Archief voor ‘Festival’

SX, een concert waarbij ik met plezier mijn oordopjes vergat in te steken

SX nam in 2011 een glamoureus startschot met de exotische track ‘Black Video’. De afgelopen twee jaar werkten Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet aan hun eigen sound. Na drie jaar zonder enige single uit te brengen, is het duo dit jaar helemaal terug met de song ‘Hurts’.

SX stond al op verschillende Belgische podia, waaronder dat van Ancienne Belgique, Pukkelpop en Rock Werchter. Op 23 november is het de beurt aan Het Depot.

Tekst @ Het Depot

 

Ditmaal post ik wat meer foto’s dan normaal. Maar enkel zo kan ik de dynamiek van dit concert weergeven. Stefanie heeft naast een prachtige stem (die alle toonhoogtes aankan) ook nog een speciaal danstalent. Zeker een aanrader!

_UAX5164

_UAX5306-bewerkt

_UAX5354

_UAX5360

_UAX5372

_UAX5382

_UAX5390

_UAX5460

_UAX5475

_UAX5539-bewerkt

_UAX5558

_UAX5564-bewerkt

_UAX5582-bewerkt

_UAX5591

_UAX5611

_UAX5616

_UAX5637

_UAX5681-bewerkt

_UAX5708

tiende editie van Playground bereikt 2.789 bezoekers

Van 17 tot 20 november vond de tiende editie plaats van het Playground festival. STUK – Huis voor Dans, Beeld & Geluid en M – Museum Leuven slaan de handen in elkaar voor dat unieke festival, dat het boeiende veld tussen de beeldende – en podiumkunsten onderzoekt. Deze feestelijke, tiende editie bracht 2.789 bezoekers op de been. Het festival is zeer gerenommeerd binnen de live art kunstenwereld en kan rekenen op bijzondere aandacht van buitenlandse curatoren en programmatoren die op Playground nieuw internationaal talent komen ontdekken. Tijdens deze editie sprong vooral de Amerikaanse kunstenares Mary Reid Kelley in het oog die in M een expo presenteerde en in STUK te zien was met de performance This Is Offal, gebaseerd op een video waarmee ze eerder de Baloise Prize won. Onlangs won ze ook de MacArthur Prize. For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard was de openingsvoorstelling die genomineerd was voor de Bessie Awards. Naast deze voorstellingen waren er nog heel wat boeiende performances in museum M die ook de toevallige bezoeker konden verrassen. Speciaal voor deze verjaardagseditie werd er ook een open call gelanceerd voor de verschillende kunstopleidingen in binnen- en buitenland die het festival de afgelopen tien jaar trouw bezochten. Een selectie van de meest boeiende ingediende projecten werd op zondagnamiddag tijdens Playground Platform getoond.

Kelley Mary Reid This is Offal ©Berliner Festspiele Christopher Hewitt

22ste editie Kortfilmfestival Leuven

Op zaterdag 3 december wordt het startschot gegeven van de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Een hele week lang kan je in Leuven terecht voor de beste recente kortfilms uit binnen- en buitenland. Een professionele jury en het publiek bekronen op het einde van de week hun favorieten. Speciale aandacht is er dit jaar voor kortfilms uit Nieuw-Zeeland.

Ook dit jaar zijn alle ogen gericht op de Vlaamse en Europese competitie: hier valt immers het filmtalent van morgen te spotten. De laureaten van de Ensors, de Vlaamse Oscars zeg maar, liegen er niet om: Robin Pront (beste film, beste scenario) en Adil El Arbi en Bilall Fallah (beste regie, beste montage) zijn beiden gestart met een bekroonde kortfilm op het Kortfilmfestival. Het belang van het Kortfilmfestival als kweekvijver van talent valt niet te ontkennen. Dankzij het Kortfilmfestival krijgen deze jonge filmmakers ook een shortcut naar Hollywood: aangezien het Kortfilmfestival officieel een Oscar Qualifying festival is, zijn de winnaars van de juryprijzen meteen zeker van een plaats op de longlist voor de Oscars van 2017.

