Archief voor ‘M’

Heropening M

Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn: dit weekend stond Leuven in het teken van de heropening van M. Het ganse team van M werkte maanden toe naar dit moment. Zelfs minister Sven Gatz zakte af naar Leuven voor de heropening. Het doel van de make-over van M? Een museum dat meer dan ooit met zijn fundamenten in de 21ste eeuw staat. Het vernieuwde M blijft een verzamelplaats van kunst en verhalen met een perspectief van de middeleeuwen tot vandaag. De dialoog met de bezoekers en het kijken naar kunst staan centraal. Kritisch kijken, in de diepte kijken, anders kijken.

Naar mijn bescheiden mening is de make-over geslaagd, al zal voor vaste bezoekers van M de nieuwe opstelling even wennen zijn. Mij spreekt het aan dat de vaste collectie minder statisch gepresenteerd zal worden. Je kan de rijke collectie van M voortaan verkennen in een reeks van wisselende presentaties. Ook boeiend dat het museum ruimte creëert voor associaties tussen soms wel heel uiteenlopende werken.

Heropening M museum - 10 juni 2017

Heropening M museum - 10 juni 2017

Heropening M museum - 10 juni 2017

Heropening M museum - 10 juni 2017

Heropening M museum - 10 juni 2017

Heropening M museum - 10 juni 2017

Dit weekend openden ook parallel twee nieuwe tentoonstellingen. De eerste uitgebreide Belgische solo van Aurélien Froment brengt nieuw en bestaand werk samen, dat inzoomt op de betekenis van beelden vandaag. Cécile B. Evans’ tentoonstelling met nieuwe media onderzoekt ons voelen en handelen online.

Vind jij de make-over van M geslaagd?

De zomer begint 13 juli in BAR|A|MUZE

Van 13 juli t.e.m. 13 augustus zomert het op het dak van M

baramuze

Noteer alvast 13 juli op je zomerkalender. Dan is het dak van M opnieuw de ‘place to be’ in Leuven voor comedy, literatuur met een hoek af, muziek en steengoede cocktails. In BAR|A|MUZE geniet je deze zomer vier weken lang van een optreden. De programmatie van de pop-up zomerbar verrast en verschilt van wat je elders ziet. Interessante duo’s en een mix van bekend en onbekend talent, staan centraal.

Koop je tickets online (€7), dan ben je zeker van een plek op de eerste rij, via www.baramuze.be of aan het M-onthaal (€7). Breng je een bezoekje aan het museum? Dan kan je natuurlijk je bezoek gezellig afsluiten in BAR|A|MUZE.

Vanaf 20:00 is het dakterras vrij toegankelijk (met uitzondering van de optredens). Op vrijdag en zaterdag blijft BAR|A|MUZE later open tot 24:00. De capaciteit van de zaal en het dakterras is beperkt, dus reserveer tijdig als je er zeker bij wilt zijn.

Feestelijke heropening M

Kunstliefhebbers in Leuven – en vér daarbuiten –  hebben er een tijdje op moeten wachten, maar op 11 juni opent M eindelijk opnieuw de deuren. De tijdelijke sluiting gaf M niet alleen de kans om enkele opfrissingswerken aan het gebouw uit te voeren, maar ook om de museumcollectie op een volledig andere manier te presenteren. Na meer dan vijf maanden wachten kan zo het nieuwe M-hoofdstuk beginnen. En hoe kan dat beter gevierd worden dan met een spetterend heropeningsfeest?

Iedereen is welkom op de feestelijke heropening van M op 11 juni. Het museum is die dag helemaal gratis te bezoeken. Onder het motto ‘vind jezelf terug in de vernieuwde M-collectie’ kan je de vernieuwde M-collectie op eigen tempo verkennen, en ook de tijdelijke hedendaagse kunsttentoonstellingen van Aurélien Froment en Cécile B. Evans wachten je op.

Tussen 14u en 17u staan er heel wat gezinsactiviteiten op het programma. Volg een zeepbellenworkshop, probeer de filmmachine uit, luister naar de verhalen van M-huisverteller Carmien Michels of kies uit een van de vele andere activiteiten:

  • Knutselen in de Kartonfabriek
  • Een sessie Beeldboksen
  • Interactieve installatie Knol d’Amour
  • Tekenen aan de kleurplaat
  • Interactief theater Het Ministerie van Ze
  • Wandelende dagboeken

Bovendien is ook de Museumspelstraat terug van weggeweest. Dat betekent dat je opnieuw naar hartenlust kan hinkelen, klimmen, musiceren en meer! Een hongertje van al dat speelplezier? Dan kan je gelukkig altijd nog terecht bij een van onze foodtrucks voor een overheerlijke taco of pasta.

