Archief voor ‘Geschiedenis’

16de-eeuwse haute cuisine in een hedendaags jasje

Koken is ‘in’. Tegenwoordig heeft iedereen tientallen kookboeken in huis. Maar wist je dat 500 jaar geleden al het eerste kookboek in het Nederlands is verschenen?

Een notabel boecxken van cokeryen’ is gedrukt in 1514 in Brussel. Enkele jonge Leuvense chefs lieten zich inspireren door deze oude recepten naar aanleiding van het stadsfestival 500 jaar Utopia.

In 1516 werd in Leuven het boek Utopia gedrukt. Hierin geeft Thomas More zijn visie over een ideale samenleving. Leuven viert de komende maanden de 500ste verjaardag van More’s Utopia met een groots stadsfestival. En bij een festival hoort natuurlijk lekker eten.

Met More op het Menu proef je hedendaagse interpretaties van recepten van 500 jaar geleden. Schepen Dirk Vansina: “Bezoekers komen naar Leuven om de expo te bezoeken en combineren dit graag met een lekkere lunch of diner, vooral als ze van wat verder komen. Daar spelen we nu op in. Met dit aanbod geven we de bezoekers in Leuven de kans om 500 jaar terug te gaan in de tijd. Niet alleen via tentoonstellingen en rondleidingen, maar ook door deze culinaire ervaring.

Typisch voor die tijd is dat er werd gekookt met vogelsoorten: fazanten, eenden, patrijzen en kleine zangvogels, maar ook met pauwen en zwanen. Het eten kwam in kommen op tafel en men was dol op fopgerechten waarbij eieren in de vorm van een vis opgemaakt werden of andersom. Naast een enorme hoeveelheid recepten voor sauzen vind je in ‘Een notabel boecxken van cokeryen’ opvallend veel recepten voor allerhande soorten vis.

Van 20 oktober 2016 tot 17 januari 2017 staat er een Utopiagerecht op de kaart van volgende Leuvense restaurants: EssenCiel, Het Land aan de Overkant, Zarza, Zappaz, Trente en Tafelrond.

Archeologische vondsten in de buurt van het Klein Begijnhof

Meer precies: op de voormalige Bottelarijsite van Stella Artois deden onderzoekers enkele interessante vondsten.
De Leuvenaars waren door de dienst Erfgoed uitgenodigd om die op zondag 9 oktober van dichtbij te komen bekijken. Het was wel even wachten omwille van het groot aantal geïnteresseerden.

IMG_1

Maar dan werden wij opgevangen door een drietal ervaren gidsen die ons, in groepjes van een 15-tal personen een klare en duidelijke uitleg gaven via panelen en foto’s.

IMG_3

IMG_4

IMG_2

Daarna konden we met eigen ogen aanschouwen wat erop de site zelf te zien was. Het zijn restanten van de 17de eeuwse begijnhofkerk (Sint-Catharinakerk) en infirmerie, maar ook skeletten en aardewerk. Noteer dat er hier toen niet minder dan 90 begijnen leefden.

IMG_5

IMG_6

Wetenschappers zullen het gevonden materiaal verder onderzoeken, analyseren en dateren. De onderzoekers verwachten van nog oudere vondsten te doen, wat een belangrijke bijdrage zou leveren aan de geschiedenis van het Klein Begijnhof dat in de 13de eeuw is ontstaan.
Zie ook de publicaties hierover van het “Leuvens Historisch Genootschap”.

En de reiger in de buurt? Hij trok er zich niets van aan…

IMG_7

Bezoek aan CERA NIEUWBOUW in stadscentrum

“Leven in Leuven” kreeg als één van de eerste de gelegenheid om, in hartje Leuven, het toekomstige hoofdkantoor van de coöperatie CERA te bezoeken.
Een groot gedeelte van het pand bood vroeger onderdak aan de Vlaamse Leergangen en later aan de stadsdiensten. De schikking van de ruimtes liet niet toe het gebouw te behouden en er verder nuttig gebruik van te maken.

