Archief voor ‘Muziek’

TWEEMAAL KÈSMISLIEKES met DE JOORZANGERS

De JOORZANGERS: het koor van “de Leuvense mannen van het jaar”, treedt dit jaar tweemaal op tijdens de kerstperiode.

Een eerste keer op de KERSTMARKT op zaterdag 10 december om 17 uur op het podium van het Ladeuzeplein. Zij brengen een 15-tal kerstliederen ten gehore, uiteraard allemaal in het Leuvens dialect. Hun warme stemmen dragen bij tot de gezellige sfeer op de kerstmarkt. U bent vriendelijk uitgenodigd.

Het tweede optreden is het KERSTCONCERT in de mooi gerestaureerde (en verwarmde!) Sint- Pieterskerk op vrijdag 16 december om 20 uur. Omdat het de vijfde keer is dat DE JOORZANGERS daar hun kerstconcert geven, heeft het “Verbond der Jaartallen” kosten noch moeite gespaard om er iets speciaals van te maken. Een aantal gekende en minder bekende kerstliederen worden afgewisseld met gastoptredens. Ook een paar niet-Leuvenaars doen een merkwaardige inspanning om in het Leuvens dialect te zingen. Wie dat zijn? Dat kom je te weten op vrijdag 16 december om 20 uur.
De inkom is gratis. U krijgt een exemplaar van de liederteksten die gezongen worden en u mag meezingen!
Gezien het succes tijdens de vorige jaren, raden wij aan tijdig aanwezig te zijn!

Tot dan?

Affiche_finaal bovenaan

Jan Delvaux en DJ Bobby Ewing trakteren op 3-daagse Belpop Bonanza Xmas Special

belpop

Jan Delvaux en Jimmy Dewit (DJ Bobby Ewing) zijn zot van Belgische popmuziek én zot van Leuven. Daarom trakteren ze hun geboortestad op een origineel en uniek kerstgeschenk. Een denderende driedaagse mét een verjaardagsconcert van Hammondkoning André Brasseur. Mét een onuitgegeven Belpop Quiz. En mét een exclusieve aflevering van hun theatershow Belpop Bonanza. Het warmste weekend van het jaar.

De 3-daagse gaat door in een verwarmde spielgeltent in Park De Bruul in Leuven.
Tickets zijn verkrijgbaar via www.wintertijdinleuven.be/events.
Voor de Belpop Quiz (17/12) dienen ploegen zich vooraf in te schrijven via muziekquiz@leuven.be.

 

SX, een concert waarbij ik met plezier mijn oordopjes vergat in te steken

SX nam in 2011 een glamoureus startschot met de exotische track ‘Black Video’. De afgelopen twee jaar werkten Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet aan hun eigen sound. Na drie jaar zonder enige single uit te brengen, is het duo dit jaar helemaal terug met de song ‘Hurts’.

SX stond al op verschillende Belgische podia, waaronder dat van Ancienne Belgique, Pukkelpop en Rock Werchter. Op 23 november is het de beurt aan Het Depot.

Tekst @ Het Depot

 

Ditmaal post ik wat meer foto’s dan normaal. Maar enkel zo kan ik de dynamiek van dit concert weergeven. Stefanie heeft naast een prachtige stem (die alle toonhoogtes aankan) ook nog een speciaal danstalent. Zeker een aanrader!

_UAX5164

_UAX5306-bewerkt

_UAX5354

_UAX5360

_UAX5372

_UAX5382

_UAX5390

_UAX5460

_UAX5475

_UAX5539-bewerkt

_UAX5558

_UAX5564-bewerkt

_UAX5582-bewerkt

_UAX5591

_UAX5611

_UAX5616

_UAX5637

_UAX5681-bewerkt

_UAX5708

Bent Van Looy te gast in Het Depot

01_UAX5852-bewerkt

02_UAX5811

03_UAX5826-bewerkt

04_UAX5835-bewerkt

05_UAX5840

06_UAX5836-bewerkt

07_UAX5845

08_UAX5813

09_UAX5823

10_UAX5818

Peaches, inderdaad een podiumbeest te gast in Het Depot

Peaches, het podiumbeest ontwaakte in 2015 uit haar 6 jaar durende winterslaap. En of ze wakker was!

Sinds 2015 ligt hun album ‘Rub’ in de rekken.

