Definitief ontwerp voor fietsspiraal aan station

Het Leuvense stadsbestuur heeft het definitieve ontwerp voor de fietsspiraal, die de verbinding tussen Kessel-Lo en het stadscentrum voor de zachte weggebruiker zal vormen, goedgekeurd. De spiraal komt tussen het seinhuis van de NMBS en het KBC-kantoor aan het Martelarenplein.

“Door de markante positie van de fietsspiraal op het Martelarenplein en het complexe ontwerp, hebben we besloten om ontwerpwedstrijd te organiseren”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies. “De jury koos voor het ontwerp van architectenbureau Greisch Ingénierie, waarbij er zo weinig mogelijk conflicten ontstaan tussen voetgangers en fietsers. De spiraal zal opvallen in de omgeving, maar niet op een al te dominante manier.”

Fietsspiraal2

Fietsspiraal1

Het ontwerp bestaat uit twee lussen voor fietsers die de spoorwegbrug, de esplanade en het Martelarenplein verbinden. “Het comfort en de veiligheid voor de fietser is zeer hoog”, zegt schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets. “De bochten zijn niet te bruusk en voldoende breed uitgemeten. De hellingsgraad wordt beperkt tot maximaal vier procent zodat niet enkel fietsers vlot naar boven kunnen, maar ook mensen met een rolstoel of bakfiets de helling kunnen gebruiken. Een huzarenstuk om dat te ontwerpen op zo’n beperkte ruimte.”

Voor voetgangers zijn er verschillende routes. “Je kan als voetganger rechtstreeks van de passerelle langs het seinhuis naar de esplanade wandelen”, zegt Robbeets. “Via een brede trap tussen de lussen of via een smallere trap langs het KBC-kantoor, wandel je vlot tussen de esplanade en het Martelarenplein.”

De nieuwe traphelling en de fietslussen worden ingeplant op de bestaande trapstructuur. “De huidige trap zal als het ware dienen als fundament voor de nieuwe constructie”, verduidelijkt Devlies. “Via een doorgang in de trappenpartij aan de dienstweg, kunnen fietsers daar hun weg verder zetten via de spiraal.

De NMBS is al enkele maanden aan het werk om de spoorwegbrug met een trap langs het seinhuis te verbinden met het Martelarenplein. Daarnaast werkt de spoorwegmaatschappij ook aan een verlenging van de brug, de zogenaamde passerelle langs het seinhuis. “De aansluiting van de passerelle met de esplanade en de hele spiraalconstructie met trappen is voor rekening van de stad”, zegt Robbeets.

De werken worden geraamd op 825.000 euro en zullen eind 2017 klaar zijn.

Bookmark and Share

Post een reactie