Archief voor ‘M’
Edgard Tytgat. Herinnering aan een geliefd venster
Edgard Tytgat (1879 – 1957) trok in zijn schilderijen en grafiek alle visuele registers open om mythes, volkslegendes of sprookjes te vertellen. Net zoals de cineasten van zijn tijd, verbeeldde hij een wereld vol fantasie, absurditeit en humor. M brengt de ‘sprookjes’ van Tytgat opnieuw tot leven en toont een grote waaier aan werken uit museale en privé-collecties. De tentoonstelling ‘Edgard Tytgat. Herinnering aan een geliefd venster’ loopt van 08 december 2017 t.e.m. 8 april 2018 in M-Museum Leuven.
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 23 november 2017 onder M, Tentoonstelling. Deze post werd getagd met edgart tytgat. Comments Off on Edgard Tytgat. Herinnering aan een geliefd venster op dit artikel.LEUVENS ERFGOEDLABO OPGERICHT
Dat Leuven een dynamische erfgoedstad is, dat willen 13 Leuvense erfgoedorganisaties vanaf nu extra in de verf zetten. Dat is de ambitieuze inzet en drijfveer van het Erfgoedlabo, het nieuwe Leuvense samenwerkingsverband voor cultureel erfgoed dat op dinsdag 12 september aan Minister van Cultuur Sven Gatz werd voorgesteld. De 13 oprichtende partners bekrachtigden dit met de ondertekening van een engagementsverklaring.
Waarom Leuven?
Leuven heft als hoofdstad van de provincie Vlaams-Brabant vandaag 100.000 inwoners, 80.000 studenten en 154 nationaliteiten en een bovengemiddeld jonge, hoogopgeleide en internationale bevolking. Dit geeft aan de stad een eigen erfgoedprofiel.
De stad heeft dankzij zijn rijke geschiedenis en met zijn internationaal gerenommeerde universiteit een unieke erfgoedbiotoop. De aanwezige erfgoedexpertise staat buiten kijf en de link naar onderzoek en innovatie is snel gemaakt. De stad Leuven en de KU Leuven zijn de dragende actoren van dit Erfgoedlabo. Van hen wordt een expliciet engagement verwacht. Om het geheel op te starten wordt een coördinator aangesteld.
Wie zijn de partners?
In het licht van het nieuwe erfgoeddecreet, maar vooral vanuit het geloof en de ‘goesting’ om deze ambities waar te maken, nemen 13 professionele erfgoedspelers het voortouw om dit netwerk en samenwerkingsverband op te zetten onder de naam Erfgoedlabo. De stichtende partners zijn: Erfgoedcel en Stadsarchief Leuven, M – Museum Leuven, rectorale Dienst Kunst & Erfgoed KU Leuven, KU Leuven Bibliotheken Bijzondere Collecties en Maurits Sabbe bibliotheek, KADOC, Centrum Agrarische Geschiedenis, Erfgoedsite Abdij van Park, Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur, PARCUM, Cultureel erfgoed Annuntiaten Heverlee en Rijksarchief Leuven.
Ondertekening engagementsverklaring
Om dit samenwerkingsverband te benadrukken en te bekrachtigen, ondertekenden de stichtende partners van het Erfgoedlabo, in aanwezigheid van Minister van Cultuur Sven Gatz een officiële engagementsverklaring.
Geschreven door Hugo en gepost op 13 september 2017 onder Geschiedenis, KU Leuven, Kunst, M, Nieuws, Stadsdiensten, Vereniging, Vrijwilligerswerk. Deze post werd getagd met cultuur, Erfgoedlabo. Comments Off on LEUVENS ERFGOEDLABO OPGERICHT op dit artikel.Leuvense uitvindingen in de kijker
Recent werd het eerste van 12 panelen onthuld die ieder tekst en uitleg geven van een Leuvense uitvinding. Het moet niet verbazen dat in Leuven regelmatig nieuwe dingen worden ontdekt of uitgevonden. Leuven is al eeuwenlang een stad van innovatie. Maar dat verhaal is te weinig gekend bij de Leuvenaars en bij de bezoekers. Veel van die realisaties zitten verscholen achter de deuren van de universiteit en van de bedrijven en bedrijfjes die deze uitvindingen verder ontwikkeld en gecommercialiseerd hebben. Daarom deze originele vorm van bekendmaking en promotie, gerealiseerd in samenwerking met de stad Leuven en Mindgate.
