Archief voor ‘Museum’

Feestelijke heropening M

Kunstliefhebbers in Leuven – en vér daarbuiten –  hebben er een tijdje op moeten wachten, maar op 11 juni opent M eindelijk opnieuw de deuren. De tijdelijke sluiting gaf M niet alleen de kans om enkele opfrissingswerken aan het gebouw uit te voeren, maar ook om de museumcollectie op een volledig andere manier te presenteren. Na meer dan vijf maanden wachten kan zo het nieuwe M-hoofdstuk beginnen. En hoe kan dat beter gevierd worden dan met een spetterend heropeningsfeest?

Iedereen is welkom op de feestelijke heropening van M op 11 juni. Het museum is die dag helemaal gratis te bezoeken. Onder het motto ‘vind jezelf terug in de vernieuwde M-collectie’ kan je de vernieuwde M-collectie op eigen tempo verkennen, en ook de tijdelijke hedendaagse kunsttentoonstellingen van Aurélien Froment en Cécile B. Evans wachten je op.

Tussen 14u en 17u staan er heel wat gezinsactiviteiten op het programma. Volg een zeepbellenworkshop, probeer de filmmachine uit, luister naar de verhalen van M-huisverteller Carmien Michels of kies uit een van de vele andere activiteiten:

  • Knutselen in de Kartonfabriek
  • Een sessie Beeldboksen
  • Interactieve installatie Knol d’Amour
  • Tekenen aan de kleurplaat
  • Interactief theater Het Ministerie van Ze
  • Wandelende dagboeken

Bovendien is ook de Museumspelstraat terug van weggeweest. Dat betekent dat je opnieuw naar hartenlust kan hinkelen, klimmen, musiceren en meer! Een hongertje van al dat speelplezier? Dan kan je gelukkig altijd nog terecht bij een van onze foodtrucks voor een overheerlijke taco of pasta.

Verloren puttobeeldje na ruim twee eeuwen weer thuis

M-Museum Leuven haalt kostbare albasten putto van Cornelis Floris II na 221 jaar terug naar Leuven

Op 14 maart 2017 merkte het team van M-Museum Leuven een bijzonder stuk op tijdens een prospectiebezoek aan The European Fine Art Fair (TEFAF) in Maastricht, de jaarlijkse prestigieuze kunst- en antiekbeurs. Het bleek te gaan om een albasten putto, een naakt engelenfiguurtje uit steen, dat vanaf de 16de eeuw de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierde. Het beeldje werd destijds vergezeld door een soortgelijke putto die tegenwoordig deel uitmaakt van de collectie van de stad Leuven. Vermoedelijk zijn de eeuwenoude beeldjes sinds 1796 niet meer samen geweest.

De ontdekking van de verloren putto is geen toeval. M prospecteert namelijk actief op kunstbeurzen met als doel de kunstcollectie van de stad verder te verrijken. Het nieuw aangekochte stuk is een uiterst waardevolle aanvulling voor de collectie. Voorzitter Denise Vandevoort is dan ook verheugd dat het beeldje terug naar huis komt: “Vier jaar geleden hebben M en de stad Leuven ingezet op competentieontwikkeling omtrent middeleeuwse beeldhouwkunst. Dat is één van de sterktes van onze collectie. Deze aankoop bevestigt dat deze keuze loont en dat we hierdoor in staat zijn geweest om dit Leuvense werk te identificeren en terug naar onze stad te brengen.” Peter Carpreau, conservator en afdelingshoofd Oude Kunst: “M beheert een internationaal gekende collectie van sculpturen uit de middeleeuwen en renaissance. De verwerving van dit werk van Cornelis Floris II de Vriendt, één van de belangrijkste 16de-eeuwse beeldhouwers uit de Lage Landen, past dan ook perfect in ons collectieprofiel en -beleid.” Naast het feit dat het om een prachtig albasten beeldje van uitstekende kwaliteit gaat, is het voornamelijk de rijke geschiedenis en historische waarde van het verloren topstuk die het van onschatbare waarde maken voor M en de stad Leuven.

