Archief voor ‘Tentoonstelling’

‘Op zoek naar Utopia’ brengt record aan topstukken naar Leuven

Na zeven jaar voorbereiding opent in M – Museum Leuven de tentoonstelling Op zoek naar Utopia. Nog nooit werden in Leuven zo veel meesterwerken samengebracht. Het is een uitgepuurde selectie van schilderijen, wandtapijten, sculpturen, tekeningen, wetenschappelijke instrumenten en miniaturen. Ze vertellen allen het verhaal van de mens die vijfhonderd jaar geleden koortsachtig op zoek ging naar Utopia, naar een betere wereld. De tentoonstelling steunt op drie stevige pijlers: ze biedt een staalkaart van Vlaamse Meesters, toont topwerken die nooit eerder samen te zien waren én ze bevat een grote diversiteit aan objecten.

Jan-Gossaert_-Portret-van-een-meisje-met-een-armillarium-_prinses-Dorothea-van-Denemarken__-ca.-1530.-Londen_-National-Gallery

Leuven viert het 500-jarig jubileum van Utopia. Het meest iconische werk van de Engelse humanist en staatsman Thomas More werd in 1516 in de universiteitsstad gedrukt. Die verjaardag is de aanleiding voor een stadsfestival met als vlaggenschip een bijzondere tentoonstelling in M – Museum Leuven. Op zoek naar Utopia is niet alleen de grootste tentoonstelling van 2016, ze bevat ook heel wat werken die nooit eerder in Vlaanderen te zien waren. Er komen maar liefst 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld. Samen tonen ze de grenzeloze verbeelding van een ideale wereld in de 15de en 16de eeuw.

De meeste grote Vlaamse Meesters van het einde van de 15de en de vroege 16de eeuw zijn vertegenwoordigd. Een fascinerend topstuk is het Portret van een humanist van Quinten Metsys uit het Städel Museum te Frankfurt. Dit werk is een van dé hoogtepunten in de Vlaamse portretkunst. Uit de persoonlijke collectie van koningin Elisabeth II komt het wereldberoemde Portret van Erasmus, eveneens door Metsys. Het sublieme Portret van een jonge prinses van Jan Gossaert uit de National Gallery in Londen krijgt een centrale plaats en is tevens het campagnebeeld van de tentoonstelling. Ook de drie Besloten Hofjes uit Mechelen verdienen speciale aandacht. Ze werden naar aanleiding van de tentoonstelling door acht specialisten gedurende een drie jaar durende campagne meticuleus geconserveerd. De bezoekers van Op zoek naar Utopia zijn de eersten die ze in hun herwonnen, volle glorie te zien krijgen.

Albrecht Dürer, die toen door Vlaanderen reisde, is aanwezig met een van zijn mooiste portret-tekeningen, De humanist, uit de collectie van het prentenkabinet van de Staatliche Museen zu Berlin. Zijn grensverleggende kopergravure De Zondeval (1504) die defacto de renaissance in het Noorden inluidt, is aanwezig met de loepzuivere afdruk uit het Rijksprentenkabinet van Amsterdam.

Niet alleen unieke schilderijen komen (terug) naar Leuven, ook de befaamde Leuvense wetenschappelijke instrumenten en enkele magistrale Brusselse wandtapijten passen perfect in het thema van Utopia. Leuven was in de 16de eeuw wereldberoemd voor de vervaardiging van wetenschappelijke instrumenten. Voor de eerste maal worden tien van deze instrumenten samengebracht voor een tentoonstelling. Op zoek naar Utopia is tevens een uitgelezen kans om het befaamde Brusselse wandtapijt met De Tuin der Lusten naar Jheronimus Bosch te bewonderen, door het Escorial in Madrid in bruikleen gegeven. Daarnaast komen nog andere uitzonderlijke wandtapijten na vijf eeuwen opnieuw naar hier.

Op zoek naar Utopia neemt de bezoeker mee naar het verleden én brengt Utopia terug naar vandaag.

More’s fictieve eiland Utopia ligt ‘nergens’, ver achter de horizon. Alles is er perfect georganiseerd en iedereen is er gelukkig. Maar het eiland bestaat slechts in More’s verbeelding. Het verlangen naar die ideale wereld daarentegen, is echt. Hoop zet mensen als een sterke motor in beweging, op belofte van geluk maar ook met het risico op ontgoocheling en mislukking.

