Archief voor ‘Museum’

PARCUM tentoonstelling ‘In beeld geboren’

In PARCUM, gelegen in de fantastische Abdij van Park, kan je momenteel genieten van de tentoonstelling ‘In beeld geboren’. Een dikke aanrader, deze tentoonstelling die terugkijkt op het ontstaan van de christelijke beeldcultuur, want het afbeelden van het goddelijke is ook in het christelijke geloof niet altijd even voor de hand liggend geweest. In de 8ste en 9de eeuw ontstond er zelfs een hevige beeldenstrijd in het Byzantijnse rijk rond de kwestie of Christus al dan niet mocht afgebeeld worden. Wie al eens een kerk van binnen heeft gezien, weet wie de strijd gewonnen heeft. ;-) (For the record: de iconodulen of beeldenvereerders.)

De tentoonstelling toont heel mooi hoe afbeeldingen van Christus weer andere afbeeldingen inspireren en legt ook linken met die twee andere grote godsdiensten: het jodendom en de islam, die heel anders omgaan met het afbeelden van het goddelijke. Je kan in deze tentoonstelling trouwens ook de oudste bekende kopie van de door brand beschadigde lijkwade van Turijn uit 1516 bewonderen. Erg boeiend. Gaat dat vooral zien, zou ik zeggen! Lees zeker ook deze mooie recensie.

IMG_3263

IMG_3264

IMG_3265

IMG_3266

IMG_3267

IMG_3268

IMG_3269

IMG_3272

IMG_3273

IMG_3274

IMG_3275

IMG_3282

IMG_3284

IMG_3286

Albast in M

Nog tot 26 februari kan je genieten van de tentoonstelling Albast, een samenwerking tussen M Leuven en het Louvre. De tentoonstelling brengt een indrukwekkende hoeveelheid topstukken bij mekaar en zet de schijnwerpers op een materiaal dat iet of wat in onbruik is geraakt. Het zachte, soms zelfs lichtdoorlatende albast laat zeer fijne bewerkingen toe met ongelooflijk gedetailleerd beeldhouwwerk als resultaat.

M brengt de schitterende historische werken samen met hedendaagse werken van de Belgische kunstenares Sofie Muller. Sofie Muller contrasteert de ruwheid van de net ontgonnen albastknol tegenover de fluwelen zachtheid en schoonheid van het gepolijst eindproduct. Fascinerend en tegelijkertijd fragiel werk.

Een tentoonstelling die het verdient om meer dan één keer bezocht te worden.

IMG_6873

IMG_6876

IMG_6877

IMG_6879

IMG_6881

IMG_6883

IMG_6884

IMG_6885

Lees verder.

Naufus Ramírez-Figueroa en Wael Shawky in M

Culturele tip van de week: de tentoonstellingen van Naufus Ramírez-Figueroa en Wael Shawky in M Leuven. Een kleine impressie van beide tentoonstellingen.

Het werk van Naufus Ramírez-Figueroa uit Guatemala vond ik erg poëtisch, maar niet altijd even makkelijk om te doorgronden. Al hoeft dat geen bezwaar te zijn om te genieten van zijn werken, die visueel erg sterk zijn en een eigen beeldtaal lijken te creëren.

IMG_8831

IMG_8832

IMG_8836

IMG_8837

IMG_8839

IMG_8841

IMG_8876

IMG_8878

IMG_8879

IMG_8880

Ik was ook enorm onder de indruk van de veelzijdigheid van de Egyptische kunstenaar Wael Shawky. Heel knappe werken die verweven zijn met thema’s als identiteit, religie, politiek en geschiedenis.

