Archief voor ‘Geschiedenis’

Inhuldiging van de nieuwe Vredesbeiaard

Dit jaar had de herdenking van Wapenstilstand op 11 november een wel heel bijzonder karakter. Exact een eeuw nadat de wapens zwegen, werd in de Abdij van Park de Vredesbeiaard ingehuldigd, een project waarmee de steden Leuven en de Duitse stad Neuss aan de wereld een boodschap van vrede en verzoening willen geven. Beide steden onderhouden contacten met elkaar sinds enkele jaren geleden in Neuss herontdekt werd dat een bataljon reservisten uit die stad een belangrijke verantwoordelijkheid droeg in de verwoesting van Leuven in augustus 1914.

Honderd jaar geleden luidden de klokken in België, Frankrijk en Nederland om de herwonnen vrede te vieren en vandaag echoden de nieuwe vredesbeiaard van Abdij van Park die klokken om zijn vredesboodschap te verspreiden.

De Eerste Wereldoorlog in en rond Leuven in drie tentoonstellingen

Om mijn achtergrondkennis te verruimen over de Groote Oorlog van honderd jaar geleden, bezocht ik drie tentoonstellingen over dit thema in het Leuvense.

HERLEVEN. Leuven na 1918
Beginnen doet de tentoonstelling met een korte tijdslijn om het hele gebeuren te kaderen: hoe en wanneer de oorlog uitbrak, en hoe die naar Leuven kwam, waar de Duitsers in augustus 1914 de stad in brand staken uit wraak op de ‘franc-tireurs’ die hen zouden beschoten hebben. Daarbij ging een groot deel van de stad in vlammen op, inclusief de universiteitsbibliotheek met een schat aan kostbare boekwerken. Het stadhuis, onze provinciale gotische trots, bleef gelukkig bewaard want de Duitsers hadden hierin hun hoofdkwartier gevestigd. 1.081 huizen werden vernield, en 209 burgers kwamen om, in het vuur of door executie.

In één grote expositieruimte wordt er per thema ingezoomd op het leven van alledag tijdens en vooral ná de Eerste Wereldoorlog: hoe de scholen werden gereorganiseerd, hoe de economie heropgestart werd, hoe men boodschappen deed, hoe men omging met ziekenzorg, enzovoorts. Achterin hangen twee grote schermen met beelden over de verwoestingen van de brand, en hoe men – verplicht door de bezetter – het puin moest ruimen en de huizen weer moest opbouwen. Deze heropgebouwde huizen zijn vandaag de dag nog steeds te herkennen aan een gedenksteen in de gevel. Open Monumentendag op 9 september 2018 zal ook in het teken van deze wederopbouw staan, dus ik ben alvast benieuwd naar meer.

Eerste Wereldoorlog Leuven

In de oude bankkluis in de kelder worden opnieuw twee beelden geprojecteerd; alleen toont het ene de verwoesting van Leuven van 100 jaar geleden, en de andere recente beelden uit huidige oorlogsgebieden, die een frappante overeenkomst vertonen. Iets om de bezoeker even te laten stilstaan, alvorens terug de gezelligheid van de stad in te duiken.

Praktisch: de tentoonstelling is tot en met 11 november 2018 te bezoeken voor 5 euro in het Ceragebouw nabij de Grote Markt van Leuven. Meer info vind je op de website.

Universiteitsbibliotheek Leuven
De toren van de Leuvense universiteitsbibliotheek is open voor eenieder die wil genieten van een prachtig 360°-uitzicht op de stad en haar omgeving. Onderweg naar boven leer je op elke verdieping meer over de geschiedenis van het gebouw, die na de Eerste Wereldoorlog startte, nadat de oorspronkelijke universiteitsbibliotheek door toedoen van de Duitsers in 1914 afbrandde.

Eerste Wereldoorlog Leuven

Eerste Wereldoorlog Leuven

Links de Oude Markt voor de Eerste Wereldoorlog, rechts de Oude Markt na de brand van 1914.

