Archief voor ‘Kunst’

Artefact 2017: The Act of Magic

Artefact is een thematentoonstelling en festival waarin hedendaagse kunst, actualiteit en maatschappelijke uitdagingen centraal staan.

artefact

Met als titel The Act of Magic staat Artefact 2017 in het teken van magie en magisch denken. Wat betekent magie vandaag? Welke rol speelt het als fenomeen in onze samenleving? Hoe wordt het ingezet als metafoor? Van poëzie tot strategie, van magisch object tot black box, van onschuldige illusie tot manipulatie, van New Age zelfhulpreclame naar spiritueel visioen: de kunstenaars loodsen je door een wonderlijke wereld vol magische en onverklaarbare krachten.

Maar Artefact is meer dan een tentoonstelling. De verschillende lezingen, performances, workshops en concerten nodigen je uit om steeds nieuwe vormen van magie en het magische te ontdekken.

Praktisch
21 februari tot 9 maart
opening expo op 21 februari 19:30 – 23:00

tiende editie van Playground bereikt 2.789 bezoekers

Van 17 tot 20 november vond de tiende editie plaats van het Playground festival. STUK – Huis voor Dans, Beeld & Geluid en M – Museum Leuven slaan de handen in elkaar voor dat unieke festival, dat het boeiende veld tussen de beeldende – en podiumkunsten onderzoekt. Deze feestelijke, tiende editie bracht 2.789 bezoekers op de been. Het festival is zeer gerenommeerd binnen de live art kunstenwereld en kan rekenen op bijzondere aandacht van buitenlandse curatoren en programmatoren die op Playground nieuw internationaal talent komen ontdekken. Tijdens deze editie sprong vooral de Amerikaanse kunstenares Mary Reid Kelley in het oog die in M een expo presenteerde en in STUK te zien was met de performance This Is Offal, gebaseerd op een video waarmee ze eerder de Baloise Prize won. Onlangs won ze ook de MacArthur Prize. For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard was de openingsvoorstelling die genomineerd was voor de Bessie Awards. Naast deze voorstellingen waren er nog heel wat boeiende performances in museum M die ook de toevallige bezoeker konden verrassen. Speciaal voor deze verjaardagseditie werd er ook een open call gelanceerd voor de verschillende kunstopleidingen in binnen- en buitenland die het festival de afgelopen tien jaar trouw bezochten. Een selectie van de meest boeiende ingediende projecten werd op zondagnamiddag tijdens Playground Platform getoond.

Kelley Mary Reid This is Offal ©Berliner Festspiele Christopher Hewitt

Doomsquad, één van de publieksopwarmertjes voor Peaches.

In het dubbel voorprogramma van Peaches (voorbije dinsdag) in het Depot, kon het publiek op temperatuur komen met Doomsquad.

Doomsquad is een Canadees project van de familie Blumas.

Zij maken experimentele, psychedelische dansmuziek.

Trevor, Jaclyn en Allie Blumas dompelen hun publiek onder een hypnotiserend geluidslandschap vol trance en dynamiek.

Dit jaar brachten ze hun nieuw album Total Time op de markt.

www.666hell.net

_UAX3682

_UAX3699

_UAX3692

_UAX3740

_UAX3743

_UAX3840

_UAX3901

M en STUK vieren 10 jaar Playground

Playground, het unieke kunstenfestival van STUK en M waar kunstenaars zich niet aan één discipline houden, viert zijn tiende verjaardag. Playgroundkunstenaars combineren vrijuit elementen uit installatie, tekst, film, sculptuur, architectuur of choreografie. In uitdagende live performances brengen ze objecten en lichamen samen. Ze creëren nieuwe beelden die reflecteren over kunst, de wereld en de mediatisering van het leven. Veel projecten en performances beleven op Playground hun (Belgische) première.

