Open Monumentendag – Museumbewaarplaats NMBS

Leuven is één van de oudste spoorwegknooppunten van België. In de 19de eeuw richtte de toenmalige Grand Central Belge, de maatschappij die het spoorwegnet beheerde vóór in 1897 de staat het spoorwegverkeer in handen nam, in Leuven de Centrale Werkplaats op. Tot in de jaren 1950 werden op deze plek de stoomlocomotieven gestald en hersteld. Met de elektrificatie van het spoorwegennet en de opkomende dieseltrein, nam het beland van de stelplaats af en werd ze een ‘schuilplaats voor tractiematerieel’. Het hing aan een zijden draadje, maar de Leuvense herstellingswerkplaats voor stoomlocomotieven bleef in haar oorspronkelijke staat bewaard, mét tal van werktuigen en machines en uiteraard ook met een aantal oude stoomlocomotieven die hier een rustplek vonden.

Wij bezochten de stelplaats en bewonderden het waardevolle erfgoed dat hier bewaard bleef dankzij de inzet van zorgzame oud-spoormannen die begeesterd zijn door alles wat met treinen te maken heeft. Dit bezoek was meteen de allerlaatste gelegenheid om deze plek te bewonderen. Er komt namelijk een nieuw spoorwegmuseum in Schaarbeek en de Leuvense locomotieven zullen naar dit nieuwe museum overgebracht worden.

Open Monumentendag 2010 - Museumbewaarplaats NMBS

Open Monumentendag 2010 - Museumbewaarplaats NMBS

Open Monumentendag 2010 - Museumbewaarplaats NMBS

Open Monumentendag 2010 - Museumbewaarplaats NMBS

Meer foto’s op flickr.

Bookmark and Share

Er zijn 2 reacties op “Open Monumentendag – Museumbewaarplaats NMBS”

Klaas van der Linde
(on juli 28th, 2011 at 13:12)

Geachte heer, mevrouw,

Mijn vrouw en ik zijn zijn fanatieke fotografen en geinteresseerd in het fotograferen van oude treinen.
Ik vond deze website op internet en mijn vraag is of het mogelijk is hier een bezoek te brengen om ons in onze hobby uit te leven.

Graag uw reactie en indien mogelijk met een adres.

Met vriendelijke groet,

Klaas van der Linde

 
Dries
(on augustus 1st, 2011 at 14:22)

@Klaas
Bij mijn weten is de stelplaats niet meer toegankelijk en gaat men al dit materiaal onderbrengen in een museum in Schaarbeek. Dat museum moet wel nog gebouwd worden. Eventueel vraag je dit eens na bij de dienst Historisch Patrimonium van de NMBS: http://www.b-rail.be/corp-r/N/history/moreinfo/heritage/index.php

Dries

 

Post een reactie