Archief voor ‘Eco’

Eerste hybride bus in Leuven, eind dit jaar 1 op 3

Sinds vandaag rijdt de eerste hybride bus van De Lijn rond in Leuven. Deze bus is de eerste dieselelektrische bus van de 35 hybride bussen die De Lijn wil inzetten in Leuven. Tegen het einde van het jaar zou 1 op 3 bussen in de regio Leuven een hybride bus zijn. In totaal werden 138 hybride bussen besteld, waarvan 70 in Vlaams-Brabant zullen rondrijden. Volgens De Lijn zou daarmee in Vlaams-Brabant elk jaar 423 000 liter diesel minder verbruikt worden.

De nieuwe hybride bussen zijn gebouwd in Vlaanderen: VDL Bus uit Roeselare levert 120 stadsbussen en Van Hool uit Lier 18 citybussen. Een stadsbus heeft plaats voor 95 mensen, een citybus voor 65. Het gaat om een investering van 43 miljoen euro. De nieuwe bussen hebben meerdere pluspunten: bij vertrek is de bus 3 keer stiller, een start & stop systeem legt de motor stil als deze niet nodig is, de batterij wordt opgeladen bij het remmen en de bussen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

hybride_bussen_de_lijn_leuven

Eerste editie van de Langste Veggietafel in Leuven

Het ziet ernaar uit dat het slechte weer vandaag de grote spelbreker was voor de Langste Veggietafel op het Helleputteplein. Van de 243 mensen die op facebook toegezegd hadden te komen, daagden er slechts een handvol op. Jammer, want aan het aanbod zal het zeker niet gelegen hebben. De vegetarische hamburgers waren zeer lekker en de veganistische desserts zagen er ook uit om duimen en vingers van af te likken. Duimen dat de volgende editie van een stralend zonnetje kan genieten!

De langste veggietafel op het Helleputteplein - 16 mei 2015

De langste veggietafel op het Helleputteplein - 16 mei 2015

De langste veggietafel op het Helleputteplein - 16 mei 2015

De langste veggietafel op het Helleputteplein - 16 mei 2015

De langste veggietafel op het Helleputteplein - 16 mei 2015

Stad Leuven bedankt groene buschauffeurs

Sinds maart 2014 volgt De Lijn Vlaams-Brabant de rijstijl van haar chauffeurs nog beter op. Het aantal ongevallen en verkeersovertredingen wordt gekoppeld aan de zogenaamde ecoscore van de chauffeur. Dit resulteert in een cijfer dat iets zegt over de rijstijl van de chauffeur. Een anticiperende en rustige rijstijl heeft enkel voordelen: minder CO2, minder kosten en een hogere klantentevredenheid. Dat het nieuwe meet- en opvolgsysteem werkt, bewijzen de resultaten.

De rijstijlindicator geeft aan of een chauffeur goed bezig is of niet. Dit cijfer is best zo laag mogelijk en wordt berekend op basis van het aantal verkeersongevallen, -overtredingen en de ecoscore van de chauffeur. De ecoscore is af te lezen van de rijstijlmeter, een toestel dat in de bus hangt en allerlei metingen uitvoert tijdens de rit. Een groene chauffeur heeft een ecoscore kleiner dan 25.

Van de effecten van het Rij met Stijl-project, is een infografiek beschikbaar, die wordt uitgehangen in de stelplaats. Op die manier kunnen alle chauffeurs snel zien op welke aspecten ze goed scoren en waar nog verder aan gewerkt kan worden. Ook de evolutie van het aantal groene chauffeurs in de stelplaats wordt overzichtelijk mee gegeven.

Johan Van Looy, directeur De Lijn Vlaams-Brabant: ‘Een goede rijstijl van de chauffeurs levert niet alleen een fikse besparing op doordat het dieselverbruik vermindert. Het zorgt ook voor minder CO2-uitstoot Daarnaast varen ook onze reizigers er wel bij, want hun busrit verloopt comfortabeler. Bovendien zorgt het op langere termijn voor een daling van het aantal verkeersboetes en ongevallen, dus voor een toename van de verkeersveiligheid. Daarom besloten we vorig jaar om de rijstijl van onze chauffeurs nog beter op te volgen. En dat werkt: het aantal groene chauffeurs in de Leuvense regio is gestegen van 37 % naar 53 %.’

Schepen-Ridouani-speldt-de-groene-Leuven-Klimaatneutraal-button-op

Hacking VELO – Ief Spincemaille – (re)cycle of the artwork

Sinds februari hackt Leuvense stadskunstenaar Ief Spincemaille de productielijn van Velo, een Leuvense recyclagefabriek voor fietsen.
In plaats van fietsen recycleerde Spincemaille er afgedankte schilderijen tot grondstof voor de recreatie van werken en ideeën uit de 20ste eeuw: gerecycleerde Damien Hirst’s, Ellsworth Kelley’s, Kazimir Malevitsj, e.a.
Je kan de productielijn en de kunstwerken thans bezichtigen in Velo.

