pendelen.

4. Het gevarieerde publiek
Ook zonder de naambordjes was het leuk ‘mensen kijken’. Schrijvers  zijn veelkleurig, maar toch waren er wat overeenkomsten. 1. Schrijvende vrouwen verven hun haar. 2. Schrijvende mannen dragen geen kostuum. 3. Schrijvende mannen zijn zelden heel jong. 4. Ook veel vrouwelijke schrijvers zijn ouder dan dertig. 5. Schrijvers dragen  
vaak donkere jassen, truien of shirts. 6. Ze roken minder dan ik dacht.

5. De broodjes
Als u er niet was, heeft u iets gemist. De broodjes zalmsla waren zo waanzinnig lekker dat alleen al die broodjes een komst naar de Schrijfdag rechtvaardigden.

6. Onze workshop
Wannes Daemen en ik (Maartje Luif) waren gevraagd een workshop webloggen te geven aan vijftig deelnemers, zonder computers. We
bedachten het fenomeen powerwebloggen waarbij tijdens de workshop de tientallen door de deelnemers geschreven stukjes live werden ingetikt door een sneltyper (op de enige beschikbare computer met internetaansluiting). De productie was live te volgen via een beamer en natuurlijk op internet. In totaal schreven de deelnemers in iets meer dan 60 minuten 86(!) stukjes over schrijven, lezen en gelezen worden.
Nagenieten kan op schrijflegioen.wordpress.com.

Voor meer informatie over Creatief Schrijven en de Schrijfdag van volgend jaar kun je terecht op creatiefschrijven.be.

Bookmark and Share

Er is 1 reactie op “Wat de Schrijfdag 2009 tot een succes maakte”

MELANCHOLIA
(on april 10th, 2009 at 0:49)

Maartje, je gaat mij toch niet vertellen dat je haar geverfd is?
En ja: de workshop, de naambordjes, het publiek, Leuven en het aanbod waren kortweg grandioos :-)