Vierde editie OPEN M in Cas-co

Van 31 maart tot en met 14 mei toont OPEN M het werk van twaalf kunstenaars uit de regio, geselecteerd door gastcurator Flor Bex. Arnaud De Wolf, Bastiaan van Aarle, Ash Bowland, Dieter Daemen, Dieter Van Caneghem, Dirk Roseport, Katrin Kamrau, Marjolein Guldentops, Oliver Leu, Paul D’Haese, Pierre-Philippe Hofmann en Pieter Léon Vermeersch tonen elk hun perceptie van de werkelijkheid.

There’s always more to see
Flor Bex, gastcurator van deze vierde editie, selecteerde intrigerende beelden die zowel iets onthullen als verbergen, die ons met het banale confronteren of die juist op schoonheid wijzen. De rode draad van deze editie is het vastleggen van de werkelijkheid, in zijn pure vorm, gemanipuleerd of geënsceneerd. “Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen manier van registreren en tonen. Verschillende manieren van registreren komen dan ook aan bod in de tentoonstelling”. Door de persoonlijke manier van registreren en tonen kan de kunstenaar zaken oproepen bij het publiek, die hij of zij eigenlijk niet laat zien in het werk.

Praktisch
There’s always more to see loopt van 31 maart tot en met 14 mei 2017 in Cas-co, Vaartstraat 94, 3000 Leuven. Openingsuren: donderdag open van 11u t.e.m. 22u, vrijdag t.e.m. zondag open van 11u tot 18u.

M sluit 2016 af met ruim 178.000 bezoekers

M-Museum Leuven verwelkomde het afgelopen jaar 178.721 bezoekers. Naast de tentoonstellingen kon ook het gevarieerde programma op heel wat belangstelling rekenen. Bovendien vinden steeds meer groepen de weg naar M, waarbij het aantal schoolbezoeken blijft stijgen.

2016 in cijfers
Eva Wittocx, algemeen coördinator van M: “2016 was een druk tentoonstellingsjaar voor M, met 14 grote en kleine tentoonstellingen, oude en hedendaagse kunst.“ Zo’n 74.083 individuele bezoekers en 28.164 bezoekers in groep konden genieten van o.m. Sarah Morris, Guy de Cointet, Jimmy Robert, Beelden uit Brugge, Mies van der Rohe, Hendrick De Clerck, Aglaia Konrad, Yto Barrada, Lieve Blancquaert, Op zoek naar Utopia, EUtopia, Twisted Strings, Oriol Vilanova, Mary Reid Kelley en Salla Tykkä.

Dat steeds meer groepen de weg vinden naar M, zien we vooral ook bij de stijgende school- en groepsbezoeken. 18% van de bezoekers komt uit het buitenland, waarbij Nederland met 45% de spits afbijt. De andere toplanden zijn: Duitsland met 12 % en de UK met 7 %. Hiermee timmert M verder aan zijn internationale uitstraling. Bovendien bereikte de M-Schatkamer van Sint-Pieter een piek van 20.513 bezoekers. Deze stijging van 25,5 % t.o.v. 2015 is gedeeltelijk te verklaren dankzij extra promotie en extra openingstijden gedurende het toeristische seizoen. Tot slot namen meer dan 55.961 personen deel aan activiteiten, zoals: workshops, lezingen en vernissages tot concerten of filmscreenings.

Gevarieerd programma
Naast de tentoonstellingen had M in 2016 een gevarieerd aanbod van activiteiten. Tijdens de zomermaanden zijn de pop-up bar BAR|A|MUZE en M-idzomer vaste waarden. 5.896 bezoekers trokken richting het gezelligste dak van Leuven voor de zomerbar, terwijl M-idzomer 6.843 bezoekers ontving. Ook het Playgroundfestival, in samenwerking met Kunstencentrum STUK, bracht weer een unieke mix van beeldende kunst en performance. Bovendien trok M met een aantal projecten naar locaties buiten het museum. Zo stimuleerde Wereld van Herinnering de verbeelding en creativiteit bij personen met dementie. Verschillende zorgtehuizen en de ziekenhuizen UZ Gasthuisberg en Pellenberg konden van dit aanbod genieten. Een ander project op vijf locaties in Leuven, was het hedendaagse kunstparcours Tracing the Future in samenwerking met de KU Leuven, met meer dan 8.000 bezoekers.

