Archief voor ‘Literatuur’

[recensie] Mammoet van Stefan Bonen & Melvin

De Leuvense auteur Stefan Boonen is ondertussen een gevestigde waarde in de wereld van de kinder- en jeugdboeken. Zijn nieuwste boek ‘Mammoet’ in samenwerking met illustrator Melvin draait rond hoofdpersonage Theodore Albert Bob Prinsel de Eerste, een bijzonder jongetje, zo zeggen zijn ouders. Dat wil zeggen dat hij heel erg zijn best moet doen om allerlei nieuwe dingen te leren: dansen, judo, rekenen, yoga, zingen, piano spelen,… Maar soms wil Theo gewoon spelen, zoals andere kinderen. Hij ontsnapt uit zijn kamer en komt terecht in de Oertijd waar hem de gekste avonturen wachten.

Mammoet is een prachtig vormgegeven boek dat overloopt van de fantasie. Stefan Boonen creëert een avontuurlijke wereld die kinderen meteen zal aanspreken. De illustraties van Melvin tillen dit verhaal naar een hoger niveau en leveren een schitterende graphic novel in rode kleuren op. Het boek is geschikt voor lezertjes vanaf acht jaar en zal ongetwijfeld nog vaak herlezen worden.

Auteur: Stefan Boonen
Illustrator: Melvin
ISBN13: 9789462911710
Vanaf 8 jaar
Uitgeverij De Eenhoorn

mammoet

[recensie] Heksenhoeve van An Janssens

Van zodra ik ontdekte dat er een boek zou verschijnen dat zich afspeelt in Meerdaalwoud, wist ik dat ik het moest lezen. Ik vroeg in al mijn enthousiasme een paar maanden voor de publicatiedatum al een recensie-exemplaar aan bij de uitgeverij en vorige week zat dat exemplaar eindelijk in de bus. Dat ik torenhoge verwachtingen had bij Heksenhoeve van An Janssens is een understatement.heksenhoeve

Wanneer een studente dood wordt aangetroffen op haar kot, verdenkt de politie al snel haar ex-vriend. Sander Dats stelt zich de nodige vragen bij die verdenking en begint zijn eigen onderzoek. Zijn oom, de hoofdcommissaris, probeert hem tegen te houden, want Sander is per slot van rekening maar een hulpje en geen rechercheur. Al snel leiden verschillende wegen naar een oude hoeve midden in het Meerdaalwoud. De bewoners leven er net zoals honderd jaar geleden: geen elektriciteit, geen stromend water, een wc op de koer,… Hoe verder Sander zoekt, hoe vreemder alles wordt. Maar dan verdwijnt Sanders ex, Anouk. Ze blijkt vast gehouden te worden op de Heksenhoeve en de bewoners willen haar niet laten gaan.

De torenhoge verwachtingen werden helemaal ingelost. Het was al duidelijk na het eerste hoofdstuk dat het een geweldig boek zou zijn. Leuven en het Meerdaalwoud worden mooi in beeld gebracht. Zo was er een stukje over de blauwe steen aan het station van Leuven, waar ik even serieus mee heb moet giechelen puur door herkenbaarheid. Iedere pendelaar die ooit een spurtje heeft moeten trekken om z’n trein te halen op die vervloekte blauwe steen als het wat geregend of gesneeuwd heeft, weet dat dat vragen is om een gebroken been of arm. Die vervloekte blauwe steen. De setting speelt zo’n belangrijke rol en vooral omdat het zich rond de eindejaarsperiode afspeelt, wordt het allemaal heerlijk donker en duister. De volgende keer dat ik ga wandelen in Meerdaalwoud, ga ik toch een paar keer paranoïde achter mij kijken om te zien of er zich geen vreemde wezens tussen de bomen verbergen.