Eén van die jonge talenten wiens carrière begon op het Kortfilmfestival is, de eveneens in Oostende bekroonde, DOP Robrecht Heyvaert. Hij deed eerder camera voor een lange lijst bekroonde kortfilms zoals Robin Pronts ‘Plan B’ maar ook ‘Land of the Heroes’ (Sahim Omar Kalifa), ‘Broeders’ (Adil El Arbi en Bilall Fallah) en de grote winnaar van vorig jaar, ‘Allegory of the Jam Jar’ (Boris Kuijpers & Ruth Mellaerts). Heyvaert maakt deel uit van de jury van het Kortfilmfestival en zal de beste Europese kortfilm bekronen samen met zijn collega juryleden. Andere leden van de jury zijn onder meer filmjournalist Kurt Vandemaele, voormalige IKL-winnares Maïmouna Doucouré, Roos Stelling van het Belgisch Filmfestival in Utrecht en Enrico Vanucci, de kortfilmprogrammator van het Filmfestival van Venetië.

Naast de competitie zijn er ook heel wat thematische programma’s zoals de beste internationale animatiefilms in Animation Nations, kortfilms voor kinderen, Comedy Shorts, non-narratieve filmreeksen, kortfilms in virtual reality, Oscar Shorts en Short Matters!, een programma met de genomineerde films voor de European Film Awards. Verder wordt er speciale aandacht besteed aan kortfilms uit Nieuw-Zeeland en is er, in samenwerking met STUK, ook een live begeleide kortfilm: de band Yuko presenteert zijn vierde plaat en doet dat aan de hand van drie korte animatiefilms.

Blijf op de hoogte via
www.kortfilmfestival.be
facebook.com/kortfilmfestival

Peaches, inderdaad een podiumbeest te gast in Het Depot

Peaches, het podiumbeest ontwaakte in 2015 uit haar 6 jaar durende winterslaap. En of ze wakker was!

Sinds 2015 ligt hun album ‘Rub’ in de rekken.

En als je weet dat Peaches al een dubbelzinnige betekenis heeft, dan kan je je inbeelden wat Merrill Beth Nisker bedoelt als ze zingt over … rub …

De electroclashzangeres en haar groep brengen een show van punk en seks, in een muzikale mix van electronische muziek, hiphop en punkrock.

Peaches gaat geen taboe uit de weg. Ook het thema transgenderisme gaat ze niet uit de weg en in haar show is de grens tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid heel mistig.

Haar nummer ‘Fuck the pain away’ werd in Lost in Translation gebruikt.

Of je van haar muziek/shows houdt of niet, je zal moeten toegeven dat het showgehalte wel hoog is.

De link naar de ongecensureerde vimeofile van hun album Rub laat ik hier bewust achterwege. Maar geïnteresseerden zullen deze makkelijk kunnen vinden op het net.

Hou je vast aan de takken van de bomen!;-)

_UAX4341

_UAX4372

_UAX4396

_UAX4402

_UAX4428-bewerkt

_UAX4557

_UAX4627

_UAX4681

_UAX4693

_UAX4724

_UAX4733

_UAX4757

_UAX4780

_UAX4852

_UAX4859

_UAX4874

_UAX4955

 

Black Cracker nam het 2°deel van Peaches’ voorprogramma voor zijn rekening.

Het tweede deel van het voorprogramma van Peaches werd verzorgd door Black Cracker. Van een opwarmertje gesproken.

Black Cracker bracht op zijn eigen manier een grappige mix van hiphop, soul en R&B.

Op 2 december brengt hij zijn album ‘Come As You Are’ op de markt.

_UAX4188

_UAX4194

_UAX4250

_UAX4255

_UAX4272

_UAX4285

_UAX4291

_UAX4300

_UAX4305

_UAX4308

_UAX4311

_UAX4314

Doomsquad, één van de publieksopwarmertjes voor Peaches.

In het dubbel voorprogramma van Peaches (voorbije dinsdag) in het Depot, kon het publiek op temperatuur komen met Doomsquad.

Doomsquad is een Canadees project van de familie Blumas.

Zij maken experimentele, psychedelische dansmuziek.

Trevor, Jaclyn en Allie Blumas dompelen hun publiek onder een hypnotiserend geluidslandschap vol trance en dynamiek.

Dit jaar brachten ze hun nieuw album Total Time op de markt.

www.666hell.net

_UAX3682

_UAX3699

_UAX3692

_UAX3740

_UAX3743

_UAX3840

_UAX3901

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.

