Veiligheid Martelarenplein Leuven – 3 maart 8 uur

Gastbijdrage van Kristin Tielemans.

Donderdag 3 maart iets voor 8 uur – stationsplein Leuven. Ik fiets ter hoogte van het plein tegenover het busstation.

Vóór mij – waar de Bondgenotenlaan uitkomt op het Martelarenplein – zie ik 2 fietsers frontaal op elkaar knallen. Eén ervan – een jong meisje – blijft liggen. Bewusteloos. Ze ligt zo stil, zo roerloos, helemaal verdraaid en verstrengeld tussen haar fiets.

De ambulance wordt gebeld, even later is een eerste agent ter plaatse. Ik zet nog enkele fietsen van de baan af en besluit verder te rijden naar mijn werk, ik kan hier niets meer doen. Vandaaruit zie ik – zicht op het stationsplein – de blauwe lichten van een ambulance. Alle hulp die kan worden geboden, is nu bij haar. Is ze zwaar gewond? Zal ze het halen? Of leek haar bewusteloosheid erger dan het was? Ik weet het niet en zal het – als voorbijfietser – waarschijnlijk niet te weten komen. Hopelijk niet. Geen item op het journaal van vanavond.

En dan vraag ik me af: wat was de reden van dit ongeval? De roekeloosheid van de fietsers? De complexiteit van de verkeerssituatie op het Martelarenplein? En is dit de plaats waar straks mijn dochters, niet veel jonger dan dat meisje – over enkele jaren elke dag met hun fiets door moeten?

Wat is dat met dat Martelarenplein in Leuven? Voetgangers lopen kriskras door elkaar. Zelfs als je zou willen veilig oversteken, waar doe je dat dan eigenlijk? En die fietsers (ben er zelf ook één) jong en oud, voorzichtig en vooruitziend maar evengoed agressief en snel en dom. Auto’s die persé hun “luie” passagiers tot vlak voor het station willen afzetten. En dan die mastodonte bussen, dreigend hun plaats tussen het kluwen opeisend.

Moest ik verkeersdeskundige van Leuven zijn, man toch, wat zou ik hiervan wakker liggen!

Maar ik ben het niet. En ik weet ook niet onmiddellijk oplossingen hiervoor. Toch zebrapaden voorzien, of aparte fietsstroken, busbanen, ik weet het niet? Nationale campagnes voor meer voorzichtigheid van iedereen die zich in het verkeer begeeft? Haalt dat iets uit?

Ik fiets elke dag in Leuven en er gaat geen dag voorbij of ik zie automobilisten of bussen domme dingen doen, maar evengoed fietsers en voetgangers domme streken uithalen. Want iedereen moet – snel snel – naar zijn plaats van bestemming. Alsof iedereen denkt “hier ben ik, ik begeef me in het verkeer, iedereen moet opzij want hier kom ik, of ik nu te voet ben, met de fiets rij of de auto neem. Ikke ikke ikke en de rest …”

Maar wat een tol om te betalen, zo’n jong meisje, zo kwetsbaar op dat grote, complexe Martelarenplein.

En dan denk ik opnieuw, moest ik verkeersdeskundige zijn, daarvan lag ik wakker. Daarvoor zocht ik oplossingen. Dat pakte ik aan.

Maar ik ben geen verkeersdeskundige. Ik kan alleen maar zelf voorzichtig zijn, mijn dochters leren om zich met gezond verstand op hun fiets in het verkeer te begeven, en heel veel mijn hart vasthouden.

Maar jullie kunnen meer doen dan jullie hart vasthouden. Alstublieft, doe dan meer!

Hopend dat dit ongeval voor dat meisje al bij al nog goed afloopt en hopend dat er iets veranderd aan die chaos op het Martelarenplein.