The Gulf Camp project: The Wall #2:

IMG_8843

IMG_8846

De poppen uit de filmtrilogie Cabaret Crusades:

IMG_8847

IMG_8848

IMG_8849

IMG_8851

IMG_8852

IMG_8864

Fantastische houtsnedes:

IMG_8853

IMG_8858

IMG_8860

Fantasierijke tekeningen:

IMG_8854

IMG_8855

IMG_8856

IMG_8857

Het werk dat Wael Shawky speciaal voor M maakte: The Gulf Camp Project: Drama:

IMG_8862

Als afsluiter van mijn bezoek nam ik een kijkje bij de werken van Open M. Open M biedt beeldende kunstenaars die een link hebben met Vlaams-Brabant of Leuven de kans om hun werk te tonen in de museumzalen van M. Het thema van deze editie is transhistoriciteit (het samenbrengen van kunst van vroeger en nu). Uit de 370 ingestuurde voorstellen maakte curator Melanie Bühler een selectie. Al de geselecteerde werken gaan over het concept en de perceptie van tijd.

Na twee jaar van een wereldwijde pandemie en de onzekerheid die ermee gepaard ging, hebben veel mensen hun gevoel voor ritme verloren. De routines die onze dagen, onze seizoenen, onze jaren hebben gestructureerd, waren er ineens niet meer. De tijd voelt anders: kromgetrokken, uitgerekt, en tegelijkertijd versneld. De kunstwerken reflecteren op hoe verschillende tijdsperioden samenkomen: hoe het verleden het heden breekt, hoe het nu aanvoelt als het verleden en hoe tijd anders kan worden ervaren, voorbij de starheid van de klok en de chronologie van geschiedenisboeken.

Hungry – Laurence Durieu:

IMG_8868

An afternoon in 2050 – Laurence Durieu:

IMG_8869

De genade van Dismas – Daniël Bellon:

IMG_8870

Tsui en Sam – <a href=”https://www.murielverbist.be/”>Muriel Verbist</a>:

IMG_8874

Verbeelding van het Universum in M

De tentoonstelling ‘Verbeelding van het Universum‘ kadert, net als Richard Long in het KNAL! stadsfestival. Een unieke tentoonstelling die je echt moet gezien hebben. Ik was zo onder de indruk van de tentoonstelling dat ik bij het einde aangekomen er nog eens een tweede keer doorliep om wat langer stil te staan bij bepaalde werken. Topstukken voor mij waren de mummiekist, de zevenduizend (7000!) jaar oude denkers van Hamangia, de schitterende wandtapijten en de talloze prachtig geïllustreerde boeken. Maar je moet mij niet geloven, ga zeker zelf een kijkje nemen. Nog tot 16 januari in M!

Prachtige mummiekist van Peftjaoeneith:

IMG_4910

IMG_4978

De denkers van Hamangia, zevenduizend jaar oude figuurtjes uit klei, ze behoren tot de oudste prehistorische sculpturen die menselijke introspectie en verwondering weergeven:

IMG_4908

Het Lam Gods met voorstellingen van de Scheppingsdagen, de Zondeval, de uitdrijving uit het Paradijs en de geboorte van Christus (1500-1525):

IMG_4912 Lees verder.

Richard Long in M

De tentoonstelling van Richard Long, één van de belangrijkste Britse kunstenaars, kadert in KNAL! – het stadsfestival rond de ontdekking van de Big Bang-theorie. Mij wist hij aan te spreken met zijn prachtige foto’s van door hemzelf aangebrachte sporen (platgetrapt gras, een rij stenen,…) in ontzagwekkende, verlaten landschappen. Ook de sculpturen van stenen en hout in oervormen die naar de kosmos en het universum verwijzen, konden mij bekoren. De werken kwamen bijzonder goed tot hun recht in de mooie ruimtes van M en ik hield van de rust die ze uitstraalden.

Nog tot 20 maart te bewonderen in M.

IMG_4888

IMG_4889

IMG_4891

IMG_4893

IMG_4894

IMG_4895

IMG_4896

IMG_4897

IMG_4900

IMG_4901

M Leuven verwelkomt nieuw topstuk

Dinsdag 28 september onthulden minister van Cultuur Jan Jambon, burgemeester Mohammed Ridouani en schepen van cultuur Denise Vandevoort het achttiende erkende topstuk in de collectie van M. Het gaat om een Maria Lactans uit de vroege 13de eeuw en vervaardigd in Verona. Het Mariabeeld is vervaardigd uit Marmo rosso di Verona, een soort kalksteen eigen aan de Noord-Italiaanse regio.