Het bovennatuurlijke element in dit boek klopte en kwam geloofwaardig over. Laten we het erop houden dat het niet altijd evident is om een bovennatuurlijk element te steken in een boek dat zich in een herkenbare omgeving afspeelt, maar het werkte. Ik ga er niet te veel over vertellen omdat ik anders misschien te veel weggeef. Er is over nagedacht geweest en het is iets wat ik nog nooit eerder heb gelezen of gezien. Het sluit aan bij een paar bekendere bovennatuurlijke elementen, maar het wordt op een unieke manier gebracht. Ik was onder de indruk van deze insteek en heb er serieus van genoten. Er kon wat meer informatie over vrijgegeven worden, dat wel, maar meh. Als lezer moet je niet altijd alles weten. Sommige zaken mogen een mysterie blijven.

Ik wilde constant weten hoe het verder ging met de personages en dan vooral met Anouk. Sander, het hoofdpersonage, was niet mijn favoriete personage, maar Anouk… Oh. Anouk. Tienduust hartjes voor ons Anouk. Iedereen weet intussen wel dat ik graag sterke vrouwen lees, die de touwtjes in eigen handen nemen en Anouk is er zo eentje. Ze maakt van die keuzes die ik keihard kon aanmoedigen, maar ging niet de heldin uithangen als ze zichzelf daardoor in gevaar bracht. Plus, ze was ook een dame met een groot hart, vond ik. Dat maakte haar voor mij heel geloofwaardig.

En er waren personages die Vloamsch spraken! Sommigen al wat platter dan anderen. Ik ben altijd zo blij als een (Nederlandse) uitgever toch besluit om Vloamsch in hun boeken te publiceren en dan heb ik het niet over even een paar ge’s en gij’s te laten staan. Nope. Full on Vloamsch. Er is één personage dat op een bepaald punt “Van m’n erf!” roept. Zo van die kleine taaldingetjes zorgden voor een subtiele soort humor in het boek. Misschien was dat niet met opzet zo gedaan, maar ik heb toch een paar keer gegiecheld.

Stiekem, heel stiekem, hoop ik Sander en Anouk ooit nog eens tegen te komen in een nieuw boek, want dit smaakt naar meer. Naar heel veel meer. Het was lang geleden dat ik zoveel moeite had om een boek opzij leggen. Afgelopen donderdag miste ik zelfs bijna mijn halte met de trein omdat ik net zo’n spannend stuk aan het lezen was. Dat zegt genoeg, toch?

Dus ja, dikke aanrader dit boek, vooral voor de Leuvenaars onder ons, maar ook voor liefhebbers van Sherlock Holmes (en dan vooral The Hound of the Baskervilles), Stranger Things, X-Files, Stephen King en zombies. Met andere woorden: dit boek was helemaal op mijn lijf geschreven en ik heb er dan ook keihard van genoten, moest je dat nog niet hebben opgemaakt uit deze laaiend enthousiaste recensie. 😀

Heksenhoeve verscheen op 4 oktober en is intussen overal verkrijgbaar in de betere boekhandel of online via Bol bijvoorbeeld. Daar betaal je €17,99 voor de papieren versie en €9,99 voor het e-boek.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op Verbeelding.org.

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Dirk De Wachter – boekvoorstelling

Op zondag 9 oktober stelt psychiater-psychotherapeut Dirk De Wachter, auteur van Borderline Times (2012) en Liefde, een onmogelijk verlangen (2014), zijn nieuwe boek De wereld van De Wachter voor in 30CC/Schouwburg.

image001 (1)

Dirk De Wachter zoekt in zijn nieuwe boek verder naar de kwetsbaarheid van de menselijke ziel. Hij neemt de grote wereldproblemen op de korrel, waaronder terrorisme, klimaatopwarming en de vluchtelingencrisis, op zoek naar een antwoord op dezelfde vraag: hoe vindt de mens zichzelf in dit dolgedraaide bestaan?
30CC en uitgeverij LannooCampus stelden een programma met fijne gasten samen om het boek voor te stellen.

De Nederlandse Schrijfster en columniste Simone Van Saarloos, voetbalster en doctoraatstudente psychologie Imke Courtois en auteur Alicja Gescinska zijn alvast van de partij.

