Archief voor ‘Geschiedenis’

LEUVENS ERFGOEDLABO OPGERICHT

Dat Leuven een dynamische erfgoedstad is, dat willen 13 Leuvense erfgoedorganisaties vanaf nu extra in de verf zetten. Dat is de ambitieuze inzet en drijfveer van het Erfgoedlabo, het nieuwe Leuvense samenwerkingsverband voor cultureel erfgoed dat op dinsdag 12 september aan Minister van Cultuur Sven Gatz werd voorgesteld. De 13 oprichtende partners bekrachtigden dit met de ondertekening van een engagementsverklaring.

001

Waarom Leuven?
Leuven heft als hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant vandaag 100.000 inwoners, 80.000 studenten en 154 nationaliteiten en een bovengemiddeld jonge, hoogopgeleide en internationale bevolking. Dit geeft aan de stad een eigen erfgoedprofiel.
De stad heeft dankzij zijn rijke geschiedenis en met zijn internationaal gerenommeerde universiteit een unieke erfgoedbiotoop. De aanwezige erfgoedexpertise staat buiten kijf en de link naar onderzoek en innovatie is snel gemaakt. De stad Leuven en de KU Leuven zijn de dragende actoren van dit Erfgoedlabo. Van hen wordt een expliciet engagement verwacht. Om het geheel op te starten wordt een coördinator aangesteld.

Wie zijn de partners?

In het licht van het nieuwe erfgoeddecreet, maar vooral vanuit het geloof en de ‘goesting’ om deze ambities waar te maken, nemen 13 professionele erfgoedspelers het voortouw om dit netwerk en samenwerkingsverband op te zetten onder de naam Erfgoedlabo. De stichtende partners zijn: Erfgoedcel en Stadsarchief Leuven, M – Museum Leuven, rectorale Dienst Kunst & Erfgoed KU Leuven, KU Leuven Bibliotheken Bijzondere Collecties en Maurits Sabbe bibliotheek, KADOC, Centrum Agrarische Geschiedenis, Erfgoedsite Abdij van Park, Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur, PARCUM, Cultureel erfgoed Annuntiaten Heverlee en Rijksarchief Leuven.

Ondertekening engagementsverklaring

Om dit samenwerkingsverband te benadrukken en te bekrachtigen, ondertekenden de stichtende partners van het Erfgoedlabo, in aanwezigheid van Minister van Cultuur Sven Gatz een officiële engagementsverklaring.

017

032

035

sdr

sdr

HERDENKING VERWOESTING EN BEVRIJDING VAN LEUVEN

Zoals het al vele jaren de traditie is, werd op 1 september de verwoesting en de bevrijding van de stad Leuven herdacht.
Het honderdtal aanwezigen bestond uit leden van vaderlandslievende verenigingen, van het stadsbestuur, het leger en de jaartallen en de vele genodigden van de vele landen die hielpen bij de bevrijding van Leuven in beide oorlogen.
Eerst werd de stadsbegraafplaats in Heverlee bezocht.

IMG_0011

Aan de crypte van de oorlogsslachtoffers en de oud-strijders werd een toespraak gehouden en bloemen neergelegd, waarna de Leuvense concertband de Last Post en het Belgisch volkslied ten gehore brachten. Talrijke vlaggen gaven deze hulde een kleurrijk cachet.

IMG_0031

Met twee bussen werden de deelnemers naar het Engels kerkhof vervoerd. Daar werd eveneens met de vlaggen een erehaag gevormd. Burgemeester Tobback deed tijdens zijn toespraak een wens voor vrede en vooral een oproep om de herinneringen aan deze verschrikkelijke oorlogen te bewaren om het nageslacht te behoeden voor herhaling van deze tragische gebeurtenissen.

IMG_0012

Dan volgde hetzelfde scenario als op het stadskerkhof: neerleggen van de bloemen en de gebruikelijke hymnes: Last Post, Europees en Belgisch volkslied, mooi uitgevoerd oor de muziekkapel van de luchtmacht.

