Archief voor ‘Museum’

M sluit 2016 af met ruim 178.000 bezoekers

M-Museum Leuven verwelkomde het afgelopen jaar 178.721 bezoekers. Naast de tentoonstellingen kon ook het gevarieerde programma op heel wat belangstelling rekenen. Bovendien vinden steeds meer groepen de weg naar M, waarbij het aantal schoolbezoeken blijft stijgen.

2016 in cijfers
Eva Wittocx, algemeen coördinator van M: “2016 was een druk tentoonstellingsjaar voor M, met 14 grote en kleine tentoonstellingen, oude en hedendaagse kunst.“ Zo’n 74.083 individuele bezoekers en 28.164 bezoekers in groep konden genieten van o.m. Sarah Morris, Guy de Cointet, Jimmy Robert, Beelden uit Brugge, Mies van der Rohe, Hendrick De Clerck, Aglaia Konrad, Yto Barrada, Lieve Blancquaert, Op zoek naar Utopia, EUtopia, Twisted Strings, Oriol Vilanova, Mary Reid Kelley en Salla Tykkä.

Dat steeds meer groepen de weg vinden naar M, zien we vooral ook bij de stijgende school- en groepsbezoeken. 18% van de bezoekers komt uit het buitenland, waarbij Nederland met 45% de spits afbijt. De andere toplanden zijn: Duitsland met 12 % en de UK met 7 %. Hiermee timmert M verder aan zijn internationale uitstraling. Bovendien bereikte de M-Schatkamer van Sint-Pieter een piek van 20.513 bezoekers. Deze stijging van 25,5 % t.o.v. 2015 is gedeeltelijk te verklaren dankzij extra promotie en extra openingstijden gedurende het toeristische seizoen. Tot slot namen meer dan 55.961 personen deel aan activiteiten, zoals: workshops, lezingen en vernissages tot concerten of filmscreenings.

Gevarieerd programma
Naast de tentoonstellingen had M in 2016 een gevarieerd aanbod van activiteiten. Tijdens de zomermaanden zijn de pop-up bar BAR|A|MUZE en M-idzomer vaste waarden. 5.896 bezoekers trokken richting het gezelligste dak van Leuven voor de zomerbar, terwijl M-idzomer 6.843 bezoekers ontving. Ook het Playgroundfestival, in samenwerking met Kunstencentrum STUK, bracht weer een unieke mix van beeldende kunst en performance. Bovendien trok M met een aantal projecten naar locaties buiten het museum. Zo stimuleerde Wereld van Herinnering de verbeelding en creativiteit bij personen met dementie. Verschillende zorgtehuizen en de ziekenhuizen UZ Gasthuisberg en Pellenberg konden van dit aanbod genieten. Een ander project op vijf locaties in Leuven, was het hedendaagse kunstparcours Tracing the Future in samenwerking met de KU Leuven, met meer dan 8.000 bezoekers.

Verschillende doelgroepen
Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “M is een huis voor iedereen en daar werd in 2016 aan verder gebouwd. We werkten nauwer samen met onze communities van M-bassadeurs en M-cenassen. Ook onze virtuele community groeide sterk aan via onze sociale mediakanalen, website en nieuwsbrieven. Daarnaast doen we inspaningen om M toegankelijker te maken. Zo zijn er verschillende rondleidingen op maat van specifieke doelgroepen, zoals blinden en slechtzienden, personen met dementie en anderstalige nieuwkomers.”

Vooruitblik 2017
In 2016 legde M al sterk de nadruk op de eigen collectie. Zo opende net voor de zomer Ecce Homo van Lieve Blancquaert in de collectiezalen. Deze tentoonstelling sluit aan bij de transhistorische focus van ons museum, het combineren van oude en hedendaagse kunst en het herwaarderen van de museumcollectie. Deze projecten waren een opwarmer voor de nieuwe collectiepresentatie die vanaf 11 juni 2017 te zien zal zijn in M. Het museum zal voor deze herinrichting van de collectie enkele maanden de deuren sluiten.

50.000ste bezoeker voor ‘Op zoek naar Utopia’

Op zoek naar Utopia‘ in M mocht op 23 december de 50.000ste bezoeker welkom heten. De tentoonstelling gaat ook de allerlaatste weken in, met extra openingsdagen tijdens de kerstvakantie.

De tentoonstelling Op zoek naar Utopia, die op 20 oktober van start ging, zette deze namiddag de 50.000ste bezoeker in de bloemetjes. Maitreyi, het dochtertje van een jong koppel uit Nederland – Joost Kaptijn en Sudha Rajagopalan – was de gelukkige. Een artikel in de Nederlandse pers overtuigde dit Leidse gezin om een dagje naar Leuven af te zakken. Vader Joost vertelde ons dat hij en zijn gezin “overal en steeds op zoek zijn naar Utopia”. De familie was erg verrast en opgetogen. Van de buitenlandse bezoekers zijn de Nederlanders het meest vertegenwoordigd. In samenwerking met Toerisme Leuven en Toerisme Vlaanderen zette de organisatie sterk in op de Nederlandse markt.