Wat wordt er getoond?
Het is de bedoeling met deze panelen 12 van deze Leuvense realisaties in de kijker te plaatsen. Elk paneel vertelt het verhaal van een Leuvense vinding. Om de tekst te kunnen lezen moet de lezer zelf ook een beetje creatief, inventief zijn. Een deel van de tekst komt immers pas tevoorschijn als de gebruiker het paneel bekijkt door een rood vergrootglas dat aan het paneel hangt.
De teksten zijn in het Nederlands en het Engels opgesteld zodat zowel de Leuvenaar als de geïnteresseerde bezoeker aan zijn trekken komt. Hij moet dan wel een stevige wandeling maken, want de panelen staan op 12 diverse locaties opgesteld, zoals: stadhuis, universitaire bibliotheek, Opek, Vismarkt, Kruidtuin, ja zelfs aan de Abdij van Park. En aan het M- Museum moet er zelfs een fiets-hindernis genomen worden…
Waarover gaat het inhoudelijk?
Enkele voorbeelden: een implantaat dat doven weer laat horen, het meest gebruikte geneesmiddel tegen HIV (virus dat verantwoordelijk is voor aids), uiterst sterke en lichte reiskoffers (iedereen kent wel het merk Samsonite), schoenen die je niet moet poetsen, top-promotie voor onze Rode Duivels, een nieuwe appelvariëteit…
Leuven Mindgate
Leuven MindGate (letterlijk: GeestPoort) is een samenwerkingsplatform opgericht in 2016 door 29 toonaangevende kennisinstellingen, bedrijven en de stad. Leuven heeft alle troeven in handen om de regio bij uitstek te zijn op vlak van ondernemen, onderzoek, studeren en leven. Leuven MindGate wil onze regio internationaal meer bekend maken en zo meer bedrijven, investeerders en talent naar hier halen.
De Leuvenaars mogen fier zijn over de baanbrekende vindingen die in hun stad zijn gerealiseerd.
Geschreven door Hugo en gepost op 2 juli 2017 onder Bedrijven, KU Leuven, Leuven in scène, M, Nieuws, Opleiding, Student, Tentoonstelling, Website, Werk. Deze post werd getagd met Leuven Mindgate, Mohamed Ridouani, Uitvindingen & ontdekkingen, Vans. Er is 1 reactie op dit artikel.Heropening M
Het zal jullie ongetwijfeld niet ontgaan zijn: dit weekend stond Leuven in het teken van de heropening van M. Het ganse team van M werkte maanden toe naar dit moment. Zelfs minister Sven Gatz zakte af naar Leuven voor de heropening. Het doel van de make-over van M? Een museum dat meer dan ooit met zijn fundamenten in de 21ste eeuw staat. Het vernieuwde M blijft een verzamelplaats van kunst en verhalen met een perspectief van de middeleeuwen tot vandaag. De dialoog met de bezoekers en het kijken naar kunst staan centraal. Kritisch kijken, in de diepte kijken, anders kijken.
Naar mijn bescheiden mening is de make-over geslaagd, al zal voor vaste bezoekers van M de nieuwe opstelling even wennen zijn. Mij spreekt het aan dat de vaste collectie minder statisch gepresenteerd zal worden. Je kan de rijke collectie van M voortaan verkennen in een reeks van wisselende presentaties. Ook boeiend dat het museum ruimte creëert voor associaties tussen soms wel heel uiteenlopende werken.
