Fietsparkeervakken in Leuven

Leuven is een fietsstad bij uitstek. Buitenlandse bezoekers merken dikwijls dadelijk op dat er erg veel fietsen rijden in Leuven. In een studentenstad is dat een normaal fenomeen. Het grote fietsgebruik is positief, maar de medaille heeft ook een achterkant: op enkele zwarte plekken in het centrum ontstaat er wanorde en zelfs overlast met gestalde fietsen. Zo wordt de doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens belemmerd. Op deze plaatsen kunnen fietsparkeervakken orde creëren. In deze vakken kunnen fietsers hun tweewieler mooi op een rij op de staander parkeren.

Zoals wel meer haalde men de mosterd uit Nederland. Daar zet men fietsvakken in op plaatsen waar gebruikers kort willen stallen zoals bijvoorbeeld bij het winkelen of bij cafébezoek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat hoe langer fietsers hun tweewieler stallen, hoe meer veiligheid ze daarbij verlangen. Leuven gaat nu proefdraaien met fietsvakken op twee plaatsen waar een stallingstekort heerst.

De stad investeerde de voorbije jaren in fietsenrekken en plant ook grotere fietsparkings met uitbater zoals op het Fochplein. Op een aantal plaatsen blijft er een groot tekort aan fietsenrekken. De reden is dat het op die plaatsen niet mogelijk is permanente fietsenrekken te plaatsen. Dit is zo in winkelwandelstraten en op markten en pleinen waar de stadsdiensten meermaals per jaar de rekken zouden moeten verwijderen en opnieuw installeren.

Nu komt er een fietsvak in de Parijsstraat op de hoek met de Brusselsestraat en op de Oude Markt onderaan de trappen voor de universitaire hallen. Op enkele faculteiten van de universiteit werd al proefgedraaid met dergelijke fietsvakken. KULeuven stelde vast dat ze zeker een bijdrage leveren tot ordelijker fietsparkeren. De stad hoopt dat de nieuwe fietsvakken goed gebruikt worden en zo de hinder voor voetgangers en andersvaliden vermindert. Wanneer de fietsvakken gunstig geëvalueerd worden, kan een fietsvak elders in de stad een oplossing bieden.

Bookmark and Share

Er zijn 2 reacties op “Fietsparkeervakken in Leuven”

Banaan
(on oktober 24th, 2011 at 22:32)

Belachelijk. Wanorde? Overlast? Belemmerde doorgang? Wat er pas echt idioot is, zijn de verbodsborden die langs alle kanten op voetpaden, straten en pleinen staan (Mechelesestraat, Dietsestraat, Martelarenplein, etc). Die staan echt in de weg. Om van geparkeerde auto’s op de weinige fietspaden die Leuven arm is te zwijgen.

De stad heeft de voorbije jaren meer fietsenrekken afgepakt dan bijgeplaatst. Er is nu rond het station minder plaats dan voor de grote werken, en de afstand naar de perrons is er een pak groter op geworden.

Het enige vervoersmiddel dat in Leuven welkom is is de bus, en dat terwijl die om de x-weken eens een fietser overhoop rijden aan het “fietsvriendelijke” station. Absurd.

Feit is, er is te weinig plaats om fietsen te parkeren. Als de stad daar niet in wil voorzien zijn fietsers genoodzaakt om hun fiets “fout” te stallen. Er is blijkbaar geld om 50 (!) nieuwe camera’s te installeren in wat zowat het veiligste stadscentrum ter wereld moet zijn, maar een paar fietsenrekken kunnen er niet af. Begrijpe wie het kan.

In plaats van wat te lopen aanmodderen met “een honderdtal” plaatsen onder het Foch (excuseer, PDS)-plein en een fietsbeugel links en rechts zouden ze beter dat overmaats pedofielenclubhuis onteigenen en daar fietsen laten stallen.

 
Leven zonder auto « Leven in Leuven
(on mei 19th, 2014 at 20:27)

[…] moeten rijden rond de Sint-Pieterskerk. Het opkomen en terug wegvallen van kleinere stalplaatsen in het centrum van Leuven. De centrale fietsenstalling komt in volle verkiezingskoorts terug onder de aandacht. De Leuvense […]

 

Post een reactie