Eerste Wereldoorlog Leuven

In dit door de gulle Amerikanen gesponsorde gebouw werden honderdduizenden waardevolle documenten en boeken ondergebracht, die toen de Duitsers in 1940 Leuven voor de tweede keer binnen marcheerden, opnieuw het slachtoffer werden van een door hen aangestoken brand, want het gebouw stond inmiddels symbool voor de overwinning op de Duitsers enkele decennia eerder, en dat konden ze uiteraard niet hebben. Alleszins is het gebouw vandaag in ere hersteld en bevat het opnieuw ontelbaar veel boeken. En gelukkig wordt er heden ten dage ook steeds meer gedigitaliseerd…

Eerste Wereldoorlog Leuven

Praktisch: de toren is slechts gedurende bepaalde periodes toegankelijk. Een kaartje kost 7 euro. Meer info vind je op deze website.

Belevingscentrum 14-18 Tildonk
Het was een mooie lentedag, ideaal weertje om langs de Leuvense Vaart naar Tildonk te fietsen. Tot mijn verrassing waren we gedurende ons ganse bezoek aan de expositie de enige bezoekers; pas op het einde kwam er nog een koppel binnenwandelen. Nochtans is de hele tentoonstelling, verspreid over enkele ruimtes van het voormalige klooster, erg modern opgesteld en lijkt het mij de ideale excursie voor scholen uit de wijde omtrek, en zelfs voor de buitenlandse toeristen die met bussen tegelijk in West-Vlaanderen worden gedropt. Ook de provincie Vlaams-Brabant draagt immers haar oorlogswonden met zich mee.

Eerste Wereldoorlog Leuven

Eerste Wereldoorlog Leuven

Met behulp van een tijdslijn op de muren van de gaanderij kan je de verschillende gebeurtenissen uit de Eerste Wereldoorlog, en vlak nadien, kaderen.

Eerste Wereldoorlog Leuven

In de eerste ruimte krijg je verscheidene getuigenissen van dorpsbewoners die aanwezig waren bij de inval en bezetting in 1914: een Duitse soldaat, een pastoor, de burgemeestersvrouw van Aarschot, de achtergebleven zoon van een gevlucht boerengezin, een non uit het klooster, ingesproken door u misschien niet onbekende acteurs en voorzien van een attribuut dat pas tijdens het luisteren naar het verhaal betekenis krijgt. De verhalen, gebaseerd op getuigenissen en dagboekfragmenten, weten meteen de juiste snaar te raken en de grimmige sfeer te schilderen die er ten tijde van de inval moet hebben geheerst. De vitrinekast in het midden toont korte verhalen en cijfers over deze en andere oorlogen: meer dan 8.000.000 soldaten kwamen om tijdens de Eerste Wereldoorlog, en 22.000.000 tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook ‘modernere’ oorlogen, zoals Viëtnam en Syrië komen aan bod. Het leed is nog niet geleden…

Eerste Wereldoorlog Leuven

In de volgende ruimte krijg je een geanimeerd filmpje over hoe de Eerste Wereldoorlog uitbrak en hoe de Duitsers door Vlaams-Brabant marcheerden in augustus 1914, en hoe de Slag der Zilveren Helmen uitbrak net over de grens met Limburg.

In de derde ruimte schetst men een beeld van het dagelijks leven tijdens de bezetting: hoe men vindingrijk moest omspringen met de weinige ingrediënten die verkrijgbaar waren, of hoe de Duitsers via de gemeentebesturen allerlei orders lieten uitvaardigen.

Eerste Wereldoorlog Leuven

In de vierde en laatste ruimte is er een audiovisuele installatie opgebouwd met als thema oorlogsvluchtelingen, van de Eerste Wereldoorlog tot nu. Bij mij miste het jammer genoeg z’n effect.

Praktisch: vanuit Leuven kan je eenvoudigweg per fiets de Vaart volgen tot aan het klooster. Dat is een dik half uur op vlakke weg. Een toegangsticket kost 3 euro. Ter plaatse kan je iets kleins eten in Brasserie Engelenburcht, in hetzelfde gebouw. Meer info vind je op deze website.

Een zeer interessant drieleuk voor iedereen die wat meer achtergrond wil over de Eerste Wereldoorlog in eigen streek.

