[recensie] Ik kom van ver

Ik kom van ver” is een heel bijzonder project van, voor en door vrouwen, ondersteund door de Integratiedienst van de stad Leuven. “Ik kom van ver” is het resultaat van een unieke samenwerking tussen fotografen, schrijvers en vertellers. Het boek schetst met veel liefde en inlevingsvermogen de verhalen van 43 vrouwen afkomstig uit alle uithoeken van de wereld. Allemaal hebben ze één ding gemeen: ze hebben hun geboorteland ingeruild voor de stad Leuven. De verhalen van de vrouwen zijn gerangschikt volgens de afstand die ze hebben afgelegd om Leuven te bereiken en het boek opent dan ook zeer toepasselijk met een wereldkaart.

De in “Ik kom van ver” geportretteerde vrouwen  konden niet meer verschillend zijn. Sommige vrouwen volgden de liefde van hun leven, andere kwamen eerder toevallig in Leuven terecht, nog anderen ontvluchtten een land waar oorlog of ellende heerste. Elke vrouw wordt op een prachtige manier geportretteerd met aandacht voor haar eigenheid. De foto’s zijn door verschillende fotografes gemaakt die elk een eigen stijl hebben. Een mooie spiegel om de verschillende aspecten van de vrouwen aan bod te laten komen.

Sommige verhalen grepen me echt aan, andere minder. Dat kan ook niet anders. Met de ene mens voel je een klik die je bij de andere niet ervaart. Wat wel een constante is: mijn bewondering voor deze vrouwen, want het boek toont heel goed de moeilijkheden die velen van hen ondervonden om zich aan te passen aan een nieuwe omgeving, waar ze vaak helemaal van nul moesten beginnen om een thuis en een waardig bestaan op te bouwen. Wat dit boek echter zo sterk maakt, is dat het niet blijft hangen in de obstakels die de vrouwen ondervonden, het boek heeft een erg positieve ondertoon. Het toont de kracht en het doorzettingsvermogen van deze vrouwen. En de hoop die ze hebben om hier aanvaard te worden voor wie ze zijn en niet afgerekend te worden op waar ze vandaan komen.

Daarnaast is het boek erg mooi vormgegeven, met voldoende ruimte om de foto’s en de teksten tot hun recht te laten komen. Om te lezen en te herlezen.

Bezoek ook de interactieve expo in de antichambre van M of doe mee aan één van de activiteiten die in het kader van het project “Ik kom van ver” plaatsvinden. Meer info daarover vind je op facebook.