Gescheiden door plunderingen
De handelaar die het kunstwerk aanbood, kon de putto toeschrijven aan de Vlaamse School en dateren in de 16de eeuw. Volgens de staf van M ging het echter specifiek om een van de twee putti die vanaf 1560 de sacramentstoren van het Celestijnenklooster in Heverlee sierden. De beeldjes bleven er bijna tweeëneenhalve eeuw samen tot grote delen van het klooster, waaronder de sacramantstoren, in 1796 vernield en geplunderd werden. Boosdoeners waren ‘Rosse Max en zijn bende’, een groep Leuvense revolutionairen. Als gevolg van de plunderingen ging één van de twee putti verloren. Slechts een fractie van alle kostbare werken in het klooster, waaronder de andere putto, kon in veiligheid gebracht worden.

Als twee druppels water
Dat beide beeldjes tot hetzelfde ensemble behoren, bestaat volgens Marjan Debaene, Diensthoofd collecties, geen twijfel over: “De gelijkenissen tussen de putto die in M bewaard wordt en het exemplaar dat op de kunstbeurs opgemerkt werd, zijn treffend. De vormgeving van het kussen, het drapé van het doek en het modelé van de anatomie zijn zo goed als identiek. Met hun 42 cm zijn beide beeldjes bovendien exact even groot. Ook de kenmerkende bevestigingspunten van de putti komen overeen, wat het vermoeden bevestigt dat ze wel degelijk uit hetzelfde ensemble afkomstig zijn.”

Werk van Brabants meester-beeldhouwer
Beide putti zijn het werk van Antwerpenaar Cornelis Floris II de Vriendt (1513-1575), één van de meest toonaangevende renaissancebeeldhouwers uit zijn tijd. Hij was een zeer veelzijdig kunstenaar, die naast beeldhouwer ook actief was als architect en ontwerper. Doorheen zijn carrière bouwde Cornelis Floris II (letterlijk) een indrukwekkend palmares op, met als hoogtepunt het ontwerp van het Stadhuis van Antwerpen in 1560. Samen met architect en beeldhouwer Pieter Coecke van Aelst is hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een Vlaamse renaissancevormentaal, vaak aangeduid als de ‘florisstijl’.

LOPEZ.DE.ARAGON-_11_

PARCUM: een nieuw museum voor religie, kunst en cultuur

Openingstentoonstelling ‘Van de wereld. Beelden van beslotenheid en bevrijding’ | 25 oktober 2017 – 25 februari 2018
Vanaf dit najaar heeft Leuven er een nieuw museum bij. PARCUM, dialoogmuseum voor religie, kunst en cultuur, zal zijn intrek nemen in de pas gerenoveerde zalen van de Abdij van Park. Op 25 oktober 2017 opent PARCUM zijn deuren met een tentoonstelling over de betekenis van afzondering en isolement in religieuze beleving.

van de wereld

Museum Parkabdij wordt PARCUM
De restauratie van de westvleugel van het abdijgebouw is onlangs afgerond. De voormalige ontvangstruimtes van de abt worden de komende maanden omgevormd tot museumzalen. Hiermee wordt de tentoonstellingsoppervlakte van het huidige Museum Parkabdij meer dan verdrievoudigd. Het gebruik van de prachtige historische ruimtes biedt heel wat mogelijkheden voor PARCUM, dat vanuit de religieuze thematiek ook een belangrijke maatschappelijke taak op zich wil nemen.

Dialoog in een superdiverse samenleving
PARCUM brengt thematentoonstellingen op het kruispunt van religie, kunst en cultuur, dikwijls aan de hand van nooit eerder getoond erfgoed uit kerken, abdijen en kloosters. “Als dialoogmuseum hebben we bijzondere aandacht voor de betekenis van religie, kunst en cultuur in de multireligieuze en superdiverse samenleving van vandaag. Door religieus erfgoed te verbinden met universele thema’s willen we betrokkenheid creëren bij bezoekers van allerlei levensbeschouwelijke en culturele achtergronden”, aldus Liesbet Kusters, curator PARCUM.

Openingstentoonstelling over beslotenheid en bevrijding in religieuze beleving
Met de opening van het museum wordt ook de gesloten architectuur van de abdij voor het eerst sinds lang voor het publiek opengesteld. Daarmee samen komt de tentoonstelling onder meer naar buiten met erfgoed uit kloosters, abdijen en kerken dat nooit eerder werd tentoongesteld. ‘Van de wereld’ onderzoekt het fenomeen van isolement en beslotenheid in de christelijke traditie. Waarom trekken religieuzen zich terug in een kloostercel of een afgelegen abdij? De tentoonstelling neemt je mee langs hun zoektocht naar goddelijke bevrijding, een tocht waarin de focus op het beeld een belangrijke rol speelt.

