Archief voor ‘Film’

Schlagerfestival tijdens Groot Verlof

grootverlof

Vrijdag 4 augustus organiseert de vzw Oude Markt een schlagerfestival. Polonaise en alle handjes in de lucht voor de crème de la crème van de Vlaamse schlagerwereld. Of wat dacht u van: Luc Steeno, De Romeo’s en schlagerkoningin Laura Lynn. Deze drie kleppers worden live begeleid door de New Bis band. Start vanaf 20 uur.

“Het Schlagerfestival wordt georganiseerd ten voordele van het onderzoek naar MS”, vertelt Erik De Rop voorzitter van de vzw Oude Markt. “Wij waren allen zo getroffen door de zware strijd die onze ex-collega Jan Heremans voert tegen deze vreselijke ziekte, dat wij iets wilden doen. En wat kunnen we beter doen dan waar de Oude Markt goed in is: een stevig feestje bouwen!” “Wij vinden het schlagerfestival alleszins een meerwaarde binnen het verhaal van Het Groot Verlof”, reageert schepen Dirk Vansina. “Een leuk evenement waarmee ook nog eens een goed doel ondersteund wordt, dat kunnen we alleen maar toejuichen!”

Winnaars Docville 2017

Op donderdag 30 maart werd de 13 editie van DOCVILLE feestelijk afgesloten met de bekendmaking van de winnaars. In de Weten & Geweten categorie werd ‘City of Ghosts‘ van de Oscargenomineerde regisseur Matthew Heineman (Cartel Land) bekroond. De film vertelt het verhaal van ‘Raqqa is Being Slaughtered Silently’, een groep burgers die moedig verzet biedt tegen IS met het machtigste wapen dat ze hebben: de pen. Ze weerleggen de foutieve informatie die IS verspreidt over het leven in het kalifaat en doen dat met risico voor hun eigen leven. Velen van hen leven ondertussen ondergedoken in het buitenland, opgejaagd door informanten van IS. City of Ghosts is een zeer persoonlijk en spannend verhaal dat de stem laat horen van de echte inwoners van het kalifaat. De film won net nog de publieksprijs op CPH:DOX.

De Prijs voor Beste Buitenlandse documentaire, geschonken door CANVAS, was voor de Ierse film ‘In Loco Parentis‘ over John en Amanda, twee gepassioneerde leerkrachten die al bijna 50 jaar lesgeven aan de kostschool Headfort. Het echtpaar is veel meer dan enkel leerkracht: ze zijn mentor, inspirator en plaatsvervangend ouder voor de kinderen en doen dat met hart en ziel. De regisseurs Neasa Ní Chianáin en David Rane volgden het koppel een jaar en leveren met hun film een welgekomen, meeslepende positieve noot uit de wereld van onderwijs. Er was een speciale vermelding voor ‘Tower’.

In de Belgische documentairesector werd er natuurlijk halsreikend uitgekeken naar de winnaar binnen de nationale selectie. De Prijs voor Beste Belgische documentaire, geschonken door SABAM, ging naar de Franstalige productie ‘Burning Out‘ van Jérôme Le Maire (in 2012 nog te gast op DOCVILLE met Le Thé ou L’Electricité). Zijn film is een hallucinant verslag van de malaise achter de schermen van de afdeling chirurgie in een bekend Parijs ziekenhuis: toenemende werkdruk, overbezette OK’s en overwerkte artsen. Alles in de naam van kostenbesparing en efficiëntie. Er waren speciale vermeldingen voor ‘Boli Bana‘ en ‘Grands Travaux‘.

