Archief voor ‘Geschiedenis’

17e Erfgoeddag met 39 activiteiten rond ‘zorg’ in Leuven

Op zondag 23 april is het Erfgoeddag. Die dag wordt het rijke en diverse erfgoed in Leuven in de kijker gezet. Leuvense archieven, musea, (erfgoed)bibliotheken,  documentatie- en onderzoekscentra en verenigingen hebben 39 activiteiten uitgedokterd rond het centrale thema ‘Zorg’. Van tentoonstellingen, rondleidingen, wandelingen, demonstraties tot een kinderparcours of een doe-markt. 

Bijzondere locaties
Op 18 verschillende locaties in Leuven kan je een activiteit meepikken. Een van de meest verrassende locaties is Kringwinkel SPIT (Diestsestraat 253, Leuven). Hier zal het dansverleden van de legendarische Dancing Corso even terug tot leven komen. Dans’ant vzw verzamelde foto’s, relikwieën en getuigenissen van Leuvenaars. Ze krijgen een plek in de Kringwinkel. En er zal ook effectief gedanst worden op Erfgoeddag. DJ. Dr. Swingenstein draait plaatjes om 15 uur en probeert samen met de Leuvense Lindyhoppers zo veel mogelijk bezoekers mee op de dansvloer te krijgen.

Wie de nieuwe filmzalen van Cinema ZED in de Vasaliusstraat nog niet bezocht, kan dit doen op Erfgoeddag. Je kan er om 11, 12 en 14.30 uur terecht voor een exclusieve vertoning van een van de drie Leuvense documentaires: ‘De Brand van Leuven’, ‘Leuven Autovol & Autovrij’ en ‘De Leuvense Scene’. Eenmalig op het grote witte doek en gratis.

Met het thema ‘zorg’ brengen vrijwilligers van Histaruz de oude stadscampus Sint-Rafaël tot leven. Op deze plek ontstond UZ Leuven. Het publiek krijgt de kans om verborgen plekken te ontdekken, met verhalen voor jong en oud.

Ook voor Museum Parkabdij wordt deze Erfgoeddag een speciale editie. Het is namelijk de laatste dag dat het museum in zijn huidige vorm geopend zal zijn en voor het publiek dus de allerlaatste kans om Museum Parkabdij gratis te bezoeken. Na Erfgoeddag sluit het museum voor enkele maanden zijn deuren voor een vernieuwing en forse uitbreiding. Het vernieuwde museum zal in het najaar naast het huidige spreekhuis ook heel wat pas gerestaureerde abdijzalen innemen.

Goed om weten: de Universiteitsbibliotheek is tot in de toren gratis toegankelijk op Erfgoeddag. Er zijn expo’s, rondleidingen en live beiaardbespelingen.

Armenzorg & armensoep
Deze Erfgoeddag bewijst dat Leuven ook vroeger al een zorgstad was. De gidsen van Leuven+ nemen je om 11.30 en 15 uur mee op wandel langs de achterkant van de stad, langs plekken die te maken hebben met armenzorg en liefdadigheid door de eeuwen heen. Je start in het Van Dalecollege, waar het stadsarchief ook een kleine expo opstelt met uniek archiefmateriaal over deze plek als Werkhuis van Weldadigheid en ouderlingentehuis in de 19de eeuw. Vanaf 12 uur kan je op de binnenplaats van het Van Dalecollege ook proeven van een kom ‘armensoep’, naar een oud recept dat het stadsarchief terugvond.

Achter de schermen: erfgoedzorg
Hoe en waarom er permanent voor erfgoed gezorgd wordt, ontdekt het publiek tijdens rondleidingen achter de schermen in het Rijksarchief, Stadsarchief, Universiteitsarchief of in het depot van KADOC II in Heverlee. In het Stadsarchief en in het Heilig-Hartinstituut van Heverlee is een restaurateur aan het werk. Zo ontdek je welke zorg papieren documenten of heiligenbeelden verdienen.

 Twee wedstrijden
Heb je zelf een bijzonder waardevol privédocument? Breng het op Erfgoeddag mee naar de leeszaal van het stadsarchief en vertel je verhaal. Het document met het beste verhaal wint een restauratie ter waarde van 400 euro.

Alle fotografen, amateurs en pros, zijn welkom op de site van Sint-Rafaël. Speciaal voor Erfgoeddag krijgen zij toegang tot plekken die de geschiedenis van UZ Leuven vertellen. Aan hen om de sfeer van deze ooit zo bedrijvige UZ-locaties zo goed mogelijk weer te geven. Alle inzendingen voor 1 mei 2017 maken kans op een prijs. Meer info op www.uzleuven.be/histaruz.