Verschillende doelgroepen
Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “M is een huis voor iedereen en daar werd in 2016 aan verder gebouwd. We werkten nauwer samen met onze communities van M-bassadeurs en M-cenassen. Ook onze virtuele community groeide sterk aan via onze sociale mediakanalen, website en nieuwsbrieven. Daarnaast doen we inspaningen om M toegankelijker te maken. Zo zijn er verschillende rondleidingen op maat van specifieke doelgroepen, zoals blinden en slechtzienden, personen met dementie en anderstalige nieuwkomers.”

Vooruitblik 2017
In 2016 legde M al sterk de nadruk op de eigen collectie. Zo opende net voor de zomer Ecce Homo van Lieve Blancquaert in de collectiezalen. Deze tentoonstelling sluit aan bij de transhistorische focus van ons museum, het combineren van oude en hedendaagse kunst en het herwaarderen van de museumcollectie. Deze projecten waren een opwarmer voor de nieuwe collectiepresentatie die vanaf 11 juni 2017 te zien zal zijn in M. Het museum zal voor deze herinrichting van de collectie enkele maanden de deuren sluiten.

50.000ste bezoeker voor ‘Op zoek naar Utopia’

Op zoek naar Utopia‘ in M mocht op 23 december de 50.000ste bezoeker welkom heten. De tentoonstelling gaat ook de allerlaatste weken in, met extra openingsdagen tijdens de kerstvakantie.

De tentoonstelling Op zoek naar Utopia, die op 20 oktober van start ging, zette deze namiddag de 50.000ste bezoeker in de bloemetjes. Maitreyi, het dochtertje van een jong koppel uit Nederland – Joost Kaptijn en Sudha Rajagopalan – was de gelukkige. Een artikel in de Nederlandse pers overtuigde dit Leidse gezin om een dagje naar Leuven af te zakken. Vader Joost vertelde ons dat hij en zijn gezin “overal en steeds op zoek zijn naar Utopia”. De familie was erg verrast en opgetogen. Van de buitenlandse bezoekers zijn de Nederlanders het meest vertegenwoordigd. In samenwerking met Toerisme Leuven en Toerisme Vlaanderen zette de organisatie sterk in op de Nederlandse markt.

Utopia

Ook opvallend is het hoge aantal groepsbezoeken, maar liefst 1290 groepen boekten reeds een rondleiding. De combinatie met de tentoonstelling Yto Barrada in M en Utopia & More in de Universiteitsbibliotheek wordt eveneens duidelijk gesmaakt.

De tentoonstelling en het stadsfestival 500 jaar Utopia gaan nu de allerlaatste weken in. Om alle geïnteresseerden de kans te geven om de tentoonstelling te bezoeken zal M uitzonderlijk open zijn op de 2 woensdagen (normaal sluitingsdag) tijdens de kerstvakantie. Op de laatste openingsdag, dinsdag 17 januari, is M daarbij open tot 22u.

Om al dit goede nieuws te vieren, trakteerde Thomas More himself deze namiddag alle bezoekers van M op een speciaal stukje Utopia-taart. Leuvens toprestaurant Trente en meesterbakker Jaubin sloegen de handen in elkaar en bakten een taart geïnspireerd op een authentiek recept uit de tijd van Thomas More. De taart was gemaakt van peperkoek en marsepein, beide ingrediënten uit de 16de eeuw.

Tijdelijke sluiting M-Museum Leuven

Na afloop van de tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia‘ sluit M-Museum Leuven voor enkele maanden de deuren. In die tijd wordt de museumcollectie op een nieuwe manier gepresenteerd en worden er enkele opfrissingswerken aan het gebouw uitgevoerd. De M-Schatkamer van Sint-Pieter met ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dirk Bouts blijft geopend.

​Verder zijn er ook tijdelijke tentoonstellingen op andere locaties in de stad.

Dit brengt volgende wijzigingen met zich mee:

Sluiting M- Museum & vervangprogramma

  • Sluiting van 19 januari tot 10 juni 2017
  • Voor vervangprogramma: volg de website van M-Museum Leuven.

