Archief voor ‘Politiek’

Groen Leuven vindt Bruulparking ‘fataal slechte beslissing’

Vorige week maakte schepen Devlies bekend dat tegen eind volgend jaar zou worden begonnen met de bouw van de Bruulparking. Voor Groen is het onbegrijpelijk en onaanvaardbaar dat het stadsbestuur doorgaat met dit plan. De aanleg van een nieuwe parking onder de Bruul staat in alle opzichten volkomen haaks op het voornemen klimaatneutraal te worden en neemt schaarse middelen in beslag die wél hadden kunnen gebruikt worden voor een autoluwe stad. Groen heeft altijd het voornemen verworpen om een rotatieparking te bouwen onder het Bruulpark.

David Dessers (gemeenteraadslid): “Overgaan tot de bouw van de Bruulparking is een fataal slechte beslissing die Leuven nog voor lang zal vast kluisteren aan een achterhaalde mobiliteitsvisie. Als je klimaatneutraal wilt worden moet je bezoekers per auto niet aantrekken tot in de binnenstad, maar doen overstappen buiten de stad. Investeren in een randparking, bv. via gebruik van de parkeergelegenheid van Gasthuisberg, is slimmer. De 600 parkeerplaatsen die er nu bij zullen komen, samen met andere parkings die nog steeds draaien of heropend zijn (zoals de Minckelersparking of die aan Sint-Maartensdal) tonen aan dat het stadsbestuur in geen enkel opzicht van plan is het eigen voornemen om het aantal parkeerplaatsen te bevriezen (‘standstill’) te honoreren. Er komen integendeel nog eens netto plaatsen bij, en dat betekent zoveel meer broeikasgassen. Dat de stad toch zegt klimaatneutraal te willen worden, en de Bruulparking dan ook nog eens als een ‘overgangsmaatregel’ omschrijft is zonder meer hypocriet. Dat in deze economisch moeilijke tijden miljoenen zullen gebruikt worden voor een oplossing uit het verleden, is totaal onaanvaardbaar. Het zal ertoe leiden dat de foute keuzes letterlijk zullen gebetonneerd worden, voor jaren. Die schaarse middelen had men moeten gebruiken voor de oplossingen van de toekomst, dus voor de uitbouw van een stad waar voetgangers, fietsers en een hoogwaardig openbaar vervoersaanbod het straatbeeld bepalen. Ten slotte stellen we ons heel veel vragen bij de grote overlast die deze parking zal veroorzaken in de dichtbevolkte en kwetsbare buurt eromheen. In die buurt is het recent heraangelegde park overigens een van de weinige groene plekken. Zodra er duidelijkheid is over de bouwaanvraag zullen we bekijken welke middelen we kunnen inzetten om deze cruciale vergissing in de maak tegen te houden.”

Wat is jullie mening? Is de Bruulparking een goed idee of zien jullie de stad liever autoluw?

Leuvens stadsbestuur klaagt de huidige regeling van de vliegroute ‘Leuven Rechtdoor’ aan

De luchthaven van Zaventem is voor Leuven een belangrijke economische factor en in termen van tewerkstelling een grote meerwaarde. De bewoners van de stad Leuven nemen al jaren een deel van de lasten, grotendeels afkomstig van de landende vliegtuigen, op zich. De invoering van de nieuwe route ‘Leuven Rechtdoor’ betekent echter voor de inwoners van Wijgmaal en Wilsele aanzienlijke bijkomende lawaaihinder. De huidige implementatie van de stijgroute Leuven Rechtdoor is onevenwichtig en vraagt om dringende actie. Het Leuvens stadsbestuur wenst dan ook de huidige regeling van de vliegroutes aan te klagen en zal hiertoe een motie laten stemmen op de Gemeenteraad (zie verder).

