Archief voor ‘Tentoonstelling’
In the picture: Tour Elentrik street art project in wijk Terbank
Street art leeft! Ook in onze stad is dit kunstfenomeen al jaren aan een stevige opmars bezig mede dankzij de vele street art projecten van kunstenaarscollectief Treepack en het stadsvernieuwingsproject “Kom op voor je wijk”.
Tour Elentrik is één van die wijk-projecten van Treepack waarbij nutsvoorzieningskasten (en vuilbakken) opgefleurd en opgewaardeerd worden met een kunstzinnig likje verf.
Voor het Tour Elentrik project in de wijk Terbank in Heverlee werd er een beroep gedaan op lokale creatievelingen en geïnteresseerde buurtbewoners die eerst een workshop “street art” konden volgen om vervolgens samen de verschillende elektriciteitskastjes te beschilderen.
Dit project met als thema “natuur”, kreeg de naam “Terbank kleurt” en het resultaat mag er zijn! Het zijn stuk voor stuk pareltjes (16 in totaal) die positiviteit en kleur brengen in het straatbeeld.
Voor de exacte locatie van de verschillende kunstwerken kan je een kijkje nemen op de website van Streetartcities: https://streetartcities.com/cities/leuven
Wat baten kaars en bril… by @Sander Vanhaute – Treepack
Vroege vogels vangen dikke wormen by artist Sam Shennan & Treepack
Da’s een koe by artist Wouter ODB & Treepack
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet by artist Oriana De Becker
Blauwe Raaf by @Treepack and EMS Verhaert
Lentetafereel by artist Lore De Schepper & Treepack
Avondpracht by artist Rune De Schepper & Treepack
Aan de oevers van de Dijle by artist Ems Verhaert
Vlieg met me mee! by artist Laurent Seghers & Treepack
Dag & Nacht by artists Nick Alenbergs, Tom Michiels & Treepack
Dag & Nacht by artists Nick Alenbergs, Tom Michiels & Treepack
Dag & Nacht by artists Nick Alenbergs, Tom Michiels & Treepack
Kijk eens om je heen by artist Rani De Becker & Treepack
Vos zoekt vriendjes by artist Kristin Robeyns & Treepack
De octopus & het zeepaardje by artist Els Robeyns & Treepack
De confrontatie by artist Ems Verhaert & Treepack
Social distancing neemt de overhand by artists Bregt Coussement, Bearhole & Treepack
In the picture: Expo Botaniek van SLAC Academie Beeldende kunst voor 200e verjaardag Kruidtuin
Naar aanleidng van de 200e verjaardag van onze prachtige kruidtuin kan je nog tot en met 12 maart genieten van een gratis (dubbel)tentoonstelling van SLAC Academie Beeldende kunst, die de toepasselijke naam Botaniek mee kreeg.
De expositie vindt plaats op 2 verschillende locaties: in de botanische tuin en in het hoofdgebouw van SLAC Academie. Op deze expo kan je de prachtige artistieke creaties bewonderen van de jonge kunstenaars uit graad 3 van SLAC/Beeldende Kunst.
De kleurrijke kunstwerkjes in combinatie met de ontluikende natuur doen de kruidtuin helemaal opfleuren!
Vergeet vooral geen kijkje te nemen in de serre van de verzonken tuin! Een impressie:
Voorbij de Oerknal in de Universiteitsbibliotheek
Dit weekend bezocht ik de zeer boeiende tentoonstelling ‘Voorbij de Oerknal’, die wetenschap en kunst op een boeiende manier samen brengt in de prachtige bibliotheek op het Ladeuzeplein. Het vertrekpunt van deze tentoonstelling is het baanbrekende wetenschappelijke onderzoek van professor Georges Lemaître, die vorige eeuw in Leuven zijn theorie van de oerknal, beter bekend als de Big Bang, formuleerde. Voorbij de Oerknal laat je kennismaken met verbluffende moderne en hedendaagse kunstwerken, die in dialoog gaan met de belangrijke stadia in de ontwikkeling van de oerknaltheorie en de moderne kosmologie. Nog te bezoeken tot 16 januari, dus haast je!
Een impressie.
