Archief voor ‘Tentoonstelling’

Expo ‘Ik Trap Gewoon Door’

In het kader van de jaarcampagne ‘Psychose’ van het project Te Gek!?, vindt binnenkort een tweede editie plaats van het ‘doorgetrapt’verhaal van conceptueel kunstenaar Sven unik-id, onder de naam ‘IK TRAP GEWOON DOOR’.

ITGD_Affiche_006

Bekende kunstenaars engageren zich om in dialoog te gaan met mensen met psychosegevoeligheid. Uit deze ontmoetingen ontstaat er telkens een kunstwerk, een beeld dat het verhaal van de persoon met psychosegevoeligheid vertelt en dat er tegelijk voor zorgt dat de samenleving een beeld van psychose kan krijgen. In ‘Ik trap gewoon door’ wordt de grens opgezocht tussen creativiteit, psychische kwetsbaarheid en kunst.

Het project gaat door onder de vleugels van Panamarenko en de deelnemende kunstenaars zijn: Naima Aouni, Jef Bertels, Lieve Blancquaert, Berlinde De Bruyckere, Rick de Leeuw, Jeroen De Pauw, Ilke De Vries, Griet Dobbels, Hugo Matthysen, Sophie Nys, Peter Rogiers, Stefan Serneels, Ief Spincemaille, Lize Spit, Piet Stockmans, Luc Tuymans, Wim Vandekeybus, Koen Vanmechelen, Willem Vermandere, Katrien Vermeire, Johannes Verschaeve, Raf Walschaerts en Marina Yee.

‘Ik trap gewoon door’ is tevens een ontmoeting tussen 3 musea. Het resultaat van dit artistieke proces is te zien in zowel de Universiteitsbibliotheek Leuven (M – Museum Leuven), het Museum Dr. Guislain te Gent en het ModeMuseum Provincie Antwerpen. Dit van 18 april tot en met 16 mei 2017.

De tentoonstelling wordt officieel geopend op dinsdag 18 april 2017 in M – Museum Leuven in aanwezigheid van de heer Sven Gatz, Vlaams minister van Jeugd, Cultuur en Media.
Op dinsdag 16 mei 2017 wordt de tentoonstelling afgesloten in het Museum Dr. Guislain door de heer Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Op donderdag 18 mei 2017 om 19.30u worden de werken geveild in het Museum Dr. Guislain te Gent door het Internationale veilinghuis Christie’s.

Praktisch
Universiteitsbibliotheek Leuven
Ladeuzeplein
3000 Leuven
Open: Ma – Do | 09:00 – 20:00; Vr | 09:00 – 19:00 en Za – Zo | 10:00 – 17:00
Gratis toegang voor de expo ‘Ik trap gewoon door’

Vierde editie OPEN M in Cas-co

Van 31 maart tot en met 14 mei toont OPEN M het werk van twaalf kunstenaars uit de regio, geselecteerd door gastcurator Flor Bex. Arnaud De Wolf, Bastiaan van Aarle, Ash Bowland, Dieter Daemen, Dieter Van Caneghem, Dirk Roseport, Katrin Kamrau, Marjolein Guldentops, Oliver Leu, Paul D’Haese, Pierre-Philippe Hofmann en Pieter Léon Vermeersch tonen elk hun perceptie van de werkelijkheid.

There’s always more to see
Flor Bex, gastcurator van deze vierde editie, selecteerde intrigerende beelden die zowel iets onthullen als verbergen, die ons met het banale confronteren of die juist op schoonheid wijzen. De rode draad van deze editie is het vastleggen van de werkelijkheid, in zijn pure vorm, gemanipuleerd of geënsceneerd. “Elke kunstenaar heeft zijn of haar eigen manier van registreren en tonen. Verschillende manieren van registreren komen dan ook aan bod in de tentoonstelling”. Door de persoonlijke manier van registreren en tonen kan de kunstenaar zaken oproepen bij het publiek, die hij of zij eigenlijk niet laat zien in het werk.

