Archief voor ‘Festival’

Acteurs Theater Stap zetten Kortfilmfestival op zijn kop

Zaterdag 10 december werden in Leuven de prijzen uitgedeeld op de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival. Het was een heel drukbezochte prijsuitreiking want naast de laureaten van het Kortfilmfestival werden ook de winnaars VAF Wildcards bekend gemaakt.

unnamed (5)

De Jury van de Vlaamse competitie bekroonde ‘Hampi’ van Pim Algoed met de Juryprijs voor Beste Vlaamse kortfilm, goed voor 10.000€ aan faciliteiten geschonken door Eye-Lite. Pim Algoed is geen onbekende op het Kortfilmfestival: in 2007 debuteerde hij met de komedie ‘Tanguy’s Unifying Theory of Life’, waarmee hij het Publieksprijs en de VAF Wildcard won. Twee jaar later won hij met ‘How to enrich yourself by driving women into emotional and financial bankruptcy’ de HUMO Award. ‘Hampi’, met Peter Van den Begin in de hoofdrol, is dus een meer dan geslaagde comeback. De Jury bekroonde ook het Beste Debuut en die prijs was voor ‘Boi’ (RITCS) van Anthony Nti, een film over twee Bulgaarse broers. De film won op het Film Fest Gent eerder dit jaar de Publieksprijs én de Prijs voor Beste Studentenprijs. De debuutprijs is goed voor 1500€, geschonken door SABAM. Er was nog een Speciale Vermelding voor ‘Nymphet’ van Laura Hermanides. De jury voor de Vlaamse competitie bestond uit regisseur Jonas Govaerts, filmjournalist Kurt Vandemaele, monteur Philippe Ravoet en de filmprogrammatoren Roos Stelling (NL) en Gina Dellabarca (NZ).

De Europese Jury mocht ook een prijs uitreiken en die was voor de Frans-Portugese film ‘The Hunchback’ van Gabriel Abrantes en Ben Rivers. De jury van de Europese competitie bestond uit producent Michaela Pnacekova (DE), regisseuses Judith Colell (ES) en Maïmouna Doucouré (FR), filmprogrammator Enrico Vanucci (IT) en DOP Robrecht Heyvaert (BE).

Zowel de Vlaamse als de Europese Juryprijswinnaar komen op de longlist voor de Oscar Academy Awards in 2018.

Maar ook het publiek mocht haar stem uitbrengen op het Kortfilmfestival. In de Vlaamse competitie voor Fictie ging die naar ‘Downside Up’ van Peter Ghesquière, die ook al de HUMO Award mocht naar huis nemen. Met de publieksprijs is hij zeker van aankoop door CANVAS en krijgt hij voor 10.000€ faciliteiten van Mikros en A Sound. De film speelt zich af in een wereld waarin iedereen het syndroom van Down heeft en er op een dag een kindje geboren wordt dat anders is. De film kwam tot stand met de hulp Theater Stap, een theatergezelschap dat werkt met acteurs en figuranten met het syndroom van Down.

In de competitie voor Vlaamse Animatie koos het publiek voor ‘No Offense’ van Kris Borghs, die eerder dit jaar bekroond werd met de Ensor voor beste korte animatiefilm. Ook deze film zal door CANVAS worden aankocht. In de Europese Competitie tot slot werd er massaal gestemd voor de Duitse kortfilm ’90 Grad Nord’ van Detsky Graffam. Deze film zal aangekocht en verdeeld worden door Dalton Distribution. Er waren ook hier Speciale Vermeldingen: voor het Engelse ‘Over’ en de Franse coming-of-age film ‘Au Loin, Baltimore’.

