Geldenaaksebaan anno 2030: in scène

Eindelijk lucht voor de Geldenaaksebaan: Parkveld blijft natuurlijk

De invulling van de resterende open ruimte van Parkveld met industrie, een villawijk en woonblokken zal het nijpende mobiliteitsprobleem op de Geldenaaksebaan nog verzwaren.

De noordelijke Geldenaaksebaan (tussen Parkpoort en Meerdaalboslaan) is momenteel reeds één van de zwartste punten van de ganse stad.  De beneden-Geldenaaksebaan is een stadscanyon met zéér hoge fijnstofvervuiling. Het talrijke fietsverkeer wordt gedwongen om de voetpaden te gebruiken. Sinds de heraanleg na de werken van Aquafin is zwaar vrachtverkeer onbegrijpelijkerwijs opnieuw toegelaten.  Nochtans: rond de beneden-Geldenaaksebaan ligt de tweede-grootste woonkern van Heverlee, er liggen drie scholen op de Geldenaaksebaan en twee er vlakbij. Onze kinderen en scholieren zijn schuwe trottoirdieren.

De mogelijke oplossingen zijn schaars en ingrijpend en het stadsbestuur is er geen enthousiast voorstander van: toeritdosering aan Parkpoort en Meerdaalboslaan, doorknippen van de Geldenaaksebaan voor doorgaand verkeer (behalve voor openbaar vervoer, hulpdiensten en fietsers), éénrichtingsverkeer organiseren (afslaan naar Pakenstraat verbieden komende van Haasrode, en vanuit de Pakenstraat richting Leuvense ring).

Nochtans ziet het stadsbestuur wél klaar in wat er kan gebeuren: het hoger gelegen deel van Parkveld kan dienen als verzamelweg voor het verkeer van de gecontesteerde nieuwbouwwijk Extensa, een reeks woonblokken worden in een lang lint langs de Geldenaaksebaan gebouwd: de voertuigen van de honderden bewoners kunnen de bestaande files gewoon vervoegen. Sterk concept!

De buurt verbaast zich over deze plannen waarvoor geen enkel overleg met de bewoners wordt georganiseerd. De geschetste impasse op mobiliteitsgebied zou het Leuvens stadsbestuur nochtans  moeten dwingen tot zeer grote terughoudendheid wat betreft de ontwikkeling van Parkveld. De noodzaak van maatregelen op mobiliteitsvlak is vele malen groter dan de opgeklopte noodzaak om de schaarse open ruimte op te geven. Het is lang wachten op het effect van sensibilisering voor verandering van mobiliteitsgedrag bij de bevolking (zero-emissie, openbaar vervoer, zacht weggebruik). Leuven 2030 als dekmantel gebruiken om echte actie uit te stellen, nemen we niet langer.

Er is een duidelijke vraag naar een andere verkeersregeling voor de Geldenaaksebaan die direct effect heeft op het dagelijks gebruik van de baan.  Groot-Leuven ervaart de grenzen van zijn groeimogelijkheden maar stad Leuven toont zich klein in het kiezen voor echte oplossingen.

Een duizendste promotieactie voor Leuven Klimaatneutraal helpt ons slechts een halve sikkepit, echte maatregelen blijven uit. Het is genoeg geweest, Parkveld Blijft!

Bookmark and Share

Post een reactie