Nieuw beeld gespot in de Leuvense Kruidtuin: Rembert Dodoens

Sinds kort kan je in de Leuvense Kruidtuin een nieuw kunstwerk bewonderen. Het betreft het beeld van kruidendokter Rembert Dodoens.
Hij was een befaamd botanicus en auteur van het ‘Cruydeboeck, een vertaling in de volkstaal van het 3-talig botanisch woordenboek van Duitser Leonhart Fuchs maar aangevuld met zijn eigen bevindingen.
Dodoens is tevens ook alumnus van de Leuvense universiteit. Hij behaalde er in 1535 al op achttienjarige leeftijd zijn licentiaat in de geneeskunde. Het beeld werd gemaakt door kunstenaar Ad Wouters.

Early spring in the botanical garden of Leuven

Early spring in the botanical garden of Leuven

Leuven krijgt een nieuwe vredesbeiaard

Het is een feit. De nieuwe vredesbeiaard in Abdij van Park komt er. Dankzij bijdragen van velen – bedrijven, particulieren, organisaties en verenigingen uit Leuven en Neuss – is het totaalbedrag voor de 40 klokken bijna gehaald. Op 11 november 2018 rond 11 uur zal deze nieuwe beiaard zijn vredesboodschap de wereld in sturen. 100 jaar nadat de klokken in België, Frankrijk en Nederland luidden om de herwonnen vrede te vieren, zal deze nieuwe Leuvense vredesbeiaard door cultuur verbinden wat ooit door vuur gescheiden werd. Klokkengieterij Koninklijke Eijsbouts krijgt de opdracht voor de historische reconstructie.

vredesbeiaard

Succesvolle fundraising
“Mogen deze klokken vrede en samenhorigheid doen groeien. Draag samen met ons bij tot een internationaal vredesverhaal en geef je steun voor een nieuwe vredesbeiaard voor de Abdij van Park in Leuven.” Dat is waar de stad Leuven en de stad Neuss samen toe opriepen een jaar geleden.

En het liep fantastisch. Dankzij bedrijven, particulieren, organisaties en verenigingen uit Leuven en Neuss is op dit moment maar liefst 430.000 euro verzameld. Alle 23 kleine klokken hebben een peter of meter gevonden en van de 17 grote klokken zijn er al 12 definitief toegewezen. De nieuwe vredesbeiaard heeft ook al 51 vredespartners en 146 sympathisanten rond zich verzameld. De fundraising zal nog een tijdje doorlopen om nog meer mensen en organisaties aan de vredesbeiaard te verbinden.

“We zijn enorm blij, trots en dankbaar dat zovelen zich aangesproken voelen door dit vredesverhaal. Deze campagne toont voor mij echt aan dat cultuur verbindt en dat we door samen te werken veel kunnen bereiken. Heel veel dank dus aan iedereen die al heeft bijgedragen. En het mooie van dit project is dat we via de muziek iedereen blijvend aan deze vredesmissie kunnen doen denken,” aldus schepen van cultuur Denise Vandevoort.

Historische reconstructie door klokkengieterij Eijsbouts
Op basis van de positieve resultaten besliste het college van burgemeester en schepenen in de zitting van juni 2017 om het project uit te voeren. Koninklijke Eijsbouts, een klokkengieterij in het Nederlandse Asten (Noord-Brabant) zal de vredesbeiaard vervaardigen. Het gieten van de klokken en klepels, de fabricatie en montage van het klavier en de automaat, de ophangwerken en de tractuur, en tot slot de bouw van de klavierkamer zullen in totaal 574.000 euro, inclusief btw, kosten.

Het nieuwe instrument wordt een getrouwe reconstructie van de beiaard van de Amsterdamse stadsklokkengieterij van Claes Noorden en Jan Albert de Grave, die vanaf 1730 in de abdijtoren hing. Dit instrument ging ten onder in 1914 toen het in de Leuvense Sint-Pieterskerk hing.

“Gelukkig bleven schetsen van de oorspronkelijke klokken bewaard. Daardoor zal deze Leuvense vredesbeiaard, het eerste Belgische voorbeeld zijn van een reconstructie van een instrument uit de bloeiperiode van de beiaardcultuur. Bovendien zal Leuven dan als enige stad in de lage landen vijf zingende torens hebben en mogen we ook terecht van Leuven als beiaardstad spreken,” zegt schepen Vandevoort.

