De unieke winkelstraat: UNIZO zet hippe alternatieven voor traditionele shoppinglocaties op de kaart met een boek

Op donderdag 19 september overhandigde UNIZO haar nieuwe boek “De unieke winkelstraat” ter inspiratie aan de Leuvense schepen voor handel, Els Van Hoof en het bestuur van de winkelstraat ‘ De Mechelse’.

Hoofdwinkelstraten of zogenaamde A-locaties worden meer en meer kopieën van elkaar. Winkelketens met een uniform assortiment vestigen zich immers op dezelfde (top-)locaties in stedelijke centra. Waar zit dan het verschil tussen een A-zone in bv. Hasselt en één in Leuven?

Met de publicatie van het boek “De unieke winkelstraat” wil UNIZO een staalkaart neerzetten van winkelstraten die zich positief distantiëren van de steeds meer uniforme A-winkelstraten in het stedelijk handelscentrum. UNIZO zocht voorbeelden van unieke winkelstraten, zijstraten in de rand van de hoofdwinkelstraten die enkele belangrijke karakteristieken delen.

Alle winkelstraten in het boek concentreren een groep van zelfstandige ondernemers die uitpakken met originele, kwalitatieve en authentieke handelszaken. Behalve sterke ondernemers is de multimodale bereikbaarheid van deze straten een belangrijke factor. De vlotte bereikbaarheid, zowel met de fiets of te voet als op korte wandelafstand van parkeergelegenheid, is essentieel om zowel de funshoppers als doelgerichte winkelaars te kunnen bedienen.

Een tweede bepalend element is de ligging: de straat maakt een verbinding tussen een ‘bronpunt’ (Grote Markt, parking, …) en winkelstraten in A-locaties. De aanwezigheid van historische panden in de straat is een opmerkelijke gelijkenis tussen de in het boek opgenomen straten. Tot slot is een goede dynamiek tussen de handelszaken en tussen straat en overheid een belangrijke factor om tot een unieke winkelstraat te komen.

Vanzelfsprekend zijn er verschillende straten in Leuven die in aanmerking kwamen (bv: Tiensestraat, de Parijsstraat, Vital Decosterstraat, …) voor een hoofdstuk in het boek. UNIZO koos in Leuven voor de Mechelsestraat of ‘Sjipstraat’. De Mechelsestraat is een zo goed als in tweeën gehakte straat. In het gedeelte grenzend aan het stadscentrum vinden we een verzameling van gezellige, trendy winkels. In het gedeelte dat aansluit bij de buitenwijken vinden we creatieve en ideënrijke ondernemers en vernieuwende winkelconcepten.

Het verhaal van de Mechelsestraat is er vooral één van een aantal pioniers: Vishandel De Walvis, Kazen Elsen, ‘t Pakjeshuis, …). Zij gaven de impuls voor de heropleving van de straat. Al snel werden ze gevolgd door collega’s die het assortiment aanvulden: sport , juwelen, stripboeken, horeca, bloemen en kledij (schoenen waren reeds zeer lang aanwezig).

De rode draad doorheen het boek wijst naar de noodzakelijke aanwezigheid van enkele ondernemers met een kwalitatief, origineel of authentiek winkelconcept die als trekker werken. Dit is de meest cruciale factor om een unieke handelsstraat vorm te geven.

De Mechelsestraat beschikt bovendien over troeven zoals mooie historische panden, een historische uitstraling en een verbindingsfunctie tussen het centrum en de vismarkt. Verder bestaat er een goede wisselwerking tussen de handelaars, met betrekking tot de diverse winkelconcepten (horeca, voeding, kledij, luxeproducten, artistieke producten) en een positieve dynamiek onder de handelaars.

Volgens experten doen bezoekers van de Mechelsestraat vooral aan ‘recreatief winkelen’. Toch is de nabijheid van de Vismarkt als parkingreservoir een noodzakelijke voorwaarde om de instroom voor doelgericht winkelen te handhaven. Net als elke winkelstraat is ‘de Mechelse’ erg afhankelijk van zijn infrastructurele eigenschappen: de toestand van de panden, de nabijheid tot parking, de kwaliteit van het wegdek en de sfeer qua verlichting. Het is op deze domeinen dat de samenwerking of ondersteuning van het stedelijk beleid naar voren komt. Stad Leuven heeft in de loop der jaren de nodige herinrichtingen gedaan en plant nog meer verbeteringen in de toekomst.

UNIZO vraagt aan steden om oog te hebben voor de dynamiek van handelsstraten. Het is aan de ondernemer-pionier om te ondernemen, maar het is aan het stedelijk beleid om hen hierbij faciliterend ten dienste te staan met stenen, centen of handen. UNIZO waarschuwt voor de neveneffecten van een succesvolle winkelstraat: stijgende huurprijzen met verdringingseffecten kunnen leiden tot afbraak van het unieke karakter.

UNIZO vraagt speciale aandacht voor de situatie van aanloopstraten zoals het verlengde van de Mechelsestraat, de Tiensestraat, de Naamsestraat,… De stad dient een specifiek beleid te voeren op basis van de karakteristieken van de daar gevestigde handel. Meer bepaald zal de infrastructuur en de mobiliteitssituatie een beleid op maat noodzakelijk maken.

Bookmark and Share

Post een reactie