1.

CERA was geïnteresseerd in de aankoop omdat het zo een brug kon leggen tussen het verleden en de toekomst. Wat vanaf 1913 onderdak bood aan de eerste Volksbank van Leuven, wordt in 2017 een site met een nieuwbouw op de plaats van het vroegere Huis der Vlaamse Leergangen in de Boekhandelstraat, het gerestaureerde hotel d’Eynatten in de Eikstraat en het Helleputte-gebouw In de Muntstraat. Samen goed voor een aankoopbedrag van 5,5 miljoen Euro.
CERA neemt op het einde van 2017 haar intrek in dit nieuwe hoofdkantoor, dat werk zal bieden aan 45 personen. Het zal dan circa 14 miljoen gekost hebben en hoofdzakelijk dienen als beslissingscentrum, evenals voor de contacten met de meer dan 400.000 vennoten.

2.

Het gebouw oogt onmiskenbaar modern tussen de aanpalende eeuwenoude gebouwen (Stadhuis, Tafel-rond,,..). Dat het concept toch goedgekeurd werd is te danken aan de Antwerpse architect Pol Robberechts die met zijn plan de stad Leuven, de dienst Erfgoed, urbanisatie en al wie daar mee over te beslissen had, wist te overtuigen dat zijn aanpak perfect zou passen in de “historische” omgeving.

5b. trappenkern + patio

5. kantoorzone

Binnenin komt een groene zone met bomen van een zekere omvang, evenals een daktuin.
Flink wat glas moet zorgen voor het contact met de buitenwereld, wat het imago van openheid moet versterken.

7.

Muren en zolderingen zijn in zichtbeton en twee daken worden afgewerkt met een lamellenstructuur.

8. lamellen dak Helleputtegebouw

Voor geïnteresseerden worden bezoeken pas voorzien in de loop van 2017.

Zes waardevolle brandglasramen van Parkabdij terug uit de VS

De terugkeer van zes brandglasramen uit de VS naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor deze tentoonstelling in het stadhuis. De glasramen zijn 17e- eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659). Tevens krijg je een beeld van de inspanningen die werden geleverd om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

IMG_0061

IMG_0058

De tentoonstelling presenteert één glasraam (middenpaneel) uit Yale University Art Gallery (New York), één centraal paneel dat zich al in de abdij bevond evenals twee zogenaamde glasraamtriptieken uit Corcoran Washington.
In de schatkamer van het stadhuis vind je originele documenten uit de archieven van de Parkabdij en van de stad en nieuwe filmpjes die bijzondere getuigen aan het woord laten. Een tijdslijn geeft je inzage in de internationale omzwervingen van deze unieke reeks glasramen, die destijds 41 stuks telde en in de periode 1635-1644 werd vervaardigd voor de kloostergangen van de Abdij van Park in Heverlee.

IMG_0086

Mede dankzij de Vrienden van de Abdij van Park zijn inmiddels 21 van de 41 glasramen terug in Leuven. Ze zullen in de nabije toekomst gerestaureerd en teruggehangen worden op hun oorspronkelijke plaats: de kloostergangen van de Abdij van Park.

Op de website www.parkabdij.be/glasramen, alsook op www.facebook.com/Parkabdij houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

De tentoonstelling loopt van 8 t.e.m. 29 september 2016 in het stadhuis van Leuven.
Gratis toegang, open van woensdag tot zondag, telkens van 11 tot 18 uur.
Met gids, maximum 15 personen per keer.

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Leuvense glasramen terug uit Amerika

“188 jaar nadat ze van Leuvense bodem verdwenen, zijn ze eindelijk terug in Leuven.”

