Alle kinderen worden geluksvogels in M

“Alle kinderen worden geluksvogels”, dat is het motto van M voor de volgende drie jaren. Afgelopen maandag gaf M de aftrap van het project ‘Geluksvogels’ met de top van het onderwijs. Samen met geluksambassadeur Leo Bormans en illustrator Sebastiaan Van Doninck werkt M dit thema verder uit. Vertrekpunt is hoe kunst emotionele vaardigheden kan stimuleren. Dit najaar krijgen scholen en gezinnen in het museum de eerste resultaten te zien.

Geluk? Veerkracht is de essentiële brandstof.
Mika is een Leuvense jongen van veertien. Voor hem betekent geluk dat je geluk moet hebben om gelukkig te zijn. Als je het niet breed hebt, gepest wordt, een buitenbeentje of anders bent, is gelukkig zijn niet eenvoudig. Zijn verhaal is geen alleenstaand geval. Bijna 15% van de kinderen in Vlaanderen wordt geboren in een kansarm gezin. Meer dan 30.000 jongeren in Vlaanderen worden op school gepest. Redenen genoeg om je als kind niet altijd gelukkig te voelen.

Het verhaal van Mika is herkenbaar. Afgelopen maandag stonden Leo Bormans, auteur van het ‘World Book op Happiness’, Raymonda Verdyck (topvrouw gemeenschapsonderwijs) en Lieven Boeve (topman katholiek onderwijs) stil bij deze getuigenis en de rol die scholen kunnen spelen. Geluk vind je namelijk als je iets onderneemt en dit samen met anderen doet. Hiervoor een positief klimaat creëren is cruciaal.

“Geluk vind je niet zomaar”, zegt Bormans. “Vaak vind je hindernissen op je weg. Wat je op die momenten nodig hebt, is veerkracht. Om het met een beeld te zeggen: veerkracht is de brandstof voor geluk.” Lieven Boeve sluit hierbij aan. “Veerkracht betekent voor mij dat je leert omgaan met tegenslagen. Dat je ook leert doorzetten en presteren als het even moeilijker gaat. Die vaardigheid ontwikkel je op school.” Volgens Denise Vandevoort, schepen van cultuur in Leuven, speelt een museum hier ook een belangrijke rol: “Een museum zoals M flankeert de scholen en is een experimenteerplek voor kinderen. Die samenwerking kan alleen maar versterkend werken.” Dat is ook hoe Luc Delrue, directeur van M het ziet: “Hier in M kunnen kinderen zich opladen met creatieve zuurstof. Daarom streven we ernaar om kinderen minstens twee maal te ontvangen tijdens hun periode in het basisonderwijs.”

Kan het dat hier in ons onderwijssysteem net een gevaar schuilt? Volgens Leo Bormans eist het onderwijssysteem veel op vlak van prestaties, maar is er onvoldoende oog voor geluk. Dit terwijl de ultieme doelen toch gelukkige leerkrachten en gelukkige kinderen in een gelukkige school zijn? Raymonda Verdyck nuanceert deze mening en legt de nadruk op het belang van een positieve omgeving. “Natuurlijk vragen we veel van onze kinderen. Maar dat doen we op een positieve manier, in een positieve omgeving. Erg veel leerkrachten doen hun job met hart en ziel en werken voortdurend aan een klimaat waarin kinderen gelukkig kunnen zijn.” Dit positieve klimaat is voor Bormans bepalend, vooral de factor creativiteit is niet te onderschatten. “Als je kinderen de kans geeft om zich op creatief vlak te ontwikkelen, heeft dat een duidelijke invloed op hun geluk.” Vanuit het publiek sloot ook Mohamed Ridouani, schepen van onderwijs in Leuven, zich bij deze mening aan. De maatschappelijke kloof tussen toppers en floppers is ook op school zichtbaar. Niet elk kind gelooft in zichzelf, heeft dromen en is gelukkig. “Als je die kloof wilt aanpakken, moet je elk kind dromen geven. Wie iets wil bereiken, heeft zijn dromen harder nodig dan zijn talent.”

M wilt met het project Geluksvogels net die passie en dromen aanwakkeren. Isabel Lowyck (afdelingshoofd publiekswerking): “We geven kinderen  letterlijk en figuurlijk de ruimte om te dromen. Ze ontdekken zichzelf, ontplooien hun creatieve kant en gaan ermee aan de slag. Een museum is hiervoor de gedroomde geluksplek.”

Geluksvogels in een notendop
Vanaf september 2015 staat M drie volle jaren in het teken van geluk bij kinderen. Geluksvogels richt zich op kinderen tussen 4 en 10 jaar. Leerkrachten van het lager onderwijs krijgen een lesmap en kunnen inschrijven voor een bezoek op www.schoolmetcultuur.be. Vanaf november 2015 staat er ook voor gezinnen een parcours klaar.

Bookmark and Share

Post een reactie