Kristin Tielemans

Bookmark and Share

Er zijn 8 reacties op “Veiligheid Martelarenplein Leuven – 3 maart 8 uur”

Bram
(on maart 5th, 2011 at 19:10)

Het zoveelste ongeval. Twee weken geleden nog lag er een grote plas bloed met daarnaast een zwaar beschadigde fiets en een politiewagen. Ook toen niets te zien op het nieuws of in de krant. De stad Leuven houdt vol dat de chaos op het Martelarenplein het “veiliger” maakt. Crimineel is het. Auto’s die er soms driedubbel geparkeerd staan, fietsers en voetvangers kris kras door elkaar en daar dan bussen bij die de zone 30 nog niet lijken te snappen. Het verbaast mij dat daar niet elke week een dodelijk ongeluk gebeurt.

 
David M
(on maart 5th, 2011 at 20:38)

(Om mijn bericht even in context te plaatsen: ik lee, studeer en werk in Leuven, en neem elke dag de fiets door de binnenstad bij zowat alles dat ik doe. Denk dus vooral niet dat ik een gefrustreerd automobilist ben :p)

Als twee fietsers frontaal tegen mekaar knallen is dat in de eerste plaats vooral de schuld van roekeloze fietsers zelf. Als elke fietser rechts rijdt waar hij rechts hoort te rijden, voorrang geeft waar hij voorrang hoort te geven en zijn snelheid mindert en goed uit zijn doppen kijkt als hij ergens rijdt waar hij niet moet/mag/hoeft te rijden (bvb. zoals in dit geval dus, fietsers in een normale situatie die elk rechts van de baan rijden zouden mekaar nooit frontaal kunnen raken) dan zou dit soort nutteloze ongevallen vermeden kunnen worden.

Ik moet toegeven dat ik me zelfs als fietser stoor aan mijn mede-fietsers. Want want zie ik op een doordeweekse dag allemaal? Fietsers die op een kruispunt linksaf moeten, geen voorrang geven aan tegenliggend verkeer en dan maar even schuin oversteken. Fietsers die naast mekaar fietsen op een tweerichtingsfietspad en het vertikken achter mekaar te rijden om tegenliggers door te laten. Fietsers die geen voorrang van rechts meer kennen, verwachten die overal te kunnen krijgen en deze ook vaak gewoonweg némen zonder eerst de moeite te doen om te kijken. Je-zus, automobilisten kunnen er wat van maar als zelfs fietsers zo’n gevaarlijk gedrag beginnen te vertonen…

Of de verkeerssituatie wat betreft autoverkeer veilig of niet is daar spreek ik me niet over uit. Maar ik heb nog nooit fietsers tegen mekaar zien knallen zonder dat één van de twee in fout was. Spijtig voor het meisje in kwestie (hopelijk is alles met haar in orde?) maar hopelijk leert de schuldige in dit ongeval er zijn les uit.

 
Carolien
(on maart 5th, 2011 at 20:51)

Het Martelarenplein is inderdaad een gevaarlijke plek. Zou volgens mij al helpen: een absoluut verbod tot parkeren en stilstaan aan de Express GB (een uitzondering voor laden en lossen zal wel nodig zijn) en een kiss and ride zone op het Martelarenplein waar nu die taxi’s staan te wachten, zodat het mogelijk is op een veilige manier mensen af te zetten aan het station. Daarvoor zal wel het verbod om rechtdoor te rijden, moeten opgeheven worden. Nu, in de praktijk wordt dit toch vaak niet gerespecteerd.

 
Bert Smits
(on maart 7th, 2011 at 10:03)

Dag Kristin,

Je hebt een punt, de laatste weken zijn er inderdaad meer fietsongevallen op het Martelaerenplein. Ik heb zelf in het verleden hierover al vragen gesteld in de gemeenteraad maar uit cijfers blijkt inderdaad dat het aantal ongevallen en zeker met zwaar gewonden enorm verminderd is. Dat neemt niet weg dat elk ongeval er één te veel is én dat wandelen, fietsen maar ook rijden op en rond het plein geen ‘veilig’ gevoel geeft. Er heerste continue chaos, precies omdat alle verkeer kris kras door elkaar loopt. Volgens mij moeten we ook hier de situatie durven herbekijken. Net zoals het in theorie zebrapaden geen deel uitmaken van een zone 30 maar we nu recent beslist hebben om deze aan scholen wel toe te staan, kunnen we hier ook zoeken naar manieren om de verkeerssituatie wat meer te stroomlijnen. Ik vind dat Carolien al een aantal interessante suggesties doet. Ik maak er in elk geval tijdens de volgende gemeenteraad opnieuw een punt van. Ik ben nog wel benieuwd naar andere suggesties om de situatie te verbeteren. Je mag ze me ook altijd mailen op bert.smits@gmail.com

In elk geval bedankt om het probleem aan de kaak te stellen!