Praktisch
There’s always more to see loopt van 31 maart tot en met 14 mei 2017 in Cas-co, Vaartstraat 94, 3000 Leuven. Openingsuren: donderdag open van 11u t.e.m. 22u, vrijdag t.e.m. zondag open van 11u tot 18u.

Opening expo John Akomfrah

stuk

Auto Da Fé is een diptiek waarin migratie ten gevolge van religieuze vervolging centraal staat. Als een poëtisch historisch drama presenteert de film een reeks van acht historische migraties van de laatste 400 jaar, te beginnen met de weinig bekende vlucht van de Sefardische Joden uit het katholieke Brazilië naar Barbados in 1654. Doorheen de film krijgen we verhalen te zien van volkeren ontheemd om religieuze redenen, tot de hedendaagse migraties vanuit Hombori, Mali en Mosul, Irak. Religie, vervolging en migratie zijn, zo lijkt het, eeuwenoude en eeuwige bedpartners. Auto Da Fé werd gefilmd op locatie in Barbados, al werd het landschap bewust anoniem gehouden om de universele aard van de verhalen weer te geven. Net zoals in Tropikos, 2016 en in Vertigo Sea, 2015, speelt ook in Auto Da Fé de oceaan een grote rol. Ze staat symbool als intermediaire zone tussen het verleden en het heden, het singuliere en het algemene, het lokale en het globale, als een plek waarin het geheugen van de diaspora vervat zit.

Auto Da Fé wordt gepresenteerd naast Handsworth Songs (1986), het werk waarmee Black Audio Film Collective zich definitief op de filmkaart wist te zetten. Handsworth Songs onderzoekt de rellen die in 1985 plaatsvonden in Handsworth (Birmingham) en Tottenham (Londen) aan de hand van een geladen combinatie van archiefmateriaal, sound design en opnames van het collectief tijdens en na de rellen. De film trok veel publiek toen het vlak na de 2011 rellen in Londen opnieuw gepresenteerd werd in Tate Modern. De maatschappelijke onderwerpen, van migratie tot sociaal en economisch onrecht, onderdrukking en op racisme gebaseerd geweld, lijken urgenter dan ooit.

dinsdag 22 maart tot  zondag 22 mei — STUK Expozaal — GRATIS

Leuvense jongeren vertellen hun verhaal met nieuwe media

Eén stad, gevuld met zeer diverse jongeren, plekken en verhalen. Dat was de insteek van ‘Digital Storytelling@Leuven’. Want het ene Leuven is het andere niet. Jonge Leuvenaars met en zonder migratie-achtergrond gingen samen aan de slag met verschillende soorten nieuwe mediatechnieken. Hun persoonlijke verhalen zijn vanaf woensdag 23 november te ontdekken in de Bib Leuven.

dst

‘Digital Storytelling@Leuven’ bracht jongeren tussen 15 en 18 jaar met een verschillende achtergrond samen. Sommigen verblijven als minderjarige vluchteling in Leuven of zijn sinds enkele jaren naar Leuven geëmigreerd, anderen zijn geboren en getogen Leuvenaar. Een boeiende combinatie die unieke ontmoetingen en verhalen oplevert. Aan de hand van digitale workshops kregen ze tools aangereikt om hun verhaal vorm te geven en leerden de jongeren elkaars achtergrond beter kennen.

“Het werkt verbindend om samen een nieuwe techniek te ontdekken, zoals het besturen van een drone. De jongeren leren niet alleen de werking van een drone, ze leren elkaar tegelijkertijd ook beter kennen.”
(Charlotte Schreuer, mediacoach Link in de Kabel)

‘Digital Storytelling@Leuven’ bestond uit twee digitale workshops in oktober en een unieke film 4-daagse tijdens de herfstvakantie waarin de jongeren verschillende digitale methodes uittestten, zoals filmen met drones, 360° video, StopMotion, smartphonefotografie,…
Creatieve ideeën en persoonlijke ervaringen werden tijdens ‘Digital Storytelling@Leuven’ tot digital stories omgetoverd. Iedere jongere gaf vorm aan zijn eigen persoonlijk verhaal dat vanaf 23 november in de Bib Leuven vertoond wordt. Het doel: de blik verruimen en de Leuvense jongeren van vandaag beter leren kennen. Niet met woorden, maar met veelzeggende beelden.