Op het programma vind je onder meer een expo en de performance This Is Offal van Mary Reid Kelley, onlangs gelauwerd met de MacArthur en de Baloise Art Prize; For Claude Shannon van Liz Santoro en Pierre Godard, genomineerd voor de Bessie Award; flamencoster Israel Galvan danst in een performance over Mallarmé, Broodthaers en kunstboeken; Anna Barham nodigt je uit voor een gesprek met een spraakherkenningscomputer; de beloftevolle Leuvense Lisa Vereertbrugghen tart met haar werk je zintuigen en de fluïditeit van lichaam, identiteit en omgeving.

Naar aanleiding van de tiende verjaardag lanceerde Playground ook een oproep naar alle kunstopleidingen die de voorbije jaren Playground hebben bezocht. Een boeiende selectie installaties en live performances wordt getoond op zondag 20 november.

Het volledige programma in M en STUK bevat werk van Alex Cecchetti, Alex Reynolds, Anna Barham, Benjamin Verdonck, Dora García, Emily Mast, Hugo Roelandt, Israel Galván — Pedro G. Romero — Filiep Tacq, Lisa Vereertbrugghen, Liz Santoro, Marge Monko, Marnie Slater, Mary Reid Kelley, Michael Portnoy, Nastio Mosquito, Paul Hendrikse, Sarah van Lamsweerde.

Meer info op www.playgroundfestival.be.

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Echo & The Bunnymen streek neer in Het Depot

De Britse New Wave band Echo & The Bunnymen werd in 1978 opgericht in Liverpool.

Ze kenden een komen en gaan van leden mar hun muziek leed er niet onder. Intussen hebben ze veertien albums op hun naam en met als laatste album ‘Meteorites’ kreeg de band een nieuwe generatie luisteraars en fans bij.

01_UAX3639

02_UAX3448

03_UAX3602

04_UAX3441-bewerkt

05_UAX3535

06_UAX3522

07_UAX3604

08_UAX3553

09_UAX3566

10_UAX3579

11_UAX3547

12_UAX3630

13_UAX3605

14_UAX3665

Tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in museum M Leuven

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival en een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er zijn maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld te bewonderen.
De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd.

Een fascinerend topstuk is het ‘Portret van een humanist’ van Quinten Metsys. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde ‘Portret van Erasmus’, eveneens door Metsys. Het sublieme ‘Portret van een jonge prinses’ van Jan Gossaert krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht.
Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, ‘De humanist’, evenals zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval die de facto de renaissance in het Noorden inluidt.
Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. De bezoeker krijgt hier eveneens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met ‘De Tuin der Lusten’ naar Jheronimus Bosch te bewonderen.
More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking. Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

De organisatie van ‘Op zoek naar Utopia’

‘Op zoek naar Utopia’ is een tentoonstelling van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst en M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling past binnen de ambities van de stad, de universiteit en M – Museum Leuven waarbij prestigieuze tentoonstellingen voor een internationaal publiek georganiseerd worden. Op zoek naar Utopia bouwt verder op deze traditie en zet Leuven als universiteitsstad en M als museum internationaal op de kaart.

STRAATRIJK VZW en STUKCAFé organiseerde vorige zaterdag : DANSBAAR

Onder de noemer DansBAaR brachten de Vzw Straatrijk en Stukcafé het Leuvense danswereldje samen om in trio’s tegen mekaar te battlen.

Acrobatische breakdancers werden gecombineerd met dansers en danseressen uit diverse stijlen zoals ballet, modern, twerking, tapdans, newstyle hiphop, …

Een pracht van een evenement waar buiten het dansgebeuren ook het verbroederingsaspect tussen de diverse dansers uit alle hoeken van het land (zelfs internationaal) niet onbelangrijk was.

Het Stukcafé zat nokvol. 500, misschien wel 1000 man dewelke GRATIS mochten genieten van dit kwaliteitsvol spectakel. Spijtig dat de overheid voor dergelijke evenementen snoeit in de subsidies.