 Belangrijke data

  • 19 april: Om 11 uur organiseert Museum Abdij van Park een persconferentie in de pas gerenoveerde zalen van de westvleugel van de abdij, waar in het najaar het vernieuwde museum zijn intrek zal nemen.
  • 22 april: Tussen 10.30 uur en 13 uur organiseert het stadsarchief een archiefbrunch in de kapel van het Zwartzustersklooster over twee Leuvense zorginstellingen, het Van Dalecollege en het Zwartzustersklooster. Vooraf inschrijven via archief@leuven.be of 016 300 869.
  • 22 april: Tussen 14 en 18 uur kan je al in het Heilig- Hartinstituut terecht en kom je meer te weten over het leven en de restauratie van twee heiligenbeelden. Ook voor kinderen.
  • 23 april, tussen 10 en 18 uur Erfgoeddag op 18 locaties in Leuven

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.

Leuvens dialect voor allen, ook voor niet-Leuvenaars (les 41)

Nog ‘more’ ouver UTOPIA: tonieël in den teooter

Et es in Leive vei de moment ieën en al Thomas More en UTOPIA wat de klok sloogt. Den ‘Academie van ’t Leives’ lot zich doo nit on kinne en spelt in den teooter et tonieëlstik mei de veilzeggenden titel: ” Thomas More moet noo Leive”. Natierloëk in ‘t Leives. Zue verlupt ten andere ieël den achteneun, die doovei de “Leivesen Achteneun” ieët. Dootem van ‘t gebeire: zooterdag 19 novèmber.

‘s Achteneuns

De vertuening in den achteneun begint om 14 iere. Et tonieëlstik wed veiafgegon dei ne quiz die, volgens joorlekse gewoente, gespeld wed dei den bergemister Louis Tobback en z’n onangers, mei as teigespeilers diëken Dirk De Gendt en z’n akoliete. Wed’et upnief nen eroïsche stroëd? Me wachten af.
Up ‘t ende van de vertuening wed et UTOPIA– lied ten geüere gebrocht. Et wed upgedrooge on Andrei Van de Putte, de recent ouverleiden dirizjent van et kuer DE JOORZANGERS. Oë aa de gewènte vei, elke kië as er iet belangroëks te deun was, e gelegenoëdslied te schroëve. Hugo Geeraerts schreif den tekst. De melodie es doë van et lievelingslied van André: “Et lied van Poope Toune”.

‘s Oovens

Boë d’oovendvertuening die begint om 8 iere, wed de tonieëlupveuring veiafgegon dei een uptreide van et kuer DE JOORZANGERS. Ze zingen ‘n tiental liekes in ‘t Leives, wooboë de onweizege kinne/ meige meizinge. Et uptreide wed afgesloute mei de première van et lied UTOPIA, da swènst de inloëding vermt vei et tonieëlstik.

NB: As ge deizen tekst in ‘t schue Vloms wilt leize, moete gon kieke up de weblog: www.LeveninLeuven.be, woodat em intege dooge gelê al es up verscheine.

Amezeid aale!

001

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Archeologische vondsten in de buurt van het Klein Begijnhof

Meer precies: op de voormalige Bottelarijsite van Stella Artois deden onderzoekers enkele interessante vondsten.
De Leuvenaars waren door de dienst Erfgoed uitgenodigd om die op zondag 9 oktober van dichtbij te komen bekijken. Het was wel even wachten omwille van het groot aantal geïnteresseerden.

IMG_1

Maar dan werden wij opgevangen door een drietal ervaren gidsen die ons, in groepjes van een 15-tal personen een klare en duidelijke uitleg gaven via panelen en foto’s.

IMG_3

IMG_4

IMG_2

Daarna konden we met eigen ogen aanschouwen wat erop de site zelf te zien was. Het zijn restanten van de 17de eeuwse begijnhofkerk (Sint-Catharinakerk) en infirmerie, maar ook skeletten en aardewerk. Noteer dat er hier toen niet minder dan 90 begijnen leefden.

IMG_5

IMG_6

Wetenschappers zullen het gevonden materiaal verder onderzoeken, analyseren en dateren. De onderzoekers verwachten van nog oudere vondsten te doen, wat een belangrijke bijdrage zou leveren aan de geschiedenis van het Klein Begijnhof dat in de 13de eeuw is ontstaan.
Zie ook de publicaties hierover van het “Leuvens Historisch Genootschap”.