De recente terugkeer van zes glasramen van de Corcoran Art Gallery in Washington naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor een tentoonstelling in het stadhuis. Ze zet de glasramen als 17e-eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659) in de kijker en toont de tien jaar durende zoektocht en inspanningen van vrijwilligers van de Vrienden van de Abdij van Park en anderen om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

Vandaag zijn 21 van de 41 originele glasramen opnieuw terecht en komen de topstukken terug thuis. Voor het eerst sinds hun terugkeer kan je enkele van deze unieke glasramen van dichtbij bewonderen in het stadhuis. De tentoonstelling presenteert een glasraam (middenpaneel) uit de Yale University Art Gallery (New York), een centraal paneel dat zich al in de abdij bevond en twee zogenaamde glasraamtriptieken (drieluiken) uit de Corcoran Art Gallery (Washington). Een tijdslijn toont je de internationale omzwervingen van deze bijzondere reeks glasramen die in de periode 1635-1644 speciaal voor de kloostergangen van de Abdij Van Park werd vervaardigd. Ook originele ontwerptekeningen, briefwisselingen en andere archiefdocumenten komen aan bod. Nieuwe filmpjes laten bijzondere getuigen aan het woord.

Bewogen geschiedenis
In opdracht van Abt Jan Masius ontwierp Jan De Caumont tussen 1635 en 1644 deze serie van 41 glasramen over het leven van Sint-Norbertus. 180 jaar lang schitterden zij in de beslotenheid van de abdij totdat de Norbertijnen ze in 1828 uit geldgebrek verkochten aan de rijke Brusselse reder Jean-Baptist Dansaert. Na diens dood in 1832 werden de ramen bij erfenis verdeeld onder zijn drie dochters. In de loop der tijd raakten ze verder verspreid over de wereld, tot in Amerika.

Geleidelijke terugkeer
Vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw keerden met mondjesmaat ramen terug naar de Abdij van Park. Zo wisten de Vrienden van Abdij van Park in 1992 op een veiling bij Sotheby’s in New York twee ramen aan te kopen. Een van die ramen wordt nu tentoongesteld.

Het proces kwam in een stroomverstelling toen Leo Janssen, vrijwilliger bij het archief van de Abdij van Park, medio 2005, in een archiefdoos een verwijzing naar Amerika vond. Mede dankzij zijn precisie en volharding is nu van het merendeel van de glasramen geweten waar zij zich bevinden.

In 2013 kocht de Vlaamse overheid in het kader van het topstukkendecreet nog eens acht glasramen aan uit de collectie van Yale University Art Gallery. Een van die glasramen, het glasraam ‘Norbertus vraagt toelating aan Gelasius’, kan je bewonderen in het stadhuis.

Begin 2015 liet de Corcoran Art Gallery aan de stad Leuven weten dat ze zes triptieken bezat die oorspronkelijk afkomstig waren uit de Abdij van Park. Deze ramen waren in 1926 in haar collectie gekomen via de Amerikaanse senator en kunstverzamelaar William Clark, die de ramen twintig jaar daarvoor had laten inwerken in de bibliotheek van zijn huis op Fifth Avenue in New York. Als gevolg van de economische crisis moest de Cocoran Art Gallery sluiten en zocht  ze een goede bestemming  voor de ramen. Op voorwaarde dat de stad  onder meer de kosten voor transport en restauratie op zich zou nemen, zou Corcoran de ramen schenken. En zo geschiedde. In februari van dit jaar arriveerden de kisten in Zaventem en de afgelopen maanden werden de glasramen onderzocht door glasspecialiste Aletta Rambaut en haar team.

Topstukken van Jan De Caumont
Met de terugkeer van deze zes drieluiken komt het totale aantal teruggekeerde ramen op 21 en is de helft van de volledige reeks van Jan De Caumont terug op Vlaamse bodem. “We mogen dat met recht een ongezien voorbeeld van recuperatie van een van de fraaiste reeksen brandglas uit de geschiedenis van de brandglasschilderkunst uit de Zuidelijke Nederlanden noemen“, zegt schepen van cultuur Denise Vandevoort. “Reden te meer voor de stad Leuven om het uitzonderlijke oeuvre van Jan De Caumont in de toekomst nog meer in de schijnwerpers te plaatsen. Deze Leuvense glasschilder was een meester van het detail en wordt niet voor niets door experten beschouwd als een van de grootste en meest vooraanstaande glazeniers van de 17e eeuw. Wij mogen ons gelukkig prijzen dat een belangrijk deel van zijn werk in de Leuvense collecties zit. Ook Museum M kocht recent nog een indrukwekkend glaspaneel van De Caumont aan.“