“We roepen op tot een evaluatie van de procedures en afspraken, die in het kader van het Luchthavenakkoord 2010, werden gemaakt rond de nieuwe opstijgroute Leuven Rechtdoor. Het is niet aanvaardbaar dat de inwoners van Wijgmaal en Wilsele, in tegenstelling tot wat werd vooropgesteld nog bovenmatige extra geluidshinder dienen te ondergaan.”, stelt schepen van ruimtelijke ordening, Carl Devlies.

“De huidige concentratie van het vliegverkeer op ‘Leuven Rechtdoor’ voor wat betreft Leuven betekent een onrechtvaardige concentratie van lawaaihinder waar de bewoners van Wijgmaal en Wilsele onbillijk veel last van ondervinden. Uiteraard is de luchthaven van Zaventem van groot economisch belang, maar we vragen dat bij de evaluatie van vliegroutes ook de leefbaarheid voor de omwonenden en de impact op het milieu in rekening genomen wordt”, vult schepen van leefmilieu, Mohamed Ridouani, aan. Lees verder.

Petitie burgerinitiatief tegen de nieuwe blauwe zone

Gisteren om 19.00u hebben een twintigtal verontwaardigde burgers de petitie “Tegen de plotse dure blauwe zone zonder overleg, zonder motivatie en zonder draagvlak” afgegeven aan schepen Robbeets.

Doel van de petitie is een burgerinitiatief op te starten om de uitbreiding van de Blauwe zone opnieuw op de gemeenteraad te brengen. Officieel zijn hiervoor 1000 handtekeningen van Leuvenaars nodig. De actievoerders overhandigden welgeteld 2151 handtekeningen aan de heer Robbeets.

Bedoeling is dat de buurtbewoners op de gemeenteraad van 29 september, 15 minuten spreekrecht krijgen. Zij willen de gemeenteraad overtuigen om de beslissing van de uitbreiding op te schorten zolang er geen grondig onderzoek is geweest. Dit geeft de gemeenteraadsleden de tijd om, in overleg met de bewoners, de parkeerproblemen grondig te onderzoeken en mogelijke oplossingen te zoeken. Vervolgens kunnen de gemeenteraadsleden dan aan de hand van deze studie met meer kennis van zaken over maatregelen stemmen.

Mr Robbeets liet weten dat hij de handtekeningen en het bijhorende dossier ook aan zijn collega’s zou doorgeven.

De 2151 handtekeningen voor het burgerinitiatief tonen aan dat veel mensen verontrust zijn over deze uitbreiding van de blauwe zone.

Ondertussen hebben de actievoerders ook een enquête opgesteld, om de problemen van de bewoners duidelijker in kaart te brengen. De enquête kan nog ingevuld worden tot 7 september op http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=197288

Leuven: brei mee aan het GAS-beleid in uw stad of gemeente

Leven in Leuven neemt hieronder integraal het persbericht van de Liga voor Mensenrechten over.

De Leuvense breigroep “Urban Stitches & Words” werd zondag door de politie teruggefloten voor hun “wildbrei-actie”. Het spontaan versieren van de stadspleinen met kleurrijke breiwerkjes valt in Leuven voortaan onder de noemer “overlast”. Ook al brengen de breiwerkjes geen schade toe aan de openbare ruimte en weten passanten de veelkleurige actie wel te smaken. De absurditeiten uit de GAS-wet blijken dus lang nog niet bestreden. Maar burgers kunnen ook zelf het heft in handen nemen tegen het administratief boetesysteem.

Een strengere nationale GAS-wet hoeft nog niet meteen de start te betekenen van een nieuw en repressiever GAS-beleid in je eigen stad of gemeente. Elk lokaal bestuur tekent namelijk zelf een GAS-beleid op maat uit en bepaalt hoe ver het hierbij wil gaan. Kiezen zij voor GAS-boetes aan 14-jarigen? Verhogen zij het bedrag van de boetes? Of voorzien ze in een plaatsverbod? Het zijn vragen waar de gemeenteraad zich dient over te buigen. Als burger kan je inspraak hebben in wat er op de gemeenteraad besproken wordt. Dit kan je doen via een ‘burgerinitiatief’. De Liga voor Mensenrechten heeft in samenwerking met De Wakkere Burger een praktische bundel samengesteld die van a tot z uitlegt hoe je zo een burgerinitiatief op poten zet.

