Stad Leuven en Eandis introduceren oplaadeilanden voor elektrische voertuigen
Het stadsbestuur stelde op 8 augustus 2012 de eerste laadpalen voor elektrische fietsen en voertuigen in dienst. De oplaadeilanden worden gerealiseerd in samenwerking met Eandis, het exploitatiebedrijf van de Vlaamse gemengde distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met de partners binnen EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) en met steun van de Vlaamse Overheid via IWT.
Schepenen Mohamed Ridouani en Dirk Robbeets staken voor de allereerste keer de stekker in de EVA-oplaadpalen voor 2 elektrische wagens en 6 fietsen in de Tiensestraat. Er komen ook laadpalen op de Tiensevest (1 wagen), het Sint-Jacobsplein (4 wagens) en het B.A. de Becker Remyplein (2 wagens). Om het gebruik van de palen te stimuleren, betaalt de stad tot eind dit jaar de elektriciteitkost van het opladen.
Door deze oplaadinfrastructuur in Leuven ter beschikking te stellen, willen het stadsbestuur en Eandis inspelen op de ambitieuze doelstelling van de stad Leuven om klimaatneutraal te zijn tegen 2030.
Hoe kan je opladen?
Tot 1 september kan je zonder aanmelding de oplaadpalen vrij gebruiken. Vanaf 1 september moet je de paal activeren vooraleer je kan opladen. Dat doe je per sms of met een laadkaart die verkrijgbaar is bij de wagenconstructeurs of bij verschillende verkooppunten. Om het gebruik van de oplaadpalen te stimuleren, neemt de stad Leuven de elektriciteitskost van het opladen op zich tot het einde van het jaar. De abonnementskosten zijn voor de gebruiker.
Oplaadeilanden, een uniek concept?
Op publiek domein worden de oplaadpunten gegroepeerd in zogeheten oplaadeilanden. Automobilisten met een elektrisch voertuig hebben de keuze om op te laden met een klassiek stopcontact op een voeding van 16 ampère, ofwel met een aangepast stopcontact op 32 ampère, naargelang van de technische specificaties van hun voertuig. Op 32 ampère is een lege autobatterij gemiddeld in 2 uur opgeladen. Afhankelijk van de toestand van de batterij hebben elektrische fietsen en scooters 30 minuten tot 4 uur nodig hebben om helemaal op te laden.
Telenet integreert een hotspot in elk oplaadpunt. Zo kunnen de bestuurders hun mails beantwoorden, sociale netwerksites checken of de krant online lezen tijdens het opladen. Met een vaste internetlijn zorgt Telenet voor een verbinding tussen de oplaadpaal en zijn achterliggende beheersystemen.
Foto’s van het oplaadeiland ter hoogte van Tiensestraat 80, 3000 Leuven.
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 9 augustus 2012 onder Nieuws, Verkeer. Deze post werd getagd met elektrische voertuigen, oplaadeilanden. Er is 1 reactie op dit artikel.
(on augustus 24th, 2012 at 7:03)
De stallingen, aangebracht voor de oplaadeilanden worden misbruikt door met sloten en kettingen vastgelegde niet-elektrische fietsen. Kon je sowieso weten…