Dit weekend openden ook parallel twee nieuwe tentoonstellingen. De eerste uitgebreide Belgische solo van Aurélien Froment brengt nieuw en bestaand werk samen, dat inzoomt op de betekenis van beelden vandaag. Cécile B. Evans’ tentoonstelling met nieuwe media onderzoekt ons voelen en handelen online.
Vind jij de make-over van M geslaagd?
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 11 juni 2017 onder M, Nieuws. Deze post werd getagd met heropening, m. Comments Off on Heropening M op dit artikel.De zomer begint 13 juli in BAR|A|MUZE
Van 13 juli t.e.m. 13 augustus zomert het op het dak van M
Noteer alvast 13 juli op je zomerkalender. Dan is het dak van M opnieuw de ‘place to be’ in Leuven voor comedy, literatuur met een hoek af, muziek en steengoede cocktails. In BAR|A|MUZE geniet je deze zomer vier weken lang van een optreden. De programmatie van de pop-up zomerbar verrast en verschilt van wat je elders ziet. Interessante duo’s en een mix van bekend en onbekend talent, staan centraal.
Koop je tickets online (€7), dan ben je zeker van een plek op de eerste rij, via www.baramuze.be of aan het M-onthaal (€7). Breng je een bezoekje aan het museum? Dan kan je natuurlijk je bezoek gezellig afsluiten in BAR|A|MUZE.
Vanaf 20:00 is het dakterras vrij toegankelijk (met uitzondering van de optredens). Op vrijdag en zaterdag blijft BAR|A|MUZE later open tot 24:00. De capaciteit van de zaal en het dakterras is beperkt, dus reserveer tijdig als je er zeker bij wilt zijn.
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 3 juni 2017 onder Eten en drinken, M. Deze post werd getagd met BAR|A|MUZE. Comments Off on De zomer begint 13 juli in BAR|A|MUZE op dit artikel.Feestelijke heropening M
Kunstliefhebbers in Leuven – en vér daarbuiten – hebben er een tijdje op moeten wachten, maar op 11 juni opent M eindelijk opnieuw de deuren. De tijdelijke sluiting gaf M niet alleen de kans om enkele opfrissingswerken aan het gebouw uit te voeren, maar ook om de museumcollectie op een volledig andere manier te presenteren. Na meer dan vijf maanden wachten kan zo het nieuwe M-hoofdstuk beginnen. En hoe kan dat beter gevierd worden dan met een spetterend heropeningsfeest?
Iedereen is welkom op de feestelijke heropening van M op 11 juni. Het museum is die dag helemaal gratis te bezoeken. Onder het motto ‘vind jezelf terug in de vernieuwde M-collectie’ kan je de vernieuwde M-collectie op eigen tempo verkennen, en ook de tijdelijke hedendaagse kunsttentoonstellingen van Aurélien Froment en Cécile B. Evans wachten je op.
Tussen 14u en 17u staan er heel wat gezinsactiviteiten op het programma. Volg een zeepbellenworkshop, probeer de filmmachine uit, luister naar de verhalen van M-huisverteller Carmien Michels of kies uit een van de vele andere activiteiten:
- Knutselen in de Kartonfabriek
- Een sessie Beeldboksen
- Interactieve installatie Knol d’Amour
- Tekenen aan de kleurplaat
- Interactief theater Het Ministerie van Ze
- Wandelende dagboeken
Bovendien is ook de Museumspelstraat terug van weggeweest. Dat betekent dat je opnieuw naar hartenlust kan hinkelen, klimmen, musiceren en meer! Een hongertje van al dat speelplezier? Dan kan je gelukkig altijd nog terecht bij een van onze foodtrucks voor een overheerlijke taco of pasta.
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 25 mei 2017 onder Kinderen, Kunst, M, Nieuws. Deze post werd getagd met heropening, M leuven. Comments Off on Feestelijke heropening M op dit artikel.Verloren puttobeeldje na ruim twee eeuwen weer thuis
M-Museum Leuven haalt kostbare albasten putto van Cornelis Floris II na 221 jaar terug naar Leuven
Op 14 maart 2017 merkte het team van M-Museum Leuven een bijzonder stuk op tijdens een prospectiebezoek aan The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, de jaarlijkse prestigieuze kunst- en antiekbeurs. Het bleek te gaan om een albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, dat vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierde. Het beeldje werd destijds vergezeld door een soortgelijke putto die tegenwoordig deel uitmaakt van de collectie van de stad Leuven. Vermoedelijk zijn de eeuwenoude beeldjes sinds 1796 niet meer samen geweest.