De GAS-discussie is op z’n zachts gezegd omstreden. Ook binnen de lokale besturen zelf bestaan er heel wat uiteenlopende visies. Van die interne onenigheid dienen burgers nu gebruik te maken om GAS op de lokale politieke agenda te plaatsen met één duidelijke eis: hou de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties binnen redelijke perken. Burgers kunnen hierbij ook zelf hun invloed laten gelden. Daartoe staan hen een aantal inspraak- en participatiemogelijkheden ter beschikking. Zo kunnen ze via een handtekeningenactie ‘voorstellen van burgers’ op de agenda van de gemeenteraad plaatsen én die tijdens de zitting toelichten. Als burgers voldoende hun ongenoegen laten blijken over het systeem kan een bestuur dit niet zomaar negeren. Elk oprecht betrokken bestuur is immers gevoelig voor het onbehagen dat heerst bij haar inwoners.

De Liga voor Mensenrechten wil via deze bundel een startpakket aanreiken om jou of jouw organisatie concreet op weg te helpen naar een geslaagd burgerinitiatief in uw stad of gemeente. Het is een vorm van directe participatie van burgers aan het gemeentelijk beleid. Het is bovendien politiek opportuun om lokale politici en partijen te bewegen tot individuele stellingname omtrent GAS-boetes.

Slechts een honderdtal handtekeningen kunnen volstaan om de richting van het GAS-beleid in uw stad of gemeente mee te bepalen. En omdat GAS ons allen aanbelangt is burgerlijke actie niet alleen zinvol, maar ook hoogst noodzakelijk én haalbaar! Download het startpakket op www.mensenrechten.be en start jouw lokale actie op.

Groen pleit voor autoloze zondagen in de Leuvense deelgemeenten

Leuven Autovrij 2014 is een zeer goed initiatief, met dit jaar ook leuke acties rond Leuven Klimaatneutraal. Een stad autovrij maken zou echter meer moeten zijn dan een event, en daarom herhaalt Groen haar voorstel voor autoloze zondagen in de deelgemeenten.

Op zondag 31 augustus vindt het evenement Leuven Autovrij plaats. Groen vinden dat vanzelfsprekend een goed initiatief. We hopen dat deze editie een groot succes wordt. Het is positief dat er ook aandacht is voor Leuven Klimaatneutraal, met allerlei activiteiten op de Vismarkt. Goed zo, maar Leuven autovrij zou iets meer mogen zijn dan een ‘event’.

Toon Toelen (gemeenteraadslid): “Het is geweldig te zien dat er zoveel activiteiten zijn in de binnenstad. Maar het is tegelijk een beetje raar dat Leuven Autovrij iets is als een soort braderie waar je naartoe gaat als uitstapje. Verder is het zo dat Leuven op die dag eigenlijk niet autovrij is, maar hoogstens autoluw. En waarom alleen de binnenstad, die sowieso al vaak autoluw is? Hebben de inwoners van Heverlee, Wijgmaal, Wilsele en Kessel-Lo dan geen recht op één dagje per jaar zonder autoverkeer? Zou het niet logischer zijn om bv. twee autoloze zondagen per jaar te organiseren, telkens in een andere deelgemeente? We hopen dat het stadsbestuur de volgende jaren ambitieuzer wordt en het concept uitbreidt. Een autoluwe zondag die zich beperkt tot het historische centrum is als een eenwieler, mooi om naar te kijken, maar ver raak je er niet mee.”

