6de EDITIE RODE HOND GEZELLIG DRUK

Het Leuvense Artboem sloot vorige week zondag een gezellig drukke editie van Rode Hond af met de gesmaakte circusvoorstelling ArenA. De vrolijke rode familievriend presenteerde vier dagen lang een mooie mix van film, theater, literatuur, beeldende kunst en zoveel meer op kindermaat.

Editie 2011 klokt af op 8000 uitgelaten bezoekers, een mooi cijfer dat binnen de verwachtingen van de organisatie lag en flirt met de maximumcapaciteit. Bovenal blijft Rode Hond een gezellig, drukbezocht en hooggewaardeerd verwenfestival voor families.

Opvallend voor deze zesde editie:

  • Vlaanderen komt graag logeren in Leuven. Voor de tweede keer op rij bood het festival het WAFWAF-logeerweekend aan, een formule waarbij je overnacht in de stad en een paar voorstellingen meepikt. Maar liefst 60 kwispelaars gingen op dit aanbod in.
  • Stadsfotograaf Marco Mertens is een publiekslieveling. 35 gezinnen kregen de exclusieve kans om voor zijn lens te poseren. De belangstelling was groot en velen bleven ook even piepen om onze portretkunstenaar aan het werk te zien.
  • Tweebronnen blijft een grote aantrekkingspool. Vier dagen lang was het over de koppen lopen in deze architecturale parel van Van de Velde. Er was dan ook een mooi aanbod aan workshops en voorstellingen, georganiseerd door onder meer Artforum, Mooss, 30CC en de Bib. Originele randanimatie maakte het helemaal (w)af.
  • De meest gesmaakte voorstellingen waren het zintuiglijke Pantoffeltrein van een goed op dreef Pantalone, de supermarktromantiek Mister More en Lady Less van Studio Orka, en de verrassende dansvoorstelling Partituur van Ivana Müller waarin de hoofdrol voor het publiek was weggelegd.
  • Het aanbod van de professionele huizen kon op veel bijval rekenen, veel voorstellingen waren in een mum van tijd uitverkocht. Ook het nevenprogramma ‘Onze Roedel’ gooide hoge ogen en dito opkomst.
  • In alle facetten blijft het festival zijn grondgedachte trouw: een aangename culturele herfstvakantie bieden voor alle doelgroepen. Het festival wil democratiserend zijn en tracht dan ook expliciet de ‘moeilijkere’ doelgroepen bereiken. Een missie waar het door de ervaring van de vorige edities en een volgehouden lage financiële drempel steeds beter in slaagt. ‘Rode Hond’ bereikt zo een familiepubliek dat vaak voor de eerste keer kennis maakt met ‘de kunsten’.

Editie 7
Editie 7 van hét culturele familiefestival staat reeds gepland tijdens de volgende herfstvakantie. Van zaterdag 27 tot en met dinsdag 30 oktober 2012 beleven kinderen en hun ouders alweer een onovertroffen mix van disciplines in hartje Leuven.

Bookmark and Share

Post een reactie