De Prijs voor Beste TV-documentaire ging naar de 5-delige reeks ‘Steenweg‘. De reeks, geregisseerd door onder meer Fien Troch en Sahim Omar Kalifa, belicht verhalen rond en langs één van de vele steenwegen die ons land rijk is. Van de klassieke steenwegbordelen, over een kapperszaak in hartje Molenbeek tot motorbendes. Eén van de afleveringen, Passe-Partout, geregisseerd door Tim Dekeersmaecker, werd geselecteerd voor het pretigieuze HotDocs in Canada. De serie, een productie van Zonderling, was te zien op Acht.

unnamed
vlnr protagonist Aziz van City of Ghosts, regisseur Neasa Ní Chianáin van In Loco Parentis, producent Bart Maes en regisseur Sahim Omar Kalifa van Steenweg en producent Isabelle Truc van Burning Out

De juryleden dit jaar waren, voor de internationale selectie Tom Bleyaert (BE), Ed Perkins (UK) en Katrien Volders (BE), voor de Weten & Geweten sectie Andrew Feinstein (SA), Kristof Bilsen (BE) en Alex ter Beek (NL), voor de nationale selectie Ludo Vangenechten (BE), Emma Simpson (UK) en Mike Ott (US en voor de televisiedocumentaires Wim Van Rompaey (BE), Roel Vande Winkel (BE) en Debbie Marbus (NL).

Het festival zette dit jaar extra in op omkadering en beleving en dat werd door het publiek gesmaakt (pun intended). Er waren druk bijgewoonde debatten en Q&A’s en in het kader van de reeks ‘Food for thought’ uitverkochte wine en fruit tastings en kook workshops. DOCVILLE zal volgend jaar opnieuw doorgaan eind maart.

Vlaamse familiefilm Cloudboy in Cinema ZED

Op 4 april wordt de Vlaamse familiefilm Cloudboy vertoond in Cinema ZED, in aanwezigheid van hoofdacteur Daan Roofthooft, Nico Vanhole en Jasper Van Oost (We’re All Athletes)! De film is vanaf 5 april te zien in de Vlaamse bioscopen.

Cloudboy_affiche

Hoofdacteur Daan Roofthooft komt samen met het Leuvense parkour-duo Nico Vanhole en Jasper Van Oost van We’re All Athletes na de vertoning van Cloudboy vertellen over hun samenwerking tijdens de opnames, gevolgd door een meet & greet en signeersessie. Daan speelt Niilas in de film en moest voor deze rol heel wat vaardigheden onder de knie krijgen, onder andere freerunning. Zowel voor als tijdens opnames werd hij begeleid door Nico en Jasper.

In Cloudboy volgen we Niilas, een 12-jarige stadsjongen die zeer tegen zijn zin de zomer bij zijn van zich vervreemde moeder en haar nieuwe gezin in Lapland moet doorbrengen. De rendiertrek is er volop aan de gang en ook Niilas moet een handje toesteken. Ondanks de warme ontvangst, reageert Niilas heel terughoudend. De enige die hem begrijpt, is zijn nieuwe halfzus Sunnà. Stilaan ontdekt hij zijn roots, die sterker blijken dan hij ooit had kunnen vermoeden. Tegen alle verwachtingen in beleeft Niilas de meest avontuurlijke zomer van zijn leven.

In de hoofdrollen zien we naast Daan Roofthooft, onder andere Geert Van Rampelberg, Sara Sommerfeld en Mikkel Gaup, in het langspeelfilmdebuut van regisseur Meikeminne Clinckspoor.

Cloudboy is vanaf 5 april in de Vlaamse bioscopen te zien. De film krijgt ook nog een internationale première op TIFF Kids van het Toronto International Film Festival (7-23 april).

DOCVILLE 2017 is meer dan enkel film

docville

Over minder dan een maand gaat in Leuven de 13de editie van DOCVILLE van start. Het festival opent op 22 maart met de Belgische co-productie ‘I’m Not Your Negro’ (Raoul Peck), dat zondag kans maakt op de Oscar voor beste documentaire. Acht dagen lang kan je in de Leuvense binnenstad terecht voor een uitgebreide selectie van de meest verrassende, spraakmakende, onthullende, onthutsende en betoverende documentaire films. Het festival wordt afgesloten met de Belgische première van de hilarische documentaire musical ‘Liberation Day’ (Morten Traavik, Ugis Olte). Het festival zet dit jaar meer dan ooit in op omkadering en beleving.