Oog van Maurits Cornelis Escher is een zeer realistisch portret van zijn eigen oog, weerspiegeld in een bolle spiegel. De menselijke schedel in zijn pupil vervangt was hij werkelijk zou hebben gezien: een weerspiegeling van zijn eigen gezicht. Het creëert een onmogelijke tijdspanne, aangezien we onze eigen dood nooit kunnen zien:
Brieven en tekeningen:
Lemaître was ook een pionier van de informatica, hij kocht één van de eerste elektronische rekenmachines, de Burroughs E101, die hij voor het eerst gezien had op de Wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel. De Leuvense studenten die hij overhaalde om het toestel mee te nemen naar de zolder van het departement fysica in het College van Premonstreit in de Naamsestraat, mopperden dan wel, maar ze hielpen mee aan de oprichting van één van de eerste rekencentra van de KU Leuven.
Schoolbord uit het kantoor van Stephen Hawking aan de Universiteit van Cambridge:
Op 28 juni 2009 gaf Hawking een feestje, maar hij verstuurde zijn uitnodiging pas nadat het evenement was afgelopen. De vierdimensionale coördinaten – drie van de ruimte en één van de tijd – geven een precieze locatie in de ruimtetijd. Maar alleen iemand uit de toekomst kon gebruik maken van de informatie, dus de enige aanwezigen zouden mensen zijn geweest die op een of andere manier in staat waren om terug in de tijd te reizen. Uiteraard kwam er niemand opdagen. “Wat jammer”, merkte Hawking op.
La Belle Captive – René Magritte:
Totality – Katie Paterson:
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 11 januari 2022 onder Kunst, Tentoonstelling. Deze post werd getagd met KNAL! festival, KU Leuven, universiteitsbibliotheek, voorbij de oerknal. Comments Off on Voorbij de Oerknal in de Universiteitsbibliotheek op dit artikel.20e Erfgoeddag Leuven in het teken van De Nacht
Op zaterdag 24 april (en zondag 25 april) vond in Leuven de 20e editie plaats van Erfgoeddag 2021.
Omwille van Corona werd het een kleinere editie maar daarom niet minder bijzonder. De nadruk van het festival lag dit jaar op De Nacht.
Zo kon je op zaterdagavond tussen 18u en 23u een sfeervol verlicht avondparcours volgen langs allerlei erfgoedactiviteiten en genieten van de prachtige intieme licht- en kunstinstallaties onder begeleidende muziek van o.a. de beiaard van de universiteitsbibliotheek.
Onderweg kreeg je erfgoedverhalen mee dankzij filmpjes over o.a. de sterrenkijker van de KU Leuven.
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Lichtinstallatie HYPER SPHERE van Sacred Places
Als de Bliksem. 900 jaar Norbertijnen in Abdij van Park
Cultuurtip van het moment: de tentoonstelling ‘Als de bliksem. 900 jaar norbertijnen’ in de onovertroffen Abdij van Park. Zonder overdrijven, de mooiste erfgoedsite van gans Leuven. De tentoonstelling draait rond het leven van Norbertus, de stichter van de orde der premonstratenzers (beter gekend als norbertijnen of witheren) en de geschiedenis van de orde en de abdij, beide onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De tentoonstelling biedt de mogelijkheid om de pas gerestaureerde refter, bibliotheek en de zuidvleugel met de salons en vertrekken van de abt te bewonderen. Bewonderen is trouwens een understatement. Ik herinner mij nog levendig hoezeer ik onder de indruk was, de eerste keer dat ik de unieke stuccoplafonds van de hand van Jan Christian Hansche zag. Wat een genoegen om deze ongelooflijke kunstwerken uit de 17e eeuw opnieuw in hun oorspronkelijke glorie te kunnen bewonderen.
En de plafonds zijn niet de enige schatten die de abdij te bieden heeft: de 20 virtuoze glas-in-loodpanelen in de pandgang uit de 17e eeuw uitgevoerd door de Leuvense glaskunstenaar Jan de Caumont, zijn op hun eentje al de moeite van een bezoek waard. Door de naweeën van de Franse Revolutie verkochten de norbertijnen de waardevolle glasramen in 1828 aan de rijke Brusselse industrieel Dansaert. Doorheen de jaren raakten de glasramen verspreid over verschillende locaties, over de hele wereld. Na grondig speurwerk konden 20 van de 41 glasramen terugkeren naar de abdij en zijn ze vandaag erkend en beschermd als Vlaamse Topstukken.