De muziek wordt verzorgd door Eriksson Delcroix, het mooiste countrykoppel van Vlaanderen. Zij brachten dit jaar hun tweede plaat Heart Out its Mind uit.

De presentatie is in handen van Radio 1 journaliste van het programma Touché Friedl Lesage.

PRAKTISCH
zondag 9 oktober, 16.00 uur
in 30CC/Schouwburg
voorstelling: € 10.
voorstelling + boek: € 24 (boek krijg je op de dag zelf).

Bestel online

Leuvense Monsieur Paul signeert boek én cd

Je kent hem wel, de bassist van Triggerfinger. Een boom van een kerel, strak in het pak en steevast met een Ray-Ban op zijn neus. Monsieur Paul of Lange Polle voor de vrienden.

paul

Leuvenaar Paul Van Bruystegem ademt al meer dan veertig jaar rock-‘n-roll. In zijn boek ‘Monsieur Paul: on tour‘ neemt hij je mee op een trip door de laatste tien jaar van zijn leven. Hij vertelt eerlijk over zijn verslaving aan drank en drugs en zijn gevecht om voorgoed clean te blijven. Maar vooral over de grenzeloze fun, het harde werken en de onvergetelijke ontmoetingen tijdens het jarenlange touren door heel Europa en daarbuiten.

Benieuwd om dit Leuvense muziekicoon in levenden lijve te ontmoeten? Ga op zaterdag 8 oktober naar Standaard Boekhandel Leuven Diestsestraat en laat je boek of de cd ‘LowRider‘ signeren!

Tobback en Torfs lezen voor uit Utopia

Naar aanleiding van het stadsfestival 500 jaar Utopia pakt Luc Verpoest in samenwerking met de Bib Leuven en het Stadsarchief uit met een boeiend drieluik: een datapaviljoen, een utopiamachine en een tentoonstelling, onder de titel Leuven 2016. Tussen droom en daad … Een van de blikvangers is een uniek voorleesmoment.

In het datapaviljoen dat al neerstreek op het binnenplein van Tweebronnen kregen vooral kinderen de ruimte om te dromen over hun ideale stad. De kleine kunstwerkjes die daaruit ontstaan, worden verpakt in plastieken mapjes en krijgen later een ereplek op de tentoonstelling in de bibliotheek.

UTOPIAMACHINE
“Tijdens het Utopia-openingsweekend landt de Utopia-machine – als een UFO uit Utopia – op het binnenplein van Tweebronnen. Het is een futuristisch ogende, gebricoleerde draaimolen, geactiveerd door het Antwerpse collectief Rooftoptiger”, vertelt schepen van cultuur Denise Vandevoort. “Op vrijdag 23 september nemen heel wat prominente Leuvenaars plaats in de machine en lezen voor uit het iconische Utopia.

Op de gastenlijst staan onder meer: Louis Tobback, Lotte Dodion, Siska Goeminne, Didi de Paris, Johanna Spaey, Koen Peeters, Charles Ducal, Rik Torfs … Ook ikzelf sluit aan, en, uiteraard kunnen ook andere Leuvenaars zich kandidaat stellen.” Ook vicerector cultuur van de KU Leuven, Katlijn Malfliet, is van de partij. “Hoe kunnen we het stadfestival beter inzetten dan met een lezing van het iconische boek van Thomas More, dat 500 jaar geleden hier in Leuven is gedrukt, maar ook vandaag nog doet dromen over een betere wereld.” Er zijn nog maar enkele  voorleesplaatsjes vrij maar iedereen is uitgenodigd om mee te luisteren !