In het focusprogramma van dit jaar, ‘Food for Thought’, wordt er dieper ingegaan op de voedselhype met films over wat te eten (en wat niet), exotische fruitjagers en illegale wijnhandel, maar ook met heel wat extra’s. In een workshop koken doceert Prof. Christophe Matthys ‘nood-gerechten’, een panel beantwoordt 100 eetvragen in 100 minuten en er wordt aan Fruit Tasting en Illegale Wine Tasting gedaan. Daarnaast worden er ook tal van activiteiten gekoppeld aan een specifieke film. Naar aanleiding van ‘Magnus’, een portret over het gelijknamige schaakgenie, vindt er een tornooi snelschaken voor kinderen plaats en kan je na ‘The Sad and Beautiful world of Sparklehorse’ helemaal wegdromen bij het optreden van de tributeband ‘Glitterpaard’ in STUKcafé.

Maar dé focus van het programma blijven natuurlijk de films; verspreid over 8 dagen en over 6 locaties in Leuven. Het festivalcentrum is gevestigd Cinema ZED – Vesalius, gloednieuwe filmzalen in het centrum van de stad.

Eerste titels DOCVILLE 2017 bekend

unnamed

Van 22 tot en met 30 maart strijkt DOCVILLE neer in de Leuvense binnenstad. Twee maanden vroeger dan voorheen pakt het het toonaangevende documentaire filmfestival uit met de meest spraakmakende, bekroonde, betoverende en begeesterde documentaire films van het moment. DOCVILLE kiest nadrukkelijk voor documentaire auteurscinema: originele, intrigerende, prikkelende films, gemaakt door mensen met een mening én met oog voor cinematografie. Kortom, films die het verdienen op het grote scherm gezien te worden.

Het festival pakt ieder jaar uit met een indrukwekkende reeks avant-premières en exclusieve vertoningen van festivaltoppers en bekroonde films. Zo zal onder meer de Hollandse arthousehit ‘Down to Earth’ (75.000 bezoekers and counting) vertoond worden, evenals de IDFA publiekslieveling ‘The Eagle Huntress’, daarnaast ook bekende namen zoals Alex Gibney (‘Zero Days’) en Morgan Spurlock (‘Rats’). Er staan ook een aantal fascinerende portretten op het programma zoals ‘Gringo: the dangerous Life of John McAfee’, over de bedenker van de gelijknamige anti-virusscanner en ‘DRIES’ waarin de Belgische topontwerper Dries Van Noten een jaar lang gevolgd wordt. De Belgische co-productie en Oscargenomineerde film ‘I’m Not Your Negro’ zal in Belgische première te zien zijn in Leuven. Daarnaast presenteert het festival de beste nationale en internationale documentaires, die in aanmerking komen voor een juryprijs. Ook in het segment Weten & Geweten waarin films vertoond worden over wetenschappelijke onderwerpen of maatschappelijke kwesties, wordt een juryprijs uitgereikt. Voor de beste TV documentaire kan de jury kiezen uit een selectie van een 5-tal documentaire series.

Maar er is meer: op DOCVILLE kan je ook kennis maken met de mensen achter de camera. Heel wat vertoningen vinden plaats in aanwezigheid van de regisseurs en worden gevolgd door nagesprekken met het publiek. Maar daar blijft het niet bij. DOCVILLE heeft van omkadering haar handelsmerk gemaakt. DOCVILLE is “meer dan cinema” en presenteert onder een reeks “DOCVILLE+ sessies”, debatten rond actuele thema’s naar aanleiding van een film op het programma, en “DOCVILLE2 –activiteiten”, die aansluiten bij de thema’s waar DOCVILLE op focust. Zo zal dit jaar dieper ingegaan worden op de gezonde voeding-hype, met naast een reeks films ook een aansluitende workshop gezond koken en een ‘exotic fruit tasting’. DOCVILLE sluit af met de bekroning van de beste films door jury én publiek.

