Archief voor ‘Kunst’

Hooverphonic “In Wonderland” in het Leuvens Depot.

Bijgestaan door een tienkoppig strijkensemble en meerdere karaktervolle gaststemmen bracht de Belgische band Hooverphonic voorbije week haar negende album “In Wonderland” naar ons Depot.

Vooraf tracteerden ze de wachtenden op een extraatje buiten aan in de ingang.

Hierbij mijn fotoreportage van dit uitverkocht en zeer geslaagd concert!

_MER8725

_MER8774

_MER8785

_MER8787

_MER8788

_MER8793

_MER8819

_MER8827

_MER8842

_MER8860

_MER8867

_MER8861

_MER8867

_MER8893

_MER8871

_MER8896

_MER8911

Verloren puttobeeldje na ruim twee eeuwen weer thuis

M-Museum Leuven haalt kostbare albasten putto van Cornelis Floris II na 221 jaar terug naar Leuven

Op 14 maart 2017 merkte het team van M-Museum Leuven een bijzonder stuk op tijdens een prospectiebezoek aan The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, de jaarlijkse prestigieuze kunst- en antiekbeurs. Het bleek te gaan om een albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, dat vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierde. Het beeldje werd destijds vergezeld door een soortgelijke putto die tegenwoordig deel uitmaakt van de collectie van de stad Leuven. Vermoedelijk zijn de eeuwenoude beeldjes sinds 1796 niet meer samen geweest.

De ontdekking van de verloren putto is geen toeval. M prospecteert namelijk actief op kunstbeurzen met als doel de kunstcollectie van de stad verder te verrijken. Het nieuw aangekochte stuk is een uiterst waardevolle aanvulling voor de collectie. Voorzitter Denise Vandevoort is dan ook verheugd dat het beeldje terug naar huis komt: “Vier jaar geleden hebben M en de stad Leuven ingezet op competentieontwikkeling omtrent middeleeuwse beeldhouwkunst. Dat is één van de sterktes van onze collectie. Deze aankoop bevestigt dat deze keuze loont en dat we hierdoor in staat zijn geweest om dit Leuvense werk te identificeren en terug naar onze stad te brengen.” Peter Carpreau, conservator en afdelingshoofd Oude Kunst: “M beheert een internationaal gekende collectie van sculpturen uit de middeleeuwen en renaissance. De verwerving van dit werk van Cornelis Floris II de Vriendt, één van de belangrijkste 16de-eeuwse beeldhouwers uit de Lage Landen, past dan ook perfect in ons collectieprofiel en -beleid.” Naast het feit dat het om een prachtig albasten beeldje van uitstekende kwaliteit gaat, is het voornamelijk de rijke geschiedenis en historische waarde van het verloren topstuk die het van onschatbare waarde maken voor M en de stad Leuven.

Gescheiden door plunderingen
De handelaar die het kunstwerk aanbood, kon de putto toeschrijven aan de Vlaamse School en dateren in de 16de eeuw. Volgens de staf van M ging het echter specifiek om een van de twee putti die vanaf 1560 de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierden. De beeldjes bleven er bijna tweeëneenhalve eeuw samen tot grote delen van het klooster, waaronder de sacramantstoren, in 1796 vernield en geplunderd werden. Boosdoeners waren ‘Rosse Max en zijn bende’, een groep Leuvense revolutionairen. Als gevolg van de plunderingen ging één van de twee putti verloren. Slechts een fractie van alle kostbare werken in het klooster, waaronder de andere putto, kon in veiligheid gebracht worden.

Als twee druppels water
Dat beide beeldjes tot hetzelfde ensemble behoren, bestaat volgens Marjan Debaene, Diensthoofd collecties, geen twijfel over: “De gelijkenissen tussen de putto die in M bewaard wordt en het exemplaar dat op de kunstbeurs opgemerkt werd, zijn treffend. De vormgeving van het kussen, het drapé van het doek en het modelé van de anatomie zijn zo goed als identiek. Met hun 42 cm zijn beide beeldjes bovendien exact even groot. Ook de kenmerkende bevestigingspunten van de putti komen overeen, wat het vermoeden bevestigt dat ze wel degelijk uit hetzelfde ensemble afkomstig zijn.”

Werk van Brabants meester-beeldhouwer
Beide putti zijn het werk van Antwerpenaar Cornelis Floris II de Vriendt (1513-1575), één van de meest toonaangevende renaissancebeeldhouwers uit zijn tijd. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar, die naast beeldhouwer ook actief was als architect en ontwerper. Doorheen zijn carrière bouwde Cornelis Floris II (letterlijk) een indrukwekkend palmares op, met als hoogtepunt het ontwerp van het Stadhuis van Antwerpen in 1560. Samen met architect en beeldhouwer Pieter Coecke van Aelst is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een Vlaamse renaissancevormentaal, vaak aangeduid als de ‘florisstijl’.