“Op zaterdag 24 en zondag 25 september wordt de Utopiamachine ingepalmd door twaalf eminente denkers, doeners of performers. Ieder formuleert vanuit zijn of haar eigen vakgebied utopische denkbeelden over de toekomst van de mens”, aldus nog schepen Vandevoort. Op het programma onder meer: Gijs Van Vaerenbergh (architecten en installatiekunstenaars/Leuven), Johan Van Reeth (stedenbouwkundige – BUUR/Leuven), Prisca Agnes Nishimwe (slampoet/Antwerpen), Dirk Barrez (journalist/PALA vzw), Eva Brems (hoogleraar mensenrechten/UGent), Leo Van Broeck (Vlaams Bouwmeester/Brussel) …

TENTOONSTELLING
Later op het jaar presenteert Luc Verpoest samen met het Stadsarchief en de Bib Leuven ook de gelijknamige tentoonstelling. In het Stadsarchief kan je terecht voor het historisch luik, hier ontdek je 20 toekomstvisies voor Leuven die tussen de 16de en de 20ste eeuw ontwikkeld werden.

In de Bib Leuven tonen architect Stijn Poelmans en cineaste Laura Zuallaert krachtige beelden over een nieuwe stedelijkheid. Alle info op bib.leuven.be.

Een geboortedag met de geur van chocolade

3 topchocolatiers en 1 kinderboekhandel uit Leuven eren de 100ste geboortedag van Roald Dahl op een smakelijke wijze

Naar aanleiding van de honderdste verjaardag van Roald Dahl brengen drie Leuvense topchocolatiers (Antoine, Bittersweet en Zuut) en boekhandel De Kleine Johannes samen een unieke ode aan deze succesvolle schrijver. Tot eind september kan iedereen in elk van de chocoladehuizen 3 basis-ingrediënten van chocolade gaan proeven. En een mand met lekkere chocolade winnen.

Honderd jaar geleden op 13 september 1916 werd Roald Dahl geboren. Hij schreef zowel voor volwassenen als voor kinderen. Beide genres met een enorm succes. In zijn autobiografie Boys vertelt Roald Dahl dat hij en zijn medeleerlingen van de kostschool Repton af en toe chocoladesmaken van de chocoladeproducent Cadbury mochten testen. Uit deze herinnering zou hij later zijn inspiratie putten voor één van zijn bekendste kinderboeken Sjakie en de chocoladefabriek.

Deze autobiografische anekdote inspireerde Antoine, Bittersweet, Zuut en De Kleine Johannes voor een unieke samenwerking. Het is tevens een ode aan een man die literatuur en chocolade op een smakelijke manier samenbracht. Tot eind september kan iedereen bij deze drie chocoladehuizen terecht voor het proeven van telkens drie basis-ingrediënten waarmee deze topchocolatiers hun chocolade maken. Op een formulier kan je aanduiden wat welke smaak is. Wie alle 9 smaken juist heeft, maakt kans op een mand, gevuld met lekkere chocolade, gemaakt door deze chocolatiers.

Midden in boekhandel De Kleine Johannes staat een stembus en kunnen deelnemers hun antwoorden posten. Op zaterdag 1 oktober sluit de stembus. Op 8 oktober wordt uit de groep van deelnemers die alle smaken juist hadden, de winnaar getrokken van de “Sjakie en de chocolade-degustatie”. Tussen alle deelnemers, ongeacht hun antwoord, worden nog eens 10 boeken van Roald Dahl verloot.

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Huiskamertheater en uitreiking columnwedstrijd This Is How We Read

In 2015 begonnen drie vriendinnen een boekenblog, in 2016 richtten twee vrienden een intiem theatergezelschap op. Binnenkort – meer bepaald op 22 september – slaan zij de handen in elkaar voor een avond theater en columns in de Leuvense boekhandel Barbóék. De organisatoren kijken ernaar uit om jullie daar te ontmoeten voor een gevarieerde en prikkelende literaire avond in het gezelschap van de boekenmeisjes en de Rhobarberkerels.

Hoe ziet het programma eruit?

