RESEARCHRUN™ voorbereiding op de 3de editie van 25 september 2014

RESEARCHRUN™ by Lampiris te Haasrode gelooft in sport als middel om de sociale contacten, ook op het werk,  te verbeteren. Vandaag, vrijdag 10 januari 2014, werd daarom een vriendschappelijk toertje gelopen. De training bleef beperkt tot zo’n 30-35′,

Nadien werd een heerlijke tas warme choco en een energiedrankje aangeboden en eveneens een gezond stuk fruit.

3de editie van de RESEARCHRUN™ by Lampiris op 25-09-2014
Na de geslaagde tweede editie van 2013 deelt de organisatie mee dat er ook in 2014 gestreden zal worden in het Research Park. Op donderdag 25 september 2014 zal de derde editie van RESEARCHRUN™ plaatsvinden. In 2013 waren er 27 ploegen meer aan de start dan in 2012, dit jaar rekenen ze op een nog grotere opkomst. En begin alvast tijdig te trainen, zeker als je in de prijzen wil vallen.

Bart Delobel* geeft ook enkele tips om de winter goed door te komen:

1. Zorg voor aangepaste kledij:

Tijdens het lopen: als je loopt heb je niet snel koud. Dat wil echter niet zeggen dat je geen kleren aan moet doen. Zorg dat je een winddicht jasje of truitje hebt. Een dun truitje of thermisch onderlaagje doet wonderen als er een windstoppend laagje over is. Al je lichaamswarmte blijft lekker binnen, wat niet het geval is met iets dat alle wind doorlaat. Als het regent, is dat winddichte laagje nog net iets meer van belang, want de combinatie van wind, vocht en koude is vragen om onheil.
Hou het hoofd koel, of net niet! Je verliest veel warmte via je hoofd. Je hoofd zweet ook fel, ook al denk je van niet. Zorg daarom dat je zeker na de training en eventueel ook tijdens een muts op hebt.
Per fiets? Wie na het lopen nog op de fiets moet is als het ware een vogel voor de kat. Heb je geen extra kledij bij voor op de fiets, dan ben je daags nadien ziek. Bedek je hals en hoofd en zorg dat je iets water- en windstoppend aantrekt.
Ik? Kou? Ik been geen mietje hoor! Mannen durven wel eens te willen bewijzen dat ze harde kerels zijn. Of ze dat voor zichzelf willen bewijzen of voor de buitenwereld, dat laat ik in’t midden. Ze zweren bij een T-shirt en een short, al vriest het de stenen uit de grond. Of dit soort machogedrag stoer dan wel ronduit dom is laat ik dan weer aan u over. Ik weet alleen dat ziek moeten binnen blijven niet echt stoer is .

2. Sneeuw! Kan ik nu nog gaan lopen?

Als het gesneeuwd heeft kan je zeker nog gaan lopen. Sterker zelfs, ik raad je aan om dan te gaan lopen. Het is prachtig wit, ontzettend mooi om te lopen. ‘s Avonds zie je ook veel beter door dat witte tapijt. Let wel op dat je traag loopt. Als je snel loopt in de sneeuw glijden je voeten bij elke afzet een heel klein beetje uit, en dat voel je daags nadien in de lies, stramme spieren of zelf een lichte blessure is het gevolg. Loop dus rustig. Zorg ook dat je schoenen aantrekt met voldoende grip, dat helpt al. Voel je je onwennig op de sneeuw, loop dan met kleine pasjes.

3. Verkouden, wat nu?

Eerst en vooral, verkouden worden heb je zelf in de hand. Je kan je lekker warm kleden 5 dagen op 7, en dan in’t weekend op café gaan en ‘s nachts in de koude buiten staan, met een verkoudheid als gevolg. Of je kan gewoon de stoere Rambo willen uithangen en denken dat je de koude wel aankan, maar voor je’t weet heb je’t vlaggen. Je bent verkouden. Mag je dan nog trainen? Dokters raden het in het algemeen af. Een verkoudheid is een ziekte, en die moet er eerst uit alvorens je gaat sporten. Nu kan je zelf ook wel eens beroep doen op je gezond verstand en afwegen hoe erg de verkoudheid is. Als je toch besluit te gaan lopen, hou het dan wel rustig en kleed je goed aan. Gaan lopen in zwembroek zou ik niet doen.

Meer info over training? Contacteer Bart Delobel (info@fffc.be / 0496/856455) of surf naar www.fffc.be voor al je vragen over training.


Bart Delobel geeft enkele tips mee aan de Ladies van Donaldson.

Bookmark and Share

Post een reactie