[recensie] Vossenspoor – Katrien van Effelterre

Vossenspoor is de debuutroman van Katrien van Effelterre. Het verhaal draait rond choreografe Astrid Verhaert, 35 jaar en single. Het verhaal begint wanneer Astrid een nieuwe, peperdure loft koopt op de vierde verdieping van een appartementsgebouw naast de spoorweg in Herent. Een jaar geleden pleegde haar vader, werknemer bij een spoorwegbedrijf, zelfmoord door zich onder een trein te gooien. De nabijheid van het spoor brengt echter rust in haar hoofd en maakt dat ze zich dichter bij haar vader voelt.

Astrid kocht haar chique loft van de geheimzinnige Patrick Reynaerts, een op het eerste gezicht duister figuur met wie een jongedame zich beter niet inlaat. Hij waarschuwt haar zelfs bij hun eerste ontmoeting dat ze best uit zijn buurt blijft. Maar zoals te verwachten viel, valt Astrid als een blok voor deze mysterieuze en aantrekkelijke man. De vonk is wederzijds en al snel ontstaat er een passionele relatie en dit terwijl Astrid amper iets weet van Patrick. Voor mij al reden genoeg om hard schreeuwend weg te lopen, maar je hebt nu eenmaal vrouwen die door het gevaar aangetrokken worden. ;-) Al moet ik zeggen dat Astrid zelf ook twijfels formuleert en zelfs op onderzoek uitgaat als ze stuit op tegenstrijdigheden in wat Patrick haar vertelt.

De relatie tussen Astrid en Patrick is het hart van de roman, de rode draad waarrond de andere verhaallijnen geweven worden: de voorbereiding van de dansvoorstelling The Fox Lake, de versierpogingen van de Russische balletdanser Sergej Nikolajev (hoofdrolspeler in The Fox Lake), het verhaal van Hendrik De Spiegelaere (provinciaal directeur bij hetzelfde spoorwegbedrijf als de vader van Astrid), het zinnen op wraak van de in de liefde teleurgestelde Dominique (secretaris van Hendrik De Spiegelaere) en natuurlijk de liederlijke levenswandel van Claude Devos, die het hart van secretaris Dominique brak.

Schrijfster Katrien Van Effelterre heeft een vlotte pen en schrijft zeer elegant, het boek was dan ook uit in een zucht. De verschillende verhaaleinden werden zonder haperen aan mekaar geknoopt en het boek eindigt met een mooie apotheose. Hoewel Astrid wordt geportretteerd als een onafhankelijke vrouw die haar mannetje kan staan, stoorde het me een beetje dat ze zo als een blok viel voor iemand die ze van haar nog pluim kende. Dit leek me in tegenspraak met de nuchtere manier waarop ze omging met de avances van haar sterdanser Sergej Nikolajev. En ergens loste deze thriller voor mij niet helemaal de verwachtingen in: écht spannend werd het nooit, want ik had op geen enkel moment het gevoel dat Astrid écht in gevaar verkeerde.

Dit neemt echter niet weg dat Katrien van Effelterre met Vossenspoor een knap debuut geschreven heeft. Ik ben alvast benieuwd naar volgend werk van deze auteur.

vossenspoor

Leven in Leuven geeft een exemplaar weg van deze thriller. De derde persoon die ‘Reynaert’ roept via ons contactformulier is de gelukkige winnaar.