The Capital

Een van de fijne aspecten aan op café gaan is dat je als klant kan ervaren hoe beslagen de café-baas is in het uitschenken van het bier. Er worden zelfs wereldkampioenschappen biertappen georganiseerd. Als je naar The Capital gaat, het Leuvens biercafé met naar eigen zeggen 2000 bieren op de kaart, zal je die ervaring spijtig genoeg missen.

Onlangs bezochten we voor de tweede keer The Capital. De eerste keer had geen straffe indruk nagelaten, we wilden het nogmaals proberen. The Capital biedt inderdaad heel veel bieren aan. Op elk tafeltje ligt een lijvige inventaris van alle beschikbare bieren – we hebben niet geteld of het er 2000 zijn. Alle bieren staan alfabetisch gerangschikt (je kan de inventaris ook terugvinden op de website). Als je bestelt bij de ober moet je het nummer van het bier doorgeven, zodat de ober dit nummer kan intikken op zijn zakcomputer. Even later komt de ober dan langs met je bestelling.

Het probleem met die inventaris is dat je al goed moet weten welk bier je wil drinken. Je kan bladeren in de inventaris, je kan er echter niet in zoeken. De bieren zijn niet thematisch gerangschikt. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar een kriek die je nog kende, dan moet je alle bladzijden doorlopen en hopen dat je er niet over kijkt … Bovendien zal je de vermelding “kriek”  maar moeten afleiden uit de benaming van het bier in de inventaris. Voor elk bier wordt de naam, de brouwerij, het volume, het alcoholpercentage en de tint opgegeven. Het soort bier (pils, trappist, witbier, kriek, fruitbier, …) zal je niet terugvinden.

Op een e-commerce website vind je tegenwoordig op de hoofdpagina enkele producten die in de kijker staan – nieuwigheden of producten die de site wil promoten. Een bierkaart die begint met een overzicht van bieren in de kijker zou toch klantvriendelijker overkomen. Toen we later The Capital verlieten merkten we aan de bar een bord op met de bieren die op tap waren, in de inventaris waren die niet als zodanig terug te vinden. Kortom, The Capital maakt het de bezoekers niet makkelijk om een keuze te maken in het enorme aanbod van bieren. Met enkele eenvoudige ingrepen zou dit toch een betere ervaring moeten kunnen zijn.

Toen de ober met de bestelling aan onze tafel kwam, zetten hij twee flesjes en twee natte glazen voor ons neer. De glazen had hij wel eerst omgedraaid boven zijn dienblad om de enkele druppels die er nog in zaten er uit te laten. We moesten zelf de glazen inschenken. De bestellingen aan de tafels in de buurt werden ook telkens geleverd in een flesje en een leeg glas, wat zelfs het geval was voor een frisdrank. Het is aan de klanten om maar zelf voor een mooie schuimkraag te zorgen.

In sommige drankgelegenheden krijg je bij een bier een kommetje nootjes of knabbeltjes. Bij The Capital krijg je geen dergelijke attentie. Er is wel een aanbod van tapas waaruit je kan kiezen.

We zaten in het achterste deel van het café. Deze achterste ruimte, die we nog kenden toen dit nog overvol stond met speelgoed toen speelgoedwinkel De Krokodil in dit pand gevestigd was, was behangen met afbeeldingen van boeken. Er was ook een poging tot open haard, waar natuurlijk geen echt vuur brandde, maar waar een TV doorlopend een filmpje  afspeelde van een brandende haard. Het plafond was bekleed met afbeeldingen van bakstenen om de illusie van een gemetseld gewelf te creëren. Heel die achterste ruimte kwam allesbehalve authentiek over.

The Capital kon ons bij ons tweede bezoek niet bekoren, integendeel zelfs. In een goede drankgelegenheid word je geholpen om je keuze te maken, in een goed café krijg je een mooi getapt bier met de gepaste schuimkraag, in een tof café kom je in een authentieke omgeving terecht. The Capital heeft een zeer indrukwekkend aanbod van bieren, iets wat een heleboel mensen ertoe aanzet om de zaak te bezoeken. De kans is echter klein dat we er nogmaals binnenspringen …

Praktisch
The Capital
Grote Markt 14, 3000 Leuven
www.thecapital.be

Bookmark and Share

Er is 1 reactie op “The Capital”

Nele
(on september 5th, 2014 at 23:15)

Helemaal mee eens.
Het is niet alleen kwantiteit dat telt.
Jammer voor deze gemiste kans in Leuven.

 

Post een reactie