En als je weet dat Peaches al een dubbelzinnige betekenis heeft, dan kan je je inbeelden wat Merrill Beth Nisker bedoelt als ze zingt over … rub …

De electroclashzangeres en haar groep brengen een show van punk en seks, in een muzikale mix van electronische muziek, hiphop en punkrock.

Peaches gaat geen taboe uit de weg. Ook het thema transgenderisme gaat ze niet uit de weg en in haar show is de grens tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid heel mistig.

Haar nummer ‘Fuck the pain away’ werd in Lost in Translation gebruikt.

Of je van haar muziek/shows houdt of niet, je zal moeten toegeven dat het showgehalte wel hoog is.

De link naar de ongecensureerde vimeofile van hun album Rub laat ik hier bewust achterwege. Maar geïnteresseerden zullen deze makkelijk kunnen vinden op het net.

Hou je vast aan de takken van de bomen!;-)

_UAX4341

_UAX4372

_UAX4396

_UAX4402

_UAX4428-bewerkt

_UAX4557

_UAX4627

_UAX4681

_UAX4693

_UAX4724

_UAX4733

_UAX4757

_UAX4780

_UAX4852

_UAX4859

_UAX4874

_UAX4955

 

Black Cracker nam het 2°deel van Peaches’ voorprogramma voor zijn rekening.

Het tweede deel van het voorprogramma van Peaches werd verzorgd door Black Cracker. Van een opwarmertje gesproken.

Black Cracker bracht op zijn eigen manier een grappige mix van hiphop, soul en R&B.

Op 2 december brengt hij zijn album ‘Come As You Are’ op de markt.

_UAX4188

_UAX4194

_UAX4250

_UAX4255

_UAX4272

_UAX4285

_UAX4291

_UAX4300

_UAX4305

_UAX4308

_UAX4311

_UAX4314

Doomsquad, één van de publieksopwarmertjes voor Peaches.

In het dubbel voorprogramma van Peaches (voorbije dinsdag) in het Depot, kon het publiek op temperatuur komen met Doomsquad.

Doomsquad is een Canadees project van de familie Blumas.

Zij maken experimentele, psychedelische dansmuziek.

Trevor, Jaclyn en Allie Blumas dompelen hun publiek onder een hypnotiserend geluidslandschap vol trance en dynamiek.

Dit jaar brachten ze hun nieuw album Total Time op de markt.

www.666hell.net

_UAX3682

_UAX3699

_UAX3692

_UAX3740

_UAX3743

_UAX3840

_UAX3901

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.

Internationale fondsenwerving voor nieuwe vredesbeiaard voor Abdij van Park

Op 11 november 2018, 100 jaar nadat de klokken in België, Frankrijk en Nederland luidden om de herwonnen vrede te vieren, zal de nieuwe vredesbeiaard van Abdij van Park ingehuldigd worden en zijn vredesboodschap laten klinken. Om dit vredesverhaal waar te maken, wordt een internationale fondsenwerving opgestart. De stad Leuven is heel blij dat de Duitse stad Neuss als eerste partner dit project mee ondersteunt. “Cultuur verbindt wat door vuur ooit gescheiden werd.” Beide steden roepen hun inwoners, maar ook landgenoten en bedrijven op om bij te dragen aan dit unieke vredesproject. 

De aanleiding
Tijdens de beruchte Brand van Leuven in de nacht van 25 op 26 augustus 1914 verloren meer dan 240 Leuvense burgers het leven. Heel wat monumenten, kunstwerken en meer dan 1.000 huizen gingen in vlammen op. In 2014, exact 100 jaar na de feiten, kwam de stadsarchivaris van de Duitse stad Neuss tot de schokkende ontdekking dat ook reservisten uit zijn stad destijds mee verantwoordelijk waren voor deze meest tragische bladzijde uit de Leuvense geschiedenis. 