LOPEZ.DE.ARAGON-_11_

Caminhando zingt “Oye”

17814686_1282848881823286_4200047418767134028_o

In mei zingt het solidariteitskoor Caminhando 2 benefietconcerten in de buurt.

Caminhando is een solidariteitskoor dat liederen brengt in verbondenheid met alle volkeren en verdrukten op de wereld. Deze verbondenheid komt zowel in de inhoud van de liederen als in de verscheidenheid van talen tot uiting. De boodschap van solidariteit wordt ook in diverse activiteiten uitgewerkt en naar buiten gebracht. Zij zingen onder leiding van Tom Dufour.

Op 21 mei om 11.00u in Heilig Hart Heverlee, Naamsesteenweg  355, 3001
Heverlee.

Op 21 mei is het concert ten voordele van de Jinka Primary School (Ethiopië). Deze school
telt ongeveer 2000 leerlingen en wordt ondersteund door geëngageerde
leerkrachten en een ouderraad uit Jinka.  Dat is ook nodig, want met uitzondering van de lonen van de leerkrachten moet de school alles zelf betalen. Gaande van de aankoop van krijt, potloden en schriften tot logistieke steun en zelfs de bouw van de eigen klaslokalen. Daarom engageert Hobo-reizen zich om het sanitair blok en de bibliotheek verder uit te bouwen om zo de levenskwaliteit van de leerlingen een flink
stuk vooruit te helpen. Meer info over het project vind je hier.

Op 28 mei om 15.00u in CC De Borre, Speelpleinstraat 10, 3360 Bierbeek

Op 28 mei is het concert ten voordele van Vrienden van Jambiani vzw. Onder leiding van Pol
Ameye ondersteunen ze al een 10tal jaar een aantal scholen in het zuiden van Zanzibar. Verder voorzien ze twee kleine klinieken in het dorp JAMBIANI van medicatie en medisch materiaal. En ten slotte versterken ze enkele bestaande landbouw-coöperatieven in de omliggende dorpen. Meer info over dit project vind je hier.

Tickets en info www.caminhando.be of 016404421

  • 12 euro aan de kassa
  • 10 euro in voorverkoop
  • 7 euro onder 12 jaar, studenten en werkzoekenden
  • 5 euro voor een steunkaart

Vierde editie OPEN M in Cas-co

Van 31 maart tot en met 14 mei toont OPEN M het werk van twaalf kunstenaars uit de regio, geselecteerd door gastcurator Flor Bex. Arnaud De Wolf, Bastiaan van Aarle, Ash Bowland, Dieter Daemen, Dieter Van Caneghem, Dirk Roseport, Katrin Kamrau, Marjolein Guldentops, Oliver Leu, Paul D’Haese, Pierre-Philippe Hofmann en Pieter Léon Vermeersch tonen elk hun perceptie van de werkelijkheid.

There’s always more to see
Flor Bex, gastcurator van deze vierde editie, selecteerde intrigerende beelden die zowel iets onthullen als verbergen, die ons met het banale confronteren of die juist op schoonheid wijzen. De rode draad van deze editie is het vastleggen van de werkelijkheid, in zijn pure vorm, gemanipuleerd of geënsceneerd. “Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen manier van registreren en tonen. Verschillende manieren van registreren komen dan ook aan bod in de tentoonstelling”. Door de persoonlijke manier van registreren en tonen kan de kunstenaar zaken oproepen bij het publiek, die hij of zij eigenlijk niet laat zien in het werk.

Praktisch
There’s always more to see loopt van 31 maart tot en met 14 mei 2017 in Cas-co, Vaartstraat 94, 3000 Leuven. Openingsuren: donderdag open van 11u t.e.m. 22u, vrijdag t.e.m. zondag open van 11u tot 18u.

Existenz geeft voormalige stelplaatsgebouwen creatieve invulling

Van 19 tot 23 maart stelt De Lijn Vlaams-Brabant de gebouwen op de oude stelplaats van Leuven open voor de Existenz-week. Dat is de jaarlijkse projectweek van cultuurorganisatie Existenz. Die groepeert de eerstejaars masterstudenten burgerlijk ingenieur-architect aan de KU Leuven, departement Architectuur. De studenten blazen de verlaten gebouwen een week lang nieuw leven in met allerlei creatieve activiteiten.

Tijdens de de Existenz-week is iedereen welkom op de locatie vanaf 12 uur. Dagelijks wordt er middag- en avondeten voorzien en zullen er doorlopend allerlei lekkernijen te vinden zijn, waaronder het Existenzbier Tripel Doré. Algemene gezelligheid, avondvertier en livemuziek staan op het programma. Daarnaast zijn er tal van workshops en andere activiteiten te beleven. Voor de hardwerkende student voorziet de organisatie naast comfortabele werkplaatsen ook internet. Ga dus zeker langs om te studeren, te ontwerpen, te genieten van een pauze, een van de vele ruimtes te ontdekken of om een van de vele activiteiten mee te maken.