Het VAF reikte ook dit jaar zijn felbegeerde VAF Wildcards uit aan de meeste belovende talenten uit de bachelor- of masterstudenten uit de Vlaamse filmscholen. De twee VAF Wildcards Fictie gingen naar ‘KIP’ (KASK) van Abel Bos en ‘Yibril’ (RITCS) van José Daniel Granados Carranza. De Animatie Wildcard was voor ‘Kastaars’ (RITCS) van Jasmine Elsen. De twee documentaire Wildcards waren voor ‘Die Ruinen von Europa (RITCS) van Ira A. Goryainova en ‘The Jungle knows you better than you do’ (LUCA) van Juanita Onzaga. De Wildcards voor FilmLab tot slot waren voor ‘Hollow hours / Le temps cogne’ (KASK) van Camille Picquot en ‘Remote’ (KASK) van Eva Giolo. De winnaars krijgen een startbudget en een coach voor een volgend project. We zien hen waarschijnlijk in de toekomst terug op het Kortfilmfestival.

Daarnaast werden er nog drie gastprijzen uitgereikt: de Pitch Award, geschonken door Eye-Lite (10.000€ aan faciliteiten) ging naar de projecten ‘De Zenmeester’ van Isabelle Stockmans en ‘Old Birdie’ van Lynn Ryssen. Hello Crowd! deelde ook drie pitch prijzen uit: Samen Gelukkig van Marie De Hert (1ste prijs), This No Land van Alexander Decommere (2de prijs) en The Hoarder van Leen Vandereyken en Frederik De Wilde (3de prijs). De eerste prijs is goed voor 2.500€, de tweede 1.500€ en de derde 500€. De jury van de UBFP en de UFK kenden de Persprijs toe aan ‘Boi‘ van Anthony Nti, die ook de Debuutprijs mee naar huis mocht nemen.

Wie niet genoeg kan krijgen van kortfilms: hou zeker de website en Facebook van Dalton Distribution in het oog. Dankzij dedistributiewerking die groeide uit het Kortfilmfestival Leuven kan het publiek ook na het festival kennis maken met de nieuwe lichting filmmakers. Dalton brengt kortfilms in de bioscoop, op DVD, op VOD en op televisie.

Save the date: de volgende editie van het Kortfilmfestival Leuven gaat van start op 2 december 2017.

Een overzicht van alle winnaars:

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE FICTIE
Prijs van de Jury: Hampi (Pim Algoed)
Prijs voor het Beste Debuut: Boi (Anthony Nti)
Prijs van het Publiek: Downside Up (Peter Ghesquière)
Speciale Vermelding: Nymphet (Laura Hermanides)

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE ANIMATIE
Prijs van het Publiek: No Offense (Kris Borghs)

EUROPESE KORTFILMCOMPETITIE
Prijs van de Jury: The Hunchback (Gabriel Abrantes, Ben Rivers)
Prijs van het Publiek: 90 Grad Nord (Detsky Graffam)
Speciale Vermeldingen: Over (Jörn Threlfall) en Au Loin, Baltimore (Lola Quivoron)

TE GAST
HUMO Award: Downside Up (Peter Ghesquière)
Pitch Award: De Zenmeester van Isabelle Stockmans en Old Birdie van Lynn Ryssen
Hello Crowd!:
Persprijs: Boi (Anthony Nti)

VAF WILDCARDS
Fictie: KIP (Abel Bos) en Yibril (José Daniel Granados Carranza)
Documentaire: Die Ruinen von Europa (Ira A. Goryainova) en The Jungle knows you better than you do (Juanita Onzaga)
Animatie: Kastaars (Jasmine Elsen)
Filmlab: Hollow hours / Le temps cogne (Camille Picquot) en Remote (Eva Giolo)

Leuvense Fourcast in halve finale op Belgium’s got talent

De Leuvense band Fourcast werd geselecteerd voor de halve finale van Belgium’s got talent.

Fourcast is een collectief van 4 jonge kerels die samen heel hun nummer vorm geven. Melodieën en teksten worden telkens als één geheel samengesteld.

Vorige vrijdag waren zij te gast op de Kerstmarkt te Leuven.