De ontdekking van de verloren putto is geen toeval. M prospecteert namelijk actief op kunstbeurzen met als doel de kunstcollectie van de stad verder te verrijken. Het nieuw aangekochte stuk is een uiterst waardevolle aanvulling voor de collectie. Voorzitter Denise Vandevoort is dan ook verheugd dat het beeldje terug naar huis komt: “Vier jaar geleden hebben M en de stad Leuven ingezet op competentieontwikkeling omtrent middeleeuwse beeldhouwkunst. Dat is één van de sterktes van onze collectie. Deze aankoop bevestigt dat deze keuze loont en dat we hierdoor in staat zijn geweest om dit Leuvense werk te identificeren en terug naar onze stad te brengen.” Peter Carpreau, conservator en afdelingshoofd Oude Kunst: “M beheert een internationaal gekende collectie van sculpturen uit de middeleeuwen en renaissance. De verwerving van dit werk van Cornelis Floris II de Vriendt, één van de belangrijkste 16de-eeuwse beeldhouwers uit de Lage Landen, past dan ook perfect in ons collectieprofiel en -beleid.” Naast het feit dat het om een prachtig albasten beeldje van uitstekende kwaliteit gaat, is het voornamelijk de rijke geschiedenis en historische waarde van het verloren topstuk die het van onschatbare waarde maken voor M en de stad Leuven.
Gescheiden door plunderingen
De handelaar die het kunstwerk aanbood, kon de putto toeschrijven aan de Vlaamse School en dateren in de 16de eeuw. Volgens de staf van M ging het echter specifiek om een van de twee putti die vanaf 1560 de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierden. De beeldjes bleven er bijna tweeëneenhalve eeuw samen tot grote delen van het klooster, waaronder de sacramantstoren, in 1796 vernield en geplunderd werden. Boosdoeners waren ‘Rosse Max en zijn bende’, een groep Leuvense revolutionairen. Als gevolg van de plunderingen ging één van de twee putti verloren. Slechts een fractie van alle kostbare werken in het klooster, waaronder de andere putto, kon in veiligheid gebracht worden.
Als twee druppels water
Dat beide beeldjes tot hetzelfde ensemble behoren, bestaat volgens Marjan Debaene, Diensthoofd collecties, geen twijfel over: “De gelijkenissen tussen de putto die in M bewaard wordt en het exemplaar dat op de kunstbeurs opgemerkt werd, zijn treffend. De vormgeving van het kussen, het drapé van het doek en het modelé van de anatomie zijn zo goed als identiek. Met hun 42 cm zijn beide beeldjes bovendien exact even groot. Ook de kenmerkende bevestigingspunten van de putti komen overeen, wat het vermoeden bevestigt dat ze wel degelijk uit hetzelfde ensemble afkomstig zijn.”
Werk van Brabants meester-beeldhouwer
Beide putti zijn het werk van Antwerpenaar Cornelis Floris II de Vriendt (1513-1575), één van de meest toonaangevende renaissancebeeldhouwers uit zijn tijd. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar, die naast beeldhouwer ook actief was als architect en ontwerper. Doorheen zijn carrière bouwde Cornelis Floris II (letterlijk) een indrukwekkend palmares op, met als hoogtepunt het ontwerp van het Stadhuis van Antwerpen in 1560. Samen met architect en beeldhouwer Pieter Coecke van Aelst is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een Vlaamse renaissancevormentaal, vaak aangeduid als de ‘florisstijl’.