Tussenstop en toekomst
De tentoonstelling ‘Leuvense glasramen terug uit Amerika’ is een nieuwe, korte tussenstop tijdens de lange, bijna twee eeuwen durende reis van de glasramen van Abdij van Park. Want één ding is zeker: zij zijn nog niet op hun eindbestemming. De ramen zullen in de nabije toekomst worden gerestaureerd en geleidelijk aan worden teruggeplaatst in de gerestaureerde abdij.

Fondsenwerving
Om die restauratie en terugplaatsing van de glasramen te ondersteunen, organiseren de Vrienden van de Abdij van Park een fondsenwerving. Ze rekenen daarvoor op de hulp van velen. Elke vrije gift die gestort wordt op rekening van de Koning Boudewijnstichting BE10 0000 0000 0404 met gestructureerde code 182/0740/00146 maakt het mee mogelijk om de glasramen echt terug thuis te laten komen in de abdij. Een gift van 40 euro of meer geeft recht op een fiscaal attest. Op de gloednieuwe website www.parkabdij.be/glasramen houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

Zomer in Leuven met HET KLEIN GELUK

Het Klein Geluk is een initiatief van het departement cultuur dat het zomerse aanbod bundelt van de meer kleinschalige programmaties die plaatsvinden in Leuvense zalen, kerken en tuinen.
Het Klein Geluk brengt zomerpret op mensenmaat. De kleinere activiteiten en voorstellingen vormen een welkome afwisseling voor de grote evenementen van Het Groot Verlof, en maken zo de Leuvense zomerkalender nagenoeg compleet, zo zei schepen Denise Vandevoort op de persconferentie in de mooie stadstuin van café ‘De blauwe schuit’ aan de Vismarkt.

2016-06-10 1

Op het programma, dat de ganse zomer loopt van 21 juni tot 21 september, staan activiteiten met een culturele insteek die zich niet richten tot de grote massa, maar wel voor iedereen open staan.

2016-06-10 2

Een greep uit het aanbod:

Bib Leuven zorgt voor de aftrap met yoga tussen de boekenrekken op 21 juni.
Tijdens “De Langste Dag” presenteren de vrijetijdsverenigingen van Zócalo hun favoriete tijdverdrijf. Een hele dag lang.
Voor de 15de keer kan je een lunchconcert meepikken van 30CC. Keuze te over: niet minder dan 33 concerten in de loop van 9 weken! Want er is ook nog “Orgel+” en de beiaardconcerten van Leuven Bells, te beluisteren aan de universitaire bib, het Begijnhof en de Sint – Geertruikerk.

“Café Jardin” in CC Oratoriënhof gaat nog eens de Franse toer op en is opnieuw actief met openlucht films, optredens… en op 21 juli: een groot ‘nationaal’ bal op de Oude Markt.
Eind augustus komt er 3 dagen muziek uit de ganse wereld op het “Colora Festival” in De Zevensprong (binnenplaats van V. Decosterstraat 67).
Verder lopen er heel wat expo’s: in “M” exposeert Lieve Blancquaert haar portretten “Ecce Homo”. Ook in de Kruidtuin, Bib Leuven en in Kadoc kan je een tentoonstelling gaan bekijken.

De universitaire bibliotheek pakt uit met een tentoonstelling die zeker veel (ex-) “studenten uit de codex” zal bekoren met academische en studentikoze rituelen, zoals de stoet der togati uit 1963 of een schachtendoop.

