De Stad van ‘t LEED – Herdenkingsconcert – Leuven Brandt
In het kader van de Herdenkingsconcerten WOI 14-18 – Leuven Brandt brachten docenten en (oud)studenten van SLAC /Conservatorium op een vernieuwende wijze klassieke en elektronische soundscapes.
De Stad van ‘t Leed: Geinspireerd op werken van o.a. Edgard Varése en Stravinsky.
Jasper & Jasper brachten een pakkende soundscape vol dreiging, angst, spanning en oorlogsgeluiden tesamen met een stroom aan oorlogs-gerelateerde videobeelden.
Ionisation van Edgard Varèse: twaalf slagwerkers een een pianist riepen gevoelens op van de oorlogs-verwarring en chaos.
Why van Leo Ouderits: Diepe zware trommen samen met de knetterend scherpe kleine trom vertolkten de hevige strijd aan het front. De xylofoon nodigde tussendoor het oorlogsleed ook al eens uit tot dans.
En de beiaard (Luc Rombouts) kondigde vanuit de Universiteitsbibliotheektoren het einde van de oorlog aan …
Volgde een prachtig arrangement van het Le Sacre du Printemps van Igor Stravinsky. Vier piano’s speelden sterk geaccentueerde ritmische motieven, ze creëerden een agressieve en opgejaagde sfeer, nadien opgevangen door trage sfeervolle kleurmomenten. Prachtig!
Componiste Erika Budai herwerkte het lied van Emile Verhaeren “C’est la ville de la douleur” uit 1897 tot een werk voor vier koren. Onder begeleiding van pauk en militaire trom.
Nogmaals weerklonken daarna verzoenende melodieën vanuit de beiaardtoren om een boodschap van vrede over de stad te verspreiden.
Volgde als apotheose nogmaals de vertoning van de film “Leuven Brandt”.
‘t Was een waardig en beklijvend herdenkingsmoment!
Er worden geen reacties toegelaten op dit artikel.