IMG_0029

IMG_0024

IMG_0022

IMG_0020

Met een receptie op het stadhuis werd deze herdenking afgesloten.

Open kerkendag

Zondag 4 juni vindt in gans Vlaanderen de tiende Open Kerkendag plaats. In Leuven en omgeving openen acht kerken hun deuren voor het grote publiek. Thema is dit jaar ‘zet stenen in beweging’.

In de Sint-Pieterskerk zijn de gewelfschilderingen in detail te bewonderen. Geïnteresseerden zonder hoogtevrees kunnen de stellingen beklimmen (180 treden). Het is een unieke kans om die schilderingen van zo dichtbij te kunnen bekijken.
Tijdig reserveren is noodzakelijk om de stelling te beklimmen: www.leuven.be/openkerken
Wie liever met de voeten op de grond blijft, kan de schatkamer gratis bezoeken.
Het altaar is tijdelijk ontdaan van het houten altaarpodium dat er over werd gebouwd. Daardoor kan men op de sokkel van het altaar de gebeitelde namen lezen van de concentratiekampen.

In de Sint-Geertruikerk krijgt men de kans om de toren te beklimmen en de beiaard te bezoeken.
Het is een uitzonderlijke gelegenheid om de ‘toren zonder nagels’ die één van de nog bestaande wonderen van Leuven is, van binnen te bezichtigen.

Dat stenen niet alleen bouwstenen zijn maar ook dragers kunnen zijn van een boodschap, kan men zien in de Sint-Kwintenskerk.
Er zijn restanten van muurschilderingen uit de 15e eeuw te bezichtigen in het koor. Ze stellen de martelingen van de heilige Quintinus voor.

“De blikvanger van Open Kerkendag wordt de trompe l’oeil in de Sint-Michielskerk. Al 350 jaar wacht de Sint-Michielskerk op de bouw van zijn koepel.” vertelt schepen Dirk Vansina. “De architect W. Van Hesius had die ontworpen maar de koepel werd nooit gerealiseerd omwille van stabiliteitsproblemen.”
Tijdens het weekend van Open Kerkendag zal de ‘nooit gebouwde koepel’ binnen in de kerk zichtbaar gemaakt worden door middel van een trompe l’ oeil, gebaseerd op de koepel van de Saint-Aubain kathedraal van Namen.
Een grote foto van het interieur van deze koepel werd tegen het plafond gehesen zodat het lijkt alsof deze er werkelijk staat. Te bezichtigen op zaterdag 3 juni (14 – 22 u) en zondag 4 juni (14- 18 u). De trompe l’oeil heeft een doormeter van 7,5 m en is bevestigd op een hoogte van 25 m.

DSC07160

In Sint Jan De Doper, ook bekend als de Begijnhofkerk, exposeert de fotograaf Frank Bruggeman kunstzinnige foto’s die details van de kerk uitlichten. Er zijn rondleidingen en beiaardier Luc Rombouts bespeelt de beiaard van het Begijnhof.

In OLV van Troost (Pakenhof) in Heverlee kan men de kerk, de bibliotheek en het Mausoleum van de eenzaamheid bezoeken (de begraafplaats van kanunnik Armand Thiery).

In de Sint-Jozefskerk kan je gratis een concert bijwonen.

De abdij van Vlierbeek geeft de unieke kans om op de indrukwekkende gewelven van de abdijkerk te lopen en de toren te bezoeken. Er gaat ook een rondleiding op het kerkhof door.

Ook voor kinderen

In de Begijnhofkerk en in OVL van Troost heeft men een speciale activiteit voor kinderen gepland.
In de Begijnhofkerk kunnen de kinderen op zoek gaan naar dieren in de kerk. En in OLV van Troost is er speciaal voor jonge bezoekers ‘de kruisweg gezien door de ogen van kinderen’.