Leuvens dialect voor allen, ook voor niet-Leuvenaars (les 41)

Nog ‘more’ ouver UTOPIA: tonieël in den teooter

Et es in Leive vei de moment ieën en al Thomas More en UTOPIA wat de klok sloogt. Den ‘Academie van ’t Leives’ lot zich doo nit on kinne en spelt in den teooter et tonieëlstik mei de veilzeggenden titel: ” Thomas More moet noo Leive”. Natierloëk in ‘t Leives. Zue verlupt ten andere ieël den achteneun, die doovei de “Leivesen Achteneun” ieët. Dootem van ‘t gebeire: zooterdag 19 novèmber.

‘s Achteneuns

De vertuening in den achteneun begint om 14 iere. Et tonieëlstik wed veiafgegon dei ne quiz die, volgens joorlekse gewoente, gespeld wed dei den bergemister Louis Tobback en z’n onangers, mei as teigespeilers diëken Dirk De Gendt en z’n akoliete. Wed’et upnief nen eroïsche stroëd? Me wachten af.
Up ‘t ende van de vertuening wed et UTOPIA– lied ten geüere gebrocht. Et wed upgedrooge on Andrei Van de Putte, de recent ouverleiden dirizjent van et kuer DE JOORZANGERS. Oë aa de gewènte vei, elke kië as er iet belangroëks te deun was, e gelegenoëdslied te schroëve. Hugo Geeraerts schreif den tekst. De melodie es doë van et lievelingslied van André: “Et lied van Poope Toune”.

‘s Oovens

Boë d’oovendvertuening die begint om 8 iere, wed de tonieëlupveuring veiafgegon dei een uptreide van et kuer DE JOORZANGERS. Ze zingen ‘n tiental liekes in ‘t Leives, wooboë de onweizege kinne/ meige meizinge. Et uptreide wed afgesloute mei de première van et lied UTOPIA, da swènst de inloëding vermt vei et tonieëlstik.

NB: As ge deizen tekst in ‘t schue Vloms wilt leize, moete gon kieke up de weblog: www.LeveninLeuven.be, woodat em intege dooge gelê al es up verscheine.

Amezeid aale!

001

Nog ‘more’ over UTOPIA: toneel in de stadsschouwburg

001

Het is in Leuven momenteel één en al Thomas More en UTOPIA wat de klok slaat. De ‘Academie voor het Leuvens Dialect’ laat zich ook niet onbetuigd en voert in de stadsschouwburg het toneelstuk op met de veelzeggende titel: ‘Thomas Morus moet noo Leive.’ Uiteraard in het Leuvens dialect. Zo verloopt ten andere de ganse namiddag die daarom: “De Leivesen Achteneun” heet. Datum van het gebeuren: zaterdag 19 november.
De namiddagvertoning start om 14 uur. Het toneelstuk wordt voorafgegaan door en quiz die naar jaarlijkse gewoonte gespeeld wordt door burgemeester Louis Tobback en zijn aanhangers, met als tegenspelers deken Dirk de Gendt en zijn volgelingen. Wordt het opnieuw een heroïsche strijd? Wij wachten af. Op het einde van de vertoning wordt het UTOPIA lied ten gehore gebracht. Het wordt opgedragen aan André van de Putte, de recent overleden dirigent van het koor DE JOORZANGERS. Hij had de gewoonte om bij belangrijke gebeurtenissen een gelegenheidslied te schrijven. Hugo Geeraerts schreef de tekst. De melodie is die van het lievelingslied van André: ‘Het lied van Poope Toune’.
Bij de avondvertoning die begint om 20 uur, wordt de toneelopvoering voorafgegaan door een optreden van het koor van DE JOORZANGERS. Zij zingen een tiental liederen in het Leuvens dialect, waarbij de aanwezigen mogen/ kunnen meezingen. Het optreden wordt afgesloten met het in première zingen van het lied UTOPIA, dat tevens de inleiding vormt voor het toneelstuk.
NB: Deze tekst, alsook de tekst van het UTOPIA lied worden kortelings op de weblog van ‘Leven in Leuven’ gepubliceerd in de rubriek ‘Leuvens dialect voor allen, ook voor niet- Leuvenaars’.