Op de Grote Markt komt er eens te meer een prachtig bloementapijt. Het zal dit jaar in het teken staan van 500 jaar Utopia. In het stadhuis kan je de 17de eeuwse glasramen gaan bewonderen die vanuit de VS terugkeren naar de abdij van Park. En in september is er de archiefbrunch, georganiseerd door het stadsarchief in de tuin van een 19de eeuwse, vooraanstaande Leuvenaar Pieter Willems.

Voor de kinderen

De kinderen worden zeker niet vergeten: voor hen is het De Grote Vakantie! De Savoyestraat wordt voor hen voorbehouden en heet dan Museumspelstraat. De ‘zomer van Vlieg’ staat garant voor spannende zoektochten in het museum, de stadsbib en ‘Kunst in Huis’, afgewisseld met workshops in M.
Afsluiten doet Het Klein Geluk met een knipoog richting najaar: circus, een groen familiedag en hemelse celloklanken begeleiden het einde van de zomer.

Meer weten?

Zie: www.hetkleingeluk.be en de brochure met alle info over het wat?, waar? en wanneer? die je samen met de brochure van Het Groot Verlof eerstdaags in je brievenbus vindt.

2016-06-10 3

Graag feliciteren wij beide teams organisatoren en medewerkers! Samen met hen, zeggen wij:

Wij wensen je een fijne zomer toe!

Nieuw, bruin Klerkenbier en eerste historische boekenverkoop SALSA! vzw ten voordele van digitaliseringsprojecten stadsarchief

In 2014 lanceerden de vrijwilligers van  Itinera Nova, het omvangrijke digitaliserings- en ontsluitingsproject van het stadsarchief, het eerste, blonde Klerkenbier. Nu voegen ze daar ook de bruine  variant aan toe.  Dit nieuwe Klerkenbier werd vandaag voorgesteld in het proeflokaal van brouwerij De Vlier en is op 28 mei te proeven en te kopen (in grote flessen van 75 cl) in het stadsarchief. Die dag organiseert SALSA! vzw, de vriendenkring van het stadsarchief, een tweedehands boekenverkoop en een veiling in Tweebronnen. De opbrengst hiervan, net als van het Klerkenbier, zal gebruikt worden voor digitalisering van de waardevolle archiefcollecties.

Het Leuvens stadsarchief bewaart een schat aan informatie over het leven in Leuven in al zijn facetten. De twaalf strekkende kilometer archief van documenten, foto’s, artikels … vormen het levende geheugen van de stad. Tot de kroonjuwelen van het archief behoren enkele bijzondere en zeer omvangrijke handschriftelijke bronnen uit het ancien régime, zoals de schepenbankregisters en de stadsrekeningen. Met het project Itinera Nova zet het stadsarchief sinds 2009 in op de integrale digitalisering en de online ontsluiting (deels via transcripties) van deze belangrijke informatiebronnen over het verleden van Leuven. Het project loopt nog tot 2020. Gelukkig kan het archief daarbij rekenen op de belangeloze hulp van inmiddels meer dan 50 vrijwilligers.

Klerkenbier
“Zonder deze zeer gedreven groep medewerkers, van 19 tot 79 jaar, zouden we dit soort lange-termijnprojecten niet kunnen uitvoeren,” aldus schepen van cultuur Denise Vandevoort. “We zijn dan ook bijzonder trots dat de vrijwilligers zelf actief betrokken zijn bij alle aspecten van het project tot en met de fondsenwerving.” Een van de acties die de vrijwilligers in dat kader twee jaar geleden namen, was het lanceren van een eigen (etiket)bier: het Klerkenbier. Voor deze creatie werd samengewerkt met de kleinschalige kwaliteitsbrouwerij De Vlier in Holsbeek. De verkoop van dit ambachtelijke Klerkenbier gebeurde exclusief in het stadsarchief en bleek een succes. “Het bier is een prima ambassadeur voor zowel het stadsarchief als het Itinera Novaproject,” vervolgt schepen Vandevoort. “Daarom brengen de vrijwilligers nu opnieuw in samenwerking met De Vlier een tweede, bruine variant uit.” Dit bruine Klerkenbier kan je op zaterdag 28 mei komen proeven en kopen in het stadsarchief. Het is net als het blonde Klerkenbier steeds exclusief te koop voor 7 euro per fles van 75 cl in het stadsarchief Leuven.