IMG_3422

Dit topstuk wordt nu door Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon in langdurige bewaring gegeven aan M. Het gaat om een zeer interessant en hoog kwalitatief stuk dat een internationale context en referentie biedt voor de rijke collectie laatmiddeleeuwse sculpturen uit de Nederlanden van het museum. Het gaat om een bijzondere verrijking van de collectie. De vervaardiger is vermoedelijk de Veronese beeldhouwer Brioloto de Balneo, voor kenners bekend van het grote rosetraam in de San Zeno Basiliek in Verona.

IMG_3428

Vlaams minister van Cultuur Jambon is verheugd met de aankoop. “Het is een verrijking voor de collectieve kunstcollectie in Vlaanderen,” vertelt minister Jambon. “Dankzij de expertise van M en experten uit verschillende musea hebben we dit werk naar waarde kunnen schatten. Er zijn slechts zes gelijkaardige beelden wereldwijd bekend, waarvan er drie in Italië terug te vinden zijn. Dit werk is het best bewaarde van de reeks, met resten originele polychromie.”

IMG_3417

De sculptuur beantwoordt aan alle criteria van het Topstukkendecreet. In Vlaanderen is er geen enkel vergelijkbaar beeld uit die periode en traditie bewaard van een dergelijke grootte en artistieke kwaliteit. Als belangrijke getuigenis van de unieke, eclectische Stoclet-collectie waar het deel van uitmaakte, is het stuk ook van belang voor het collectieve geheugen.

Het werk huisde vele jaren in privécollecties en kan nu eindelijk aan het publiek getoond worden. In de 19e eeuw vertoefde het beeld bij een collectioneur in Verona, waar het beeld gemaakt is, daarna maakte het werk deel uit van de bekende Stroganoff-collectie in Rome. In 1923 verwierf Adolphe Stoclet het beeld van de familie Stroganoff. Adolphe Stoclet bouwde een eclectische kunstverzameling uit.

Sint-Pieterskerk eindelijk volledig gerestaureerd

Vanaf 7 maart presenteert M in de volledig gerestaureerde Sint-Pieterskerk van Leuven een nieuwe permanente tentoonstelling. Je ziet er topstukken uit de Vlaamse kunstgeschiedenis in hun historische context. Een innovatieve digitale beleving dompelt je onder in het verhaal van Leuven, Vlaams-Brabant, de kerk en haar kunstschatten. De blikvanger van de tentoonstelling is ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dieric Bouts, een Vlaamse Meester die thuis is in Leuven.

op woensdagavond 4 maart had ik de gelegenheid om in preview de Sint-Pieterskerk te bezoeken en zelf via augmented reality de tentoongestelde topstukken te beleven. De kerk is werkelijk in haar oude glorie hersteld en de scheiding tussen koor en schip is opnieuw ongedaan gemaakt, wat de kerk een meer open gevoel geeft. De ipad die de augmented reality ondersteunt, is naar mijn aanvoelen een beetje aan de logge kant, maar in de toekomst kan je deze kunstschatten ook via een VR-bril beleven. Ga gerust zelf de ervaring uittesten tijdens het openingsweekend van de Sint-Pieterskerk.

IMG_7937

IMG_7938

IMG_7941

IMG_7942

IMG_7943

IMG_7944

IMG_7945

IMG_7946

IMG_7948

Expo “This is not a collection” in PARCUM Heverlee

Nog tot 3 november 2019 kan je in Museum PARCUM in Heverlee een bezoekje brengen aan de tentoonstelling “This is not a collection”.
In deze expo gaan historische religieuze topstukken als het ware een dialoog aan met de kunst van de hedendaagse kunstenaars Guillaume Bijl, David Claerbout, Berlinde De Bruyckere en Ria Pacquée.
De talrijke religieuze erfgoedobjecten roepen vragen op en slaan de bezoeker soms uit het lood.

Met deze tentoonstelling stelt PARCUM de eigen collectievorming in vraag. Wat is religieus erfgoed? Wat kan dat erfgoed – waarvan zelfs de gelovigen van vandaag vaak niet langer de betekenis vatten – betekenen voor onze tijdgenoten? Wat moet een museum voor religieuze kunst en cultuur vandaag zijn?