 

Hieronder een kort fotoverslag. Voor meer spectaculaire beelden kan je terecht op mijn Facebook : https://www.facebook.com/dirk.sevenants

_UAX0176

_UAX0191

_UAX0402

_UAX0443

_UAX0486

_UAX0577

_UAX0782

_UAX0875

_UAX0932

_UAX0991

_UAX1297

_UAX1610-bewerkt

_UAX1678

_UAX1821

16de-eeuwse haute cuisine in een hedendaags jasje

Koken is ‘in’. Tegenwoordig heeft iedereen tientallen kookboeken in huis. Maar wist je dat 500 jaar geleden al het eerste kookboek in het Nederlands is verschenen?

Een notabel boecxken van cokeryen’ is gedrukt in 1514 in Brussel. Enkele jonge Leuvense chefs lieten zich inspireren door deze oude recepten naar aanleiding van het stadsfestival 500 jaar Utopia.

In 1516 werd in Leuven het boek Utopia gedrukt. Hierin geeft Thomas More zijn visie over een ideale samenleving. Leuven viert de komende maanden de 500ste verjaardag van More’s Utopia met een groots stadsfestival. En bij een festival hoort natuurlijk lekker eten.

Met More op het Menu proef je hedendaagse interpretaties van recepten van 500 jaar geleden. Schepen Dirk Vansina: “Bezoekers komen naar Leuven om de expo te bezoeken en combineren dit graag met een lekkere lunch of diner, vooral als ze van wat verder komen. Daar spelen we nu op in. Met dit aanbod geven we de bezoekers in Leuven de kans om 500 jaar terug te gaan in de tijd. Niet alleen via tentoonstellingen en rondleidingen, maar ook door deze culinaire ervaring.

Typisch voor die tijd is dat er werd gekookt met vogelsoorten: fazanten, eenden, patrijzen en kleine zangvogels, maar ook met pauwen en zwanen. Het eten kwam in kommen op tafel en men was dol op fopgerechten waarbij eieren in de vorm van een vis opgemaakt werden of andersom. Naast een enorme hoeveelheid recepten voor sauzen vind je in ‘Een notabel boecxken van cokeryen’ opvallend veel recepten voor allerhande soorten vis.

Van 20 oktober 2016 tot 17 januari 2017 staat er een Utopiagerecht op de kaart van volgende Leuvense restaurants: EssenCiel, Het Land aan de Overkant, Zarza, Zappaz, Trente en Tafelrond.

Neochronophobiq — Emre Hüner

STUK presenteert het werk van beeldend kunstenaar Emre Hüner. In zijn tekeningen, sculpturen, installaties en videowerk behandelt Hüner thema’s als post-humanisme en object-georiënteerde ontologie, utopie en archeologie, en ideeën van tijd en materialiteit.

Neochronophobiq

Centraal staat het indrukwekkende 3-channel videowerk Neochronophobiq met de acteur Tómas Lemarquis, voor de eerste keer in Europa te zien na de première in de Istanbul Biënnale in 2015. Neochronophobiq – een samentrekking tussen neo, chronophobia (angst voor tijd) en ubiquitous (alomtegenwoordigheid) – toont een fictieve wereld, een andere dimensie als het ware, waarin een vooruitgangsdroom lijkt samen te smelten met een totale afwezigheid van technologie. Artefacten en rituelen, architecturale vormen, niet-identificeerbare nederzettingen, landschappen en geologische materialen spelen de hoofdrol in dit bevreemdende werk.

In STUK wordt Neochronophobiq gepresenteerd samen met een selectie sculpturen en een tekeningenreeks die deel uitmaken van het videowerk. De sculpturen kunnen begrepen worden als een opeenstapeling van ideeën en vormen, van organische of onbekende materialen. Als eeuwige eilandjes functioneren ze als artefacten die ideeën van tijd en materialiteit kanaliseren.

OPENINGSUREN
12 okt – 11 dec
DI – VR: 18:00 > 22:00 / ZA – ZO: 14:00 > 18:00
gesloten: 1 & 11 november

GROEPSBEZOEKEN
Groepsbezoeken (eventueel met korte inleiding) zijn mogelijk buiten de reguliere openingsuren. Neem daarvoor contact op met ilse.vanessche@stuk.be.