DOCVILLE gaat voor op verschillende locaties in de Leuvense binnenstad, het festivalcentrum is gevestigd Cinema ZED – Vesalius, gloednieuwe filmzalen in het centrum van de stad.

Het volledige festivalprogramma wordt bekend gemaakt eind februari, de ticketverkoop start op 13 maart.

Twee nieuwe cinemazalen in Leuven!

cinemazed

De reeds lang aangekondigde gloednieuwe bioscoopzalen van Cinema ZED op de Vesaliussite zijn eindelijk open. Op woensdag 11 januari werden de zalen feestelijk ingehuldigd, 12 januari ging de publieke programmatie van start met de avant-première van “La la Land”. Nog tot 17 januari kan je genieten van een openingsprogramma boordevol premières en avant-premières.

Check de website van Cinema ZED voor de volledige programmatie!

Cinema ZED breidt uit!

Eindelijk is het zover: op woensdag 11 januari 2017 opent Cinema ZED twee nieuwe zalen op de Vesaliussite, in het centrum van Leuven! Cinema ZED zal dan over drie zalen beschikken op twee locaties: Cinema ZED-Vesalius en Cinema ZED-STUK. De zalen in ZED-Vesalius tellen 150 en 70 zitjes. Er zullen dagelijks 6 à 10 vertoningen zijn, het hele jaar door, ook tijdens de zomermaanden. In ZED-STUK (96 zitjes) zijn er van eind september tot en eind mei 2 vertoningen per dag (17u30 en 20u00).

De filmprogrammatie blijft op-en-top Cinema ZED: een gevarieerd maandprogramma met een focus op nieuwe releases, aangevuld met een divers aanbod van documentaire films, jeugdfilms, wereldcinema, filmklassiekers en kortfilmcompilaties en geregeld onderbroken door festivals en evenementen. Meer ZEDzalen betekent meer films, maar vooral meer ruimte voor die films. Films zullen dus langer en vaker kunnen vertoond worden in ZED. En ook in de nieuwe zalen staat ZED voor pure cinema: geen reclame, geen pauze, geen popcorn.

De opening van ZED-Vesalius wordt gevierd met een filmprogramma op maat van dit gloednieuwe complex: een week lang kan je genieten van uitsluitend exclusieve avant-premières. De publieke openingsweek-programmatie start op 12 januari.

Met de nieuwe zalen doen ook nieuwe ticketprijzen hun intrede: basisprijs is € 8.5, reductietarief wordt € 7. Voor een ZESxZED-kaart betaal je € 42. De huidige ZESXZED-kaarten, zowel in print als digitaal, blijven geldig voor alle zalen.

Acteurs Theater Stap zetten Kortfilmfestival op zijn kop

Zaterdag 10 december werden in Leuven de prijzen uitgedeeld op de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival. Het was een heel drukbezochte prijsuitreiking want naast de laureaten van het Kortfilmfestival werden ook de winnaars VAF Wildcards bekend gemaakt.

unnamed (5)