ILUVLeuven ticket:
Toegang voor 3 i.p.v. 4 Leuvense bezienswaardigheden

De prijs daalt naar 8 euro (basistarief) en 6 euro (trade tarief).

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in museum M Leuven

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival en een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er zijn maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld te bewonderen.
De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd.

Een fascinerend topstuk is het ‘Portret van een humanist’ van Quinten Metsys. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde ‘Portret van Erasmus’, eveneens door Metsys. Het sublieme ‘Portret van een jonge prinses’ van Jan Gossaert krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht.
Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, ‘De humanist’, evenals zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval die de facto de renaissance in het Noorden inluidt.
Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. De bezoeker krijgt hier eveneens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met ‘De Tuin der Lusten’ naar Jheronimus Bosch te bewonderen.
More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking. Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

De organisatie van ‘Op zoek naar Utopia’

‘Op zoek naar Utopia’ is een tentoonstelling van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst en M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling past binnen de ambities van de stad, de universiteit en M – Museum Leuven waarbij prestigieuze tentoonstellingen voor een internationaal publiek georganiseerd worden. Op zoek naar Utopia bouwt verder op deze traditie en zet Leuven als universiteitsstad en M als museum internationaal op de kaart.

‘Op zoek naar Utopia’ brengt record aan topstukken naar Leuven

Na zeven jaar voorbereiding opent in M – Museum Leuven de tentoonstelling Op zoek naar Utopia. Nog nooit werden in Leuven zo veel meesterwerken samengebracht. Het is een uitgepuurde selectie van schilderijen, wandtapijten, sculpturen, tekeningen, wetenschappelijke instrumenten en miniaturen. Ze vertellen allen het verhaal van de mens die vijfhonderd jaar geleden koortsachtig op zoek ging naar Utopia, naar een betere wereld. De tentoonstelling steunt op drie stevige pijlers: ze biedt een staalkaart van Vlaamse Meesters, toont topwerken die nooit eerder samen te zien waren én ze bevat een grote diversiteit aan objecten.

Jan-Gossaert_-Portret-van-een-meisje-met-een-armillarium-_prinses-Dorothea-van-Denemarken__-ca.-1530.-Londen_-National-Gallery

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival met als vlaggenschip een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er komen maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld. Samen tonen ze de grenzeloze verbeelding van een ideale wereld in de 15de en 16de eeuw.

De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd. Een fascinerend topstuk is het Portret van een humanist van Quinten Metsys uit het Städel Museum te Frankfurt. Dit werk is een van dé hoogtepunten in de Vlaamse portretkunst. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde Portret van Erasmus, eveneens door Metsys. Het sublieme Portret van een jonge prinses van Jan Gossaert uit de National Gallery in Londen krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht. Ze werden naar aanleiding van de tentoonstelling door acht specialisten gedurende een drie jaar durende campagne meticuleus geconserveerd. De bezoekers van Op zoek naar Utopia zijn de eersten die ze in hun herwonnen, volle glorie te zien krijgen.

Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, De humanist, uit de collectie van het prentenkabinet van de Staatliche Museen zu Berlin. Zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval (1504) die defacto de renaissance in het Noorden inluidt, is aanwezig met de loepzuivere afdruk uit het Rijksprentenkabinet van Amsterdam.

Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. Voor de eerste maal worden tien van deze instrumenten samengebracht voor een tentoonstelling. Op zoek naar Utopia is tevens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met De Tuin der Lusten naar Jheronimus Bosch te bewonderen, door het Escorial in Madrid in bruikleen gegeven. Daarnaast komen nog andere uitzonderlijke wandtapijten na vijf eeuwen opnieuw naar hier.

Op zoek naar Utopia neemt de bezoeker mee naar het verleden én brengt Utopia terug naar vandaag.

More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking.

Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. Het gaat over mensen die dromen van het Paradijs, die verleid worden door de horizon, die ernaar verlangen om het universum en de eeuwigheid te begrijpen en die vrezen voor de Hel. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Dat alternatief ligt ‘achter de horizon’. Je zal er nooit voet aan wal zetten, maar het eiland spoort aan om op tocht te gaan.

Utopia is meer dan de titel van een boek; het werd een nieuw woord en een nieuw literair en artistiek genre. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

Meer info.