Tweedehandsverkoop en veiling
SALSA! vzw organiseert op 28 mei  tussen 10.00 en 17.00 uur in Tweebronnen een tweedehandsverkoop van boeken, prentkaarten, tekeningen en etsen over de geschiedenis van Leuven en haar deelgemeenten. Particulieren en verenigingen bieden er hun dubbels en restoplagen van historische publicaties over Leuven en omgeving te koop aan.

Wie een uitzonderlijke blik op de archiefcollecties wil werpen, is om 11.00 uur welkom voor een bezoek achter de schermen van het stadsarchief. Vooraf aanmelden via archief@leuven.be of 016 300 869. Om 16.00 uur vindt er een in de leeszaal een veiling per opbod plaats van een aantal bijzondere werken en fotoreproducties. De opbrengst van deze verkoopdag zal besteed worden aan het digitaliseringsproject voor enkele belangrijke krantencollecties van het stadsarchief.

Thomas MORE en 500 jaar UTOPIA – een persvoorstelling:

Thomas More en 500 jaar Utopia, de wereld komt naar Leuven
Persvoorstelling van het Project: Donderdag 19 mei 2016

Leuven viert in 2016 een 500-jarig jubileum. Het boek Utopia, het iconische werk van Thomas More, werd in 1516 in Leuven gedrukt. En dat gaat de Dijlestad dit najaar groots gedenken met een spraakmakende tentoonstelling, een stadsfestival en een uniek bewonersproject.

Overal in de stad zijn er evenementen met als rode draad vernieuwing en ontdekking. Trekker is de tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in M – Museum Leuven die topstukken van over de hele wereld eenmalig samenbrengt.

We werden uitgenodigd op een bijzondere locatie: vlakbij de plaats waar het boek Utopia in 1516 is gedrukt, nu het Nepalese restaurant Namaste in de Naamsestraat te Leuven.

Louis Tobback – Burgemeester stad Leuven:
De stad viert 500 jaar Utopia

Rik Torfs – Rector KU Leuven:
500 jaar Utopia en de KU Leuven

Denise Vandevoort – Schepen van cultuur stad Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven vzw: 500 jaar Utopia, een stadsbrede aanpak.

Katlijn Malfliet – Vicerector cultuur KU Leuven en voorzitter KU[N]ST Leuven vzw:
500 jaar Utopia, een waaier van evenementen.

Jan Van der Stock (Illuminare KU Leuven) – Curator van de tentoonstelling Op zoek naar Utopia in M – Museum Leuven:
Op zoek naar Utopia: de wereld komt naar Leuven.

Het stadsfestival 500 Jaar Utopia gaat officieel van start op zaterdag 24 september 2016 en eindigt op 17 januari 2017. De tentoonstelling opent op 20 oktober 2016.

De partners van 500 Jaar Utopia zijn: Stad en Architectuur, het nieuwstedelijk, Max Last, Compagnie Tartaren, FactorY, Festival 20/21, Lectio KU Leuven, Frascati Symphonic, Dienst Cultuur KU Leuven, Fonk, Academie van het Leives Dialect, KADOC KU Leuven, Dienst Congres en Event KU Leuven, Matrix, SLAC/Academie Beeldende Kunst, 30CC, Het Depot, STUK, Fablab KU Leuven, Culturele Studies KU Leuven, Commissie Actuele Kunst KU Leuven, M – Museum Leuven, Universiteitsbibliotheek KU Leuven, De Rode Antraciet, Vormingplus Oost-Brabant, Biomedische Wetenschappen KU Leuven, Departement Architectuur KU Leuven, Ijzerenberg, School Ter Bank, De Bib Leuven, Metaforum, Stadsarchief Leuven, Werktank, Artforum, LUCA School of Arts.