Hun deelname aan Belgium’s got talent startten zij met hun song “Waar is de liefde”. Een nummer als reactie op de recente golf van aanslagen en terrorisme.

Lucas (Lucky) Peeters, zanger – gitarist, is ook danser bij Dance Action te Leuven. De band is samengesteld als volgt: Lucky, Azura, Lutina Rhema en Emmanuel Rose.

Vrijdag 16 december kunnen alle Leuvenaars stemmen op onze stadgenoten!

_DEC0804

_DEC0819

_DEC0821

_DEC0828

_DEC0835

_DEC0839

_DEC0847

_DEC0850

_DEC0880

Openingsavond kortfilmfestival

Gisteren vond in het STUK de openingsavond van het kortfilmfestival plaats met enkele Belgische premières. Altijd een fijne gelegenheid om nieuw (en oud) filmtalent te ontdekken.

Neverlanding
Geen goed begin, wat mij betreft. Ik kon kop noch staart aan deze kortfilm krijgen. Een stilistische oefening van een Michael Jackson fan met een surreëel resultaat tot gevolg. In zijn interview gaf regisseur Wim Reygaert aan een film over tragische helden te willen maken hebben. Tragisch vond ik het zeker, de heldhaftigheid was echter ver te zoeken.

Patient zero
Deze kortfilm is eigenlijk de trailer voor een zombiefilm. Drie minuten lang krijg je de ene horror-scène na de andere te verwerken. Ideaal voor de liefhebbers van het genre, geen spek naar mijn bek echter. Wel leuk: de cameo van Adil El Arbi.

Downside up
Prachtig vormgegeven film met in de hoofdrol acteurs van theater Stap. In de wereld waarin deze film zich afspeelt, zijn mensen met het syndroom van Down de norm en ‘gewone’ mensen de afwijking. Tof idee dat tot leven werd gebracht in ronduit schitterende decors, die mij het nogal voorspelbare verhaaltje maar al te graag door de vingers lieten zien. Alleen jammer dat de film het nodig vond om een anti-abortusboodschap uit te dragen. Zonder dat vermanende vingertje op het einde was deze film zeker zo sterk geweest.

Perfect darkness
Een kortfilm van Maaike Neuville die bijna volledig in één take opgenomen werd. De cameravoering vanuit de losse pols maakte dat ik me een beetje onpasselijk begon te voelen. De muziek van Arnold Schönberg was prachtig, maar de film zelf wist me niet te overtuigen. Door de invallende duisterenis was het naar het einde van de film toe moeilijk om nog meer dan schimmen te onderscheiden. Nochtans is het verhaal van overspel en vergiffenis universeel genoeg om de kijker bij de keel te grijpen. Mij liet deze film echter koud.

Two cars one night
Bijzonder mooie kortfilm uit Nieuw-Zeeland volledig in zwartwit gefilmd. Traag, maar beklijvend. Onder de indruk van deze ongewone love story.

Accidents, blunders and calamities
En een geweldige animatiefilm als uitsmijter. Dit cynisch beestenfilmpje was de ideale manier om de filmavond af te sluiten. Beestig grappig.

SX, een concert waarbij ik met plezier mijn oordopjes vergat in te steken

SX nam in 2011 een glamoureus startschot met de exotische track ‘Black Video’. De afgelopen twee jaar werkten Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet aan hun eigen sound. Na drie jaar zonder enige single uit te brengen, is het duo dit jaar helemaal terug met de song ‘Hurts’.

SX stond al op verschillende Belgische podia, waaronder dat van Ancienne Belgique, Pukkelpop en Rock Werchter. Op 23 november is het de beurt aan Het Depot.

Tekst @ Het Depot

 

Ditmaal post ik wat meer foto’s dan normaal. Maar enkel zo kan ik de dynamiek van dit concert weergeven. Stefanie heeft naast een prachtige stem (die alle toonhoogtes aankan) ook nog een speciaal danstalent. Zeker een aanrader!

