Switch ’n Go voor Groot-Leuven, niet alleen voor de Leuvense binnenstad

Gastbijdrage van Overleg Buurtcomités Kessel-Lo.

Mobiliteit is hot. Deze week was er het eindverslag van Leuven Overmorgen, een communicatiecampagne rond Leuven 2030 Klimaatneutraal, het eindverslag van Vief Leuven, het Switch ‘n Go-voorstel om aan de stadsrand van auto op fiets over te schakelen en vanavond vindt een Café Mobiel plaats waar SP.a europarlementslid Said El Khadraoui focust op de mobiliteit in Leuven. Mobiliteit als politiek opbod, wie had het in Leuven nog verwacht. De SP.a heeft duidelijk iets goed te maken als het over mobiliteit gaat. In oktober zijn het verkiezingen en mobiliteit zal ongetwijfeld een belangrijk thema worden. Op de nieuwe website www.leuvenleefstad.be kunnen alle Leuvenaars hun politici oproepen om van mobiliteit dé prioriteit van de volgende legislatuur te maken.

De verschillende initiatieven bevatten heel wat goede voorstellen (opvallend veel gelijkenissen) die Leuven nog een stuk aangenamer en duurzamer kunnen maken. Het idee van parkings aan de rand van de stad en de kleine pendelbussen en leenfietsen die het eindrapport van Leuven Overmorgen en nu ook de vier jonge SP.a-kandidaten voorstellen, passen volledig in de oproep voor Leuven Leefstad. Ook de goederenomslagplaats kan op onze goedkeuring rekenen.

Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo kan echter niet begrijpen waarom Switch ’n Go enkel over de binnenstad gaat, want het is zeker niet alleen de binnenstad die te maken heeft met verkeersoverlast. De deelgemeenten hebben evengoed te kampen met files op de hoofdwegen, met sluipverkeer, met te hoge snelheden… Switch ‘n Go, ja, maar dan wel voor alle straten met een grote bevolkingsdichtheid. We rekenen op een voluntaristische aanpak die randparkings gaat inplanten in zones die grenzen aan de woonkernen. In het geval van Kessel-Lo is dat ter hoogte van de Delhaize (Diestsesteenweg), de express-weg (Tiensesteenweg) en de snelweg (éénmeilaan).

Randparkings kunnen zeker een deel van de oplossing zijn, maar als Leuven zich in 2030 klimaatneutraal wilt verklaren, zal het volgende schepencollege vooral mensen moeten stimuleren om meteen te kiezen voor fiets of openbaar vervoer. Dat kan ze doen door die verplaatsingsmodi aantrekkelijker en sneller te maken. Met kleine infrastructuurwerken en een positief fietsersklimaat kunnen we al een serieuze switch maken.

Conclusie: Overleg Buurtcomités Kessel-Lo reageert tevreden op de aandacht voor mobiliteit, vindt randparkings een goed idee, maar te eenzijdig, en ziet de stad veel ruimer dan de binnenstad.

Overleg Buurtcomités Kessel-Lo

Bookmark and Share

Er worden geen reacties toegelaten op dit artikel.