De Jury van de Vlaamse competitie bekroonde ‘Hampi’ van Pim Algoed met de Juryprijs voor Beste Vlaamse kortfilm, goed voor 10.000€ aan faciliteiten geschonken door Eye-Lite. Pim Algoed is geen onbekende op het Kortfilmfestival: in 2007 debuteerde hij met de komedie ‘Tanguy’s Unifying Theory of Life’, waarmee hij het Publieksprijs en de VAF Wildcard won. Twee jaar later won hij met ‘How to enrich yourself by driving women into emotional and financial bankruptcy’ de HUMO Award. ‘Hampi’, met Peter Van den Begin in de hoofdrol, is dus een meer dan geslaagde comeback. De Jury bekroonde ook het Beste Debuut en die prijs was voor ‘Boi’ (RITCS) van Anthony Nti, een film over twee Bulgaarse broers. De film won op het Film Fest Gent eerder dit jaar de Publieksprijs én de Prijs voor Beste Studentenprijs. De debuutprijs is goed voor 1500€, geschonken door SABAM. Er was nog een Speciale Vermelding voor ‘Nymphet’ van Laura Hermanides. De jury voor de Vlaamse competitie bestond uit regisseur Jonas Govaerts, filmjournalist Kurt Vandemaele, monteur Philippe Ravoet en de filmprogrammatoren Roos Stelling (NL) en Gina Dellabarca (NZ).

De Europese Jury mocht ook een prijs uitreiken en die was voor de Frans-Portugese film ‘The Hunchback’ van Gabriel Abrantes en Ben Rivers. De jury van de Europese competitie bestond uit producent Michaela Pnacekova (DE), regisseuses Judith Colell (ES) en Maïmouna Doucouré (FR), filmprogrammator Enrico Vanucci (IT) en DOP Robrecht Heyvaert (BE).

Zowel de Vlaamse als de Europese Juryprijswinnaar komen op de longlist voor de Oscar Academy Awards in 2018.

Maar ook het publiek mocht haar stem uitbrengen op het Kortfilmfestival. In de Vlaamse competitie voor Fictie ging die naar ‘Downside Up’ van Peter Ghesquière, die ook al de HUMO Award mocht naar huis nemen. Met de publieksprijs is hij zeker van aankoop door CANVAS en krijgt hij voor 10.000€ faciliteiten van Mikros en A Sound. De film speelt zich af in een wereld waarin iedereen het syndroom van Down heeft en er op een dag een kindje geboren wordt dat anders is. De film kwam tot stand met de hulp Theater Stap, een theatergezelschap dat werkt met acteurs en figuranten met het syndroom van Down.

In de competitie voor Vlaamse Animatie koos het publiek voor ‘No Offense’ van Kris Borghs, die eerder dit jaar bekroond werd met de Ensor voor beste korte animatiefilm. Ook deze film zal door CANVAS worden aankocht. In de Europese Competitie tot slot werd er massaal gestemd voor de Duitse kortfilm ’90 Grad Nord’ van Detsky Graffam. Deze film zal aangekocht en verdeeld worden door Dalton Distribution. Er waren ook hier Speciale Vermeldingen: voor het Engelse ‘Over’ en de Franse coming-of-age film ‘Au Loin, Baltimore’.

Het VAF reikte ook dit jaar zijn felbegeerde VAF Wildcards uit aan de meeste belovende talenten uit de bachelor- of masterstudenten uit de Vlaamse filmscholen. De twee VAF Wildcards Fictie gingen naar ‘KIP’ (KASK) van Abel Bos en ‘Yibril’ (RITCS) van José Daniel Granados Carranza. De Animatie Wildcard was voor ‘Kastaars’ (RITCS) van Jasmine Elsen. De twee documentaire Wildcards waren voor ‘Die Ruinen von Europa (RITCS) van Ira A. Goryainova en ‘The Jungle knows you better than you do’ (LUCA) van Juanita Onzaga. De Wildcards voor FilmLab tot slot waren voor ‘Hollow hours / Le temps cogne’ (KASK) van Camille Picquot en ‘Remote’ (KASK) van Eva Giolo. De winnaars krijgen een startbudget en een coach voor een volgend project. We zien hen waarschijnlijk in de toekomst terug op het Kortfilmfestival.