Dat is het verhaal van deze tentoonstelling. Het gaat over mensen die dromen van het Paradijs, die verleid worden door de horizon, die ernaar verlangen om het universum en de eeuwigheid te begrijpen en die vrezen voor de Hel. More’s Utopia analyseert niet alleen in scherpe bewoordingen de toenmalige samenleving, verziekt door hebzucht en afgunst; het formuleert ook een ‘utopisch’ alternatief. Dat alternatief ligt ‘achter de horizon’. Je zal er nooit voet aan wal zetten, maar het eiland spoort aan om op tocht te gaan.

Utopia is meer dan de titel van een boek; het werd een nieuw woord en een nieuw literair en artistiek genre. Utopia houdt het besef in, dat je kan streven naar een beter bestaan op deze aarde. Vijfhonderd jaar geleden was dat zo, en vandaag is dat niet anders.

Meer info.

Archeologische vondsten in de buurt van het Klein Begijnhof

Meer precies: op de voormalige Bottelarijsite van Stella Artois deden onderzoekers enkele interessante vondsten.
De Leuvenaars waren door de dienst Erfgoed uitgenodigd om die op zondag 9 oktober van dichtbij te komen bekijken. Het was wel even wachten omwille van het groot aantal geïnteresseerden.

IMG_1

Maar dan werden wij opgevangen door een drietal ervaren gidsen die ons, in groepjes van een 15-tal personen een klare en duidelijke uitleg gaven via panelen en foto’s.

IMG_3

IMG_4

IMG_2

Daarna konden we met eigen ogen aanschouwen wat erop de site zelf te zien was. Het zijn restanten van de 17de eeuwse begijnhofkerk (Sint-Catharinakerk) en infirmerie, maar ook skeletten en aardewerk. Noteer dat er hier toen niet minder dan 90 begijnen leefden.

IMG_5

IMG_6

Wetenschappers zullen het gevonden materiaal verder onderzoeken, analyseren en dateren. De onderzoekers verwachten van nog oudere vondsten te doen, wat een belangrijke bijdrage zou leveren aan de geschiedenis van het Klein Begijnhof dat in de 13de eeuw is ontstaan.
Zie ook de publicaties hierover van het “Leuvens Historisch Genootschap”.

En de reiger in de buurt? Hij trok er zich niets van aan…

IMG_7

Neochronophobiq — Emre Hüner

STUK presenteert het werk van beeldend kunstenaar Emre Hüner. In zijn tekeningen, sculpturen, installaties en videowerk behandelt Hüner thema’s als post-humanisme en object-georiënteerde ontologie, utopie en archeologie, en ideeën van tijd en materialiteit.

Neochronophobiq

Centraal staat het indrukwekkende 3-channel videowerk Neochronophobiq met de acteur Tómas Lemarquis, voor de eerste keer in Europa te zien na de première in de Istanbul Biënnale in 2015. Neochronophobiq – een samentrekking tussen neo, chronophobia (angst voor tijd) en ubiquitous (alomtegenwoordigheid) – toont een fictieve wereld, een andere dimensie als het ware, waarin een vooruitgangsdroom lijkt samen te smelten met een totale afwezigheid van technologie. Artefacten en rituelen, architecturale vormen, niet-identificeerbare nederzettingen, landschappen en geologische materialen spelen de hoofdrol in dit bevreemdende werk.

In STUK wordt Neochronophobiq gepresenteerd samen met een selectie sculpturen en een tekeningenreeks die deel uitmaken van het videowerk. De sculpturen kunnen begrepen worden als een opeenstapeling van ideeën en vormen, van organische of onbekende materialen. Als eeuwige eilandjes functioneren ze als artefacten die ideeën van tijd en materialiteit kanaliseren.

OPENINGSUREN
12 okt – 11 dec
DI – VR: 18:00 > 22:00 / ZA – ZO: 14:00 > 18:00
gesloten: 1 & 11 november

GROEPSBEZOEKEN
Groepsbezoeken (eventueel met korte inleiding) zijn mogelijk buiten de reguliere openingsuren. Neem daarvoor contact op met ilse.vanessche@stuk.be.

Expo Transgenders in beeld

Donderdag 22 september t.e.m. zaterdag 1 oktober 2016 in de stadsbibliotheek Tweebronnen in Leuven.

De tentoonstelling mikt op inzicht in de situatie van personen met genderdysforie (voorheen transseksualiteit genoemd). Ze wil het stereotiep denken omtrent genderidentiteit doorbreken door genderdiversiteit in de samenleving op een positieve manier te belichten.

Wat maakt van een man een man en van een vrouw een vrouw?

‘Transgenders in beeld’ mikt op inzicht en inlevingsvermogen in de wereld van transgenders (mensen die vrouw zijn in een mannenlichaam, of omgekeerd).

