[recensie] Vlaamse foodies – Filip Salmon

foodiesIn zijn nieuwste boek ‘Vlaamse Foodies‘ presenteert auteur Filip Salmon 25 bekende en minder bekende foodies met hun verhaal, hun beste adressen en hun lievelingsrecept. Stadsfotograaf Marco Mertens zorgde voor prachtige foto’s als illustratie bij deze verhalen. Het boek laat heel uiteenlopende personaliteiten aan het woord: Yves Desmet, Pascale Naessens, Wim Opbrouck, deejay Buscemi, Dorien Knockaert, Gene Bervoets, Sven Ornelis, Margot Vanderstraete,… Bekende recensenten, foodbloggers, acteurs, wetenschappers,… Eén ding hebben al deze foodies met elkaar gemeen: hun passie voor lekker eten en drinken.

Wat dit boek uniek maakt, is dat het vertrekt van het persoonlijk verhaal van elke foodie (al vinden sommige geïnterviewden deze term maar niets). Het is interessant om te lezen hoe bij al de foodies de liefde voor lekker eten en drinken tot stand kwam en wat hen inspireert. Een rode draad doorheen de verhalen blijft toch de keuken van de mama, waarnaar vele foodies met heimwee terugkijken. Filip Salmon hanteert een vlot leesbare stijl en slaagt erin de verhalen een persoonlijke toets te geven. En eerlijk, ik wou dat ik zelf op het idee gekomen was: met een flesje wijn op zak interviews afnemen van mensen met een passie voor gastronomie.

Vlaamse Foodies is een boek dat letterlijk doet watertanden. Het adresboekje van de foodies bezorgde mij alvast heel wat inspiratie, zowel online als offline. Al viel me op dat grote namen zoals Peter Goossens, Kobe Desramaults en Sergio Herman heel vaak terugkwamen. Door de tips van de foodies te lezen werd mijn lijstje met te bezoeken restaurant alweer wat langer. Ik weet wat gedaan! Leuk dat Filip Salmon ook zijn eigen lijstje meegeeft en dat daarop heel wat bekende Leuvense namen terug te vinden zijn. Op culinair vlak mogen we zeker niet klagen, hier in Leuven.

Elke foodie geeft ook een recept mee in het boek, van super-eenvoudig tot redelijk complex, je vindt er ongetwijfeld een recept tussen dat je kan bekoren.

Het boek is bovendien erg mooi vormgegeven. De paginavullende foto’s van Marco Mertens spreken meteen aan en het frisgroene kleurtje dat vormgever Maarten Deckers hanteerde is zeer mooi. Echt een boek om van te genieten in elke betekenis van het woord. Ik zal dit boek beslist nog vaak ter hand nemen: om een recept op te zoeken, een adres te vinden om lekker te eten of gewoon om te genieten van een fijn verhaal.

Vlaamse Foodies
Filip Salmon
Prijs: 29,95 euro