PARCUM opent voor het publiek op woensdag 25 oktober 2017. De openingstentoonstelling ‘Van de wereld’ loopt tot en met zondag 25 februari 2018.

Expo ‘Ik Trap Gewoon Door’

In het kader van de jaarcampagne ‘Psychose’ van het project Te Gek!?, vindt binnenkort een tweede editie plaats van het ‘doorgetrapt’verhaal van conceptueel kunstenaar Sven unik-id, onder de naam ‘IK TRAP GEWOON DOOR’.

ITGD_Affiche_006

Bekende kunstenaars engageren zich om in dialoog te gaan met mensen met psychosegevoeligheid. Uit deze ontmoetingen ontstaat er telkens een kunstwerk, een beeld dat het verhaal van de persoon met psychosegevoeligheid vertelt en dat er tegelijk voor zorgt dat de samenleving een beeld van psychose kan krijgen. In ‘Ik trap gewoon door’ wordt de grens opgezocht tussen creativiteit, psychische kwetsbaarheid en kunst.

Het project gaat door onder de vleugels van Panamarenko en de deelnemende kunstenaars zijn: Naima Aouni, Jef Bertels, Lieve Blancquaert, Berlinde De Bruyckere, Rick de Leeuw, Jeroen De Pauw, Ilke De Vries, Griet Dobbels, Hugo Matthysen, Sophie Nys, Peter Rogiers, Stefan Serneels, Ief Spincemaille, Lize Spit, Piet Stockmans, Luc Tuymans, Wim Vandekeybus, Koen Vanmechelen, Willem Vermandere, Katrien Vermeire, Johannes Verschaeve, Raf Walschaerts en Marina Yee.

‘Ik trap gewoon door’ is tevens een ontmoeting tussen 3 musea. Het resultaat van dit artistieke proces is te zien in zowel de Universiteitsbibliotheek Leuven (M – Museum Leuven), het Museum Dr. Guislain te Gent en het ModeMuseum Provincie Antwerpen. Dit van 18 april tot en met 16 mei 2017.

De tentoonstelling wordt officieel geopend op dinsdag 18 april 2017 in M – Museum Leuven in aanwezigheid van de heer Sven Gatz, Vlaams minister van Jeugd, Cultuur en Media.
Op dinsdag 16 mei 2017 wordt de tentoonstelling afgesloten in het Museum Dr. Guislain door de heer Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Op donderdag 18 mei 2017 om 19.30u worden de werken geveild in het Museum Dr. Guislain te Gent door het Internationale veilinghuis Christie’s.

Praktisch
Universiteitsbibliotheek Leuven
Ladeuzeplein
3000 Leuven
Open: Ma – Do | 09:00 – 20:00; Vr | 09:00 – 19:00 en Za – Zo | 10:00 – 17:00
Gratis toegang voor de expo ‘Ik trap gewoon door’

Vierde editie OPEN M in Cas-co

Van 31 maart tot en met 14 mei toont OPEN M het werk van twaalf kunstenaars uit de regio, geselecteerd door gastcurator Flor Bex. Arnaud De Wolf, Bastiaan van Aarle, Ash Bowland, Dieter Daemen, Dieter Van Caneghem, Dirk Roseport, Katrin Kamrau, Marjolein Guldentops, Oliver Leu, Paul D’Haese, Pierre-Philippe Hofmann en Pieter Léon Vermeersch tonen elk hun perceptie van de werkelijkheid.

There’s always more to see
Flor Bex, gastcurator van deze vierde editie, selecteerde intrigerende beelden die zowel iets onthullen als verbergen, die ons met het banale confronteren of die juist op schoonheid wijzen. De rode draad van deze editie is het vastleggen van de werkelijkheid, in zijn pure vorm, gemanipuleerd of geënsceneerd. “Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen manier van registreren en tonen. Verschillende manieren van registreren komen dan ook aan bod in de tentoonstelling”. Door de persoonlijke manier van registreren en tonen kan de kunstenaar zaken oproepen bij het publiek, die hij of zij eigenlijk niet laat zien in het werk.