Expo ‘Ik Trap Gewoon Door’
In het kader van de jaarcampagne ‘Psychose’ van het project Te Gek!?, vindt binnenkort een tweede editie plaats van het ‘doorgetrapt’verhaal van conceptueel kunstenaar Sven unik-id, onder de naam ‘IK TRAP GEWOON DOOR’.
Bekende kunstenaars engageren zich om in dialoog te gaan met mensen met psychosegevoeligheid. Uit deze ontmoetingen ontstaat er telkens een kunstwerk, een beeld dat het verhaal van de persoon met psychosegevoeligheid vertelt en dat er tegelijk voor zorgt dat de samenleving een beeld van psychose kan krijgen. In ‘Ik trap gewoon door’ wordt de grens opgezocht tussen creativiteit, psychische kwetsbaarheid en kunst.
Het project gaat door onder de vleugels van Panamarenko en de deelnemende kunstenaars zijn: Naima Aouni, Jef Bertels, Lieve Blancquaert, Berlinde De Bruyckere, Rick de Leeuw, Jeroen De Pauw, Ilke De Vries, Griet Dobbels, Hugo Matthysen, Sophie Nys, Peter Rogiers, Stefan Serneels, Ief Spincemaille, Lize Spit, Piet Stockmans, Luc Tuymans, Wim Vandekeybus, Koen Vanmechelen, Willem Vermandere, Katrien Vermeire, Johannes Verschaeve, Raf Walschaerts en Marina Yee.
‘Ik trap gewoon door’ is tevens een ontmoeting tussen 3 musea. Het resultaat van dit artistieke proces is te zien in zowel de Universiteitsbibliotheek Leuven (M – Museum Leuven), het Museum Dr. Guislain te Gent en het ModeMuseum Provincie Antwerpen. Dit van 18 april tot en met 16 mei 2017.
De tentoonstelling wordt officieel geopend op dinsdag 18 april 2017 in M – Museum Leuven in aanwezigheid van de heer Sven Gatz, Vlaams minister van Jeugd, Cultuur en Media.
Op dinsdag 16 mei 2017 wordt de tentoonstelling afgesloten in het Museum Dr. Guislain door de heer Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Op donderdag 18 mei 2017 om 19.30u worden de werken geveild in het Museum Dr. Guislain te Gent door het Internationale veilinghuis Christie’s.
Praktisch
Universiteitsbibliotheek Leuven
Ladeuzeplein
3000 Leuven
Open: Ma – Do | 09:00 – 20:00; Vr | 09:00 – 19:00 en Za – Zo | 10:00 – 17:00
Gratis toegang voor de expo ‘Ik trap gewoon door’
Vierde editie OPEN M in Cas-co
Van 31 maart tot en met 14 mei toont OPEN M het werk van twaalf kunstenaars uit de regio, geselecteerd door gastcurator Flor Bex. Arnaud De Wolf, Bastiaan van Aarle, Ash Bowland, Dieter Daemen, Dieter Van Caneghem, Dirk Roseport, Katrin Kamrau, Marjolein Guldentops, Oliver Leu, Paul D’Haese, Pierre-Philippe Hofmann en Pieter Léon Vermeersch tonen elk hun perceptie van de werkelijkheid.
There’s always more to see
Flor Bex, gastcurator van deze vierde editie, selecteerde intrigerende beelden die zowel iets onthullen als verbergen, die ons met het banale confronteren of die juist op schoonheid wijzen. De rode draad van deze editie is het vastleggen van de werkelijkheid, in zijn pure vorm, gemanipuleerd of geënsceneerd. “Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen manier van registreren en tonen. Verschillende manieren van registreren komen dan ook aan bod in de tentoonstelling”. Door de persoonlijke manier van registreren en tonen kan de kunstenaar zaken oproepen bij het publiek, die hij of zij eigenlijk niet laat zien in het werk.
Praktisch
There’s always more to see loopt van 31 maart tot en met 14 mei 2017 in Cas-co, Vaartstraat 94, 3000 Leuven. Openingsuren: donderdag open van 11u t.e.m. 22u, vrijdag t.e.m. zondag open van 11u tot 18u.