Voor meer informatie kan je terecht op www.leuven.be/openkerken
Voor inschrijvingen aan het bezoek van de gewelfschilderingen van de Sint-Pieterskerk kan je terecht bij Ingrid Vangampelaere van de stad Leuven.
Ingrid.vangampelaere@leuven.be of 016 27 22 56

De Pynnock ridders van Horst

Vorige zaterdag verschenen niet enkel reuzen in het Leuvense straatbeeld maar ook een groep ridders. De Pynnock ridders van Horst gaven tweemaal een demonstratie van een riddertornooi op het Ladeuzeplein.

IMG_7970

IMG_7974

IMG_7979

IMG_7982
IMG_7976

IMG_8083

IMG_8087

Verloren puttobeeldje na ruim twee eeuwen weer thuis

M-Museum Leuven haalt kostbare albasten putto van Cornelis Floris II na 221 jaar terug naar Leuven

Op 14 maart 2017 merkte het team van M-Museum Leuven een bijzonder stuk op tijdens een prospectiebezoek aan The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, de jaarlijkse prestigieuze kunst- en antiekbeurs. Het bleek te gaan om een albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, dat vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierde. Het beeldje werd destijds vergezeld door een soortgelijke putto die tegenwoordig deel uitmaakt van de collectie van de stad Leuven. Vermoedelijk zijn de eeuwenoude beeldjes sinds 1796 niet meer samen geweest.

De ontdekking van de verloren putto is geen toeval. M prospecteert namelijk actief op kunstbeurzen met als doel de kunstcollectie van de stad verder te verrijken. Het nieuw aangekochte stuk is een uiterst waardevolle aanvulling voor de collectie. Voorzitter Denise Vandevoort is dan ook verheugd dat het beeldje terug naar huis komt: “Vier jaar geleden hebben M en de stad Leuven ingezet op competentieontwikkeling omtrent middeleeuwse beeldhouwkunst. Dat is één van de sterktes van onze collectie. Deze aankoop bevestigt dat deze keuze loont en dat we hierdoor in staat zijn geweest om dit Leuvense werk te identificeren en terug naar onze stad te brengen.” Peter Carpreau, conservator en afdelingshoofd Oude Kunst: “M beheert een internationaal gekende collectie van sculpturen uit de middeleeuwen en renaissance. De verwerving van dit werk van Cornelis Floris II de Vriendt, één van de belangrijkste 16de-eeuwse beeldhouwers uit de Lage Landen, past dan ook perfect in ons collectieprofiel en -beleid.” Naast het feit dat het om een prachtig albasten beeldje van uitstekende kwaliteit gaat, is het voornamelijk de rijke geschiedenis en historische waarde van het verloren topstuk die het van onschatbare waarde maken voor M en de stad Leuven.

Gescheiden door plunderingen
De handelaar die het kunstwerk aanbood, kon de putto toeschrijven aan de Vlaamse School en dateren in de 16de eeuw. Volgens de staf van M ging het echter specifiek om een van de twee putti die vanaf 1560 de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierden. De beeldjes bleven er bijna tweeëneenhalve eeuw samen tot grote delen van het klooster, waaronder de sacramantstoren, in 1796 vernield en geplunderd werden. Boosdoeners waren ‘Rosse Max en zijn bende’, een groep Leuvense revolutionairen. Als gevolg van de plunderingen ging één van de twee putti verloren. Slechts een fractie van alle kostbare werken in het klooster, waaronder de andere putto, kon in veiligheid gebracht worden.