500 jaar Utopia is een initiatief van KU[N]ST Leuven vzw, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

http://www.robtv.be/nieuws/leuven/leuven-viert-500-jaar-utopia#.Vz8pn-q4Xd0.facebook

Meer info: http://www.utopialeuven.be/nl

 
THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

THOMAS MORE 500 jr UTOPIA

Leuvens dialect voor allen, ook voor niet Leuvenaars (Les 35)

Om te begrijpen waarover het gaat, lees je eerst de volgende negen zinnetjes in het Nederlands.

Hoe komt het dat de meeste wijnflessen een inhoud hebben van 75 cl ?

1. De verklaring is historisch èn… eenvoudig!

2. In de 19e eeuw waren de belangrijkste klanten van de Franse wijnboeren, de Engelsen.

3. Maar… onze Engelse buren hadden (en hebben trouwens nog altijd!) een ander systeem van maten en gewichten dan wij.

4. “Hun” eenheid, genaamd “gallon impérial”, had een inhoud van… 4,54609 liter. Duidelijk een onmogelijk getal om mee te rekenen!

5. Om zich het hoofd niet te moeten breken bij de omzetting, vervoerden zij de Franse wijn in vaten van 225 liter, hetzij afgerond: 50 gallons.

6. En die 225 liter komen exact overeen met 300 flessen van 75 cl. Geef toe: 300 rekent gemakkelijker dan 225!

7. Resultaat: 1 vat bevatte 50 gallons, wat gelijk staat aan 300 flessen. Ofwel: één gallon bevat 6 flessen van 75 cl.

8. Het is ten andere daarom dat tot op de dag van vandaag, de kartonnen dozen of houten kisten nog steeds (meestal) verpakt en verkocht worden per 6 of per 12 flessen.

9. Zo… Je hoeft mij niet te bedanken voor deze uitleg, want, sinds de tijd dat jij wijn drinkt, had jij dat al lang moeten weten!!!

En naa, ‘t zèllefste veroileke, moo dan in ‘t Leives. Uek in neige zinnekes.

Eus komd’et dat de mieëste woënflèsse nen inoud emme van 75 cl?

1. D’eksplikoose es simpel en moet gezocht wedde – gelak as zue dikkes – in de geschiedenis.

2. In de neigetiende ieë woore d’ Ingelse de belangroëkste kalante van de Franse woënbeure.

3. Moo… ons Ingelse gebieren aane ( en emme dajeur nog altoëd!) een ander sistêm van mooten en gewichte gelak as woële.

4. Ennen inoudsmoot, die “gallon impérial” gieëte wid, aa nen inoud van (deu geud atènse!)… 4,54609 lieters. Da’s doeëdeloëk een onmeigeloëk getal vei mei te riëkene!

5. Vei enne kop ni te moete breike boë d’umzetting, verviede ze de Franse woën in voote van 225 lieters, ‘t es te zê, afgerond: fafteg gallons.

6. Rieëkent moo oeët: doë 225 lieters koumen eksakt ouverieën mei droë-onderd flèsse van voëfenseiveteg santelieters. Jèf teu: 300 riëkent gemakkeloëker as 225!

7. Rèzeltoot: in ieë vat zoote fafteg gallons, wa geloëk stoot on 300 flèsse. Of nog simpelder: oeët ieëne gallon oilde zes flèsse van 75 santelieters.

8. ‘t Es ten andere doovei da, tot up den dag van vandoog, de kartonne dueze of oute kiste mei woën, nog altoëd gruetendieëls ingepakt zèn en verkocht wedde per 6 of per 12 flèsse.

9. Voilà! Ge moet gieë mersie zê vei deizen oeëtleg want, sinds den toëd da goë woën drinkt, odde dat al lank moete weite!!!