Groen Leuven vraagt ruimte voor kortparkeren fietsen

Groen Leuven voerde vandaag actie op het Martelarenplein om het belang van goede keuzes voor het Leuvense fiets(parkeer)beleid te benadrukken. De fiets gebruiken voor snelle verplaatsingen van punt tot punt, bv. om te gaan winkelen, zou moeten aangemoedigd worden, ook in het fietsparkeerbeleid. Groen wil dat op verschillende plaatsen in de stad zones worden voorzien waarin kortparkeren uitdrukkelijk mogelijk is.

Het voorzien van voldoende stallingen voor fietsparkeren (zoals deze onder het stadskantoor en onder het Rector De Somerplein) blijft cruciaal. Voldoende onderscheid maken tussen kort- en langparkeren is eveneens erg belangrijk. Dat gebeurt volgens Groen in Leuven nog veel te weinig. Groen wil dat anders zien, vandaar de actie van vandaag.

Wat is jullie mening over het Leuvense fietsenbeleid. De nieuwe fietsenstalling onder het Rector De Somerplein kreeg al veel kritiek, maar de eerste vrijdag van Beleuvenissen was er al plaats te weinig. Waar is volgens jullie het meeste nood aan?

Bookmark and Share

Er zijn 4 reacties op “Groen Leuven vraagt ruimte voor kortparkeren fietsen”

wietse
(on juli 8th, 2013 at 9:36)

Goed initiatief, maar er is ook PLAATS nodig in de fietsenparking aan het station … die staat tijdens de zomermaanden vol met studentenfietsen…

 
Een anonieme fietsende Leuvenaar
(on juli 8th, 2013 at 10:46)

De beslissing om een dure fietsparking te bouwen onder het Fochplein is duidelijk genomen door schepenen die zelf geen gebruik maken van een fiets om in Leuven te winkelen. Oorspronkelijk ging het zelfs een betaalparking worden, wat dan teruggebracht werd tot enkel betalen als je je fiets ‘s nachts laat staan (wat helemaal niet duidelijk genoeg geafficheerd staat). Dat geld had veel nuttiger besteed kunnen worden aan (extra) fietsrekken op meerdere plaatsen in de stad zoals bijvoorbeeld op de Grote Markt, de Oude Markt, de Vismarkt, de volledige Bondgenotenlaan, Hooverplein, Mechelsestraat, begin Naamsestraat, Naamsestraat ter hoogte van het Stuk en het H.H. ziekenhuis enzoverder. De rekken die er nu staan, zijn duidelijk onvoldoende. Wat ook dringend moet veranderen: waarom zijn er zoveel straten waar je niet mag fietsen of slechts in 1 richting mag fietsen? Als het stadsbestuur vindt dat ‘zelfregulerende verkeerschaos’ perfect ok en veilig is aan het station, waarom is het dan een probleem om te fietsen in het Stadspark of de Diestsestraat op een normale dag?

 
Els
(on juli 19th, 2013 at 9:36)

Ik erger me te pletter aan de ondoordachte manier waarop we als fietser gevraagd worden om de fiets te parkeren. Die aan het station staat altijd overvol. Als ik naar de kapper ga, wil ik niet eerst helemaal tot onder het provinciehuis rijden om in vak 55 te gaan staan. Dan ben ik dichterbij met auto. Zeker als de kids er ook bij zijn.
Ok dat er parkings zijn voor lang parkeren, maar als je even naar de kapper gaat of snel een winkel binnen, zijn die grote parkings niet handig. Maak wat vakken op de Bond zodat de kortparkeerders wat geleid worden. Nu wordt fietsen eigenlijk ontmoedigd. Leuven klimaatneutraal??

 
Y.F
(on augustus 6th, 2015 at 20:48)

Twee jaar later…na deze post.. Er is nog niet veel veranderd. In de stad blijven er te weinig plaatsen om je fiets correct te stallen, met je fiets de binnenstad in rijden is eigenlijk op,sommige plaatsen gevaarlijk. Fietsen wordt niet aangemoedigd in Leuven

 

Post een reactie