Daarnaast werden er nog drie gastprijzen uitgereikt: de Pitch Award, geschonken door Eye-Lite (10.000€ aan faciliteiten) ging naar de projecten ‘De Zenmeester’ van Isabelle Stockmans en ‘Old Birdie’ van Lynn Ryssen. Hello Crowd! deelde ook drie pitch prijzen uit: Samen Gelukkig van Marie De Hert (1ste prijs), This No Land van Alexander Decommere (2de prijs) en The Hoarder van Leen Vandereyken en Frederik De Wilde (3de prijs). De eerste prijs is goed voor 2.500€, de tweede 1.500€ en de derde 500€. De jury van de UBFP en de UFK kenden de Persprijs toe aan ‘Boi‘ van Anthony Nti, die ook de Debuutprijs mee naar huis mocht nemen.

Wie niet genoeg kan krijgen van kortfilms: hou zeker de website en Facebook van Dalton Distribution in het oog. Dankzij dedistributiewerking die groeide uit het Kortfilmfestival Leuven kan het publiek ook na het festival kennis maken met de nieuwe lichting filmmakers. Dalton brengt kortfilms in de bioscoop, op DVD, op VOD en op televisie.

Save the date: de volgende editie van het Kortfilmfestival Leuven gaat van start op 2 december 2017.

Een overzicht van alle winnaars:

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE FICTIE
Prijs van de Jury: Hampi (Pim Algoed)
Prijs voor het Beste Debuut: Boi (Anthony Nti)
Prijs van het Publiek: Downside Up (Peter Ghesquière)
Speciale Vermelding: Nymphet (Laura Hermanides)

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE ANIMATIE
Prijs van het Publiek: No Offense (Kris Borghs)

EUROPESE KORTFILMCOMPETITIE
Prijs van de Jury: The Hunchback (Gabriel Abrantes, Ben Rivers)
Prijs van het Publiek: 90 Grad Nord (Detsky Graffam)
Speciale Vermeldingen: Over (Jörn Threlfall) en Au Loin, Baltimore (Lola Quivoron)

TE GAST
HUMO Award: Downside Up (Peter Ghesquière)
Pitch Award: De Zenmeester van Isabelle Stockmans en Old Birdie van Lynn Ryssen
Hello Crowd!:
Persprijs: Boi (Anthony Nti)

VAF WILDCARDS
Fictie: KIP (Abel Bos) en Yibril (José Daniel Granados Carranza)
Documentaire: Die Ruinen von Europa (Ira A. Goryainova) en The Jungle knows you better than you do (Juanita Onzaga)
Animatie: Kastaars (Jasmine Elsen)
Filmlab: Hollow hours / Le temps cogne (Camille Picquot) en Remote (Eva Giolo)

Openingsavond kortfilmfestival

Gisteren vond in het STUK de openingsavond van het kortfilmfestival plaats met enkele Belgische premières. Altijd een fijne gelegenheid om nieuw (en oud) filmtalent te ontdekken.

Neverlanding
Geen goed begin, wat mij betreft. Ik kon kop noch staart aan deze kortfilm krijgen. Een stilistische oefening van een Michael Jackson fan met een surreëel resultaat tot gevolg. In zijn interview gaf regisseur Wim Reygaert aan een film over tragische helden te willen maken hebben. Tragisch vond ik het zeker, de heldhaftigheid was echter ver te zoeken.

Patient zero
Deze kortfilm is eigenlijk de trailer voor een zombiefilm. Drie minuten lang krijg je de ene horror-scène na de andere te verwerken. Ideaal voor de liefhebbers van het genre, geen spek naar mijn bek echter. Wel leuk: de cameo van Adil El Arbi.

Downside up
Prachtig vormgegeven film met in de hoofdrol acteurs van theater Stap. In de wereld waarin deze film zich afspeelt, zijn mensen met het syndroom van Down de norm en ‘gewone’ mensen de afwijking. Tof idee dat tot leven werd gebracht in ronduit schitterende decors, die mij het nogal voorspelbare verhaaltje maar al te graag door de vingers lieten zien. Alleen jammer dat de film het nodig vond om een anti-abortusboodschap uit te dragen. Zonder dat vermanende vingertje op het einde was deze film zeker zo sterk geweest.