Cultuur verbindt…
Een eeuw nadat Leuven en Neuss tijdens WO I als vijanden tegenover elkaar stonden, besloten de twee steden om deze beladen gemeenschappelijke geschiedenis om te zetten in een culturele samenwerking. Dit werd op 24 augustus 2016 bekrachtigd met een samenwerkingscharter dat belooft om door cultuur te verbinden wat ooit door vuur gescheiden werd. Vanaf 11 november 2018 zal deze samenwerking ook permanent uitgedragen worden via de historische beiaard van de abdij, die terug in de toren zal hangen. Het wordt een nieuwe vredesbeiaard voor de Abdij van Park, die een muzikale vredesboodschap wil verspreiden en beiaardiers uit binnen- en buitenland zal aantrekken om concerten te geven die passen in deze vredesmissie. Twee van de grootste klokken worden alvast gefinancierd door de stad Leuven en de stad Neuss. Deze basklokken zullen de naam van beide steden dragen en verbonden worden door eenzelfde opschrift: “Moge deze klokken vrede en samenhorigheid doen groeien”.

…wat door vuur ooit gescheiden werd
In de prachtige norbertijnenabdij hing vanaf 1730 een beiaard van veertig klokken, gegoten door de Amsterdamse stadsklokkengieterij van Claes Noorden en Jan Albert de Grave. Dit instrument verhuisde in de 19e eeuw naar de Sint-Pieterskerk in Leuven, maar werd op 25 augustus 1914 samen met veel ander stadspatrimonium verwoest tijdens de Brand van Leuven. Mede daardoor richtte de aandacht van de wereld zich op de Belgische beiaardcultuur en werden The Broken Bells of Flanders een wereldwijd begrip. Leuven neemt nu het voortouw in het project om de getrouwe reconstructie van deze 18e-eeuwse beiaard te realiseren. De stad Neuss is als allereerste partner bereid gevonden om haar bijdrage te leveren en ook de fondsenwerking aan Duitse zijde mee te ondersteunen.

Unieke reconstructie
“Dit zal trouwens de eerste reconstructie zijn van een historische beiaard in ons land. In tegenstelling tot Nederland, telt België vandaag geen enkele historische beiaard meer. Het is dus fantastisch dat we dit in Leuven op de site van Abdij van Park, een van de best bewaarde abdijsites van West-Europa kunnen realiseren”, aldus schepen van cultuur, Denise Vandevoort. “Dankzij de opmetingen van Leuvense klokkengieter Constant Sergeys in 1880, die bewaard zijn in het stadsarchief, kennen we niet alleen de opschriften en gewichten, maar ook het profiel van deze 40 klokken. Zoals in 1730 zal deze nieuwe vredesbeiaard dus ook 40 klokken tellen en 9.500 kg wegen.” 

Steun de vredesbeiaard
De realisatie van deze vredesbeiaard vraagt een financiële inspanning van 400.000 euro. De steden Leuven en Neuss, die zelf alvast twee grote klokken financieren, roepen de inwoners, verenigingen, organisaties en bedrijven op om mee bij te dragen aan dit vredesinstrument.  Ook zij kunnen hun naam verbinden aan een van de 15 grote basklokken of 23 kleinere klokken door zo’n klok te financieren. Of ze kunnen deze klokken terug tot leven laten komen met een kleinere gift van 250 euro als vredepartner of 50 euro als sympathisant.

Voor België kunnen de bijdragen gestort worden op rekeningnummer van de Koning Boudewijnstichting IBAN: BE10 0000 0000 0404 – BIC:BPOTBEB1 van  met gestructureerde code ***182/0740/00247***. Giften vanaf 40 euro op dit rekeningnummer van de Koning Boudewijnstichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45 % op het werkelijk gestorte bedrag. Voor Duitsland kan gestort worden op het rekeningnummer van de stad Neuss: Sparkasse Neuss, IBAN: DE 38 3055 0000 0000 1031 50, SWIFT-BIC: WELADEDNXXX, met vermelding “Friedensglocken Leuven Neuss”.

Echo & The Bunnymen streek neer in Het Depot

De Britse New Wave band Echo & The Bunnymen werd in 1978 opgericht in Liverpool.

Ze kenden een komen en gaan van leden mar hun muziek leed er niet onder. Intussen hebben ze veertien albums op hun naam en met als laatste album ‘Meteorites’ kreeg de band een nieuwe generatie luisteraars en fans bij.

01_UAX3639

02_UAX3448

03_UAX3602

04_UAX3441-bewerkt

05_UAX3535

06_UAX3522

07_UAX3604

08_UAX3553

09_UAX3566

10_UAX3579

11_UAX3547

12_UAX3630

13_UAX3605

14_UAX3665