Timing project

  • In januari en februari zullen de 40 gietvormen, met hierop de opschriften die de peters en meters van de klokken hebben gekozen, gebouwd worden.
  • In maart en april zullen de klokken gegoten worden in verschillende gietsessies. De schenkers en de pers worden uitgenodigd om een sessie bij te wonen.
  • Het stemmen van de klokken zal plaatsvinden in mei en juni. Dat zal gebeuren in de middentoonstemming, de gebruikelijke muzikale stemming in het begin van de 18de eeuw.
  • Vanaf 15 augustus starten de werkzaamheden ter plaatse: het plaatsen van de klokkenstoel, de bouw van de klavierkamer en de montage van de klokken, klepels en het speelmechanisme.
  • Op 1 oktober is de beiaard speelklaar en kan hij getest worden, zodat hij helemaal ingespeeld is voor de inhuldigingsconcerten van 11 november.

Schenkers en andere geïnteresseerden kunnen dit boeiende wordingsproces van de vredesbeiaard via de nieuwsbrief en de sociale media van Erfgoedcel Leuven op de voet volgen. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via vredesbeiaard@leuven.be.

LEUVENS ERFGOEDLABO OPGERICHT

Dat Leuven een dynamische erfgoedstad is, dat willen 13 Leuvense erfgoedorganisaties vanaf nu extra in de verf zetten. Dat is de ambitieuze inzet en drijfveer van het Erfgoedlabo, het nieuwe Leuvense samenwerkingsverband voor cultureel erfgoed dat op dinsdag 12 september aan Minister van Cultuur Sven Gatz werd voorgesteld. De 13 oprichtende partners bekrachtigden dit met de ondertekening van een engagementsverklaring.

001

Waarom Leuven?
Leuven heft als hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant vandaag 100.000 inwoners, 80.000 studenten en 154 nationaliteiten en een bovengemiddeld jonge, hoogopgeleide en internationale bevolking. Dit geeft aan de stad een eigen erfgoedprofiel.
De stad heeft dankzij zijn rijke geschiedenis en met zijn internationaal gerenommeerde universiteit een unieke erfgoedbiotoop. De aanwezige erfgoedexpertise staat buiten kijf en de link naar onderzoek en innovatie is snel gemaakt. De stad Leuven en de KU Leuven zijn de dragende actoren van dit Erfgoedlabo. Van hen wordt een expliciet engagement verwacht. Om het geheel op te starten wordt een coördinator aangesteld.

Wie zijn de partners?

In het licht van het nieuwe erfgoeddecreet, maar vooral vanuit het geloof en de ‘goesting’ om deze ambities waar te maken, nemen 13 professionele erfgoedspelers het voortouw om dit netwerk en samenwerkingsverband op te zetten onder de naam Erfgoedlabo. De stichtende partners zijn: Erfgoedcel en Stadsarchief Leuven, M – Museum Leuven, rectorale Dienst Kunst & Erfgoed KU Leuven, KU Leuven Bibliotheken Bijzondere Collecties en Maurits Sabbe bibliotheek, KADOC, Centrum Agrarische Geschiedenis, Erfgoedsite Abdij van Park, Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur, PARCUM, Cultureel erfgoed Annuntiaten Heverlee en Rijksarchief Leuven.

Ondertekening engagementsverklaring

Om dit samenwerkingsverband te benadrukken en te bekrachtigen, ondertekenden de stichtende partners van het Erfgoedlabo, in aanwezigheid van Minister van Cultuur Sven Gatz een officiële engagementsverklaring.

017

032

035

sdr

sdr

HERDENKING VERWOESTING EN BEVRIJDING VAN LEUVEN

Zoals het al vele jaren de traditie is, werd op 1 september de verwoesting en de bevrijding van de stad Leuven herdacht.
Het honderdtal aanwezigen bestond uit leden van vaderlandslievende verenigingen, van het stadsbestuur, het leger en de jaartallen en de vele genodigden van de vele landen die hielpen bij de bevrijding van Leuven in beide oorlogen.
Eerst werd de stadsbegraafplaats in Heverlee bezocht.