Als twee druppels water
Dat beide beeldjes tot hetzelfde ensemble behoren, bestaat volgens Marjan Debaene, Diensthoofd collecties, geen twijfel over: “De gelijkenissen tussen de putto die in M bewaard wordt en het exemplaar dat op de kunstbeurs opgemerkt werd, zijn treffend. De vormgeving van het kussen, het drapé van het doek en het modelé van de anatomie zijn zo goed als identiek. Met hun 42 cm zijn beide beeldjes bovendien exact even groot. Ook de kenmerkende bevestigingspunten van de putti komen overeen, wat het vermoeden bevestigt dat ze wel degelijk uit hetzelfde ensemble afkomstig zijn.”

Werk van Brabants meester-beeldhouwer
Beide putti zijn het werk van Antwerpenaar Cornelis Floris II de Vriendt (1513-1575), één van de meest toonaangevende renaissancebeeldhouwers uit zijn tijd. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar, die naast beeldhouwer ook actief was als architect en ontwerper. Doorheen zijn carrière bouwde Cornelis Floris II (letterlijk) een indrukwekkend palmares op, met als hoogtepunt het ontwerp van het Stadhuis van Antwerpen in 1560. Samen met architect en beeldhouwer Pieter Coecke van Aelst is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een Vlaamse renaissancevormentaal, vaak aangeduid als de ‘florisstijl’.

LOPEZ.DE.ARAGON-_11_

17e Erfgoeddag rond ‘zorg’ lokt 8025 bezoekers in Leuven

De Erfgoeddag trok vandaag 8025 bezoekers in Leuven. Voor deze 17e editie rond het centrale thema ‘zorg’ kon het publiek kiezen uit 39 activiteiten verspreid over 18 locaties. Van tentoonstellingen, rondleidingen, wandelingen, demonstraties tot een kinderparcours of een doe-markt. Kringwinkel SPIT in de Diestsestraat, ofwel wijlen Dancing Corso, hoorde bij de favorieten. Foto’s, relikwieën en getuigenissen herinnerden aan het legendarische (dans)verleden van deze plek. En er werd ook effectief gedanst samen met de Leuvense Lindy Hoppers en DJ Swingenstein. Zeker het zorgparcours van Histaruz op de oude UZ Leuven-campus Sint-Rafaël , de wandeling rond vijf eeuwen armenzorg in Leuven, de Universiteitsbibliotheek en het Van Dalecollege en het Zwartzustersklooster hoorden bij de absolute toppers.

Schepen van cultuur, Denise Vandevoort: “Deze Erfgoeddag heeft bewezen dat Leuven altijd al een zorgende stad is geweest. De talrijke organisatoren hebben dit vertaald in een mooi aanbod rond enerzijds de geschiedenis van de armen- of ziekenzorg in Leuven door de vroegere zorginstellingen en hun functies in de stad te belichten. Anderzijds kon deze Erfgoeddag ook de permanente en nodige aandacht voor erfgoedzorg in de kijker zetten. Ook dit aspect werd gesmaakt door het publiek dat in het Rijksarchief, Stadsarchief, Universiteitsarchief en het depot van KADOC in Heverlee via rondleidingen een kijkje achter de schermen kon nemen. In het Heilig-Hartinstitiuut in Heverlee en in het stadsarchief kon men bovendien een restaurateur aan het werk zien.”

Ook de nieuwe filmzalen van Cinema ZED in de Vesaliusstraat hadden succes. Daar kon men op Erfgoeddag terecht voor een exclusieve vertoning van de drie Leuvense documentaires: ‘De Brand van Leuven’, ‘Leuven Autovol & Autovrij’ en ‘De Leuvense Scene’. Eenmalig en gratis op het grote witte doek.

Deze Erfgoeddag was ook voor Museum Parkabdij bijzonder. Het was niet alleen de laatste dag van de tentoonstelling ‘Met zorg omringd. 20 jaar CRKC’, maar ook de laatste dag dat het museum in zijn huidige vorm geopend was voor het publiek. Het Museum sluit nu voor enkele maanden zijn deuren voor een vernieuwing en forse uitbreiding. Het vernieuwde museum ‘PARCUM’ zal in het najaar naast het huidige spreekhuis ook heel wat pas gerestaureerde abdijzalen innemen.

