Realtime businformatie op Fochplein

Om de klanten van De Lijn realtime-informatie te geven over de vertrektijden, laat minister van Mobiliteit Hilde Crevits de komende twee jaar digitale informatieschermen plaatsen in achttien busstations. Ook het busstation op het Fochplein zal in de komende twee jaar met zulke schermen uitgerust worden. Op deze manier krijgen de reizigers praktische informatie over de bus die ze willen nemen en over een eventuele vertraging. Dit verhoogt het comfort van de reizigers, die deze informatie sterk waarderen. Dit past in de beleidskeuze van minister Hilde Crevits om via realtime informatie op dynamische borden reizigers over hun reisweg te informeren zowel langs de wegen als in openbaar vervoersknooppunten.

Actuele informatie dankzij gps
Van 2010 tot 2012 wordt 7,2 miljoen euro geïnvesteerd in digitale schermen met realtime-informatie. Omdat alle bussen en trams van De Lijn zijn uitgerust met een gps, weet de centrale dispatching of de voertuigen volgens schema rijden. Eventuele vertragingen worden meteen gemeld op de digitale informatieborden in grote busstations.

Televisiescherm in wachtruimte
Elk busstation wordt uitgerust met één groot overzichtsscherm en krijgt per perron een kleiner scherm. Het algemene scherm geeft informatie over het lijnnummer, de bestemming en het perron van de vertrekkende bussen. Op de perronborden staan dan nog eens het lijnnummer en de bestemming, maar ook de voorziene vertrektijd en de eventuele vertraging worden weergegeven. Om ook slechtzienden te informeren, worden de nieuwe perronborden uitgerust met een luidspreker. Een computerstem leest regelmatig de informatie op het bord voor. In elk busstation dat een afgescheiden wachtruimte heeft, komt ook een televisiescherm met informatie voor de wachtende reizigers.

Bookmark and Share

Er zijn 4 reacties op “Realtime businformatie op Fochplein”

hans
(on januari 23rd, 2010 at 23:09)

gebeurt dit voor of na de werken??

 
Carolien
(on januari 24th, 2010 at 1:08)

Na de werken, veronderstel ik, anders zou het een beetje weggegooid geld zijn, niet?

 
Bert
(on januari 24th, 2010 at 17:12)

Mwoh, eerst eens zien of ze betrouwbare informatie binnenkrijgen.

Lijnen 4/5/6 zijn vaak te laat, en meestal zie ik aan ‘t station geen enkele indicatie of een bus op die lijn te laat is, dan wel met hoeveel tijd. (Als de bus nog komt: ik heb al herhaaldelijk meegemaakt dat de dus gewoon niet opdaagt.)

En als er zulke info is, klopt die vaak niet: regelmatig gezien dat er “1” minuut staat, terwijl in werkelijkheid de bus 10+ minuten te laat is.

Nog beter zou zijn als ‘t openbaar vervoer terug op tijd zou rijden: ik pendel nu al drie jaar tussen Zaventem en Leuven, en ‘t laatste half jaar is het aanmerkelijk slechter geworden, zowel bij de NMBS als bij De Lijn.

En AFAIK is Leuven ook de enige stad waar bussen soms te vroeg zijn (!) waarna ze bij de volgende halte dan maar pauze nemen…

 
Carolien
(on januari 25th, 2010 at 10:28)

@Bert: Klinkt bekend. Ook al vaak meegemaakt. Bussen die met vertraging staan aangekondigd en dan gewoon van het infobord verdwijnen zonder dat ze aan de bushalte gepasseerd zijn. En de meldingen van de vertragingen zijn idd alles behalve accuraat.

 

Post een reactie