‘(Re)cycle’ injecteert zichzelf in wat reeds bestaat om zo nieuwe dwarsverbanden tot stand te brengen.

Info @: http://www.iefspincemaille.com/Hacking Velo & VELO vzw

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Hacking VELO - Ief Spincemaille

Paardekastanjes met gele linten langs vesten

11156233_10154076235573504_2745658305947030181_n

Deze ochtend was ik een beetje in paniek toen ik langs de vesten reed: al die mooie kastanjes hadden een geel lint. Nadat er de vorige jaren al enkele oude bomen door de groendienst geveld werden (en er eerder al eentje door een storm neergevallen was), zouden ze nu toch de rest niet uitdoen zeker? Het was niet 1 boom, maar bijna alle bomen. Dat zou vreselijk zijn!

Deze namiddag kwam ik deze foto en vraag op een van de vele Leuvense FB groepen tegen. Ook daar leefde de vrees dat de bomen gekapt zouden worden. Maar gelukkig werd al snel een ander antwoord gepost dat ik hier even wilde delen:

Het gaat om een lijmband die de klim van de processierups of de paardekastanje mineermot naar het verse bladerdek van de boom moet stoppen. Deze vormen een ware plaag voor gewassen of bomen.

De paardekastanjemineermot werd begin jaren 1990 vanuit Macedonië ongewild ingevoerd in Oostenrijk waar ze volop aan haar trekken kwam dankzij de talrijk aangeplante paardekastanjes en tegen 1995 was de soort al goed ingeburgerd in Centraal-Europa en werd de westwaartse uitbreiding verdergezet. In 1999 werden de eerste exemplaren aangetroffen in Tervuren en sindsdien heeft de soort zich over het hele Belgische grondgebied verspreid. De gevolgen laten zich goed zien: de larven van de mot verzwakken de paardekastanje en maken hem kwetsbaar voor bacteriën en schimmels die tot afsterven van de boom kunnen leiden. Dit heeft tot gevolg dat de bladeren van de getroffen paardekastanjes reeds in de maanden juni en juli verkleuren, en afvallen vanaf augustus wat voor een probleem zorgt in vele steden. Beter voorkomen dan genezen dus. (naar bron: lbvvzw)

Wie langs de vesten komt, mag dus gerust zijn: de paardekastanjebomen worden niet gekapt. Integendeel, ze worden beschermd tegen parasieten.

Vrijdag dikketruiendag: ook bij scholen en schepencollege

Nu vrijdag 13 februari 2015 is het Dikketruiendag: in een aantal gebouwen wordt de verwarming enkele graden lager gezet en je trekt dan best een dikke trui aan.

Leuvense scholen nemen ook deel aan de Dikketruiendag en Condor, het milieuzorgproject dat scholen helpt om te werken rond duurzaamheid, organiseert nu ook een fotowedstrijd in het kader van Dikketruiendag waar alle Leuvense scholen kunnen aan deelnemen.

Ook het college van burgemeester en schepenen zal deelnemen aan Dikketruiendag nu vrijdag 13 februari 2015.

dikke-truiendag-2015


Burgemeester Tobback alvast met een trui :-) Een foto van Carolien Coenen tijdens de uitreiking van de Romulusprijs 2013

Groene Pluim voor klimaatvriendelijke gesloten winkeldeur

Groen overhandigde gisteren een groene pluim aan een Leuvense winkel die er bewust voor kiest om bij koude temperaturen de deuren niet open te laten staan. Groen hoopt dat vele andere winkels dit goede voorbeeld zullen volgen en verwacht nieuwe initiatieven van het stadsbestuur om winkeliers aan te moedigen de deuren gesloten te houden.

Vele winkels laten zelfs bij vrieskou gewoon hun deuren open staan. Dit is een verspilling van kostbare energie, en het is geen pretje voor de mensen die in die winkels werken. Er zijn gelukkig ook heel wat winkels die hun deuren dicht houden en hun klanten mee sensibiliseren voor een meer klimaatneutrale stad. Als je door de winkelstraten loopt, zie je voorbeelden van allebei. Aan de ene kant van de straat heeft een grote keten netjes de deuren gesloten, aan de andere kant staan de deuren wagenwijd open… Het argument “onze klanten willen dat, anders gaan ze weg” overtuigt niet echt. Mensen zijn zeker te motiveren voor wat ze bij hen thuis ook doen: de deur achter je dichttrekken als je binnenkomt of weer weggaat.

