Openingsconcert Novecento – Utopie van de zegbaarheid

novecento

Het openingsconcert van Novecento en tegelijkertijd het openingsconcert van het academiejaar van de KU Leuven op maandag 26 september staat, hoe kan het ook anders, in het teken van 500 jaar Utopia.

De laatste symfonie en het tweede klavier trio van Sjostakovitsj vinden elkaar in hun immense treurnis, maar ook in hun steeds weer opflakkerende levenslust. Beide werken ontroeren en onthutsen in hun utopisch verlangen om het onzegbare hoorbaar te maken.

Als geen ander verpersoonlijkt Dmitri Sjostakovitsj de 20e-eeuwse utopische kunstenaar die zijn stem tracht door te drukken in een regime van terreur en repressie. Zijn leven lang werd de Rus heen en weer geslingerd tussen vernedering en verering, afwijzing en toenadering.

Zijn laatste symfonie, hier in een unieke versie voor klaviertrio en dertien slagwerkinstrumenten, is een terugblik op dit turbulente en afmattende kunstenaarsbestaan. De symfonie huilt en kraait victorie tegelijk, zij verwijst naar eerdere triomfen en nooit verteerd verdriet. Sjostakovitsj citeert er Wagner, Rossini én zichzelf, in een intrigerende poging om zijn eigen identiteit op het spoor te komen.

Naast de symfonie krijgt u ook het beklijvende tweede klaviertrio te horen, één van Sjostakovitsj’ meest aangrijpende meesterwerken, geschreven in een periode waarin Stalins terreur nog overtroffen werd door de gruwel van Hitler.

Dmitri Sjostakovitsj: Symfonie nr. 15, op. 141 arrangement V. Derevianko, Klaviertrio nr. 2, op. 67

 

Meer info.

Bookmark and Share

Er worden geen reacties toegelaten op dit artikel.