Fotograaf Danny Eeraerts brengt zijn modellen zo in beeld dat de kijker inziet dat genderidentiteit en het biologisch lichaam niet altijd samenvallen: mannelijkheid en vrouwelijkheid zijn geen absolute gegevens. “Transgenders in beeld” is een tentoonstelling die je een blik gunt in een wereld die je mogelijk nog niet zag.

Begeleide rondleiding in de tentoonstelling is mogelijk voor groepen van minstens vijf personen. Ook voor schoolklassen. Info: 016 / 27 28 80. Aanvragen bij: diversiteit@leuven.be

Naast de expo zijn er ook gesprekken en filmvertoningen. Deze zijn gratis, maar je moet er wel voor inschrijven via bib.leuven.be

> donderdag 22 september 2016, 20 uur: officiële opening in het auditorium op de eerste verdieping
> zaterdag 24 september 2016, 15 uur: Film ‘The Danish girl’
> donderdag 29 september 2016, 20 uur: documentaire ‘Be like others’
> zaterdag 1 oktober 2016, 15 uur: themagesprek over familie van transgenders + begeleide rondleidingen op aanvraag.

Meer info bij Kristel Wildiers: gelijkekansenconsulente voor de stad Leuven, afdeling diversiteit en gelijke kansen. 016 / 27 26 37. kristel.wildiers@leuven.be

Tentoonstelling Van Remy naar Steiner

In het kader van Open Monumentendag werd een tentoonstelling opgezet over het erfgoed van Remy in Wijgmaal. De stad Leuven onderzocht de voorbije jaren dit patrimonium en brengt het verhaal van Wijgmaal nu in een tentoonstelling “Van Remy tot Steiner, een verhaal over het unieke erfgoed van Wijgmaal”. De tentoonstelling vertelt hoe Wijgmaal evolueerde van een landbouwsamenleving tot een industrieel dorp. De nadruk ligt op relevante gebouwen uit beide periodes.

De tentoonstelling loopt nog tot en met zaterdag 8 oktober 2016 in de voormalige Foyer Remy, in 1933 gebouwd als feest- en toneelzaal en horend bij de Remy-fabrieken. De openingsuren: tijdens de schooluren (8u30 – 16u) en op zaterdagvoormiddag (8u30 – 12u30).

Remy tower, Wijgmaal (Louvain)
De Remy toren in Wijgmaal, een foto van Kristel Van Loock

Tentoonstelling etsen (droge naald) van Jan Beulen

Nog tot vrijdag 30 september 2016 is er een tentoonstelling van etsen van Jan Beulen in de fictieafdeling (bovenste verdiep) van de Bib Leuven.

In het grafisch werk van Jan Beulen, tentoongesteld in De Bib in Leuven van 6 tot 30 september is volkomenheid onbestaande en perfectie saai.

Centraal staan in zijn etsen (droge naald) altijd de mens, al dan niet in groep.
De mens in al zijn prettige en minder prettige hoedanigheden en verschijningsvormen. Het individu, de sterveling, de enkeling komt niet altijd even fraai in beeld, maar altijd wordt geprobeerd hem met mededogen, medeleven en empathie te vatten.

Concrete invloeden zijn er zeker, maar het is altijd moeilijk om enkele namen op te lijsten en zo andere onrecht aan te doen door ze niet te noemen.

Invloeden komen uit de cultuur met grote, maar ook met kleine c. Lelijke kunst en mooie kitsch. Gezien in musea, op tv, het internet. U wil toch namen? Ensor, Breughel, De Bruycker, Bosch,… en voor de rest al die anderen die nu dus onrecht worden aangedaan.


Een filmpje gemaakt met een etsenmix van Jan Beulen

Praktisch

Zes waardevolle brandglasramen van Parkabdij terug uit de VS

De terugkeer van zes brandglasramen uit de VS naar de Abdij van Park, is de aanleiding voor deze tentoonstelling in het stadhuis. De glasramen zijn 17e- eeuwse topstukken van de Leuvense meester-glazenier Jan De Caumont (1577-1659). Tevens krijg je een beeld van de inspanningen die werden geleverd om de verblijfplaats van de glasramen te achterhalen.

IMG_0061

IMG_0058

De tentoonstelling presenteert één glasraam (middenpaneel) uit Yale University Art Gallery (New York), één centraal paneel dat zich al in de abdij bevond evenals twee zogenaamde glasraamtriptieken uit Corcoran Washington.
In de schatkamer van het stadhuis vind je originele documenten uit de archieven van de Parkabdij en van de stad en nieuwe filmpjes die bijzondere getuigen aan het woord laten. Een tijdslijn geeft je inzage in de internationale omzwervingen van deze unieke reeks glasramen, die destijds 41 stuks telde en in de periode 1635-1644 werd vervaardigd voor de kloostergangen van de Abdij van Park in Heverlee.

