Archief voor ‘Theater’

Het einde is nabij – première 11 januari

Het einde is nabij. En wel erg binnenkort. Je kan eerst nog rustig kerstmis en nieuwjaar vieren. Maar dan is het zover. Onherroepelijk.

einde

Op 11 januari gaat Het einde is nabij in première in OPEK Leuven.

Adriaan Van Aken (Het nieuwstedelijk) en Johan Petit (MartHA!tentatief) slaan de handen in mekaar voor een ‘geanimeerde lezing’ over het begrip melancholie. Melancholie wordt vaak gezien als een toestand van ellende en verslagenheid. Adriaan en Johan echter geloven dat het ook een waarachtige, productieve kracht kan zijn.

Het einde is nabij is naast een ode aan zanger Luc De Vos een verrassend toegankelijke lezing waar aan de hand van filmpjes, powerpoints, liedjes en vertelsels het begrip melancholie definitief van uitzicht en karakter zal veranderen.

Deze melancholische, vaak grappige, maar altijd bijzondere lezing gaat in première op 11 januari in OPEK Leuven en reist langs Wilrijk, Herentals, Lier, Tongeren, Mol, Aalst, Lokeren, Antwerpen, Lommel, Ekeren, Strombeek-Bever, Aarschot en Genk.

UTOPIA – lied in het Leuvens dialect

Een lied over UTOPIA?
Natuurlijk! Dat mocht toch niet ontbreken in het kader van het Leuvense stadsfestival met als thema Thomas More!
In het Leuvens dialect?
Ja, want het lied wordt gezongen door het koor van de Leuvense JOORZANGERS -en nog wel in première- ter gelegenheid van de Leuvense namiddag en avond in de stadsschouwburg op zaterdag 19 november om 14 en om 20 uur. Welkom!
Een vertaling in het AN?
Die is er voorlopig niet, omdat de tekst eenvoudig is en iedereen ondertussen wel het verhaal van Thomas More en zijn UTOPIA kent. Of niet?

Melodie: Funiculi, funicula. Tekst: Hugo Geeraerts.

1.Oë èèès, oë es in Ingeland geboure, den Thomas More, Seur (Sire) Thomas More
Ze lie-ieëven es ‘n ieël langè istoure, van Thomas More, Seur Thomas More
Z’n aavers woore defteg avekoote, in Londen stad, ‘k zên eu moo dat!
Moo dooo, doo iët em et ni bòë geloote, oë wilde mieër, veil mieër as daaat!
Refroën 1:
Oë es boë den biskop toen gegon,
en studeide vei nog nen diplom
Oë aa d’er ieën, oë aa d’er twieë, oë aa d’er droë, oë aa d’er vier
Studeire was vei Thomas z’n allèrgrutste plezier.

2. In Lei-eive kwampen al doë slimme manne, sumtèds bojieën, sumtèds bojieën
Eraaa-smus was oeët Rotterdam gekoume, vei em te zien, vei em te zien
Vesaaa-lius snei d’ ieëste minsen oupe, wette geu waa, wette geu waa!
En Justus Lipsius van d’ humaniste, was er uek boë, da zen d’er droë!
Refroën 2:
More aa ka-me-rooden ouveral
Moo wie zag em èt liefste van al
Da was ni ieën, of uek ni twieë, en uek ni droë, ‘t woore der vier
Al doë slimme voors ginken in Leiven up de zwier!

3. Zue kwaaamp, zue kwamp den Thomas uek noo Leive, de schoenste stad, die der bestoot,
Vei zoë-oëne nieven buk doo oeët te jeive, boë Dirk Martèns, Ieëversestroot
UTOOPIA da was doovan den titel, UTOPIAA! UTOPIAA!
Doomei-ei waa ‘t em de wieëreld deun verandre, vei ‘t noogeslacht, e geu gedacht!
Refroën 3:
Up ‘n oëland, mei selekt publiek
Giënen oë-gen-dùm, dat es uniek
Alleman geloëk, en gieë gezoëk, en optimist tot in de kiiist
Thomas wàs de man die more en more doo-ouver wist!