De resultaten van dit project tonen de jonge makers graag zelf. Vanaf woensdag 23 november tot na de kerstvakantie worden de digital stories tentoongesteld in de Bib Leuven. Op woensdag 23 november om 14u nodigen de jongeren iedereen daar uit om in avant-première een kijkje te komen nemen.

Tentoonstelling UTOPIA EN MORE in de universiteitsbibliotheek

Van de ene tentoonstelling naar de andere is het slechts een paar honderd meter. Van ‘Op zoek naar Utopia’ in M- museum naar ‘Utopia & More’ in de imposante universiteitsbibliotheek. De weg ernaar toe is duidelijk aangegeven met rode grondmarkeringen en boomwindels.

IMG_0001

IMG_0002

Hier word je gegidst door Utopia, het leven en werk van More en de utopische literaire traditie.

IMG_003

IMG_0004

Het eiland Utopia heeft nooit bestaan. Toch beschrijft Thomas More het in detail alsof het écht bestond. Een droomwereld met revolutionaire ideeën, zoals: een werkdag van zes uur, een overvloed aan alles en een benijdenswaardig geluk. Maar die ideale wereld kon enkel bestaan als er ook scherpe controle was, geen privacy en harde straffen voor dissidenten.

Kostbare documenten uit de tijd van Thomas More

De tentoonstelling ‘Utopia & More’ loodst je binnen in de wereld van More, zijn Utopia en andere werken, zijn inspiratiebronnen en zijn contacten met grote humanisten als Erasmus en Vives.

IMG_0005

IMG_006

Je ziet er manuscripten, originele brieven, oude drukken en curiosa, zoals een nekwervel van More en het Utopiaanse alfabet. Stuk voor stuk kostbare documenten die aan de basis lagen van een rijke utopische traditie. In navolging van Thomas More kropen immers vele wetenschappers en schrijvers in de pen om na te denken over de ideale samenleving.

Universiteitsbibliotheek. Alle dagen van 10 tot 18 uur, donderdag tot 22 uur. Audiogids beschikbaar. Nog tot 17 januari 2017.

Dit project wordt georganiseerd door de universiteitsbibliotheek en de dienst ‘Kunst & Erfgoed’ van de KU Leuven.

Tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’ in museum M Leuven

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival en een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er zijn maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld te bewonderen.
De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd.

Een fascinerend topstuk is het ‘Portret van een humanist’ van Quinten Metsys. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde ‘Portret van Erasmus’, eveneens door Metsys. Het sublieme ‘Portret van een jonge prinses’ van Jan Gossaert krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht.
Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, ‘De humanist’, evenals zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval die de facto de renaissance in het Noorden inluidt.
Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. De bezoeker krijgt hier eveneens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met ‘De Tuin der Lusten’ naar Jheronimus Bosch te bewonderen.
More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking. Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

De organisatie van ‘Op zoek naar Utopia’

‘Op zoek naar Utopia’ is een tentoonstelling van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst en M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling past binnen de ambities van de stad, de universiteit en M – Museum Leuven waarbij prestigieuze tentoonstellingen voor een internationaal publiek georganiseerd worden. Op zoek naar Utopia bouwt verder op deze traditie en zet Leuven als universiteitsstad en M als museum internationaal op de kaart.