_UAX5164

_UAX5306-bewerkt

_UAX5354

_UAX5360

_UAX5372

_UAX5382

_UAX5390

_UAX5460

_UAX5475

_UAX5539-bewerkt

_UAX5558

_UAX5564-bewerkt

_UAX5582-bewerkt

_UAX5591

_UAX5611

_UAX5616

_UAX5637

_UAX5681-bewerkt

_UAX5708

tiende editie van Playground bereikt 2.789 bezoekers

Van 17 tot 20 november vond de tiende editie plaats van het Playground festival. STUK – Huis voor Dans, Beeld & Geluid en M – Museum Leuven slaan de handen in elkaar voor dat unieke festival, dat het boeiende veld tussen de beeldende – en podiumkunsten onderzoekt. Deze feestelijke, tiende editie bracht 2.789 bezoekers op de been. Het festival is zeer gerenommeerd binnen de live art kunstenwereld en kan rekenen op bijzondere aandacht van buitenlandse curatoren en programmatoren die op Playground nieuw internationaal talent komen ontdekken. Tijdens deze editie sprong vooral de Amerikaanse kunstenares Mary Reid Kelley in het oog die in M een expo presenteerde en in STUK te zien was met de performance This Is Offal, gebaseerd op een video waarmee ze eerder de Baloise Prize won. Onlangs won ze ook de MacArthur Prize. For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard was de openingsvoorstelling die genomineerd was voor de Bessie Awards. Naast deze voorstellingen waren er nog heel wat boeiende performances in museum M die ook de toevallige bezoeker konden verrassen. Speciaal voor deze verjaardagseditie werd er ook een open call gelanceerd voor de verschillende kunstopleidingen in binnen- en buitenland die het festival de afgelopen tien jaar trouw bezochten. Een selectie van de meest boeiende ingediende projecten werd op zondagnamiddag tijdens Playground Platform getoond.

Kelley Mary Reid This is Offal ©Berliner Festspiele Christopher Hewitt

22ste editie Kortfilmfestival Leuven

Op zaterdag 3 december wordt het startschot gegeven van de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Een hele week lang kan je in Leuven terecht voor de beste recente kortfilms uit binnen- en buitenland. Een professionele jury en het publiek bekronen op het einde van de week hun favorieten. Speciale aandacht is er dit jaar voor kortfilms uit Nieuw-Zeeland.

Ook dit jaar zijn alle ogen gericht op de Vlaamse en Europese competitie: hier valt immers het filmtalent van morgen te spotten. De laureaten van de Ensors, de Vlaamse Oscars zeg maar, liegen er niet om: Robin Pront (beste film, beste scenario) en Adil El Arbi en Bilall Fallah (beste regie, beste montage) zijn beiden gestart met een bekroonde kortfilm op het Kortfilmfestival. Het belang van het Kortfilmfestival als kweekvijver van talent valt niet te ontkennen. Dankzij het Kortfilmfestival krijgen deze jonge filmmakers ook een shortcut naar Hollywood: aangezien het Kortfilmfestival officieel een Oscar Qualifying festival is, zijn de winnaars van de juryprijzen meteen zeker van een plaats op de longlist voor de Oscars van 2017.

Eén van die jonge talenten wiens carrière begon op het Kortfilmfestival is, de eveneens in Oostende bekroonde, DOP Robrecht Heyvaert. Hij deed eerder camera voor een lange lijst bekroonde kortfilms zoals Robin Pronts ‘Plan B’ maar ook ‘Land of the Heroes’ (Sahim Omar Kalifa), ‘Broeders’ (Adil El Arbi en Bilall Fallah) en de grote winnaar van vorig jaar, ‘Allegory of the Jam Jar’ (Boris Kuijpers & Ruth Mellaerts). Heyvaert maakt deel uit van de jury van het Kortfilmfestival en zal de beste Europese kortfilm bekronen samen met zijn collega juryleden. Andere leden van de jury zijn onder meer filmjournalist Kurt Vandemaele, voormalige IKL-winnares Maïmouna Doucouré, Roos Stelling van het Belgisch Filmfestival in Utrecht en Enrico Vanucci, de kortfilmprogrammator van het Filmfestival van Venetië.