Praktisch
There’s always more to see loopt van 31 maart tot en met 14 mei 2017 in Cas-co, Vaartstraat 94, 3000 Leuven. Openingsuren: donderdag open van 11u t.e.m. 22u, vrijdag t.e.m. zondag open van 11u tot 18u.

M sluit 2016 af met ruim 178.000 bezoekers

M-Museum Leuven verwelkomde het afgelopen jaar 178.721 bezoekers. Naast de tentoonstellingen kon ook het gevarieerde programma op heel wat belangstelling rekenen. Bovendien vinden steeds meer groepen de weg naar M, waarbij het aantal schoolbezoeken blijft stijgen.

2016 in cijfers
Eva Wittocx, algemeen coördinator van M: “2016 was een druk tentoonstellingsjaar voor M, met 14 grote en kleine tentoonstellingen, oude en hedendaagse kunst.“ Zo’n 74.083 individuele bezoekers en 28.164 bezoekers in groep konden genieten van o.m. Sarah Morris, Guy de Cointet, Jimmy Robert, Beelden uit Brugge, Mies van der Rohe, Hendrick De Clerck, Aglaia Konrad, Yto Barrada, Lieve Blancquaert, Op zoek naar Utopia, EUtopia, Twisted Strings, Oriol Vilanova, Mary Reid Kelley en Salla Tykkä.

Dat steeds meer groepen de weg vinden naar M, zien we vooral ook bij de stijgende school- en groepsbezoeken. 18% van de bezoekers komt uit het buitenland, waarbij Nederland met 45% de spits afbijt. De andere toplanden zijn: Duitsland met 12 % en de UK met 7 %. Hiermee timmert M verder aan zijn internationale uitstraling. Bovendien bereikte de M-Schatkamer van Sint-Pieter een piek van 20.513 bezoekers. Deze stijging van 25,5 % t.o.v. 2015 is gedeeltelijk te verklaren dankzij extra promotie en extra openingstijden gedurende het toeristische seizoen. Tot slot namen meer dan 55.961 personen deel aan activiteiten, zoals: workshops, lezingen en vernissages tot concerten of filmscreenings.

Gevarieerd programma
Naast de tentoonstellingen had M in 2016 een gevarieerd aanbod van activiteiten. Tijdens de zomermaanden zijn de pop-up bar BAR|A|MUZE en M-idzomer vaste waarden. 5.896 bezoekers trokken richting het gezelligste dak van Leuven voor de zomerbar, terwijl M-idzomer 6.843 bezoekers ontving. Ook het Playgroundfestival, in samenwerking met Kunstencentrum STUK, bracht weer een unieke mix van beeldende kunst en performance. Bovendien trok M met een aantal projecten naar locaties buiten het museum. Zo stimuleerde Wereld van Herinnering de verbeelding en creativiteit bij personen met dementie. Verschillende zorgtehuizen en de ziekenhuizen UZ Gasthuisberg en Pellenberg konden van dit aanbod genieten. Een ander project op vijf locaties in Leuven, was het hedendaagse kunstparcours Tracing the Future in samenwerking met de KU Leuven, met meer dan 8.000 bezoekers.

Verschillende doelgroepen
Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “M is een huis voor iedereen en daar werd in 2016 aan verder gebouwd. We werkten nauwer samen met onze communities van M-bassadeurs en M-cenassen. Ook onze virtuele community groeide sterk aan via onze sociale mediakanalen, website en nieuwsbrieven. Daarnaast doen we inspaningen om M toegankelijker te maken. Zo zijn er verschillende rondleidingen op maat van specifieke doelgroepen, zoals blinden en slechtzienden, personen met dementie en anderstalige nieuwkomers.”

Vooruitblik 2017
In 2016 legde M al sterk de nadruk op de eigen collectie. Zo opende net voor de zomer Ecce Homo van Lieve Blancquaert in de collectiezalen. Deze tentoonstelling sluit aan bij de transhistorische focus van ons museum, het combineren van oude en hedendaagse kunst en het herwaarderen van de museumcollectie. Deze projecten waren een opwarmer voor de nieuwe collectiepresentatie die vanaf 11 juni 2017 te zien zal zijn in M. Het museum zal voor deze herinrichting van de collectie enkele maanden de deuren sluiten.