En de reiger in de buurt? Hij trok er zich niets van aan…

IMG_7

Bezoek aan CERA NIEUWBOUW in stadscentrum

“Leven in Leuven” kreeg als één van de eerste de gelegenheid om, in hartje Leuven, het toekomstige hoofdkantoor van de coöperatie CERA te bezoeken.
Een groot gedeelte van het pand bood vroeger onderdak aan de Vlaamse Leergangen en later aan de stadsdiensten. De schikking van de ruimtes liet niet toe het gebouw te behouden en er verder nuttig gebruik van te maken.

1.

CERA was geïnteresseerd in de aankoop omdat het zo een brug kon leggen tussen het verleden en de toekomst. Wat vanaf 1913 onderdak bood aan de eerste Volksbank van Leuven, wordt in 2017 een site met een nieuwbouw op de plaats van het vroegere Huis der Vlaamse Leergangen in de Boekhandelstraat, het gerestaureerde hotel d’Eynatten in de Eikstraat en het Helleputte-gebouw In de Muntstraat. Samen goed voor een aankoopbedrag van 5,5 miljoen Euro.
CERA neemt op het einde van 2017 haar intrek in dit nieuwe hoofdkantoor, dat werk zal bieden aan 45 personen. Het zal dan circa 14 miljoen gekost hebben en hoofdzakelijk dienen als beslissingscentrum, evenals voor de contacten met de meer dan 400.000 vennoten.

2.

Het gebouw oogt onmiskenbaar modern tussen de aanpalende eeuwenoude gebouwen (Stadhuis, Tafel-rond,,..). Dat het concept toch goedgekeurd werd is te danken aan de Antwerpse architect Pol Robberechts die met zijn plan de stad Leuven, de dienst Erfgoed, urbanisatie en al wie daar mee over te beslissen had, wist te overtuigen dat zijn aanpak perfect zou passen in de “historische” omgeving.

5b. trappenkern + patio

5. kantoorzone

Binnenin komt een groene zone met bomen van een zekere omvang, evenals een daktuin.
Flink wat glas moet zorgen voor het contact met de buitenwereld, wat het imago van openheid moet versterken.

7.

Muren en zolderingen zijn in zichtbeton en twee daken worden afgewerkt met een lamellenstructuur.

8. lamellen dak Helleputtegebouw

Voor geïnteresseerden worden bezoeken pas voorzien in de loop van 2017.

Zes waardevolle brandglasramen van Parkabdij terug uit de VS

De terugkeer van zes brandglasramen uit de VS naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor deze tentoonstelling in het stadhuis. De glasramen zijn 17e- eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659). Tevens krijg je een beeld van de inspanningen die werden geleverd om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

IMG_0061

IMG_0058

De tentoonstelling presenteert één glasraam (middenpaneel) uit Yale University Art Gallery (New York), één centraal paneel dat zich al in de abdij bevond evenals twee zogenaamde glasraamtriptieken uit Corcoran Washington.
In de schatkamer van het stadhuis vind je originele documenten uit de archieven van de Parkabdij en van de stad en nieuwe filmpjes die bijzondere getuigen aan het woord laten. Een tijdslijn geeft je inzage in de internationale omzwervingen van deze unieke reeks glasramen, die destijds 41 stuks telde en in de periode 1635-1644 werd vervaardigd voor de kloostergangen van de Abdij van Park in Heverlee.

IMG_0086

Mede dankzij de Vrienden van de Abdij van Park zijn inmiddels 21 van de 41 glasramen terug in Leuven. Ze zullen in de nabije toekomst gerestaureerd en teruggehangen worden op hun oorspronkelijke plaats: de kloostergangen van de Abdij van Park.

Op de website www.parkabdij.be/glasramen, alsook op www.facebook.com/Parkabdij houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

De tentoonstelling loopt van 8 t.e.m. 29 september 2016 in het stadhuis van Leuven.
Gratis toegang, open van woensdag tot zondag, telkens van 11 tot 18 uur.
Met gids, maximum 15 personen per keer.

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Leuvense glasramen terug uit Amerika

“188 jaar nadat ze van Leuvense bodem verdwenen, zijn ze eindelijk terug in Leuven.”