Balcony van Toby Fell-Holden wint Holebikort 2016 op Holebifilmfestival

Balcony van regisseur Toby Fell-Holden (Verenigd Koninkrijk) werd door het publiek verkozen tot beste kortfilm uit een shortlist van vier genomineerden, samengesteld door een professionele jury.

Holebikort, de wedstrijd voor kortfilms met een holebi- en transgenderthema dat jaarlijks georganiseerd wordt in het kader van het Holebifilmfestival, liep dit jaar voor de zevende maal en mocht maar liefst 158 inschrijvingen uit 37 landen ontvangen.

Prijsuitreiking Holebikort 2016
Tijdens de Openingsavond van het Holebiflmfestival koos het aanwezige publiek voor “Balcony” van Toby Fell-Holden als winnaar uit de vier kortfilms die door de professionele jury waren voorgedragen. De jury – bestaande uit o.a. filmdocent Kris Mergan en regisseur Lieven Debrauwer – prees de complexiteit van deze film: drie thema’s worden tegelijk bespeeld: discriminatie tegenover migranten, racisme tegenover moslims en seksisme tegenover vrouwen. Toch worden bestaande clichés tegenover moslimmeisjes onderuitgehaald. Daarnaast wordt er in deze film ook voortreffelijk geacteerd.

De film vertelt het verhaal van Tina. Ze is zo in de ban van het Afghaanse meisje Dana dat ze haar gevoelens op haar begint te projecteren en het faliekant afloopt. Aan deze prijs hangt een bedrag van 1000€ vast.

Prijsuitreiking Jong Talent
De Jong Talent-prijs ter waarde van 300€ wordt toegekend door de jury van Holebikort aan de beste studentenfilm. Ook de jury koos voor de Belgische inzending “Máscaras” van David San Juan. In de film hoopt Lucas via onenightstands de ware liefde te vinden, maar komt steeds bedrogen uit. Victor beweert hierin verandering te brengen.

David San Juan (27) werd geboren in Madrid en studeerde journalistiek aan de Universiteit van Madrid. Door de economische crisis in Spanje, deed hem beslissen naar Brussel te verhuizen. Zijn interesse voor film deed hem echter beslissen een filmopleiding te volgen aan Ecole de Photographie et de Techniques Visuelles Agnès Varda, gevestigd aan het kanaal in Brussel. Máscaras is zijn afstudeerfilm die hij samen met zijn studiegenoten in Brussel (Sint-Gillis) heeft gedraaid. De jury loofde het sterke scenario met onverwachte plotwendingen waardoor het grappig, spannend en slim tegelijkertijd wordt. Ze prezen ook de mooi uitgewerkte personages en de interessante cameravoering.

Prijsuitreiking OUTtv Publieksprijs
Tijdens de maand november zond OUTtv de 11 beste kortfilms van Holebikort 2016 uit. De kijkers konden via een stemmodule hun favoriet kiezen. De OUTtv Publieksprijs voor Holebikort ter waarde van 250€ gaat dit jaar naar Niels Bourgonje voor zijn kortfilm “Buddy”. De film opent met Jeroen die wordt gevraagd door zijn ex-vriend Chris om hem bij te staan tijdens een hiv-onderzoek. Jeroen hoopt Chris weer voor zich te winnen.

Niels Bourgonje (35) woont en werkt in Amsterdam en is een autodidact filmmaker. Buddy is zijn zesde kortfilm en werd onder meer ook genomineerd voor de prestigieuze Iris Prize. Naast kortfilms regisseert Niels ook commercials en corporate films voor bedrijven.
Het scenario werd meegeschreven en de film geproduceerd door Edwin Goldman (33). Edwin wist al op jonge leeftijd dat hij wilde studeren aan de Filmacademie in Amsterdam. Daarna startte hij zijn eigen productiebedrijf, Goldman Films.

Over Holebikort
Holebikort is een wedstrijd voor kortfilms waarin het holebi- en transgenderthema centraal staat en wordt sinds 2010 georganiseerd in het kader van het Holebifilmfestival. De wedstrijd staat open voor zowel professionele als niet-professionele regisseurs uit binnen- en buitenland.
Deelnemers maken kans op de vertoning van hun film tijdens de openingsavond of tijdens een voorstelling van de komende editie van het Holebifilmfestival. Holebikort 2017 gaat van start in april 2017. Inschrijven kan vanaf dan via www.holebikort.be