Veto neemt het Leuvense fietsbeleid onder de loep

Veto opent met de bezettingscijfers van de fietsparking onder het Rector De Somerplein. Gemiddeld staan er 18 fietsen per dag op een totaal van 548 plaatsen. Het kostenplaatje is 40.000 euro per maand. Dat de bezetting van deze fietsparking ondermaats heb ik zelf al meermaals met eigen ogen kunnen vaststellen. Eén van de problemen van deze fietsparking is volgens mij ook het sluitingsuur, een parking die op weekdagen op om 24.00u sluit, zal nooit studentenfietsen kunnen herbergen. Toch parkeer ik mijn fiets graag in deze stalling en maakte ik al enkele keren gebruik van de hersteldienst.

Ook op de binnenpagina’s besteed Veto aandacht aan het fietsbeleid van Leuven. Komen aan bod: de vraag van de oppositie om een fietsambtenaar aan te stellen, het al dan niet verdwijnen van de fietsenstallingen in de binnenstad en het weghalen van fout gestalde fietsen die vervolgens nooit opgehaald worden door hun eigenaars.

Graag horen wij van jullie wat jullie ervaringen zijn met het Leuvense fietsbeleid? Maken jullie gebruik van de fietsparking onder het Rector De Somerplein? Is jouw fiets al eens weggehaald? Laat het ons weten!

Bookmark and Share

Er zijn 4 reacties op “Veto neemt het Leuvense fietsbeleid onder de loep”

erikO
(on maart 19th, 2013 at 0:09)

Ik zou echt wel niet graag hebben dat ze verdwijnt!!
Het is m’n vaste stopplaats voor de Leuvense boodschappen & uitjes,
Makkelijk stallen, centraal gelegen, veilig (door aanwezigheid van personeel)
én je kan er je e-Bike opladen….!

 
anoniem
(on maart 19th, 2013 at 11:18)

@erikO: die parking is op zich niet slecht, maar het geld dat gespendeerd werd en wordt aan die parking had veel nuttiger gebruikt kunnen worden. Voor zoveel geld had men Leuven kunnen voorzien van honderden meters fietsenrekken in allerlei straten. Nu doet men juist het tegenovergestelde: nu verwijdert men zelfs fietsenrekken terwijl er veel te weinig zijn.

 
isabelle
(on april 1st, 2013 at 9:24)

Ik wil graag gebruik maken van de fietsparking o.a. om ‘s nachts mijn fiets niet op straat te moeten achterlaten. Een jaarlijksvergoeding ben ik hiervoor bereid te betalen, maar 3 euro per nacht is een te groot bedrag.

 
Johan
(on mei 28th, 2013 at 14:26)

De fietspolitiek in Leuven is en blijft een ramp.
Waarom zouden in godsnaam fietsen ondergronds moeten parkeren ?
Bedoeling van een fiets is net dat je de fiets parkeert waar je moet zijn , vlak voor de deur van de winkel , postkantoor etc.
Waarom worden er in de binnenstad niet autoparkeerplaatsen opgeofferd om de fietsen op een veilige manier te stallen? Op 1 autoparkeerplaats om de 200 meter kunnen veel fietsen veilig staan.

Erik0, heb je zelf een e-bike ? om de mijne ( 1 keer om de 3 weken ) op te laden heb ik niet alleen een zware lader maar ook heel wat uren nodig.
Ik ga die lader niet meesleuren om hem dan uren te laten staan in een openbare parking hoor.
Dat fietsen daar veilig staan want “ bewaakt” is de wereld op zijn kop. Pak fietsendieven snel en hard aan en de fietsen staan overal veilig , zonder bewaking !
Het Fochplein kreeg niet alleen een nieuwe naam maar veranderde , dankzij heel veel belastingsgeld in een erg lelijke trappenhal met een ver onderbezette , zinloze fietsenparking
En onze burgemeester maar klagen over de financiële toestand van de stad ….;

 

Post een reactie