 
Pelle
(on maart 7th, 2011 at 11:56)

Een degelijke zone waar mensen afgezet en opgehaald kunnen worden is een must. Veel gevaarlijke situaties worden gevormd door slechte markering. Wie kent het afgegane zebrapad aan het nieuwe bankgebouw niet? Half verstopt achter bloembakken gaan voetgangers er gemakkelijk van uit dat ze veilig kunnen oversteken, terwijl automobilisten de markering amper kunnen opmerken. Nog gevaarlijker is de situatie aan het begin van de Bond, waar de blinden nog steeds wordt wijsgemaakt (door speciale tegels) dat er een zebrapad is, terwijl er geen markering is! Ik heb de politie hierover al gecontacteerd. En dat werd zonder schroom afgewimpeld. Mijn potje witte plakkaatverf is te klein om ‘t straat te repareren.

 
Georges GOOSSENS
(on maart 11th, 2011 at 12:49)

Opleiding is de oplossing. Automobilisten moeten een theorie en praktijk examen doen voor ze de straat op mogen. Zo ook met fietsers. Zeker fietsers en voetgangers. Zij zijn tenslotte het kwetsbaarst en moeten een defensieve houding aannemen. Inderdaad , voorrang van rechts geven is aan fietsers niet besteed. Waar zouden ze het geleerd hebben? Op school? Zou kunnen. Ik vraag het mij af. Ik heb wel een heel goed initiatief met eigen ogen gezien. Kleine kinderen , zeg 5de of 6de leerjaar. Op pad met leerkracht en politie agent. Alle gevaarlijke situaties worden aangewezen. In het bijzonder een uitrit van een parking , waarbij de automobilist blind moet uitrijden … daar heb ik met eigen ogen de agent zien op wijzen om daar heel voorzichtig te zijn. Meer van dat, en het komt nog goed. Al is een ongeluk nooit helemaal te vermijden. Mensen maken fouten. Ze zijn niet perfect of onfeilbaar.

 
zebrapad lover
(on maart 25th, 2011 at 15:40)

@Bert Smits

Ik zie geen punt over de verkeerschaos aan het station in de agenda van de volgende gemeenteraad, zie http://www.leuven.be/persmededelingen/20110325agendagr.html

Persoonlijk heb ik nog liever 70/uur in de binnenstad als er duidelijke (van ver zichtbaar, eventueel aangegeven met borden) zebrapaden zijn dan deze zone 30 chaos waar iedereen maar doet wat hij wil.

 
Tom
(on mei 25th, 2012 at 9:56)

Ik vind dat we de burgemeester persoonlijk verantwoordelijk moeten stellen voor deze chaos en zijn slachtoffers.
Volgens mij is het ook rechtstreeks gekoppeld aan de bus strategie die in Leuven gekozen werd. Is het werkelijk nodig om elke bus over de Bondgenotenlaan te sturen? En had die Bondgenotenlaan niet net zo als zovele andere straten eenrichtingsverkeer kunnen worden? Het wordt tijd dat Leuven zijn fietser en voetgangers omarmd en steunt. Met de auto/bus overal in de stad kunnen rijden en parkeren is zó 1980’s. Een winkelstraat langs een autostrade kan anno 2012 echt niet meer. Een prachtig voorbeeld hoe de structurele ontwikkeling in Leuven tot stand komt is de Geldenaaksebaan. Iedereen heeft wel ergens een bezwaar en uiteindelijk draait het op niets uit.
Ik wel zeggen dan de naam van het plein terug actueel is: Martelarenplein! En laat nu toevallig de straat aan de andere kant van het station de Martelarenlaan zijn.