Theatergezelschap Rhobarber treedt op in huiskamers. De knusse zithoek in Barbóék vormt hiervoor het uitgelezen decor. Bart en Bernard spelen er Twee vrienden, naar een tekst van de Antwerpse auteur en illustrator Paul Verrept.  In Twee Vrienden komt een vriend onverwacht op bezoek bij zijn vriend. Ze kennen elkaar niet. Maar ze zijn blij dat ze elkaar eindelijk gevonden hebben.
Hun nieuwe vriendschap is als een jojo. Afstotend aantrekkend. Beiden zijn ze bang dat Niemand thuis op hen wacht. Een vriend vinden is één ding. Een vriend houden daarentegen…

2016-08-06-PHOTO-00000028

Een greep uit de reacties na de try-outs bij vrienden en familie.

“Het allerleukste aan de voorstelling vind ik de herkenbaarheid. Of het nu het universele thema is of het feit dat mijn eigen living als decor wordt gebruikt, daar ben ik nog niet over uit.”

“Je zit zo kort op de acteurs, dat je elke zweetdruppel of emotie kan bevatten. Dit maakt theater supertoegankelijk”.

“Eén van de eerste voorstellingen was op een mooie lenteavond in mei. De gastvrouw had een hele tafel vol hapjes voorzien. We speelden binnen in de woonkamer waar ze een bonte verzameling van stoelen had verzameld. Na afloop werden die allemaal naar buiten verhuisd en werd er urenlang gekeuveld tot de zon onderging. Magie die je maar moeilijk teweegbrengt in een grote theaterzaal.”

Na afloop mogen de acteurs en tekstschrijver Paul Verrept gezellig met de boekenmeiden in de sofa voor een nagesprek. Het wordt meteen hun eerste ontmoeting. Benieuwd wat Verrept zal vinden van de huiskamerversie van Twee vrienden!

De avond wordt afgesloten met de prijsuitreiking van de tweede This Is How We Read columnwedstrijd. Uit bijna 100 inzendingen kozen de boekenmeiden acht genomineerden. Deze verschenen in juli en augustus op de blog. Een bekende columnist (vorig jaar An Olaerts) kiest hieruit de winnaar. Deze wordt op 22 september bekend gemaakt en krijgt een spectaculaire cupcaketaart en boekenpakket!

column8-940x627

Achteraf is er tijd om met een glas wijn of bubbels na te babbelen! Komt dat zien, wees erbij & make our day… want de boekenmeisjes verwachten jullie natuurlijk.

Praktische informatie

Deze culturele avond vindt plaats in Barbóék (Schrijnmakersstraat 17, Leuven) op 22 september 2016 om 20u. De deuren gaan open vanaf 19u30. Het programma eindigt rond 21u30. Toegang is gratis (exclusief dranken). Schrijf in via dit event of bevestig je komst via info@thisishowweread.be. Zo weten de organisatoren hoeveel stoelen in de huiskamer te voorzien.

Twijfelen tussen ontroering en onbehagen – Lize Spit & Elise Caluwaerts in BAR|A|MUZE

Een vleugelpiano, een microfoon, wat gelig sfeerlicht en de netjes witte wanden van het museumgebouw. De setting van deze muzikaal-literaire avond in Museum M is klassiek, maar het programma is daarom niet minder charmant: schrijfster Lize Spit en solozangeres Elise Caluwaerts sieren de affiche. De debutante schreef een kortverhaal, de sopraan koos er klassieke zangstukken bij. Hun samenspel legt het uitverkochte BAR|A|MUZE het zwijgen op.

