Artefact 2016

Vrijdag nam ik deel aan een rondleiding doorheen de boeiende Artefact tentoonstelling in het STUK gebouw. Thema dit jaar is “Up in the air” en dat mag je gerust letterlijk nemen. De kunstenaars nemen in hun werken onze poëtische, politieke en economische verhouding tot het luchtruim onder de loep en bieden nieuwe perspectieven op domeinen zoals telecommunicatie, transport en ecologie.

Een overzichtje van mijn favoriete werken:

Behind the horizon van stadskunstenaar Ief Spincemaille. Met dit kunstwerk illustreert Ief Spincemaille op een visuele manier de kromming van de aarde. Een klein, maar verfijnd werk.

INSTALLATION van Paolo Di Trapani/Coelux. Een artificiële zon die door een dakraam schijnt. Zo waarheidsgetrouw nagebootst dat je bijna de zonnecrème boven haalt. Bij het opbouwen van de installatie werd de grootste geheimhouding nagestreefd. Deze technologie zal immers binnenkort gecommercialiseerd worden.

NIMBUS D’ASPREMONT van Berndnaut Smilde. Een zeer poëtische foto die een vergankelijk moment bevriest.

THE LIMITATIONS OF LOGIC AND THE ABSENCE OF ABSOLUTE CERTAINTY van Alistair McClymont. Een artificiële tornado, ongetwijfeld één van de spectaculairste werken van deze tentoonstelling.

Artefact 2016

IN THE ROBOT SKIES. A DRONE LOVE STORY van Liam Young. In the Robot Skies is de eerste narratieve kortfilm, volledig gefilmd door drones. De film werd opgenomen, in samenwerking met de onderzoekseenheid Beeld en Spraakverwerking van het Departement Elektrotechniek van KU Leuven, door een speciaal hiervoor ontworpen zwerm cameradrones, elk uitgerust met een eigen verzameling aan cinematografische regels en gedragingen. Opvallend veel drones op deze tentoonstelling, wat nogmaals aantoont hoe Artefact de vinger aan de pols van de actualiteit houdt.

Artefact 2016

Spijtig genoeg was ik te laat om de smog-meringue te kunnen proeven.

Wat is jouw favoriete werk van Artefact 2016?

Bookmark and Share

Post een reactie