M sluit 2016 af met ruim 178.000 bezoekers
M-Museum Leuven verwelkomde het afgelopen jaar 178.721 bezoekers. Naast de tentoonstellingen kon ook het gevarieerde programma op heel wat belangstelling rekenen. Bovendien vinden steeds meer groepen de weg naar M, waarbij het aantal schoolbezoeken blijft stijgen.
2016 in cijfers
Eva Wittocx, algemeen coördinator van M: “2016 was een druk tentoonstellingsjaar voor M, met 14 grote en kleine tentoonstellingen, oude en hedendaagse kunst.“ Zo’n 74.083 individuele bezoekers en 28.164 bezoekers in groep konden genieten van o.m. Sarah Morris, Guy de Cointet, Jimmy Robert, Beelden uit Brugge, Mies van der Rohe, Hendrick De Clerck, Aglaia Konrad, Yto Barrada, Lieve Blancquaert, Op zoek naar Utopia, EUtopia, Twisted Strings, Oriol Vilanova, Mary Reid Kelley en Salla Tykkä.
Dat steeds meer groepen de weg vinden naar M, zien we vooral ook bij de stijgende school- en groepsbezoeken. 18% van de bezoekers komt uit het buitenland, waarbij Nederland met 45% de spits afbijt. De andere toplanden zijn: Duitsland met 12 % en de UK met 7 %. Hiermee timmert M verder aan zijn internationale uitstraling. Bovendien bereikte de M-Schatkamer van Sint-Pieter een piek van 20.513 bezoekers. Deze stijging van 25,5 % t.o.v. 2015 is gedeeltelijk te verklaren dankzij extra promotie en extra openingstijden gedurende het toeristische seizoen. Tot slot namen meer dan 55.961 personen deel aan activiteiten, zoals: workshops, lezingen en vernissages tot concerten of filmscreenings.
Gevarieerd programma
Naast de tentoonstellingen had M in 2016 een gevarieerd aanbod van activiteiten. Tijdens de zomermaanden zijn de pop-up bar BAR|A|MUZE en M-idzomer vaste waarden. 5.896 bezoekers trokken richting het gezelligste dak van Leuven voor de zomerbar, terwijl M-idzomer 6.843 bezoekers ontving. Ook het Playgroundfestival, in samenwerking met Kunstencentrum STUK, bracht weer een unieke mix van beeldende kunst en performance. Bovendien trok M met een aantal projecten naar locaties buiten het museum. Zo stimuleerde Wereld van Herinnering de verbeelding en creativiteit bij personen met dementie. Verschillende zorgtehuizen en de ziekenhuizen UZ Gasthuisberg en Pellenberg konden van dit aanbod genieten. Een ander project op vijf locaties in Leuven, was het hedendaagse kunstparcours Tracing the Future in samenwerking met de KU Leuven, met meer dan 8.000 bezoekers.
Verschillende doelgroepen
Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “M is een huis voor iedereen en daar werd in 2016 aan verder gebouwd. We werkten nauwer samen met onze communities van M-bassadeurs en M-cenassen. Ook onze virtuele community groeide sterk aan via onze sociale mediakanalen, website en nieuwsbrieven. Daarnaast doen we inspaningen om M toegankelijker te maken. Zo zijn er verschillende rondleidingen op maat van specifieke doelgroepen, zoals blinden en slechtzienden, personen met dementie en anderstalige nieuwkomers.”
Vooruitblik 2017
In 2016 legde M al sterk de nadruk op de eigen collectie. Zo opende net voor de zomer Ecce Homo van Lieve Blancquaert in de collectiezalen. Deze tentoonstelling sluit aan bij de transhistorische focus van ons museum, het combineren van oude en hedendaagse kunst en het herwaarderen van de museumcollectie. Deze projecten waren een opwarmer voor de nieuwe collectiepresentatie die vanaf 11 juni 2017 te zien zal zijn in M. Het museum zal voor deze herinrichting van de collectie enkele maanden de deuren sluiten.