Perfect darkness
Een kortfilm van Maaike Neuville die bijna volledig in één take opgenomen werd. De cameravoering vanuit de losse pols maakte dat ik me een beetje onpasselijk begon te voelen. De muziek van Arnold Schönberg was prachtig, maar de film zelf wist me niet te overtuigen. Door de invallende duisterenis was het naar het einde van de film toe moeilijk om nog meer dan schimmen te onderscheiden. Nochtans is het verhaal van overspel en vergiffenis universeel genoeg om de kijker bij de keel te grijpen. Mij liet deze film echter koud.

Two cars one night
Bijzonder mooie kortfilm uit Nieuw-Zeeland volledig in zwartwit gefilmd. Traag, maar beklijvend. Onder de indruk van deze ongewone love story.

Accidents, blunders and calamities
En een geweldige animatiefilm als uitsmijter. Dit cynisch beestenfilmpje was de ideale manier om de filmavond af te sluiten. Beestig grappig.

22ste editie Kortfilmfestival Leuven

Op zaterdag 3 december wordt het startschot gegeven van de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Een hele week lang kan je in Leuven terecht voor de beste recente kortfilms uit binnen- en buitenland. Een professionele jury en het publiek bekronen op het einde van de week hun favorieten. Speciale aandacht is er dit jaar voor kortfilms uit Nieuw-Zeeland.

Ook dit jaar zijn alle ogen gericht op de Vlaamse en Europese competitie: hier valt immers het filmtalent van morgen te spotten. De laureaten van de Ensors, de Vlaamse Oscars zeg maar, liegen er niet om: Robin Pront (beste film, beste scenario) en Adil El Arbi en Bilall Fallah (beste regie, beste montage) zijn beiden gestart met een bekroonde kortfilm op het Kortfilmfestival. Het belang van het Kortfilmfestival als kweekvijver van talent valt niet te ontkennen. Dankzij het Kortfilmfestival krijgen deze jonge filmmakers ook een shortcut naar Hollywood: aangezien het Kortfilmfestival officieel een Oscar Qualifying festival is, zijn de winnaars van de juryprijzen meteen zeker van een plaats op de longlist voor de Oscars van 2017.

Eén van die jonge talenten wiens carrière begon op het Kortfilmfestival is, de eveneens in Oostende bekroonde, DOP Robrecht Heyvaert. Hij deed eerder camera voor een lange lijst bekroonde kortfilms zoals Robin Pronts ‘Plan B’ maar ook ‘Land of the Heroes’ (Sahim Omar Kalifa), ‘Broeders’ (Adil El Arbi en Bilall Fallah) en de grote winnaar van vorig jaar, ‘Allegory of the Jam Jar’ (Boris Kuijpers & Ruth Mellaerts). Heyvaert maakt deel uit van de jury van het Kortfilmfestival en zal de beste Europese kortfilm bekronen samen met zijn collega juryleden. Andere leden van de jury zijn onder meer filmjournalist Kurt Vandemaele, voormalige IKL-winnares Maïmouna Doucouré, Roos Stelling van het Belgisch Filmfestival in Utrecht en Enrico Vanucci, de kortfilmprogrammator van het Filmfestival van Venetië.

Naast de competitie zijn er ook heel wat thematische programma’s zoals de beste internationale animatiefilms in Animation Nations, kortfilms voor kinderen, Comedy Shorts, non-narratieve filmreeksen, kortfilms in virtual reality, Oscar Shorts en Short Matters!, een programma met de genomineerde films voor de European Film Awards. Verder wordt er speciale aandacht besteed aan kortfilms uit Nieuw-Zeeland en is er, in samenwerking met STUK, ook een live begeleide kortfilm: de band Yuko presenteert zijn vierde plaat en doet dat aan de hand van drie korte animatiefilms.

Blijf op de hoogte via
www.kortfilmfestival.be
facebook.com/kortfilmfestival