Leuven ijvert voor gesloten winkeldeuren

De ondernemersorganisatie UNIZO, stad Leuven en vzw Leuven Klimaatneutraal 2030 lanceren samen de campagne ‘Gesloten deuren’. Met informatie, advertenties en stickers willen ze ondernemers sensibiliseren en aanmoedigen om de deuren tijdens de wintermaanden gesloten te houden. De campagne kadert in de doelstelling van de stad Leuven om tegen 2030 klimaatneutraal te zijn.

Schepen van leefmilieu Mohamed Ridouani kaartte het probleem in het verleden al meerdere keren aan. “We moeten handelaars ervan blijven overtuigen dat ze enorm kunnen besparen en hun impact op het klimaat kunnen inperken. UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel, lid van de vzw Leuven Klimaatneutraal 2030, en stad Leuven zijn ideale partners voor deze campagne”, vertelt schepen Ridouani.

“Winkeldeuren die tijdens de koude wintermaanden open blijven, laten onnodig veel warmte naar buiten glippen. Dat extra energieverbruik is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar het jaagt ook de energiefactuur van de handelaars de hoogte in”, zegt Dave Ons van UNIZO Leuven. “Voor het personeel dat er werkt en de klanten die er winkelen, is het ook leuker met gesloten deuren.”

Naast informatie over de financiële voordelen, krijgen de ondernemers een sticker met het opschrift ‘Een warme welkom. Wij houden de koude buiten en werken zo mee aan het milieu.’ die ze aan de winkeldeur kunnen hangen. Zo tonen ze dat ze aan de actie deelnemen en krijgen consumenten meteen alle nodige uitleg.

“Onze gebouwen zijn verantwoordelijk voor maar liefst 60% van de CO2-uitstoot in Leuven, wees de nulmeting in 2010 uit”, vertelt Katrien Rycken van vzw Leuven Klimaatneutraal. “Een van de topprioriteiten van de vzw Leuven Klimaatneutraal 2030 is dan ook het informeren, sensibiliseren en inspireren van Leuvense spelers rond een meer bescheiden energieverbruik. Ook de handelaars betrekken we graag bij onze maatschappelijk uiterst relevante klimaatuitdaging.”

Dat een gesloten deur consumenten weg houdt, geloven UNIZO en stad Leuven niet. “Uit een rondvraag bij consumenten blijkt dat een hele kleine minderheid een gesloten deur als drempel beschouwt”, zegt Dave Ons. “De sticker moet wie toch drempelvrees heeft over de streep trekken”.

Bookmark and Share

Post een reactie