Een kleine impressie:
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 22 mei 2021 onder Geschiedenis, Kunst, Tentoonstelling. Deze post werd getagd met Abdij van Park, als de bliksem, parcum. Comments Off on Als de Bliksem. 900 jaar Norbertijnen in Abdij van Park op dit artikel.In the picture: De Sjel, muzikale kunstinstallatie op de stadsbegraafplaats van Leuven
Nog tot en met 28 maart 2021 kan je op de Stadsbegraafplaats ‘de Sjel’ bezoeken.
De Sjel is een rondreizende muzikale kunstinstallatie ontworpen door muzikant-componiste Patricia Vanneste en architect Sam De Bock.
Sjel is het Noorse woord voor ziel of essentie. De glazen kubus is omgeven door spiegels waardoor je jezelf ‘achterlaat’ wanneer je binnengaat, want het laatste wat je ziet, is je eigen reflectie. Aan de binnenkant van de kubus is alles van hout, wat meteen een ontspannen sfeer schept.
Bezoekers kunnen in dit muzikale toevluchtsoord luisteren naar “Coral Dusk”, een plaat die Patricia Vanneste componeerde en opnam tijdens haar soloreis door Zweden en Noorwegen. Op 16 oktober van vorig jaar, net voor de 2e lockdownperiode, stelde ze die plaat ook live voor in de 30CC/Schouwburg. Op de plaat is de muziek van Sohnarr te horen, haar eeste solo project na haar periode bij de Belgische indierockgroep Balthazar.
Op één van de binnenwanden van de Sjel staat – in het Engels – de volgende tekst: “Het is alleen door te durven luisteren en te voelen, door te verdwijnen in of achter jezelf en te versmelten met je omgeving, dat verbinding iets is wat fysieke leegte kan overstijgen.”
Praktische info
De Sjel is tot en met 28 maart 2021 dagelijks van 9 tot 18 uur te bezoeken op de stadsbegraafplaats van Leuven aan de Nieuwe Kerkhofdreef.
Een bezoek gebeurt coronaveilig volgens de volgende vooropgestelde basisregels:
-Kom alleen of met je gezinsbubbel van max. 4 personen
-Hou 1,5 meter afstand tot andere bezoekers
-Een mondmasker is verplicht
-Ontsmet je handen
Lichtparcours (un)Holy Light
Vrijdagavond trokken mijn vriend en ik de stad in voor een streepje cultuur. Ik had her en der in mijn instagram-account wat beelden zien passeren van het Lichtparcours (un)Holy Light die er intrigerend genoeg uit zagen om mij op een vrijdagavond naar buiten te lokken.
Onze eerste stop was de Sint-Michielskerk alwaar we gefascineerd keken naar één enkele oplichtende lijn die zich doorheen de ruimte bewoog. Bijzonder hypnotiserend in combinatie met de muziek en de rookmachine in de kerk.
Korte timelapse:
Daarna wandelden we verder naar de Zwartzusterskapel, alwaar ik een kleine flashback kreeg naar The Fifth Element. Het kitschgehalte van deze installatie doet de film alleszins eer aan.
Vergelijk:
We eindigden met de fascinerende installatie van Children of the Light in de Sint-Antoniuskapel. Ik werd er zo zen van dat ik bijna in slaap viel. ;-)
Dit lichtparcours is wat mij betreft een mooie toevoeging aan het Wintertijd-programma. Ik kijk al uit naar de editie van volgend jaar.
Geschreven door Carolien Coenen en gepost op 22 december 2019 onder Tentoonstelling. Deze post werd getagd met (un)Holy Light. Er is 1 reactie op dit artikel.Expo “This is not a collection” in PARCUM Heverlee
Nog tot 3 november 2019 kan je in Museum PARCUM in Heverlee een bezoekje brengen aan de tentoonstelling “This is not a collection”.
In deze expo gaan historische religieuze topstukken als het ware een dialoog aan met de kunst van de hedendaagse kunstenaars Guillaume Bijl, David Claerbout, Berlinde De Bruyckere en Ria Pacquée.
De talrijke religieuze erfgoedobjecten roepen vragen op en slaan de bezoeker soms uit het lood.