De recente terugkeer van zes glasramen van de Corcoran Art Gallery in Washington naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor een tentoonstelling in het stadhuis. Ze zet de glasramen als 17e-eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659) in de kijker en toont de tien jaar durende zoektocht en inspanningen van vrijwilligers van de Vrienden van de Abdij van Park en anderen om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

Vandaag zijn 21 van de 41 originele glasramen opnieuw terecht en komen de topstukken terug thuis. Voor het eerst sinds hun terugkeer kan je enkele van deze unieke glasramen van dichtbij bewonderen in het stadhuis. De tentoonstelling presenteert een glasraam (middenpaneel) uit de Yale University Art Gallery (New York), een centraal paneel dat zich al in de abdij bevond en twee zogenaamde glasraamtriptieken (drieluiken) uit de Corcoran Art Gallery (Washington). Een tijdslijn toont je de internationale omzwervingen van deze bijzondere reeks glasramen die in de periode 1635-1644 speciaal voor de kloostergangen van de Abdij Van Park werd vervaardigd. Ook originele ontwerptekeningen, briefwisselingen en andere archiefdocumenten komen aan bod. Nieuwe filmpjes laten bijzondere getuigen aan het woord.

Bewogen geschiedenis
In opdracht van Abt Jan Masius ontwierp Jan De Caumont tussen 1635 en 1644 deze serie van 41 glasramen over het leven van Sint-Norbertus. 180 jaar lang schitterden zij in de beslotenheid van de abdij totdat de Norbertijnen ze in 1828 uit geldgebrek verkochten aan de rijke Brusselse reder Jean-Baptist Dansaert. Na diens dood in 1832 werden de ramen bij erfenis verdeeld onder zijn drie dochters. In de loop der tijd raakten ze verder verspreid over de wereld, tot in Amerika.

Geleidelijke terugkeer
Vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw keerden met mondjesmaat ramen terug naar de Abdij van Park. Zo wisten de Vrienden van Abdij van Park in 1992 op een veiling bij Sotheby’s in New York twee ramen aan te kopen. Een van die ramen wordt nu tentoongesteld.

Het proces kwam in een stroomverstelling toen Leo Janssen, vrijwilliger bij het archief van de Abdij van Park, medio 2005, in een archiefdoos een verwijzing naar Amerika vond. Mede dankzij zijn precisie en volharding is nu van het merendeel van de glasramen geweten waar zij zich bevinden.

In 2013 kocht de Vlaamse overheid in het kader van het topstukkendecreet nog eens acht glasramen aan uit de collectie van Yale University Art Gallery. Een van die glasramen, het glasraam ‘Norbertus vraagt toelating aan Gelasius’, kan je bewonderen in het stadhuis.

Begin 2015 liet de Corcoran Art Gallery aan de stad Leuven weten dat ze zes triptieken bezat die oorspronkelijk afkomstig waren uit de Abdij van Park. Deze ramen waren in 1926 in haar collectie gekomen via de Amerikaanse senator en kunstverzamelaar William Clark, die de ramen twintig jaar daarvoor had laten inwerken in de bibliotheek van zijn huis op Fifth Avenue in New York. Als gevolg van de economische crisis moest de Cocoran Art Gallery sluiten en zocht  ze een goede bestemming  voor de ramen. Op voorwaarde dat de stad  onder meer de kosten voor transport en restauratie op zich zou nemen, zou Corcoran de ramen schenken. En zo geschiedde. In februari van dit jaar arriveerden de kisten in Zaventem en de afgelopen maanden werden de glasramen onderzocht door glasspecialiste Aletta Rambaut en haar team.

Topstukken van Jan De Caumont
Met de terugkeer van deze zes drieluiken komt het totale aantal teruggekeerde ramen op 21 en is de helft van de volledige reeks van Jan De Caumont terug op Vlaamse bodem. “We mogen dat met recht een ongezien voorbeeld van recuperatie van een van de fraaiste reeksen brandglas uit de geschiedenis van de brandglasschilderkunst uit de Zuidelijke Nederlanden noemen“, zegt schepen van cultuur Denise Vandevoort. “Reden te meer voor de stad Leuven om het uitzonderlijke oeuvre van Jan De Caumont in de toekomst nog meer in de schijnwerpers te plaatsen. Deze Leuvense glasschilder was een meester van het detail en wordt niet voor niets door experten beschouwd als een van de grootste en meest vooraanstaande glazeniers van de 17e eeuw. Wij mogen ons gelukkig prijzen dat een belangrijk deel van zijn werk in de Leuvense collecties zit. Ook Museum M kocht recent nog een indrukwekkend glaspaneel van De Caumont aan.“

Tussenstop en toekomst
De tentoonstelling ‘Leuvense glasramen terug uit Amerika’ is een nieuwe, korte tussenstop tijdens de lange, bijna twee eeuwen durende reis van de glasramen van Abdij van Park. Want één ding is zeker: zij zijn nog niet op hun eindbestemming. De ramen zullen in de nabije toekomst worden gerestaureerd en geleidelijk aan worden teruggeplaatst in de gerestaureerde abdij.