IMG_0011

Aan de crypte van de oorlogsslachtoffers en de oud-strijders werd een toespraak gehouden en bloemen neergelegd, waarna de Leuvense concertband de Last Post en het Belgisch volkslied ten gehore brachten. Talrijke vlaggen gaven deze hulde een kleurrijk cachet.

IMG_0031

Met twee bussen werden de deelnemers naar het Engels kerkhof vervoerd. Daar werd eveneens met de vlaggen een erehaag gevormd. Burgemeester Tobback deed tijdens zijn toespraak een wens voor vrede en vooral een oproep om de herinneringen aan deze verschrikkelijke oorlogen te bewaren om het nageslacht te behoeden voor herhaling van deze tragische gebeurtenissen.

IMG_0012

Dan volgde hetzelfde scenario als op het stadskerkhof: neerleggen van de bloemen en de gebruikelijke hymnes: Last Post, Europees en Belgisch volkslied, mooi uitgevoerd oor de muziekkapel van de luchtmacht.

IMG_0029

IMG_0024

IMG_0022

IMG_0020

Met een receptie op het stadhuis werd deze herdenking afgesloten.

Open kerkendag

Zondag 4 juni vindt in gans Vlaanderen de tiende Open Kerkendag plaats. In Leuven en omgeving openen acht kerken hun deuren voor het grote publiek. Thema is dit jaar ‘zet stenen in beweging’.

In de Sint-Pieterskerk zijn de gewelfschilderingen in detail te bewonderen. Geïnteresseerden zonder hoogtevrees kunnen de stellingen beklimmen (180 treden). Het is een unieke kans om die schilderingen van zo dichtbij te kunnen bekijken.
Tijdig reserveren is noodzakelijk om de stelling te beklimmen: www.leuven.be/openkerken
Wie liever met de voeten op de grond blijft, kan de schatkamer gratis bezoeken.
Het altaar is tijdelijk ontdaan van het houten altaarpodium dat er over werd gebouwd. Daardoor kan men op de sokkel van het altaar de gebeitelde namen lezen van de concentratiekampen.

In de Sint-Geertruikerk krijgt men de kans om de toren te beklimmen en de beiaard te bezoeken.
Het is een uitzonderlijke gelegenheid om de ‘toren zonder nagels’ die één van de nog bestaande wonderen van Leuven is, van binnen te bezichtigen.

Dat stenen niet alleen bouwstenen zijn maar ook dragers kunnen zijn van een boodschap, kan men zien in de Sint-Kwintenskerk.
Er zijn restanten van muurschilderingen uit de 15e eeuw te bezichtigen in het koor. Ze stellen de martelingen van de heilige Quintinus voor.

“De blikvanger van Open Kerkendag wordt de trompe l’oeil in de Sint-Michielskerk. Al 350 jaar wacht de Sint-Michielskerk op de bouw van zijn koepel.” vertelt schepen Dirk Vansina. “De architect W. Van Hesius had die ontworpen maar de koepel werd nooit gerealiseerd omwille van stabiliteitsproblemen.”
Tijdens het weekend van Open Kerkendag zal de ‘nooit gebouwde koepel’ binnen in de kerk zichtbaar gemaakt worden door middel van een trompe l’ oeil, gebaseerd op de koepel van de Saint-Aubain kathedraal van Namen.
Een grote foto van het interieur van deze koepel werd tegen het plafond gehesen zodat het lijkt alsof deze er werkelijk staat. Te bezichtigen op zaterdag 3 juni (14 – 22 u) en zondag 4 juni (14- 18 u). De trompe l’oeil heeft een doormeter van 7,5 m en is bevestigd op een hoogte van 25 m.

DSC07160

In Sint Jan De Doper, ook bekend als de Begijnhofkerk, exposeert de fotograaf Frank Bruggeman kunstzinnige foto’s die details van de kerk uitlichten. Er zijn rondleidingen en beiaardier Luc Rombouts bespeelt de beiaard van het Begijnhof.

In OLV van Troost (Pakenhof) in Heverlee kan men de kerk, de bibliotheek en het Mausoleum van de eenzaamheid bezoeken (de begraafplaats van kanunnik Armand Thiery).

In de Sint-Jozefskerk kan je gratis een concert bijwonen.