Artefact 2017: The Act of Magic

Artefact is een thematentoonstelling en festival waarin hedendaagse kunst, actualiteit en maatschappelijke uitdagingen centraal staan.

artefact

Met als titel The Act of Magic staat Artefact 2017 in het teken van magie en magisch denken. Wat betekent magie vandaag? Welke rol speelt het als fenomeen in onze samenleving? Hoe wordt het ingezet als metafoor? Van poëzie tot strategie, van magisch object tot black box, van onschuldige illusie tot manipulatie, van New Age zelfhulpreclame naar spiritueel visioen: de kunstenaars loodsen je door een wonderlijke wereld vol magische en onverklaarbare krachten.

Maar Artefact is meer dan een tentoonstelling. De verschillende lezingen, performances, workshops en concerten nodigen je uit om steeds nieuwe vormen van magie en het magische te ontdekken.

Praktisch
21 februari tot 9 maart
opening expo op 21 februari 19:30 – 23:00

tiende editie van Playground bereikt 2.789 bezoekers

Van 17 tot 20 november vond de tiende editie plaats van het Playground festival. STUK – Huis voor Dans, Beeld & Geluid en M – Museum Leuven slaan de handen in elkaar voor dat unieke festival, dat het boeiende veld tussen de beeldende – en podiumkunsten onderzoekt. Deze feestelijke, tiende editie bracht 2.789 bezoekers op de been. Het festival is zeer gerenommeerd binnen de live art kunstenwereld en kan rekenen op bijzondere aandacht van buitenlandse curatoren en programmatoren die op Playground nieuw internationaal talent komen ontdekken. Tijdens deze editie sprong vooral de Amerikaanse kunstenares Mary Reid Kelley in het oog die in M een expo presenteerde en in STUK te zien was met de performance This Is Offal, gebaseerd op een video waarmee ze eerder de Baloise Prize won. Onlangs won ze ook de MacArthur Prize. For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard was de openingsvoorstelling die genomineerd was voor de Bessie Awards. Naast deze voorstellingen waren er nog heel wat boeiende performances in museum M die ook de toevallige bezoeker konden verrassen. Speciaal voor deze verjaardagseditie werd er ook een open call gelanceerd voor de verschillende kunstopleidingen in binnen- en buitenland die het festival de afgelopen tien jaar trouw bezochten. Een selectie van de meest boeiende ingediende projecten werd op zondagnamiddag tijdens Playground Platform getoond.

Kelley Mary Reid This is Offal ©Berliner Festspiele Christopher Hewitt

Doomsquad, één van de publieksopwarmertjes voor Peaches.

In het dubbel voorprogramma van Peaches (voorbije dinsdag) in het Depot, kon het publiek op temperatuur komen met Doomsquad.

Doomsquad is een Canadees project van de familie Blumas.

Zij maken experimentele, psychedelische dansmuziek.

Trevor, Jaclyn en Allie Blumas dompelen hun publiek onder een hypnotiserend geluidslandschap vol trance en dynamiek.

Dit jaar brachten ze hun nieuw album Total Time op de markt.

www.666hell.net

_UAX3682

_UAX3699

_UAX3692

_UAX3740

_UAX3743

_UAX3840

_UAX3901

M en STUK vieren 10 jaar Playground

Playground, het unieke kunstenfestival van STUK en M waar kunstenaars zich niet aan één discipline houden, viert zijn tiende verjaardag. Playgroundkunstenaars combineren vrijuit elementen uit installatie, tekst, film, sculptuur, architectuur of choreografie. In uitdagende live performances brengen ze objecten en lichamen samen. Ze creëren nieuwe beelden die reflecteren over kunst, de wereld en de mediatisering van het leven. Veel projecten en performances beleven op Playground hun (Belgische) première.

Op het programma vind je onder meer een expo en de performance This Is Offal van Mary Reid Kelley, onlangs gelauwerd met de MacArthur en de Baloise Art Prize; For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard, genomineerd voor de Bessie Award; flamencoster Israel Galvan danst in een performance over Mallarmé, Broodthaers en kunstboeken; Anna Barham nodigt je uit voor een gesprek met een spraakherkenningscomputer; de beloftevolle Leuvense Lisa Vereertbrugghen tart met haar werk je zintuigen en de fluïditeit van lichaam, identiteit en omgeving.

Naar aanleiding van de tiende verjaardag lanceerde Playground ook een oproep naar alle kunstopleidingen die de voorbije jaren Playground hebben bezocht. Een boeiende selectie installaties en live performances wordt getoond op zondag 20 november.

Het volledige programma in M en STUK bevat werk van Alex Cecchetti, Alex Reynolds, Anna Barham, Benjamin Verdonck, Dora García, Emily Mast, Hugo Roelandt, Israel Galván — Pedro G. Romero — Filiep Tacq, Lisa Vereertbrugghen, Liz Santoro, Marge Monko, Marnie Slater, Mary Reid Kelley, Michael Portnoy, Nastio Mosquito, Paul Hendrikse, Sarah van Lamsweerde.

Meer info op www.playgroundfestival.be.

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.