17e Erfgoeddag met 39 activiteiten rond ‘zorg’ in Leuven

Op zondag 23 april is het Erfgoeddag. Die dag wordt het rijke en diverse erfgoed in Leuven in de kijker gezet. Leuvense archieven, musea, (erfgoed)bibliotheken,  documentatie- en onderzoekscentra en verenigingen hebben 39 activiteiten uitgedokterd rond het centrale thema ‘Zorg’. Van tentoonstellingen, rondleidingen, wandelingen, demonstraties tot een kinderparcours of een doe-markt. 

Bijzondere locaties
Op 18 verschillende locaties in Leuven kan je een activiteit meepikken. Een van de meest verrassende locaties is Kringwinkel SPIT (Diestsestraat 253, Leuven). Hier zal het dansverleden van de legendarische Dancing Corso even terug tot leven komen. Dans’ant vzw verzamelde foto’s, relikwieën en getuigenissen van Leuvenaars. Ze krijgen een plek in de Kringwinkel. En er zal ook effectief gedanst worden op Erfgoeddag. DJ. Dr. Swingenstein draait plaatjes om 15 uur en probeert samen met de Leuvense Lindyhoppers zo veel mogelijk bezoekers mee op de dansvloer te krijgen.

Wie de nieuwe filmzalen van Cinema ZED in de Vasaliusstraat nog niet bezocht, kan dit doen op Erfgoeddag. Je kan er om 11, 12 en 14.30 uur terecht voor een exclusieve vertoning van een van de drie Leuvense documentaires: ‘De Brand van Leuven’, ‘Leuven Autovol & Autovrij’ en ‘De Leuvense Scene’. Eenmalig op het grote witte doek en gratis.

Met het thema ‘zorg’ brengen vrijwilligers van Histaruz de oude stadscampus Sint-Rafaël tot leven. Op deze plek ontstond UZ Leuven. Het publiek krijgt de kans om verborgen plekken te ontdekken, met verhalen voor jong en oud.

Ook voor Museum Parkabdij wordt deze Erfgoeddag een speciale editie. Het is namelijk de laatste dag dat het museum in zijn huidige vorm geopend zal zijn en voor het publiek dus de allerlaatste kans om Museum Parkabdij gratis te bezoeken. Na Erfgoeddag sluit het museum voor enkele maanden zijn deuren voor een vernieuwing en forse uitbreiding. Het vernieuwde museum zal in het najaar naast het huidige spreekhuis ook heel wat pas gerestaureerde abdijzalen innemen.

Goed om weten: de Universiteitsbibliotheek is tot in de toren gratis toegankelijk op Erfgoeddag. Er zijn expo’s, rondleidingen en live beiaardbespelingen.

Armenzorg & armensoep
Deze Erfgoeddag bewijst dat Leuven ook vroeger al een zorgstad was. De gidsen van Leuven+ nemen je om 11.30 en 15 uur mee op wandel langs de achterkant van de stad, langs plekken die te maken hebben met armenzorg en liefdadigheid door de eeuwen heen. Je start in het Van Dalecollege, waar het stadsarchief ook een kleine expo opstelt met uniek archiefmateriaal over deze plek als Werkhuis van Weldadigheid en ouderlingentehuis in de 19de eeuw. Vanaf 12 uur kan je op de binnenplaats van het Van Dalecollege ook proeven van een kom ‘armensoep’, naar een oud recept dat het stadsarchief terugvond.

Achter de schermen: erfgoedzorg
Hoe en waarom er permanent voor erfgoed gezorgd wordt, ontdekt het publiek tijdens rondleidingen achter de schermen in het Rijksarchief, Stadsarchief, Universiteitsarchief of in het depot van KADOC II in Heverlee. In het Stadsarchief en in het Heilig-Hartinstituut van Heverlee is een restaurateur aan het werk. Zo ontdek je welke zorg papieren documenten of heiligenbeelden verdienen.