50.000ste bezoeker voor ‘Op zoek naar Utopia’

Op zoek naar Utopia‘ in M mocht op 23 december de 50.000ste bezoeker welkom heten. De tentoonstelling gaat ook de allerlaatste weken in, met extra openingsdagen tijdens de kerstvakantie.

De tentoonstelling Op zoek naar Utopia, die op 20 oktober van start ging, zette deze namiddag de 50.000ste bezoeker in de bloemetjes. Maitreyi, het dochtertje van een jong koppel uit Nederland – Joost Kaptijn en Sudha Rajagopalan – was de gelukkige. Een artikel in de Nederlandse pers overtuigde dit Leidse gezin om een dagje naar Leuven af te zakken. Vader Joost vertelde ons dat hij en zijn gezin “overal en steeds op zoek zijn naar Utopia”. De familie was erg verrast en opgetogen. Van de buitenlandse bezoekers zijn de Nederlanders het meest vertegenwoordigd. In samenwerking met Toerisme Leuven en Toerisme Vlaanderen zette de organisatie sterk in op de Nederlandse markt.

Utopia

Ook opvallend is het hoge aantal groepsbezoeken, maar liefst 1290 groepen boekten reeds een rondleiding. De combinatie met de tentoonstelling Yto Barrada in M en Utopia & More in de Universiteitsbibliotheek wordt eveneens duidelijk gesmaakt.

De tentoonstelling en het stadsfestival 500 jaar Utopia gaan nu de allerlaatste weken in. Om alle geïnteresseerden de kans te geven om de tentoonstelling te bezoeken zal M uitzonderlijk open zijn op de 2 woensdagen (normaal sluitingsdag) tijdens de kerstvakantie. Op de laatste openingsdag, dinsdag 17 januari, is M daarbij open tot 22u.

Om al dit goede nieuws te vieren, trakteerde Thomas More himself deze namiddag alle bezoekers van M op een speciaal stukje Utopia-taart. Leuvens toprestaurant Trente en meesterbakker Jaubin sloegen de handen in elkaar en bakten een taart geïnspireerd op een authentiek recept uit de tijd van Thomas More. De taart was gemaakt van peperkoek en marsepein, beide ingrediënten uit de 16de eeuw.

Tijdelijke sluiting M-Museum Leuven

Na afloop van de tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia‘ sluit M-Museum Leuven voor enkele maanden de deuren. In die tijd wordt de museumcollectie op een nieuwe manier gepresenteerd en worden er enkele opfrissingswerken aan het gebouw uitgevoerd. De M-Schatkamer van Sint-Pieter met ‘Het Laatste Avondmaal’ van Dirk Bouts blijft geopend.

​Verder zijn er ook tijdelijke tentoonstellingen op andere locaties in de stad.

Dit brengt volgende wijzigingen met zich mee:

Sluiting M- Museum & vervangprogramma

  • Sluiting van 19 januari tot 10 juni 2017
  • Voor vervangprogramma: volg de website van M-Museum Leuven.

ILUVLeuven ticket:
Toegang voor 3 i.p.v. 4 Leuvense bezienswaardigheden

De prijs daalt naar 8 euro (basistarief) en 6 euro (trade tarief).

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in museum M Leuven

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival en een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er zijn maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld te bewonderen.
De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd.

Een fascinerend topstuk is het ‘Portret van een humanist’ van Quinten Metsys. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde ‘Portret van Erasmus’, eveneens door Metsys. Het sublieme ‘Portret van een jonge prinses’ van Jan Gossaert krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht.
Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, ‘De humanist’, evenals zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval die de facto de renaissance in het Noorden inluidt.
Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. De bezoeker krijgt hier eveneens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met ‘De Tuin der Lusten’ naar Jheronimus Bosch te bewonderen.
More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking. Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

De organisatie van ‘Op zoek naar Utopia’

‘Op zoek naar Utopia’ is een tentoonstelling van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst en M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling past binnen de ambities van de stad, de universiteit en M – Museum Leuven waarbij prestigieuze tentoonstellingen voor een internationaal publiek georganiseerd worden. Op zoek naar Utopia bouwt verder op deze traditie en zet Leuven als universiteitsstad en M als museum internationaal op de kaart.