Fondsenwerving
Om die restauratie en terugplaatsing van de glasramen te ondersteunen, organiseren de Vrienden van de Abdij van Park een fondsenwerving. Ze rekenen daarvoor op de hulp van velen. Elke vrije gift die gestort wordt op rekening van de Koning Boudewijnstichting BE10 0000 0000 0404 met gestructureerde code 182/0740/00146 maakt het mee mogelijk om de glasramen echt terug thuis te laten komen in de abdij. Een gift van 40 euro of meer geeft recht op een fiscaal attest. Op de gloednieuwe website www.parkabdij.be/glasramen houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

Zomer in Leuven met HET KLEIN GELUK

Het Klein Geluk is een initiatief van het departement cultuur dat het zomerse aanbod bundelt van de meer kleinschalige programmaties die plaatsvinden in Leuvense zalen, kerken en tuinen.
Het Klein Geluk brengt zomerpret op mensenmaat. De kleinere activiteiten en voorstellingen vormen een welkome afwisseling voor de grote evenementen van Het Groot Verlof, en maken zo de Leuvense zomerkalender nagenoeg compleet, zo zei schepen Denise Vandevoort op de persconferentie in de mooie stadstuin van café ‘De blauwe schuit’ aan de Vismarkt.

2016-06-10 1

Op het programma, dat de ganse zomer loopt van 21 juni tot 21 september, staan activiteiten met een culturele insteek die zich niet richten tot de grote massa, maar wel voor iedereen open staan.

2016-06-10 2

Een greep uit het aanbod:

Bib Leuven zorgt voor de aftrap met yoga tussen de boekenrekken op 21 juni.
Tijdens “De Langste Dag” presenteren de vrijetijdsverenigingen van Zócalo hun favoriete tijdverdrijf. Een hele dag lang.
Voor de 15de keer kan je een lunchconcert meepikken van 30CC. Keuze te over: niet minder dan 33 concerten in de loop van 9 weken! Want er is ook nog “Orgel+” en de beiaardconcerten van Leuven Bells, te beluisteren aan de universitaire bib, het Begijnhof en de Sint – Geertruikerk.

“Café Jardin” in CC Oratoriënhof gaat nog eens de Franse toer op en is opnieuw actief met openlucht films, optredens… en op 21 juli: een groot ‘nationaal’ bal op de Oude Markt.
Eind augustus komt er 3 dagen muziek uit de ganse wereld op het “Colora Festival” in De Zevensprong (binnenplaats van V. Decosterstraat 67).
Verder lopen er heel wat expo’s: in “M” exposeert Lieve Blancquaert haar portretten “Ecce Homo”. Ook in de Kruidtuin, Bib Leuven en in Kadoc kan je een tentoonstelling gaan bekijken.

De universitaire bibliotheek pakt uit met een tentoonstelling die zeker veel (ex-) “studenten uit de codex” zal bekoren met academische en studentikoze rituelen, zoals de stoet der togati uit 1963 of een schachtendoop.

Op de Grote Markt komt er eens te meer een prachtig bloementapijt. Het zal dit jaar in het teken staan van 500 jaar Utopia. In het stadhuis kan je de 17de eeuwse glasramen gaan bewonderen die vanuit de VS terugkeren naar de abdij van Park. En in september is er de archiefbrunch, georganiseerd door het stadsarchief in de tuin van een 19de eeuwse, vooraanstaande Leuvenaar Pieter Willems.

Voor de kinderen

De kinderen worden zeker niet vergeten: voor hen is het De Grote Vakantie! De Savoyestraat wordt voor hen voorbehouden en heet dan Museumspelstraat. De ‘zomer van Vlieg’ staat garant voor spannende zoektochten in het museum, de stadsbib en ‘Kunst in Huis’, afgewisseld met workshops in M.
Afsluiten doet Het Klein Geluk met een knipoog richting najaar: circus, een groen familiedag en hemelse celloklanken begeleiden het einde van de zomer.

Meer weten?

Zie: www.hetkleingeluk.be en de brochure met alle info over het wat?, waar? en wanneer? die je samen met de brochure van Het Groot Verlof eerstdaags in je brievenbus vindt.

2016-06-10 3

Graag feliciteren wij beide teams organisatoren en medewerkers! Samen met hen, zeggen wij:

Wij wensen je een fijne zomer toe!