M blikt terug op Ravage

Arnou-header

De tentoonstelling ‘Ravage. Kunst en cultuur in tijden van conflict’ in M – Museum Leuven herdacht op geheel eigen wijze de Eerste Wereldoorlog. De afgelopen zes maanden maakten zo’n 51.124 bezoekers kennis met een nieuwe tentoonstellingsaanpak, waarbij zowel oude als hedendaagse kunsten samen gepresenteerd werden. Werken van de 15de eeuw tot nu kregen een plaats en trokken zo de blik op kunst en oorlog open, als echo’s van de Groote Oorlog. Verschillende internationale bruiklenen sierden de zalen, zoals het imposante wandtapijt van de Vlaamse Picasso Floris Jespers, William Turners Brand van Constantinopel en Mona Hatoums stalen Bunker. Sommige stukken, zoals de Ishtar Gate van Michael Rakowitz, reizen nu verder richting Chicago voor de volgende expo.

“Leuven herdacht dit jaar het begin van de Groote Oorlog. Eén van de hoogtepunten van het Leuvense herdenkingsprogramma was de tentoonstelling Ravage. De Groote Oorlog vormde een mooie aanleiding om bij de kwetsbaarheid van kunst en erfgoed stil te staan. Een sterk, maar complex thema waarmee M aantoont ook uitdagingen als deze aan te durven.” zegt Denise Vandevoort, voorzitter M – Museum Leuven en schepen van cultuur.

“Dat we zowel oude als hedendaagse kunst programmeren is net hetgeen wat M zo uniek maakt in Belgïe”, vertelt Luc Delrue, directeur van M. “Meestal stellen we daarbij één kunstenaar centraal, en werken dat in de diepte uit. Maar het is ook interessant om over de afdelingen heen samen te werken aan een gezamenlijk project. Een thematische insteek als ‘kunst en cultuur in tijden van conflict’ leent zich daar perfect toe. We wilden er bovendien echt een kunsttentoonstelling van maken, en geen documenterende expo.”

Uniek aan deze tentoonstelling is dat M experimenteerde met digitale tools, zoals apps en ipads. Op deze manier leerden tieners digitale media en het thema oorlog op een andere manier kennen. Een aanbod dat sterk werd gesmaakt door de secundaire scholen en dat M wil verder zetten.

Bookmark and Share

Er worden geen reacties toegelaten op dit artikel.