Elise Caluwaerts is klassiek geschoold, maar zoekt in haar carrière naast het barokke en romantische zangrepertoire ook het hedendaagse multidisciplinaire experiment op. In Leuven leidt ze de avond veilig in met Die Nacht van Strauss, meteen een stuk om haar ruime stembereik en kleurrijke geluid mee uit te spelen. De composities waarmee ze de avond opent, zijn niet alleen vocaal indrukwekkend, maar weten de toeschouwers ook met het wantrouwige gemoed op te zadelen dat schrijfster Lize Spit nodig heeft om haar kortverhaal in te zetten. De muziekteksten die Caluwaerts krachtig vormgeeft, kondigen de argwaan en wroeging in Spits woorden aan.

lizespit_elisecaluwaerts_580x440-1
Foto Lize Spit (c) Keke Keukelaar – Foto Elise Caluwaerts (c) Lalo Gonzalez

De debuutroman Het smelt van de 27-jarige Lize Spit gooide hoge ogen in binnen- en buitenland – haar prozawerk wordt vertaald in zes talen en er zit een verfilming aan te komen – en schiep hoge verwachtingen over de toekomst van de jonge auteur. Haar eerste boek mag dan wel bijna 500 pagina’s tellen, met haar verhalen in de literaire tijdschriften Das Magazin en De Gids en haar columns in krant De Morgen bewees ze al dat ze ook met weinig woorden kan boeien en ontroeren. In BAR|A|MUZE bracht Spit een nieuw kortverhaal over een dirigent en een zeemeermin, een tekst die in al haar schoonheid qua thematiek tegen een onbehaaglijke herkenbaarheid aan schuurt.

Spit stelt ons voor aan een gezin, waarvan de leden steeds meer naast elkaar gaan leven. Een dirigent stort mentaal in op het podium, zijn vrouw beschouwt dat als het startschot om hem van alle ongeluk des levens de schuld te geven. Met hun dochter in zeemeerminkostuum en haar knuffels op de achterbank, vertrekt het koppel naar een vakantiehuis in Duitsland, een vlucht die bij het naderen van de bestemming steeds hopelozer wordt. Spits stem klinkt beheerst en licht – een geoefende meisjesstem. Haar verhaal is echter volwassener dan haar geluid. Net als in haar boek, trekt Spit in het kortverhaal de complexe relaties tussen haar personages zorgvuldig uit elkaar tot ze bloot en kwetsbaar hun barsten en wonden laten zien. De schrijfster praat kleine mensen groot, geeft ruimte aan hun angsten en worstelingen en legt zo de vinger op de onrust die in elk doodgewoon mensenleven schuilt.

Tussen Spits paragrafen houdt Caluwaerts met haar aria’s de beklemming van het verhaal in stand. Verder dan gezamenlijke sfeerschepping gaat de samenwerking tussen de artiesten echter niet: woord en klank doen het eerder onafhankelijk. Beide bijdragen ondersteunen elkaar, maar missen de kans om samen iets unieks tot stand te brengen. Terwijl in het verhaal de dirigent zijn stem en beslissingskracht verliest, blijft Caluwaerts’ gezang zelfzeker en overtuigend. De soliste wordt zo eerder medeverteller dan personage, wat de voorstelling misschien net iets te voorspelbaar maakt.

Caluwaerts’ muziekkeuzes bouwen echter wel een stevige stelling onder Spits tekst. De zangeres sluit passend af met Je ne t’aime pas van Kurt Weill, een nummer dat de eenvoudige conclusie van het vertelde verhaal beschrijft: het hoofdpersonage in Spits vertelling is het houden van kwijtgeraakt; hij kan niet anders dan zijn heden en verleden steeds opnieuw te overdenken, te bevragen en van zich af te werpen, tot hij een ander hoger doel dan de liefde ontdekt om zichzelf en de kleine wereld die hem omringt betekenis te geven. Of die doelstelling realistisch is, laat Spit wijselijk in het midden.

Wat? Literatuur/muziek // Wanneer? DO 4 augustus 2016 // Waar? BAR|A|MUZE, het zomerse dakterras van Museum M // Prijs? 7 euro

Je kan nog tot en met 21 augustus optredens meepikken bij BAR|A|MUZE. Voor zeven euro krijg je een hele avond toegang tot de bar, een optreden en het museum tijdens de avondopening van 18:00 tot 20:00. Bekijk het volledige programma.

Door Evelyne Bauer.

Dit artikel verscheen eerder op CLUB KULtuur.