N-VA hekelt plaatsing camera’s in ondergrondse fietsenstalling Pieter de Somer

N-VA hekelt de plaatsing van 8 camera’s in de ondergrondse, bewaakte fietsenstalling aan het Pieter de Somer plein. Volgens N-VA gemeenteraadsleden Renate Hufkens en Zeger Debyser is dit pure geldverkwisting. De fietsenstalling is ’s nachts gesloten en de stad betaalt elke maand 34.233 euro voor de bemanning van de stalling. Hierdoor is de kans op vandalisme en fietsendiefstallen zeer klein.

Tijdens de commissie veiligheid deelde de politie mee een aanvraag te zullen indienen bij de privacy commissie voor de plaatsing van 8 camera’s in de ondergrondse fietsenstalling aan het Pieter de Somer plein. Hiermee wil men fietsdiefstallen en vandalisme tegengaan. Dit punt ligt volgende gemeenteraad voor ter goedkeuring.

Geldverkwisting
Gemeenteraadsleden Renate Hufkens (N-VA) en Zeger Debyser (N-VA) stelden meteen de vraag waartoe die camera’s dan wel moeten dienen. De ondergrondse fietsenstalling is ’s nachts gesloten, waardoor de kans op vandalisme en diefstal aanzienlijk wordt verkleind. Bovendien betaalt de stad maandelijks 34.233 euro aan de firma Apcoa voor ondermeer het bemannen van de fietsenstalling overdag. “Het risico op fietsdiefstallen en vandalisme in de parking is bijzonder klein. Tenzij men eindelijk van plan is de fietsenstalling ’s nachts open te stellen, zijn deze camera’s louter geldverkwisting” aldus gemeenteraadslid Zeger Debyser.

Prestigeproject
Het is niet de eerste keer dat de fietsenstalling ter discussie staat. Eerder al hekelde de oppositie de dure kostprijs en het geringe aantal geparkeerde fietsen. “De stad zou beter haar overeenkomst met Apcoa herzien, zodat zij effectief ook verantwoordelijk worden voor de bewaking van de stalling. De voorziene camera’s kunnen elders in de stad beter worden ingezet dan voor het bewaken van een halfleeg prestigeproject van het stadsbestuur,” aldus Renate Hufkens.

Wat is jullie mening hierover? Vinden jullie de camera’s een goed idee of totaal overbodig?

N-VA hekelt façadisme van Leuvens erfgoedbeleid

In de Tiensestraat wordt volop gewerkt aan de nieuwe Vesaliussite. Het stadsbestuur kondigde enige tijd geleden trots aan dat deze ontwikkeling zou gebeuren met het volste respect voor het Leuvense erfgoed. Zes waardevolle panden van de inventarislijst zouden immers integraal worden behouden in de Tiensestraat. Dit was dan ook het besluit van de gemeenteraad van 26 augustus 2013 : “ de inventarispanden in de Tiensestraat nrs 128, 132, 143, 136, 146, 148, 152 blijven behouden (volume, voor-en achtergevel, scheidingsmuren, dakvolume, vloeren), worden ontdaan van latere toevoegingen zodat de oorspronkelijke architectuur opnieuw leesbaar wordt en worden nauwgezet gerestaureerd in de oorspronkelijke staat “. In het verslag van de raadscommissie van 19 juni die aan deze gemeenteraad voorafging heeft men het ook over “het behoud van de belangrijkste inventarispanden in de Tiensestraat.

N-VA gemeenteraadslid Zeger Debyser reageert ironisch: “ Het moet zijn dat de recente toevoegingen zeer aanzienlijk waren want buiten de voorgevels en wat restanten van zijgevels blijft er inmiddels van deze inventarispanden weinig over (zie foto). Het lijkt wel of de brand van Leuven er weer heeft gewoed”. Daarenboven werden de raadsleden niet op de hoogte gesteld van het negatief advies van Onroerend erfgoed die de plannen van het stadsbestuur bestempelt als façadisme. Erfgoed dient niet als decor om nieuwe stadsontwikkelingen van staal en beton achter te verbergen.