Naast de competitie zijn er ook heel wat thematische programma’s zoals de beste internationale animatiefilms in Animation Nations, kortfilms voor kinderen, Comedy Shorts, non-narratieve filmreeksen, kortfilms in virtual reality, Oscar Shorts en Short Matters!, een programma met de genomineerde films voor de European Film Awards. Verder wordt er speciale aandacht besteed aan kortfilms uit Nieuw-Zeeland en is er, in samenwerking met STUK, ook een live begeleide kortfilm: de band Yuko presenteert zijn vierde plaat en doet dat aan de hand van drie korte animatiefilms.

Blijf op de hoogte via
www.kortfilmfestival.be
facebook.com/kortfilmfestival

Peaches, inderdaad een podiumbeest te gast in Het Depot

Peaches, het podiumbeest ontwaakte in 2015 uit haar 6 jaar durende winterslaap. En of ze wakker was!

Sinds 2015 ligt hun album ‘Rub’ in de rekken.

En als je weet dat Peaches al een dubbelzinnige betekenis heeft, dan kan je je inbeelden wat Merrill Beth Nisker bedoelt als ze zingt over … rub …

De electroclashzangeres en haar groep brengen een show van punk en seks, in een muzikale mix van electronische muziek, hiphop en punkrock.

Peaches gaat geen taboe uit de weg. Ook het thema transgenderisme gaat ze niet uit de weg en in haar show is de grens tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid heel mistig.

Haar nummer ‘Fuck the pain away’ werd in Lost in Translation gebruikt.

Of je van haar muziek/shows houdt of niet, je zal moeten toegeven dat het showgehalte wel hoog is.

De link naar de ongecensureerde vimeofile van hun album Rub laat ik hier bewust achterwege. Maar geïnteresseerden zullen deze makkelijk kunnen vinden op het net.

Hou je vast aan de takken van de bomen!;-)

_UAX4341

_UAX4372

_UAX4396

_UAX4402

_UAX4428-bewerkt

_UAX4557

_UAX4627

_UAX4681

_UAX4693

_UAX4724

_UAX4733

_UAX4757

_UAX4780

_UAX4852

_UAX4859

_UAX4874

_UAX4955

 

Black Cracker nam het 2°deel van Peaches’ voorprogramma voor zijn rekening.

Het tweede deel van het voorprogramma van Peaches werd verzorgd door Black Cracker. Van een opwarmertje gesproken.

Black Cracker bracht op zijn eigen manier een grappige mix van hiphop, soul en R&B.

Op 2 december brengt hij zijn album ‘Come As You Are’ op de markt.

_UAX4188

_UAX4194

_UAX4250

_UAX4255

_UAX4272

_UAX4285

_UAX4291

_UAX4300

_UAX4305

_UAX4308

_UAX4311

_UAX4314

Doomsquad, één van de publieksopwarmertjes voor Peaches.

In het dubbel voorprogramma van Peaches (voorbije dinsdag) in het Depot, kon het publiek op temperatuur komen met Doomsquad.

Doomsquad is een Canadees project van de familie Blumas.

Zij maken experimentele, psychedelische dansmuziek.

Trevor, Jaclyn en Allie Blumas dompelen hun publiek onder een hypnotiserend geluidslandschap vol trance en dynamiek.

Dit jaar brachten ze hun nieuw album Total Time op de markt.

www.666hell.net

_UAX3682

_UAX3699

_UAX3692

_UAX3740

_UAX3743

_UAX3840

_UAX3901

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.