‘Op zoek naar Utopia’ brengt record aan topstukken naar Leuven

Na zeven jaar voorbereiding opent in M – Museum Leuven de tentoonstelling Op zoek naar Utopia. Nog nooit werden in Leuven zo veel meesterwerken samengebracht. Het is een uitgepuurde selectie van schilderijen, wandtapijten, sculpturen, tekeningen, wetenschappelijke instrumenten en miniaturen. Ze vertellen allen het verhaal van de mens die vijfhonderd jaar geleden koortsachtig op zoek ging naar Utopia, naar een betere wereld. De tentoonstelling steunt op drie stevige pijlers: ze biedt een staalkaart van Vlaamse Meesters, toont topwerken die nooit eerder samen te zien waren én ze bevat een grote diversiteit aan objecten.

Jan-Gossaert_-Portret-van-een-meisje-met-een-armillarium-_prinses-Dorothea-van-Denemarken__-ca.-1530.-Londen_-National-Gallery

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival met als vlaggenschip een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er komen maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld. Samen tonen ze de grenzeloze verbeelding van een ideale wereld in de 15de en 16de eeuw.

De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd. Een fascinerend topstuk is het Portret van een humanist van Quinten Metsys uit het Städel Museum te Frankfurt. Dit werk is een van dé hoogtepunten in de Vlaamse portretkunst. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde Portret van Erasmus, eveneens door Metsys. Het sublieme Portret van een jonge prinses van Jan Gossaert uit de National Gallery in Londen krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht. Ze werden naar aanleiding van de tentoonstelling door acht specialisten gedurende een drie jaar durende campagne meticuleus geconserveerd. De bezoekers van Op zoek naar Utopia zijn de eersten die ze in hun herwonnen, volle glorie te zien krijgen.

Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, De humanist, uit de collectie van het prentenkabinet van de Staatliche Museen zu Berlin. Zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval (1504) die defacto de renaissance in het Noorden inluidt, is aanwezig met de loepzuivere afdruk uit het Rijksprentenkabinet van Amsterdam.

Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. Voor de eerste maal worden tien van deze instrumenten samengebracht voor een tentoonstelling. Op zoek naar Utopia is tevens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met De Tuin der Lusten naar Jheronimus Bosch te bewonderen, door het Escorial in Madrid in bruikleen gegeven. Daarnaast komen nog andere uitzonderlijke wandtapijten na vijf eeuwen opnieuw naar hier.

Op zoek naar Utopia neemt de bezoeker mee naar het verleden én brengt Utopia terug naar vandaag.

More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking.

Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. Het gaat over mensen die dromen van het Paradijs, die verleid worden door de horizon, die ernaar verlangen om het universum en de eeuwigheid te begrijpen en die vrezen voor de Hel. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Dat alternatief ligt ‘achter de horizon’. Je zal er nooit voet aan wal zetten, maar het eiland spoort aan om op tocht te gaan.

Utopia is meer dan de titel van een boek; het werd een nieuw woord en een nieuw literair en artistiek genre. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

Meer info.

Archeologische vondsten in de buurt van het Klein Begijnhof

Meer precies: op de voormalige Bottelarijsite van Stella Artois deden onderzoekers enkele interessante vondsten.
De Leuvenaars waren door de dienst Erfgoed uitgenodigd om die op zondag 9 oktober van dichtbij te komen bekijken. Het was wel even wachten omwille van het groot aantal geïnteresseerden.

IMG_1

Maar dan werden wij opgevangen door een drietal ervaren gidsen die ons, in groepjes van een 15-tal personen een klare en duidelijke uitleg gaven via panelen en foto’s.

IMG_3

IMG_4

IMG_2

Daarna konden we met eigen ogen aanschouwen wat erop de site zelf te zien was. Het zijn restanten van de 17de eeuwse begijnhofkerk (Sint-Catharinakerk) en infirmerie, maar ook skeletten en aardewerk. Noteer dat er hier toen niet minder dan 90 begijnen leefden.

IMG_5

IMG_6

Wetenschappers zullen het gevonden materiaal verder onderzoeken, analyseren en dateren. De onderzoekers verwachten van nog oudere vondsten te doen, wat een belangrijke bijdrage zou leveren aan de geschiedenis van het Klein Begijnhof dat in de 13de eeuw is ontstaan.
Zie ook de publicaties hierover van het “Leuvens Historisch Genootschap”.

