Sunday at the Museum

M van museum, magnifiek, maatschappelijk, meerduidig en Morris – en vooral niet van Mora. Dat had allemaal betrekking op mijn zondagnamiddag, want (bijna) niets is leuker dan op een druilerige, grijze herfstdag een bezoek te brengen aan Museum M. Tijdens M in de Mix mocht ik proeven van de kersverse (en oudere) exposities in het museum onder de vakkundige en interessante uitleg van een gids. De rondleiding was volledig gratis voor cultuurkaarthouders – jawel! Om zulke gidsbeurten mee te pikken en het museum ongelimiteerd te kunnen bezoeken, hoef je enkel een M-bassadeurskaart aan te vragen. Moeilijk? Neen. Al overtuigd? Uiteraard!

dsc_0018b
Sarah Morris © Charlotte Knapen

In een van de mooiste architectonische pareltjes van Leuven genoot ik als M-bassadeur – samen met enkele vermogende sponsors van het museum – van een exclusieve rondleiding doorheen Museum M. Sympathieke gids Trui deed ons eerst halt houden in de zalen met de eigen collectie van M, die het verhaal van Leuven vertelt vanuit de kunst. Wist je bijvoorbeeld dat je het Sedes Sapientiae-beeldje a.k.a. het Mariabeeldje waarop het logo van onze eigenste universiteit is gebaseerd, kan bezichtigen in het museum?

Daarnaast bevinden de originele en waardevolle plaasters van de Belgische Constantin Meunier (1831-1905) zich ook in M. Een topstuk dat je tijdens je museumbezoek bovendien zeker niet links mag laten liggen, is De Zeven Sacramenten van de Vlaamse Primitief Rogier van der Weyden (ca. 1399-1464). Als “meester van het detail” houdt hij je in zijn greep met gedetailleerde spinnenwebben, engelengewaden in symbolische kleuren en transparante tranen in olieverf; je weet niet waar eerst kijken. Haast je om een blik te werpen op dit topstuk in Leuven, want binnenkort keert het triptiek terug naar zijn thuishaven, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA).

dsc_0008b
Guy de Cointet © Charlotte Knapen

Mijn nieuwsgierigheid ging ongetwijfeld het meest uit naar de recente exposities, waaronder die van Fransman Guy de Cointet (1934-1983). Met die expo brengt Museum M een ware primeur: voor het eerst in België krijg je een overzicht van zijn beeldende werk. Kenmerkend voor de kunst van De Cointet is het spel met taal en humor. Toen hij als Fransman in New York woonde en (met veel moeite) Engels leerde, ving hij verschillende klanken, ritmes en woorden op. Hij was gefascineerd door de manier waarop taal gebruikt werd in uiteenlopende vormen en in zijn tekeningen, teksten en performances deconstrueerde hij taal met heel wat spielereien tot gevolg. Dat we met een ingenieus kunstenaar te doen hebben, mag wel blijken uit het feit dat hij met beide handen tegelijk in spiegelschrift kon schrijven én daarbij de kalligrafie niet uit het oog verloor! Verwacht je aan abstracte letters, absurde teksten en kleurrijke decorstukken, waarbij verheldering en verwarring samengaan.

(Persoonlijke) expofavoriet is Sarah Morris (°1967) met haar tentoonstelling Astros Hawk. Behorende tot de wereldtop, verschaft de Amerikaanse Morris, die filosofie en semiotiek studeerde, haar grafische ontwerpen aan Longchamp en Louis Vuitton (een Longchamp-handtas met Sarah Morris-print staat alvast op mijn verlanglijstje!). Haar kunstwerken kunnen in de hokjes van Post Pop, Concept art en minimalisme worden geplaatst. Centraal staan haar herinneringen aan metropolen als Rio en Parijs, die secuur verbeeld zijn op gepolijste canvassen met geometrische figuren in catchy kleuren.

dsc_0027b1
Sarah Morris © Charlotte Knapen

Vier films (van elk meer dan tachtig minuten) concretiseren die abstracte herinneringen. Morris ontcijfert de bebouwde omgeving en legt de culturele, economische en sociale structuren van een natie bloot. Je komt best een aantal keren terug – met een zacht kussentje en een teveel aan tijd – om de artistieke films te bekijken. Projectoren van de hoogste kwaliteit serveren je esthetische beelden waarin alles en iedereen de hoofdrol speelt en hiërarchie volledig ontbreekt: kinderen, parfumflesjes, de Eiffeltoren en prostituees profileren bijvoorbeeld Parijs. De omgevingsgeluiden moeten wijken voor soms eigenaardige, vervreemdende geluiden. Wordt de kunstwereld bepaald door de macht van het kapitaal? In hoeverre moet een kunstenaar vandaag de dag ondernemer zijn? Waarom kopen wij producten met merken? Sarah Morris bevraagt het allemaal en zet ons op een denkspoor. Meenemen, die hersenen.

Kers op de taart, sneeuw op de bergtop en kaas op de spaghetti is de muurschildering Maqta [Abu Dhabi] in de bovenste museumzaal van M. Alleen al als je beseft dat Sarah Morris die specifiek voor die ruimte creëerde… De schildering, die twee muren bedekt, is de hoogste die zij ooit maakte. Gedurende vier weken werkten maar liefst vijf schilders aan de muurschildering die uit elf verschillende kleuren bestaat. Morris liet zich daarvoor inspireren door het authentieke Leuven dat in contrast staat met het kunstmatig aangelegde Abu Dhabi en zijn nieuwe vormen (de driehoeken kunnen wel eens verwijzen naar de gele hijskraan die het uitzicht op Leuven momenteel domineert).

Nu is het jouw beurt om te komen kijken, je te laten verwonderen en bevreemden, stil te staan, te interpreteren en na te denken. Je moest er eigenlijk al geweest zijn, foei!

dsc_0034b
Sarah Morris © Charlotte Knapen

 

Praktische info vind je terug op de website van Museum M Leuven. Ga zeker eens langs de balie om met je cultuurkaart een gratis (joepie, joepie!) M-bassadeurskaart aan te vragen. Daarmee geniet je van een jaar lang onbeperkte toegang tot het museum en de tentoonstellingen!

Wat? M in de Mix // Wanneer? Zondag 25 oktober 2015 // Waar? Museum M, Leopold Vanderkelenstraat 28, 3000 Leuven // Gratis!

Door Charlotte Knapen.

Dit artikel verscheen eerder op CLUB KULtuur.

Bookmark and Share

Er worden geen reacties toegelaten op dit artikel.