4. Thomaaas, da was nen ieële katolieke, gunk noo de mis, at ‘s vroëdoos vis,
Oë krei-eig noëg boel mei Hen-de-rik den achtste, de woëvezot, de woëvezot,
More waa ni mei de Paus Clemens gon klappe, de keinink waa, sjieë van z’n vraa
Doomei-ei wid Thomas in ’t gevang gesmeite, oë bleif doo lang, ze lieëve lang
Refroën 4:
Thomas More zenne kop wid afgekapt
Ieël de wieëreld ieëd ervan geklapt
Oë kreig gieën groose, dispensoose, want doovei was ‘t veil te loot
Vei dà te kompenseire wid Thomas oëleg verklood.

Leuvens dialect voor allen, ook voor niet-Leuvenaars (les 41)

Nog ‘more’ ouver UTOPIA: tonieël in den teooter

Et es in Leive vei de moment ieën en al Thomas More en UTOPIA wat de klok sloogt. Den ‘Academie van ’t Leives’ lot zich doo nit on kinne en spelt in den teooter et tonieëlstik mei de veilzeggenden titel: ” Thomas More moet noo Leive”. Natierloëk in ‘t Leives. Zue verlupt ten andere ieël den achteneun, die doovei de “Leivesen Achteneun” ieët. Dootem van ‘t gebeire: zooterdag 19 novèmber.

‘s Achteneuns

De vertuening in den achteneun begint om 14 iere. Et tonieëlstik wed veiafgegon dei ne quiz die, volgens joorlekse gewoente, gespeld wed dei den bergemister Louis Tobback en z’n onangers, mei as teigespeilers diëken Dirk De Gendt en z’n akoliete. Wed’et upnief nen eroïsche stroëd? Me wachten af.
Up ‘t ende van de vertuening wed et UTOPIA– lied ten geüere gebrocht. Et wed upgedrooge on Andrei Van de Putte, de recent ouverleiden dirizjent van et kuer DE JOORZANGERS. Oë aa de gewènte vei, elke kië as er iet belangroëks te deun was, e gelegenoëdslied te schroëve. Hugo Geeraerts schreif den tekst. De melodie es doë van et lievelingslied van André: “Et lied van Poope Toune”.

‘s Oovens

Boë d’oovendvertuening die begint om 8 iere, wed de tonieëlupveuring veiafgegon dei een uptreide van et kuer DE JOORZANGERS. Ze zingen ‘n tiental liekes in ‘t Leives, wooboë de onweizege kinne/ meige meizinge. Et uptreide wed afgesloute mei de première van et lied UTOPIA, da swènst de inloëding vermt vei et tonieëlstik.

NB: As ge deizen tekst in ‘t schue Vloms wilt leize, moete gon kieke up de weblog: www.LeveninLeuven.be, woodat em intege dooge gelê al es up verscheine.

Amezeid aale!

001

Nog ‘more’ over UTOPIA: toneel in de stadsschouwburg

001

Het is in Leuven momenteel één en al Thomas More en UTOPIA wat de klok slaat. De ‘Academie voor het Leuvens Dialect’ laat zich ook niet onbetuigd en voert in de stadsschouwburg het toneelstuk op met de veelzeggende titel: ‘Thomas Morus moet noo Leive.’ Uiteraard in het Leuvens dialect. Zo verloopt ten andere de ganse namiddag die daarom: “De Leivesen Achteneun” heet. Datum van het gebeuren: zaterdag 19 november.
De namiddagvertoning start om 14 uur. Het toneelstuk wordt voorafgegaan door en quiz die naar jaarlijkse gewoonte gespeeld wordt door burgemeester Louis Tobback en zijn aanhangers, met als tegenspelers deken Dirk de Gendt en zijn volgelingen. Wordt het opnieuw een heroïsche strijd? Wij wachten af. Op het einde van de vertoning wordt het UTOPIA lied ten gehore gebracht. Het wordt opgedragen aan André van de Putte, de recent overleden dirigent van het koor DE JOORZANGERS. Hij had de gewoonte om bij belangrijke gebeurtenissen een gelegenheidslied te schrijven. Hugo Geeraerts schreef de tekst. De melodie is die van het lievelingslied van André: ‘Het lied van Poope Toune’.
Bij de avondvertoning die begint om 20 uur, wordt de toneelopvoering voorafgegaan door een optreden van het koor van DE JOORZANGERS. Zij zingen een tiental liederen in het Leuvens dialect, waarbij de aanwezigen mogen/ kunnen meezingen. Het optreden wordt afgesloten met het in première zingen van het lied UTOPIA, dat tevens de inleiding vormt voor het toneelstuk.
NB: Deze tekst, alsook de tekst van het UTOPIA lied worden kortelings op de weblog van ‘Leven in Leuven’ gepubliceerd in de rubriek ‘Leuvens dialect voor allen, ook voor niet- Leuvenaars’.