Fatiha Dahmani (gemeenteraadslid): “Groen drong al eerder aan bij het stadsbestuur om meer te doen tegen deze toestand, onder meer in de commissie. Maar voorlopig lijkt er niet veel te veranderen. En dat is geen goede zaak voor een stad die klimaatneutraal wil worden… We zijn blij dat we vandaag met onze Groene Pluim onze waardering kunnen uitdrukken voor de vele winkels, groot en klein, die ervoor kiezen om hun deuren niet open te laten staan bij deze koude. We overhandigden daarom graag onze Groene Pluim aan Boetiek Nicholson op de Bondgenotenlaan. Het verhaal van de zaakvoerder van deze winkel was erg stimulerend. Je deuren niet de hele tijd open laten staan als het koud is, het kan ook een vanzelfsprekende keuze zijn, in het voordeel van de klant, het personeel en het milieu. Wij hopen dat het stadsbestuur nieuwe initiatieven neemt om alle andere winkels te overtuigen.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Enquete over lokale landbouw en voeding in Leuven

De KU Leuven onderzoekt in opdracht van de stad Leuven hoe Leuvenaars staan ten op zichte van lokale voeding en landbouw. Je kan zelf deelnemen aan deze enquete op https://nl.surveymonkey.com/s/korteketenLeuven. Ook werd een facebook pagina opgericht voor geïnteresseerden in stadslandbouw in Leuven: https://www.facebook.com/LeuvenKorteKeten. De enquete en facebookgroep kadert in het stadslandbouwoverleg dat het stadsbestuur begin dit jaar oprichtte.

Een kaart met alle Landbouw en voedselinitiatieven in of gelinkt aan Leuven:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zwNA125xNdYo.kevFJwl8rIv4

Eerste Werfvergadering Leuven Klimaatneutraal 2030 17 dec 2014

Op woensdag 17 december, verzamelden zo’n 150 Leuvense organisaties, inwoners en experten zich in muziekcentrum Het Depot om samen (hard) te werken aan de realisatie van 23 uitdagende klimaatprojecten. Het betreft een verzameling van erg uiteenlopende uitdagingen –sommige op korte, andere op langere termijn realiseerbaar– binnen klimaatthema’s als gebouwen, mobiliteit, consumptie, natuur, landbouw en hernieuwbare energie. Het zwaartepunt lag daarbij voornamelijk op die eerste drie thema’s, gezien hun uitgesproken potentieel in het streven naar een drastische CO2-reductie.

150 mensen hebben zo’n 7 uren lang vooreerst inspiratie opgedaan uit 15 cases uit het veld én daarna 23 concrete acties (werven) opgestart.

Met de dag wordt de internationale klimaatuitdaging actueler. Steeds intensiever wordt ze aangegaan in steden, overal ter wereld, en ook in België zoeken verschillende centrumsteden mee naar een gepast antwoord op deze complexe uitdaging.

Stad Leuven, KU Leuven en verschillende organisaties, bedrijven en inwoners gaan reeds sinds 2011 aan de slag met deze allesomvattende uitdaging, en verenigden zich een goed jaar geleden in vzw Leuven Klimaatneutraal 2030. Intussen zijn ze klaar voor alweer een nieuwe stap en wordt de eerste editie van de driejaarlijkse Werfvergaderingen georganiseerd. Hier zullen 195 betrokkenen de daad bij het woord voegen.

Een uitgebreide, gedreven groep van usual suspects en nieuwe partners wil er overgaan tot de realisatie van spraakmakende, partneroverschrijdende klimaatexperimenten, en dit door het samen uitwerken van nieuwe samenwerkingsvormen en businessmodellen onder professionele begeleiding van financiële experten en procesbegeleiders.

Dat zoveel personen bereid en in staat zijn om een ganse namiddag en vooravond te besteden aan deze uitdagingen, toont het grote engagement en de grote interesse die er bestaan in Leuven rond het klimaatthema.

Via het samenbrengen van zo’n rijke waaier aan profielen, via het presenteren van 15 inspirerende klimaatprojecten en het aanbieden van professionele procesbegeleiding en financiële expertise, wil de vzw zo grote stappen helpen zetten richting implementatie van verrijkende, spraakmakende, straffe, veelbelovende, multi-actor klimaatexperimenten, en dit steevast kaderend in de participatieve, stadsbrede aanpak van de klimaatuitdaging waar ze voor staat.

Vzw Leuven Klimaatneutraal 2030 wil dit format van ‘Werfvergaderingen’ driemaal per jaar herhalen. Elke keer is er dan ruimte om nieuwe projectdoelstellingen op te pikken en er een beloftevolle groep van partners en inwoners rond te verzamelen.






Cambio opent nieuwe staanplaatsen voor deelauto’s in Leuven

Cambio is een autodeel-organisatie die (volgens hun website) ondertussen meer dan 15.000 cambio-gebruikers telt met meer dan 500 auto’s verspreid over ruim 220 standplaatsen in 27 Belgische steden. Cambio opende een 14de standplaats aan de Centrale Werkplaatsen in Kessel-Lo. De standplaats telt voorlopig 1 voertuig en wordt na de zomer verder uitgebreid met een 2de wagen. Dit jaar komt er nog een 15de plaats bij: de opening van de plaats genaamd “Tweewaters” (aan de Vaartkom) is voorlopig gepland voor eind augustus. Autodelen zit in de lift in Leuven: tijdens de laatste 3 jaren is het aantal gebruikers toegenoment met zo’n 73% tot net geen 1000.