De abdij van Vlierbeek geeft de unieke kans om op de indrukwekkende gewelven van de abdijkerk te lopen en de toren te bezoeken. Er gaat ook een rondleiding op het kerkhof door.

Ook voor kinderen

In de Begijnhofkerk en in OVL van Troost heeft men een speciale activiteit voor kinderen gepland.
In de Begijnhofkerk kunnen de kinderen op zoek gaan naar dieren in de kerk. En in OLV van Troost is er speciaal voor jonge bezoekers ‘de kruisweg gezien door de ogen van kinderen’.

Voor meer informatie kan je terecht op www.leuven.be/openkerken
Voor inschrijvingen aan het bezoek van de gewelfschilderingen van de Sint-Pieterskerk kan je terecht bij Ingrid Vangampelaere van de stad Leuven.
Ingrid.vangampelaere@leuven.be of 016 27 22 56

De Pynnock ridders van Horst

Vorige zaterdag verschenen niet enkel reuzen in het Leuvense straatbeeld maar ook een groep ridders. De Pynnock ridders van Horst gaven tweemaal een demonstratie van een riddertornooi op het Ladeuzeplein.

IMG_7970

IMG_7974

IMG_7979

IMG_7982
IMG_7976

IMG_8083

IMG_8087

Verloren puttobeeldje na ruim twee eeuwen weer thuis

M-Museum Leuven haalt kostbare albasten putto van Cornelis Floris II na 221 jaar terug naar Leuven

Op 14 maart 2017 merkte het team van M-Museum Leuven een bijzonder stuk op tijdens een prospectiebezoek aan The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, de jaarlijkse prestigieuze kunst- en antiekbeurs. Het bleek te gaan om een albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, dat vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierde. Het beeldje werd destijds vergezeld door een soortgelijke putto die tegenwoordig deel uitmaakt van de collectie van de stad Leuven. Vermoedelijk zijn de eeuwenoude beeldjes sinds 1796 niet meer samen geweest.

De ontdekking van de verloren putto is geen toeval. M prospecteert namelijk actief op kunstbeurzen met als doel de kunstcollectie van de stad verder te verrijken. Het nieuw aangekochte stuk is een uiterst waardevolle aanvulling voor de collectie. Voorzitter Denise Vandevoort is dan ook verheugd dat het beeldje terug naar huis komt: “Vier jaar geleden hebben M en de stad Leuven ingezet op competentieontwikkeling omtrent middeleeuwse beeldhouwkunst. Dat is één van de sterktes van onze collectie. Deze aankoop bevestigt dat deze keuze loont en dat we hierdoor in staat zijn geweest om dit Leuvense werk te identificeren en terug naar onze stad te brengen.” Peter Carpreau, conservator en afdelingshoofd Oude Kunst: “M beheert een internationaal gekende collectie van sculpturen uit de middeleeuwen en renaissance. De verwerving van dit werk van Cornelis Floris II de Vriendt, één van de belangrijkste 16de-eeuwse beeldhouwers uit de Lage Landen, past dan ook perfect in ons collectieprofiel en -beleid.” Naast het feit dat het om een prachtig albasten beeldje van uitstekende kwaliteit gaat, is het voornamelijk de rijke geschiedenis en historische waarde van het verloren topstuk die het van onschatbare waarde maken voor M en de stad Leuven.

Gescheiden door plunderingen
De handelaar die het kunstwerk aanbood, kon de putto toeschrijven aan de Vlaamse School en dateren in de 16de eeuw. Volgens de staf van M ging het echter specifiek om een van de twee putti die vanaf 1560 de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierden. De beeldjes bleven er bijna tweeëneenhalve eeuw samen tot grote delen van het klooster, waaronder de sacramantstoren, in 1796 vernield en geplunderd werden. Boosdoeners waren ‘Rosse Max en zijn bende’, een groep Leuvense revolutionairen. Als gevolg van de plunderingen ging één van de twee putti verloren. Slechts een fractie van alle kostbare werken in het klooster, waaronder de andere putto, kon in veiligheid gebracht worden.