Utopia

Ook opvallend is het hoge aantal groepsbezoeken, maar liefst 1290 groepen boekten reeds een rondleiding. De combinatie met de tentoonstelling Yto Barrada in M en Utopia & More in de Universiteitsbibliotheek wordt eveneens duidelijk gesmaakt.

De tentoonstelling en het stadsfestival 500 jaar Utopia gaan nu de allerlaatste weken in. Om alle geïnteresseerden de kans te geven om de tentoonstelling te bezoeken zal M uitzonderlijk open zijn op de 2 woensdagen (normaal sluitingsdag) tijdens de kerstvakantie. Op de laatste openingsdag, dinsdag 17 januari, is M daarbij open tot 22u.

Om al dit goede nieuws te vieren, trakteerde Thomas More himself deze namiddag alle bezoekers van M op een speciaal stukje Utopia-taart. Leuvens toprestaurant Trente en meesterbakker Jaubin sloegen de handen in elkaar en bakten een taart geïnspireerd op een authentiek recept uit de tijd van Thomas More. De taart was gemaakt van peperkoek en marsepein, beide ingrediënten uit de 16de eeuw.

Tijdelijke sluiting M-Museum Leuven

Na afloop van de tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia‘ sluit M-Museum Leuven voor enkele maanden de deuren. In die tijd wordt de museumcollectie op een nieuwe manier gepresenteerd en worden er enkele opfrissingswerken aan het gebouw uitgevoerd. De M-Schatkamer van Sint-Pieter met ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dirk Bouts blijft geopend.

​Verder zijn er ook tijdelijke tentoonstellingen op andere locaties in de stad.

Dit brengt volgende wijzigingen met zich mee:

Sluiting M- Museum & vervangprogramma

  • Sluiting van 19 januari tot 10 juni 2017
  • Voor vervangprogramma: volg de website van M-Museum Leuven.

ILUVLeuven ticket:
Toegang voor 3 i.p.v. 4 Leuvense bezienswaardigheden

De prijs daalt naar 8 euro (basistarief) en 6 euro (trade tarief).

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in museum M Leuven

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival en een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er zijn maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld te bewonderen.
De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd.

Een fascinerend topstuk is het ‘Portret van een humanist’ van Quinten Metsys. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde ‘Portret van Erasmus’, eveneens door Metsys. Het sublieme ‘Portret van een jonge prinses’ van Jan Gossaert krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht.
Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, ‘De humanist’, evenals zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval die de facto de renaissance in het Noorden inluidt.
Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. De bezoeker krijgt hier eveneens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met ‘De Tuin der Lusten’ naar Jheronimus Bosch te bewonderen.
More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking. Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

De organisatie van ‘Op zoek naar Utopia’

‘Op zoek naar Utopia’ is een tentoonstelling van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst en M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling past binnen de ambities van de stad, de universiteit en M – Museum Leuven waarbij prestigieuze tentoonstellingen voor een internationaal publiek georganiseerd worden. Op zoek naar Utopia bouwt verder op deze traditie en zet Leuven als universiteitsstad en M als museum internationaal op de kaart.

‘Op zoek naar Utopia’ brengt record aan topstukken naar Leuven

Na zeven jaar voorbereiding opent in M – Museum Leuven de tentoonstelling Op zoek naar Utopia. Nog nooit werden in Leuven zo veel meesterwerken samengebracht. Het is een uitgepuurde selectie van schilderijen, wandtapijten, sculpturen, tekeningen, wetenschappelijke instrumenten en miniaturen. Ze vertellen allen het verhaal van de mens die vijfhonderd jaar geleden koortsachtig op zoek ging naar Utopia, naar een betere wereld. De tentoonstelling steunt op drie stevige pijlers: ze biedt een staalkaart van Vlaamse Meesters, toont topwerken die nooit eerder samen te zien waren én ze bevat een grote diversiteit aan objecten.

Jan-Gossaert_-Portret-van-een-meisje-met-een-armillarium-_prinses-Dorothea-van-Denemarken__-ca.-1530.-Londen_-National-Gallery

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival met als vlaggenschip een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er komen maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld. Samen tonen ze de grenzeloze verbeelding van een ideale wereld in de 15de en 16de eeuw.

De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd. Een fascinerend topstuk is het Portret van een humanist van Quinten Metsys uit het Städel Museum te Frankfurt. Dit werk is een van dé hoogtepunten in de Vlaamse portretkunst. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde Portret van Erasmus, eveneens door Metsys. Het sublieme Portret van een jonge prinses van Jan Gossaert uit de National Gallery in Londen krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht. Ze werden naar aanleiding van de tentoonstelling door acht specialisten gedurende een drie jaar durende campagne meticuleus geconserveerd. De bezoekers van Op zoek naar Utopia zijn de eersten die ze in hun herwonnen, volle glorie te zien krijgen.

Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, De humanist, uit de collectie van het prentenkabinet van de Staatliche Museen zu Berlin. Zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval (1504) die defacto de renaissance in het Noorden inluidt, is aanwezig met de loepzuivere afdruk uit het Rijksprentenkabinet van Amsterdam.

Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. Voor de eerste maal worden tien van deze instrumenten samengebracht voor een tentoonstelling. Op zoek naar Utopia is tevens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met De Tuin der Lusten naar Jheronimus Bosch te bewonderen, door het Escorial in Madrid in bruikleen gegeven. Daarnaast komen nog andere uitzonderlijke wandtapijten na vijf eeuwen opnieuw naar hier.

Op zoek naar Utopia neemt de bezoeker mee naar het verleden én brengt Utopia terug naar vandaag.

More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking.

Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. Het gaat over mensen die dromen van het Paradijs, die verleid worden door de horizon, die ernaar verlangen om het universum en de eeuwigheid te begrijpen en die vrezen voor de Hel. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Dat alternatief ligt ‘achter de horizon’. Je zal er nooit voet aan wal zetten, maar het eiland spoort aan om op tocht te gaan.

Utopia is meer dan de titel van een boek; het werd een nieuw woord en een nieuw literair en artistiek genre. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

Meer info.

Instagramexpo #ziedaardemens

De selectie van Lieve Blancquaert

#ziedaardemens

Voor het tweede jaar op rij organiseerde M een Instagramwedstrijd in het kader van een lopende tentoonstelling. De respons was deze keer ook erg groot. Tijdens de vakantiemaanden werden op Instagram zo’n 900 foto’s gedeeld met de hashtag #ziedaardemens. Als opdracht voor de wedstrijd moesten deelnemers iemand portretteren met hun smartphone en het portret via Instragam delen. Zo deelden ze hun blik op de mens, net zoals Lieve Blancquaert in haar tentoonstelling Ecce Homo doet. Lieve Blancquaert maakte als gastcurator een selectie van 27 foto’s.

De wedstrijd is echter nog niet voorbij. Als bezoeker van het museum kan je de Instagramexpo gratis bezoeken in de Antichambre van M. Het museumpubliek beslist bovendien wie de grote winnaar wordt. Vanaf nu kan je via een iPad je stem uitbrengen in het museum en op de Instagrampagina van het museum. De publieksfavoriet wint een portret door de hand van Lieve Blancquaert. De foto’s worden nog tentoongesteld tot 7 oktober.

Zes waardevolle brandglasramen van Parkabdij terug uit de VS

De terugkeer van zes brandglasramen uit de VS naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor deze tentoonstelling in het stadhuis. De glasramen zijn 17e- eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659). Tevens krijg je een beeld van de inspanningen die werden geleverd om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

IMG_0061

IMG_0058

De tentoonstelling presenteert één glasraam (middenpaneel) uit Yale University Art Gallery (New York), één centraal paneel dat zich al in de abdij bevond evenals twee zogenaamde glasraamtriptieken uit Corcoran Washington.
In de schatkamer van het stadhuis vind je originele documenten uit de archieven van de Parkabdij en van de stad en nieuwe filmpjes die bijzondere getuigen aan het woord laten. Een tijdslijn geeft je inzage in de internationale omzwervingen van deze unieke reeks glasramen, die destijds 41 stuks telde en in de periode 1635-1644 werd vervaardigd voor de kloostergangen van de Abdij van Park in Heverlee.

IMG_0086

Mede dankzij de Vrienden van de Abdij van Park zijn inmiddels 21 van de 41 glasramen terug in Leuven. Ze zullen in de nabije toekomst gerestaureerd en teruggehangen worden op hun oorspronkelijke plaats: de kloostergangen van de Abdij van Park.

Op de website www.parkabdij.be/glasramen, alsook op www.facebook.com/Parkabdij houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

De tentoonstelling loopt van 8 t.e.m. 29 september 2016 in het stadhuis van Leuven.
Gratis toegang, open van woensdag tot zondag, telkens van 11 tot 18 uur.
Met gids, maximum 15 personen per keer.

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Danscompagnie Lune en Birdland op M-idzomer 2016

_AXE0022-bewerkt

_AXE0041-bewerkt

_AXE0065-bewerkt

_AXE0100-bewerkt

_AXE0150-bewerkt

_AXE8849-bewerkt

_AXE8879-bewerkt

_AXE8888-bewerkt

_AXE8910-bewerkt

_AXE9499-bewerkt

_AXE9515-bewerkt

_AXE9529-bewerkt

_AXE9593-bewerkt

_AXE9669-bewerkt

_AXE9691-bewerkt

_AXE9734-bewerkt

_AXE9994-bewerkt