IMG_0086

Mede dankzij de Vrienden van de Abdij van Park zijn inmiddels 21 van de 41 glasramen terug in Leuven. Ze zullen in de nabije toekomst gerestaureerd en teruggehangen worden op hun oorspronkelijke plaats: de kloostergangen van de Abdij van Park.

Op de website www.parkabdij.be/glasramen, alsook op www.facebook.com/Parkabdij houden de Vrienden van de Abdij van Park je op de hoogte van de resultaten van de fondsenwerving.

De tentoonstelling loopt van 8 t.e.m. 29 september 2016 in het stadhuis van Leuven.
Gratis toegang, open van woensdag tot zondag, telkens van 11 tot 18 uur.
Met gids, maximum 15 personen per keer.

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Kunstwerk maakt Stadspark Leuven en tuintjes Vlamingenstraat tijdelijk één

Adrien Tirtiaux bouwt volop aan sculptuur voor kunstenparcours ‘Tracing the Future’

Wat als je het stadspark van Leuven verbindt met de privé-tuinen in de Vlamingenstraat? Ervaar je dit dan als publieke of private ruimte? Die vragen onderzoekt de Belgische kunstenaar Adrien Tirtiaux (°1980) voor Tracing the Future, een kunstenparcours in het kader van het stadsfestival Utopia. Momenteel is hij in het Sint-Donatuspark bezig met de opbouw van zijn sculptuur ‘Boven de Muur’. Wat nu een stapel van meer dan 500 meter hout is, zal in de komende weken omgevormd worden tot een constructie tussen park en stadstuin.

DSC_0947

 

Vlaamse gemeenschap subsidieert tentoonstelling ‘Op zoek naar Utopia’

Van donderdag 20 oktober 2016 tot en met dinsdag 17 januari 2017 vindt de toptentoonstelling Op zoek naar Utopia plaats in M – Museum Leuven. Deze tentoonstelling kadert in het culturele stadsfestival 500 jaar Utopia naar aanleiding van de 500ste verjaardag van de druk van Utopia van Thomas More in Leuven.

Organisator van het project, de vzw KU[N]ST Leuven, ontvangt in het kader van het Impulsprogramma Vlaamse Meesters (Toerisme Vlaanderen) een subsidie van 770.000 euro voor de realisatie van deze tentoonstelling. Dit heeft Ben Weyts, Vlaams Minister van Toerisme, vandaag bekend gemaakt.

‘We zien deze subsidie als een erkenning van de bijzondere inhoudelijke kwaliteit van de tentoonstelling. Curator Jan Van der Stock (KU Leuven) slaagde er in om meer dan 80 topstukken uit musea en privécollecties van over de hele wereld samen te brengen’ verklaart co-voorzitter van KU[N]ST Leuven en schepen van cultuur, Denise Vandevoort.

‘De tentoonstelling heeft internationale uitstraling en het potentieel om buitenlandse bezoekers aan te trekken. Daar willen we als stad volop mee uitpakken’, zegt Dirk Vansina, schepen van Toerisme. ‘Toerisme Leuven coördineert de internationale promotie in zeer nauwe samenwerking met Toerisme Vlaanderen en KU[N]ST Leuven. Zo werd het project al voorgesteld in Parijs, Londen en Berlijn. En de interesse is groot. Niet in het minst omwille van de hoge actualiteitswaarde van het onderwerp. Er worden rondleidingen uitgewerkt waarmee je op eigen houtje aan de hand van een app, of met een gids het Leuven uit de tijd van Thomas More ontdekt. Op 18 oktober nodigen we de internationale pers uit om de tentoonstelling en de stad te bezoeken. De nationale persconferentie vindt plaats op 19 oktober. We plannen ook consumentenacties in samenwerking met belangrijke partners als Connaissance des Arts (Frankrijk), NRC-Handelsblad (Nederland) en The Guardian en The Telegraph (UK).’

Op zoek naar Utopia belooft de meest spraakmakende tentoonstelling in Vlaanderen te worden dit najaar. ‘De respons is groot, we raden bezoekers aan om op voorhand tickets te reserveren via www.utopialeuven.be‘ besluit Denise Vandevoort.

500 jaar Utopia is een initiatief van KU[N]ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad en de KU Leuven.