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
Deze torenhaan stond oorspronkelijk op de kerk van Sint-Anneke in Antwerpen. Maar Linkeroever kampte met wateroverlast. Er werd beslist om het dorp te verhogen met zandopspuitingen.
In 1968 moest de kerk afgebroken worden. De man van Edwards tante was de architect-aannemer. Zijn tante wilde graag deze haan bewaren, als een souvenir aan haar jeugd.
Maar in de haan zitten ook gaten… in 1914 vonden de Duitsers het leuk om op deze haan te schieten.

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
Een glazen grafkist met een reliekbeeld uit het rijke erfgoed van vrouwelijke religieuzen.

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
Devotieprent Alziendoog

Abdij van Park Heverlee

This Is Not a Collection, nog tot en met 3 november in PARCUM, Abdij van Park 7, 3001 Heverlee
dagelijks open van 10 tot 17 uur, maandag gesloten
https://www.parcum.be/this-is-not-a-collection

Open Monumentendag 2019: Abdij van Park site in Heverlee

Op zondag 8 september 2019 vond in Vlaanderen de 31e editie plaats van de Open Monumentendag.
Dit jaar stond de Open Monumentendag in het teken van duurzaamheid en klimaat.

De prachtig gerestaureerde Abdij van Park in Heverlee was één van de 16 Leuvense sites die zijn deuren had geopend voor het grote publiek. Op de Abdijsite kon je een bezoekje brengen aan de abdij, de kerk, de brouwerij, de Mariapoort, de conventstuin, het museum PARCUM en last but not least de Norbertuspoort.

De Norbertuspoort, één van de duurzaam gerenoveerde en herbestemde locaties op de Abdijsite is genomineerd voor de Vlaamse Onroerenderfgoedprijs 2019. In dit achttiende eeuws poortgebouw en voormalige graanopslagplaats vind je nu naast een een klassieke bibliotheek, ook een hoogtechnologisch soundlaboratorium. De Library of Voices is een project van de Alamire Foundation, dat de muziek uit de Lage Landen van de middeleeuwen tot 1800 bestudeert. Het gebouw werd omgetoverd tot hedendaags onderzoekscentrum met respect voor de historische context en de erfgoedwaarde. Authenticiteit en duurzaamheid in materialen stonden voorop, zowel bij het creëren van extra ruimte als bij de energetische opwaardering.

Abdij van Park Heverlee
Prachtig zicht vanuit de Norbertuspoort

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
De Library of Voices in de Norbertuspoort

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
De prachtige conventstuin

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee
De bijenhal

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

Abdij van Park Heverlee

M viert tienjarig bestaan met toptentoonstelling

Jullie hebben het nieuws ongetwijfeld al opgepikt: M is tien jaar en vierde dat vorige week donderdag met de opening van maar liefst twee nieuwe tentoonstellingen: Borman en Zonen en Béatrice Balcou. Twee tentoonstellingen die amper meer verschillend konden zijn: het contrast tussen de simpele vormentaal van Balcou en de rijkelijke versierde religieuze beelden en retabels van vier generaties houtsnijders uit de Borman familie kon amper groter zijn.

De meeste bezoekers zullen uiteraard naar M afzakken voor de toptentoonstelling Borman en Zonen. Dat de stamvader, Jan Borman, een Leuvenaar was, geeft deze tentoonstelling nog wat extra glans. Leuven mag terecht trots zijn op het meesterschap van deze familie. De beelden en retabels verbazen door hun levendigheid en oog voor details. De tentoongestelde houtwerken zijn van absolute topkwaliteit. Een tentoonstelling die iedere Leuvenaar gezien moet hebben!

IMG_5003

IMG_5023

IMG_5021

IMG_5019

IMG_5018

IMG_5017

IMG_5015

IMG_5014

IMG_5012

IMG_5009

IMG_5008

IMG_5006

IMG_5005

IMG_5004

En als je dan toch in M bent, loop dan even langs de tentoonstelling van Béatrice Balcou in de toren om je ogen even rust te gunnen.

IMG_5026