Zuiddag: scholieren werkten een dag voor leeftijdsgenoten in Venezuela

Op donderdag 18 oktober nam de stad Leuven opnieuw deel aan de Zuiddag. Het stadsbestuur maakte 30 jobs vrij voor Leuvense scholieren. Zij kwamen terecht op één van de Leuvense stadsdiensten en krijgen daarvoor elk € 40. Dat geld stonden ze af aan een jongerenproject in de sloppenwijken van Caracas (Venezuela). Dé topjobs bij de stad waren ongetwijfeld die op de kabinetten van burgemeester Louis Tobback en schepen voor ontwikkelingssamenwerking Mohamed Ridouani. Viktor Verheyden (16) van het Heilige-Drievuldigheidscollege vervulde beide.

Viktor zag de Zuiddag als een kans om een stapje in de wereld te zetten en ging meteen voor de topjob bij de stad. Hij woont nu met zijn familie in het centrum van Leuven, maar bracht door het werk van zijn vader een groot deel van zijn leven door in het buitenland. Zo verbleef hij in een aantal Europese landen, maar ook in Japan. Dat maakte hem sociaal betrokken en communicatievaardig, troeven die hem vandaag zeker van pas kwamen.

De (Zuid)dag van Viktor
Viktor bracht het grootste deel van zijn Zuiddag door in het Leuvense stadskantoor. Na een briefing over het beleid van de stad Leuven omtrent ontwikkelingssamenwerking, ging hij het gesprek hierover aan met de bevoegde schepen, Mohamed Ridouani. Het beleid van de komende bestuursperiode moet worden uitgestippeld, en Viktor had daarover de volgende mening: “Het nieuwe kwartetspel ‘Leuven in de wereld’ is een goed initiatief voor jonge kinderen. Maar ook jongeren mogen meer geïnformeerd worden. Als een actie voorbij is, blijft het belangrijk om de vooruitgang mee te delen. Verder moet de stad Noord-Zuidprojecten blijven steunen en haar voorbeeldrol blijven vervullen.” Schepen Ridouani beaamde hoe belangrijk het is om jongeren te betrekken bij ontwikkelingssamenwerking. “Sommigen worden actief in een project in het Zuiden. Dergelijke ervaringen laten een indruk na voor het leven”, zo drukte hij Viktor op het hart.

’s Middags werd Viktor gekoppeld aan burgemeester Louis Tobback. Er stond een ontmoeting en een etentje met ererector André Oosterlinck op het programma. De ere-rector werd naar aanleiding van de Zuiddag ook gevolgd door twee leerlingen. Terug in het stadskantoor, woonde Viktor nog de opname van een filmpje met de burgemeester bij. “Het was interessant om te ervaren hoe de burgemeester en de rector, twee mensen met een status die indruk maakt, met elkaar praatten. Hoewel ze regelmatig onze meningen vroegen, vond ik het interessanter om naar hen te luisteren.

Ik heb de dag niet echt als werken ervaren. Het was een kijkje nemen achter de schermen en ik besef dat er veel meer moet zitten achter de job van burgemeester of schepen. Maar het was de moeite waard“, besluit Viktor.

Enthousiaste deelnemer
De stad Leuven is gewonnen voor het originele concept van de Zuiddag. De stad neemt al enkele jaren deel en roept de Leuvense bedrijven, organisaties en particulieren op om dat voorbeeld te volgen. Schepen Mohamed Ridouani: “De Zuiddag combineert verschillende voordelen. Het brengt een concreet, realistisch stukje van het leven in het Zuiden tot bij de Leuvense jongeren en scholen, het geeft onze scholieren de kans een dagje werkervaring op te doen en het steunt elk jaar een waardevol jongerenproject in het Zuiden. De dag zelf komen de jongeren met hun jonge blik in contact met ons personeel en hun ervaring. Als bestuur tonen wij bovendien zowel aan ons personeel als aan onze inwoners dat we internationale solidariteit en duurzame ontwikkeling heel belangrijk vinden.

Vzw Bello Belgo
De opbrengst gaat dit jaar naar de vzw Bello Belgo en hun Venezolaanse partner

Elk jaar kiest Zuiddag zorgvuldig een organisatie en jongerenproject die de opbrengst van de werkdag nuttig besteedt. In 2012 werd de vzw Bello Belgo en hun Venezolaanse partner uitgekozen om hun project in de sloppenwijken van Caracas verder uit te bouwen. Ze bieden de ‘slum kids’, jongeren uit die sloppenwijken, een buitenschools studieprogramma aan. Die krijgen lessen in actualiteit en leren debatteren, onderhandelen en probleemoplossend denken. Deze vaardigheden passen de jongeren nadien toe in wijkprojecten waarbij ze hun eigen leefomgeving kunnen verbeteren. Hun zelfbeeld wordt positief, net als hun toekomstperspectief.

Bookmark and Share

Post een reactie