Met deze tentoonstelling stelt PARCUM de eigen collectievorming in vraag. Wat is religieus erfgoed? Wat kan dat erfgoed – waarvan zelfs de gelovigen van vandaag vaak niet langer de betekenis vatten – betekenen voor onze tijdgenoten? Wat moet een museum voor religieuze kunst en cultuur vandaag zijn?
Deze torenhaan stond oorspronkelijk op de kerk van Sint-Anneke in Antwerpen. Maar Linkeroever kampte met wateroverlast. Er werd beslist om het dorp te verhogen met zandopspuitingen.
In 1968 moest de kerk afgebroken worden. De man van Edwards tante was de architect-aannemer. Zijn tante wilde graag deze haan bewaren, als een souvenir aan haar jeugd.
Maar in de haan zitten ook gaten… in 1914 vonden de Duitsers het leuk om op deze haan te schieten.
Een glazen grafkist met een reliekbeeld uit het rijke erfgoed van vrouwelijke religieuzen.
This Is Not a Collection, nog tot en met 3 november in PARCUM, Abdij van Park 7, 3001 Heverlee
dagelijks open van 10 tot 17 uur, maandag gesloten
https://www.parcum.be/this-is-not-a-collection
Open Monumentendag 2019: Abdij van Park site in Heverlee
Op zondag 8 september 2019 vond in Vlaanderen de 31e editie plaats van de Open Monumentendag.
Dit jaar stond de Open Monumentendag in het teken van duurzaamheid en klimaat.
De prachtig gerestaureerde Abdij van Park in Heverlee was één van de 16 Leuvense sites die zijn deuren had geopend voor het grote publiek. Op de Abdijsite kon je een bezoekje brengen aan de abdij, de kerk, de brouwerij, de Mariapoort, de conventstuin, het museum PARCUM en last but not least de Norbertuspoort.
De Norbertuspoort, één van de duurzaam gerenoveerde en herbestemde locaties op de Abdijsite is genomineerd voor de Vlaamse Onroerenderfgoedprijs 2019. In dit achttiende eeuws poortgebouw en voormalige graanopslagplaats vind je nu naast een een klassieke bibliotheek, ook een hoogtechnologisch soundlaboratorium. De Library of Voices is een project van de Alamire Foundation, dat de muziek uit de Lage Landen van de middeleeuwen tot 1800 bestudeert. Het gebouw werd omgetoverd tot hedendaags onderzoekscentrum met respect voor de historische context en de erfgoedwaarde. Authenticiteit en duurzaamheid in materialen stonden voorop, zowel bij het creëren van extra ruimte als bij de energetische opwaardering.
Prachtig zicht vanuit de Norbertuspoort
De Library of Voices in de Norbertuspoort
Tentoonstelling ‘Religie – Helend – Verdelend’ is geopend!
Vandaag opent in PARCUM, het museum voor religie, kunst en cultuur in de Abdij van Park de tentoonstelling Religie – Helend – Verdelend. Vrede is de kern van vrijwel elke religie. En toch worden ontelbare conflicten gevoerd in naam van God. Religie verzoent, maar brengt tegelijk ook oorlog.
Naar aanleiding van 100 jaar Wapenstilstand wijdt PARCUM een tentoonstelling aan de betekenis van religie in conflicten en verzoening doorheen de tijd. Hoewel de Eerste Wereldoorlog niet door een godsdienstconflict was ingegeven, was religie ook daar nooit ver weg. Beide partijen schaarden God aan hun zijde. En ook soldaten, eindeloos wachtend in de modder van de loopgraven, zochten toevlucht in hun geloof.
Religie – Helend – Verdelend neemt u mee in de delicate verhouding tussen religie, oorlog en vrede. Wat is de betekenis van religie in conflict en verzoening? Wat doet dit met geloofsbeleving? En welke invloed heeft dit op de kunsten? De tentoonstelling biedt geen pasklare antwoorden, maar laat ons nadenken over welke rol religie en levensbeschouwing kan spelen in de diverse samenleving van vandaag.
Praktisch
Religie – Helend – Verdelend loopt van 8 november 2018 tot en met 10 maart 2019 in PARCUM, Abdij van Park
Tickets: € 10 (standaard), € 8 (kortinghouder), € 5 (12-18 jaar ), gratis voor -12 jaar