Als twee druppels water
Dat beide beeldjes tot hetzelfde ensemble behoren, bestaat volgens Marjan Debaene, Diensthoofd collecties, geen twijfel over: “De gelijkenissen tussen de putto die in M bewaard wordt en het exemplaar dat op de kunstbeurs opgemerkt werd, zijn treffend. De vormgeving van het kussen, het drapé van het doek en het modelé van de anatomie zijn zo goed als identiek. Met hun 42 cm zijn beide beeldjes bovendien exact even groot. Ook de kenmerkende bevestigingspunten van de putti komen overeen, wat het vermoeden bevestigt dat ze wel degelijk uit hetzelfde ensemble afkomstig zijn.”

Werk van Brabants meester-beeldhouwer
Beide putti zijn het werk van Antwerpenaar Cornelis Floris II de Vriendt (1513-1575), één van de meest toonaangevende renaissancebeeldhouwers uit zijn tijd. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar, die naast beeldhouwer ook actief was als architect en ontwerper. Doorheen zijn carrière bouwde Cornelis Floris II (letterlijk) een indrukwekkend palmares op, met als hoogtepunt het ontwerp van het Stadhuis van Antwerpen in 1560. Samen met architect en beeldhouwer Pieter Coecke van Aelst is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een Vlaamse renaissancevormentaal, vaak aangeduid als de ‘florisstijl’.

LOPEZ.DE.ARAGON-_11_

17e Erfgoeddag rond ‘zorg’ lokt 8025 bezoekers in Leuven

De Erfgoeddag trok vandaag 8025 bezoekers in Leuven. Voor deze 17e editie rond het centrale thema ‘zorg’ kon het publiek kiezen uit 39 activiteiten verspreid over 18 locaties. Van tentoonstellingen, rondleidingen, wandelingen, demonstraties tot een kinderparcours of een doe-markt. Kringwinkel SPIT in de Diestsestraat, ofwel wijlen Dancing Corso, hoorde bij de favorieten. Foto’s, relikwieën en getuigenissen herinnerden aan het legendarische (dans)verleden van deze plek. En er werd ook effectief gedanst samen met de Leuvense Lindy Hoppers en DJ Swingenstein. Zeker het zorgparcours van Histaruz op de oude UZ Leuven-campus Sint-Rafaël , de wandeling rond vijf eeuwen armenzorg in Leuven, de Universiteitsbibliotheek en het Van Dalecollege en het Zwartzustersklooster hoorden bij de absolute toppers.

Schepen van cultuur, Denise Vandevoort: “Deze Erfgoeddag heeft bewezen dat Leuven altijd al een zorgende stad is geweest. De talrijke organisatoren hebben dit vertaald in een mooi aanbod rond enerzijds de geschiedenis van de armen- of ziekenzorg in Leuven door de vroegere zorginstellingen en hun functies in de stad te belichten. Anderzijds kon deze Erfgoeddag ook de permanente en nodige aandacht voor erfgoedzorg in de kijker zetten. Ook dit aspect werd gesmaakt door het publiek dat in het Rijksarchief, Stadsarchief, Universiteitsarchief en het depot van KADOC in Heverlee via rondleidingen een kijkje achter de schermen kon nemen. In het Heilig-Hartinstitiuut in Heverlee en in het stadsarchief kon men bovendien een restaurateur aan het werk zien.”

Ook de nieuwe filmzalen van Cinema ZED in de Vesaliusstraat hadden succes. Daar kon men op Erfgoeddag terecht voor een exclusieve vertoning van de drie Leuvense documentaires: ‘De Brand van Leuven’, ‘Leuven Autovol & Autovrij’ en ‘De Leuvense Scene’. Eenmalig en gratis op het grote witte doek.

Deze Erfgoeddag was ook voor Museum Parkabdij bijzonder. Het was niet alleen de laatste dag van de tentoonstelling ‘Met zorg omringd. 20 jaar CRKC’, maar ook de laatste dag dat het museum in zijn huidige vorm geopend was voor het publiek. Het Museum sluit nu voor enkele maanden zijn deuren voor een vernieuwing en forse uitbreiding. Het vernieuwde museum ‘PARCUM’ zal in het najaar naast het huidige spreekhuis ook heel wat pas gerestaureerde abdijzalen innemen.