En de reiger in de buurt? Hij trok er zich niets van aan…

IMG_7

Neochronophobiq — Emre Hüner

STUK presenteert het werk van beeldend kunstenaar Emre Hüner. In zijn tekeningen, sculpturen, installaties en videowerk behandelt Hüner thema’s als post-humanisme en object-georiënteerde ontologie, utopie en archeologie, en ideeën van tijd en materialiteit.

Neochronophobiq

Centraal staat het indrukwekkende 3-channel videowerk Neochronophobiq met de acteur Tómas Lemarquis, voor de eerste keer in Europa te zien na de première in de Istanbul Biënnale in 2015. Neochronophobiq – een samentrekking tussen neo, chronophobia (angst voor tijd) en ubiquitous (alomtegenwoordigheid) – toont een fictieve wereld, een andere dimensie als het ware, waarin een vooruitgangsdroom lijkt samen te smelten met een totale afwezigheid van technologie. Artefacten en rituelen, architecturale vormen, niet-identificeerbare nederzettingen, landschappen en geologische materialen spelen de hoofdrol in dit bevreemdende werk.

In STUK wordt Neochronophobiq gepresenteerd samen met een selectie sculpturen en een tekeningenreeks die deel uitmaken van het videowerk. De sculpturen kunnen begrepen worden als een opeenstapeling van ideeën en vormen, van organische of onbekende materialen. Als eeuwige eilandjes functioneren ze als artefacten die ideeën van tijd en materialiteit kanaliseren.

OPENINGSUREN
12 okt – 11 dec
DI – VR: 18:00 > 22:00 / ZA – ZO: 14:00 > 18:00
gesloten: 1 & 11 november

GROEPSBEZOEKEN
Groepsbezoeken (eventueel met korte inleiding) zijn mogelijk buiten de reguliere openingsuren. Neem daarvoor contact op met ilse.vanessche@stuk.be.

Expo Transgenders in beeld

Donderdag 22 september t.e.m. zaterdag 1 oktober 2016 in de stadsbibliotheek Tweebronnen in Leuven.

De tentoonstelling mikt op inzicht in de situatie van personen met genderdysforie (voorheen transseksualiteit genoemd). Ze wil het stereotiep denken omtrent genderidentiteit doorbreken door genderdiversiteit in de samenleving op een positieve manier te belichten.

Wat maakt van een man een man en van een vrouw een vrouw?

‘Transgenders in beeld’ mikt op inzicht en inlevingsvermogen in de wereld van transgenders (mensen die vrouw zijn in een mannenlichaam, of omgekeerd).

Fotograaf Danny Eeraerts brengt zijn modellen zo in beeld dat de kijker inziet dat genderidentiteit en het biologisch lichaam niet altijd samenvallen: mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn geen absolute gegevens. “Transgenders in beeld” is een tentoonstelling die je een blik gunt in een wereld die je mogelijk nog niet zag.

Begeleide rondleiding in de tentoonstelling is mogelijk voor groepen van minstens vijf personen. Ook voor schoolklassen. Info: 016 / 27 28 80. Aanvragen bij: diversiteit@leuven.be

Naast de expo zijn er ook gesprekken en filmvertoningen. Deze zijn gratis, maar je moet er wel voor inschrijven via bib.leuven.be

> donderdag 22 september 2016, 20 uur: officiële opening in het auditorium op de eerste verdieping
> zaterdag 24 september 2016, 15 uur: Film ‘The Danish girl’
> donderdag 29 september 2016, 20 uur: documentaire ‘Be like others’
> zaterdag 1 oktober 2016, 15 uur: themagesprek over familie van transgenders + begeleide rondleidingen op aanvraag.

Meer info bij Kristel Wildiers: gelijkekansenconsulente voor de stad Leuven, afdeling diversiteit en gelijke kansen. 016 / 27 26 37. kristel.wildiers@leuven.be