Zeger Debyser : “Het Leuvense erfgoedbeleid faalt. Het dak van het tolhuis is recent ingestort en tegen leegstand van beschermde monumenten wordt niet opgetreden. En als de Vlaamse overheid dan zelf een bescherming voorstelt, zoals die van de Bondgenotenlaan, gaat de stad daartegen in beroep. Reeds jaren vraagt N-VA Leuven een sluitende erfgoedverordening die inventarispanden (en niet enkel hun gevels) behoedt tegen sloop. Het enthousiasme van het stadsbestuur om erfgoed te helpen slopen is vele malen groter dan om het te beschermen met een verordening. Aan dit sloopritme blijft er tegen 2018 nog weinig Leuvens erfgoed te beschermen.”

Groen vraagt een interactief meldpunt voor klachten openbare weg

Net zoals in Brussel wil Groen naar één meldpunt voor alle klachten over de openbare weg in Leuven.

Merk je ergens een vervelend probleem op de openbare weg, zoals een put in het asfalt, waar moet je daar dan mee terecht, en wat gebeurt er verder met je melding? Groen vraagt een interactief meldpunt.

Als je als burger ergens een probleem aan de openbare weg opmerkt, weet je niet altijd wat je daarmee moet doen. Op de site van de stad Leuven staat er wel een link naar een meldingskaart, maar dat is te weinig.

Toon Toelen (gemeenteraadslid): “Ons voorbeeld is de toepassing ‘Fix My Street’, die bestaat in het Brussels Gewest. Daar kun je als burger op eenvoudige wijze een probleem melden, met een foto erbij. Op elk moment kun je op die site alle gemelde problemen zien, net als de problemen die in behandeling of opgelost zijn. Dit is een geweldig systeem, dat voor de burgers heel wat frustraties zou kunnen wegnemen. Tegelijk kan het voor het stadsbestuur een interessant instrument zijn om duidelijk te maken hoe men met meldingen omgaat. Zo zal het wederzijds vertrouwen groeien. Wij vragen dat ook voor Leuven een dergelijke interactieve website wordt uitgebouwd. Dat zou in principe best gebeuren in samenspraak met het gewestelijke of provinciale niveau, maar het is aan het stadsbestuur om de beste oplossing te zoeken die kan zorgen voor een gebruiksvriendelijk en transparant meldpunt.”

Ravage Leuven 1914 – Gaza 2014

Zondag 20 juli organiseert de Leuvense Actiegroep Palestina (LAP) van 14 tot 16 uur een die-in op de Grote Markt voor het stadhuis van Leuven. De actievoerders gaan op hun rug op de grond liggen en houden zich ‘dood’. Ze dragen een wit masker en symboliseren zo de anonieme Palestijnen uit Gaza die opgesloten, belegerd en gedood worden door Israël. Op het eind van de actie staan alle actievoerders recht en scanderen ze de slogan “boycot Israël!”. De actie wordt gefilmd en als videoboodschap naar de politici gemaild.

De eisen van de Leuvense Actiegroep Palestina zijn:
Boycot Israël:

  • Schort het Associatieakkoord van de EU met Israël op!
  • Stel een handelsembargo tegen Israël in!
  • Stuur de ambassadeur van Israël het land uit!

Boycot Israël:

  • Zolang de bezetting van de Westbank voortduurt.
  • Zolang de blokkade van de Gazastrook voortduurt.
  • Zolang de Palestijnen in Israël gediscrimineerd worden.
  • Zolang de Palestijnse vluchtelingen geen recht op terugkeer en compensatie voor geleden verlies krijgen.

N-VA Leuven roept op om crowdfunding Piknik Musik te steunen

Drie weken voordat het Leuvense Piknik Musik van start gaat, verbreekt het Leuvens stadsbestuur de belofte om het festival te ondersteunen met 6.000 euro subsidie. Vreemd, vindt de Leuvense N-VA, maar het wordt nog vreemder wanneer schepen Verlinden volhoudt dat de stad het evenement ‘omarmt’ maar in alle talen zwijgt over de beloofde subsidie. N-VA ploos de begroting uit en vond een subsidiepost voor Piknik Musik en groen licht van de stadsdiensten. Toch blokkeert het schepencollege op 4 juli het beloofde geld zonder sluitende uitleg.

