Tentoonstelling 2000 jaar Indische architectuur: Expo Tempels, Forten en Paleizen

Sinds vorige week vrijdag tot en met zondag 5 januari loopt de gratis tentoonstelling over 2000 jaar Indische architectuur in 30CC/Kapel Romaanse Poort in Leuven. Naast een ruime blik op de oorspronkelijke Hindoe architectuur, ligt de focus op historische ontmoetingen met de moslims, de Britten en het modernisme. Absolute blikvanger is een schaalmodel van 4 bij 4 meter van een authentieke Moghultuin.

Tempels, Forten en Paleizen biedt een unieke inleiding tot de architecturale en culturele erfenis van India. De lange, continue culturele traditie overspant er meer dan 2000 jaar, een periode waarin de culturele kern constant werd verrijkt door de verschillende volkeren en godsdiensten die ook elkaar wederzijds beïnvloedden.

Curator Dr. Saryu Doshi bouwde de expo op als een boeiende synthese van meer dan 2000 jaar geschiedenis: “De tentoonstelling start met een voorstelling van India’s roemrijke verwezenlijkingen van prehistorische tijden tot het einde van het eerste millennium na Christus: tempels, forten, paleizen en steden. Vervolgens valt de focus op de islamitische invloeden. Op het einde van de 10de eeuw werd India geteisterd door de invallen van islamitische legers. Deze vestigden in de loop van de 12de eeuw hun heerschappij in Delhi en breidden hun macht vandaar verder uit naar andere delen van India. Als veroveraars bouwden ze grafmonumenten en moskeeën vanuit de islamitische architectuurtraditie, maar verwerkten tevens lokale elementen in het structurele en decoratieve ontwerp. Gedurende de daaropvolgende Moghulperiode bereikte de architectuur het hoogste niveau in een creatieve en rijke combinatie van islamitische en Indiase attributen. De char-bagh, een authentieke Moghultuin en sleutelbegrip in deze architectuur, is aanwezig als schaalmodel, en is de centrale spil in deze tentoonstelling. Nog later, in de 16de eeuw, vonden de Europeanen – aangetrokken door de lucratieve handel in specerijen – hun weg naar India. Ze kwamen als handelaars maar koloniseerden nadien grote delen van het land. Ze brachten hun eigen architectuurtradities mee en bouwden kerken en openbare gebouwen in de Europese stijl. Beetje bij beetje begonnen ze ook Indiase stijlkenmerken in hun gebouwen te integreren, zoals veranda’s, gebogen daken en decoratieve motieven. De Britse architecten ontwikkelden tenslotte de zogenaamde Indo-Saraceense stijl, een eclectisch idioom met verschillende stadia van versmelting van Europese en Indo-Islamitische stijlen. De ontmoeting met het modernisme wordt getoond met de enthousiaste omarming van de Europese art deco in Mumbai, meer bepaald in de filmzalen, alsook in het urbanistische plan voor Chandigarh, ontworpen door de wereldberoemde architect Le Corbusier. Vandaag ontwerpen Indische architecten, geïnspireerd door de globale trends, gebouwen in een internationale stijl.

  • Van vrijdag 18 oktober 2013 tot en met zondag 5 januari 2014.
  • Open van dinsdag t/m zondag van 14.00 tot 17.00 uur. Gesloten op feestdagen.
  • 30CC/Kapel Romaanse Poort, Brusselsestraat 63, Leuven.
Bookmark and Share

Post een reactie