 Twee wedstrijden
Heb je zelf een bijzonder waardevol privédocument? Breng het op Erfgoeddag mee naar de leeszaal van het stadsarchief en vertel je verhaal. Het document met het beste verhaal wint een restauratie ter waarde van 400 euro.

Alle fotografen, amateurs en pros, zijn welkom op de site van Sint-Rafaël. Speciaal voor Erfgoeddag krijgen zij toegang tot plekken die de geschiedenis van UZ Leuven vertellen. Aan hen om de sfeer van deze ooit zo bedrijvige UZ-locaties zo goed mogelijk weer te geven. Alle inzendingen voor 1 mei 2017 maken kans op een prijs. Meer info op www.uzleuven.be/histaruz.

 Belangrijke data

  • 19 april: Om 11 uur organiseert Museum Abdij van Park een persconferentie in de pas gerenoveerde zalen van de westvleugel van de abdij, waar in het najaar het vernieuwde museum zijn intrek zal nemen.
  • 22 april: Tussen 10.30 uur en 13 uur organiseert het stadsarchief een archiefbrunch in de kapel van het Zwartzustersklooster over twee Leuvense zorginstellingen, het Van Dalecollege en het Zwartzustersklooster. Vooraf inschrijven via archief@leuven.be of 016 300 869.
  • 22 april: Tussen 14 en 18 uur kan je al in het Heilig- Hartinstituut terecht en kom je meer te weten over het leven en de restauratie van twee heiligenbeelden. Ook voor kinderen.
  • 23 april, tussen 10 en 18 uur Erfgoeddag op 18 locaties in Leuven

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.

Leuvens dialect voor allen, ook voor niet-Leuvenaars (les 41)

Nog ‘more’ ouver UTOPIA: tonieël in den teooter

Et es in Leive vei de moment ieën en al Thomas More en UTOPIA wat de klok sloogt. Den ‘Academie van ’t Leives’ lot zich doo nit on kinne en spelt in den teooter et tonieëlstik mei de veilzeggenden titel: ” Thomas More moet noo Leive”. Natierloëk in ‘t Leives. Zue verlupt ten andere ieël den achteneun, die doovei de “Leivesen Achteneun” ieët. Dootem van ‘t gebeire: zooterdag 19 novèmber.

‘s Achteneuns

De vertuening in den achteneun begint om 14 iere. Et tonieëlstik wed veiafgegon dei ne quiz die, volgens joorlekse gewoente, gespeld wed dei den bergemister Louis Tobback en z’n onangers, mei as teigespeilers diëken Dirk De Gendt en z’n akoliete. Wed’et upnief nen eroïsche stroëd? Me wachten af.
Up ‘t ende van de vertuening wed et UTOPIA– lied ten geüere gebrocht. Et wed upgedrooge on Andrei Van de Putte, de recent ouverleiden dirizjent van et kuer DE JOORZANGERS. Oë aa de gewènte vei, elke kië as er iet belangroëks te deun was, e gelegenoëdslied te schroëve. Hugo Geeraerts schreif den tekst. De melodie es doë van et lievelingslied van André: “Et lied van Poope Toune”.

‘s Oovens

Boë d’oovendvertuening die begint om 8 iere, wed de tonieëlupveuring veiafgegon dei een uptreide van et kuer DE JOORZANGERS. Ze zingen ‘n tiental liekes in ‘t Leives, wooboë de onweizege kinne/ meige meizinge. Et uptreide wed afgesloute mei de première van et lied UTOPIA, da swènst de inloëding vermt vei et tonieëlstik.

NB: As ge deizen tekst in ‘t schue Vloms wilt leize, moete gon kieke up de weblog: www.LeveninLeuven.be, woodat em intege dooge gelê al es up verscheine.

Amezeid aale!

001

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.