Mogelijk faillissement
De organisatie vreest een mogelijk faillisement door slecht weer en de extra kosten die het maakte om op vraag van de stad een culinair luikt toe te voegen. ‘Het is nooit netjes om beloftes te verbreken. Maar een stad die vrijwilligers die met een vernieuwend evenement de Leuvense zomer kruiden, opzadelt met een mogelijk faillissement is nooit gezien,’ zegt N-VA Leuven. ‘We storten dan maar zelf een symbolische bijdrage aan de crowdfunding voor het evenement en hopen dat vele Leuvenaars ons zullen volgen.’

Vernieuwend evenement
Piknik Musik zag vijf jaar geleden het licht en kreeg subsidies van de jeugddienst, later van de dienst cultuur van de Stad Leuven. Piknik Musik is geen puur commercieel evenement, iedereen mag zijn eigen drank en eten meebrengen. Je kan ook lekkers kopen bij de standjes van de lokale Leuvense horeca. De inkomsten van die standjes dienen o.a. om een buffer aan te leggen wanneer een editie in het water valt door slecht weer zoals in 2012 en 2013.

Subsidies beloofd en drie weken voor evenement ingetrokken…
Dit jaar vroeg de stad om een culinair luik toe te voegen. De extra kosten van o.a. de streetfood market op de Bruul zouden gedekt worden door een subsidie van 6.000 euro. Dat is althans wat de stad in april aan de organisatoren bevestigt. Begin juli, drie weken voor de eerste editie, krijgen de organisatoren te horen dat de stad van gedacht is veranderd. Weg subsidies. Als Leuven Actueel hier vorige vrijdag een column over pleegt, reageert schepen Verlinden. ‘Het lijkt [in de column] wel alsof de stad Piknik Musik niet wil steunen en dat is spijtig. We omarmen met veel trots het initiatief al van bij het prille begin.’

Terwijl ze in de begroting zijn ingeschreven
Het lijkt er nochtans inderdaad op dat de stad het initiatief niet langer wil steunen. Want wat schepen Verlinden niet vertelt is dat de stadsdiensten eind juni het licht op groen zetten én dat er een begrotingspost was voorzien voor het evenement (o.a. 2014002463 – creatieve projecten) bij cultuur, een bevoegdheid van partijgenoot schepen Vandevoort. Waarom die plotse wending in het dossier? De wegen van het Leuvense stadsbestuur zijn ondoorgrondelijk. Zeker als je weet dat Picknick in het Park dan weer wel kan rekenen op een jaarlijkse subsidie van 6.000 euro tot 2019 (begrotingspost 2014000296).

Niet de eerste keer
N-VA Leuven zal de bevoegde Schepen Vandevoort (en blijkbaar ook Verlinden) ondervragen over de manier waarop zij beleid voeren. Het is trouwens niet de eerste keer dat de Stad haar kar keert en vrijwilligers voor de rekening laat opdraaien. In december pas liet de stad jeugdverenigingen weten dat ze vanaf januari niet langer konden rekenen op een vergoeding voor het ophalen van oud papier. Een flinke streep door de rekening van een heel aantal jeugdorganisaties.

Crowdfunding
Omdat de organisatoren van een waardevol evenement niet meteen geholpen zijn met een interpellatie van het bestuur, roept N-VA Leuven op om Piknik Musik te ondersteunen via crowdfunding. Dat kan via www.crofun.be waar de organisatoren een pagina voor Piknik Musik hebben aangemaakt. ‘We zetten de oproep op onze website en we doen alvast een symbolische duit in het zakje. En we hopen dat vele Leuvenaars dat met ons zullen doen en uiteraard ook afzakken naar de Bruul op 27 juli en het provinciaal domein op 10 augustus.’