And Then There Were None

‘And Then There Were None’ is één van de meest gelauwerde meesterwerken van Agatha Christie. Het toneelstuk is gebaseerd op het boek uit 1939 dat dezelfde naam draagt. Het boek ging meer dan 100 miljoen keren over de toonbank, waardoor dit de best verkopende detective ooit is. ng crime novel ever. Trivial Muffins brengt de originele tekst op een manier die zo getrouw mogelijk is aan hoe het stuk in de tijd van Agatha Christie zou opgevoerd worden. Dus met authentiek Engels, kamergrote decors, mooie kostuums, … very British.

poster-350_500

Praktisch

4, 6, 7, 11, 12 en 15 oktober om 19.45u
9 oktober om 14.45u
Zaal Reynaerttheater Malpertuus – Redingenstraat 4, 3000 Leuven

Toneelgezelschap De Dijlezonen brengt Bourgeois Madame

Toneelgezelschap De Dijlezonen bregen dit seizoen drie stukken onder het thema “Madam. Or not?”, stukken waarin de vrouw – als Madam of als Madame ? – telkens op één of andere manier centraal staat. De eerste vertoning van dit seizoen is de muzikale komedie “Bourgeois Madame” een bewerking van “Le bourgeois gentilhomme” van Molière van de hand van regisseur Frans Vanderschueren. Frans hertaalde het oorspronkelijke stuk naar het heden en maakte van de titelrol een vrouw.

“Bourgeois Madame” vertelt het verhaal van een vlaamse vrouw die maar al te graag hogerop de sociale ladder wilt geraken en daarvoor tot veel bereid is. Jammer genoeg is goede smaak niet te koop.

“Le bourgeois Gentilhomme” ging in première in 1670, zo’n 350 jaar gelden, aan het hof van Lodewijk de veertiende, de Zonnenkoning. Het is, in typische Molièrestijl, een spottende komedie waarin de auteur lacht met de rijke burgerij die het gedrag en de levensstijl van de nog rijkere adel immiteerde.

Een heel pak details die de oorspronkelijke tekst zo sterk maakten, zouden verloren gaan voor een hedendaags publiek. De moderne mens kent immers de gewoontes en handelingen van de rijke 17e eeuwse adel en bourgeoisie niet, tenzij hij een diploma geschiedenis op zak heeft natuurlijk. Een hertaling drong zich dan ook op, waarbij regisseur Frans Vanderschueren is teruggegaan naar de kern van het verhaal: niet het lachen met de diverse lagen van de bevolking, maar wel met de man of vrouw die koste wat het kost wenst op te klimmen in de sociale rangen.

Deze muzikale komedie bekijkt het concept van de “social climbing” vanuit het standpunt van een vlaamse zakenvrouw. Ze doet het niet slecht voor zichzelf en ze wil dat de wereld dat weet en haar ervoor erkent. Door allerhande kunstgrepen tracht ze zichzelf beter voor te doen dan ze is om zo haar weg te kopen naar een in haar ogen “betere” sociale cirkel. Daarbij gaat ze over lijken. Niets is haar te veel om op te offeren, met alle familiale gevolgen van dien. Maar hoe ver is te ver? En wanneer is goed goed genoeg?

Praktisch

  • CC Wagehuys – Brusselsestraat 63, 3000 Leuven
  • Vrijdag 7 oktober 2016 om 20 uur, zaterdag 8 oktober 2016 om 15 uur en zaterdag 8 oktober 2016 om 20 uur
  • Tickets kan je online kopen via www.dijlezonen.be of telefonisch via 016/222 191

Leuven 4 maanden lang hoofdstad van Utopia

500 JAAR UTOPIA – THE FUTURE IS MORE

In 2016 is het precies 500 jaar geleden het beroemde boek Utopia van Thomas More in Leuven gedrukt werd. Hierin beschrijft deze Engelse humanist en filosoof het politieke systeem van een ideale, niet-bestaande samenleving. More’s boek had onmiddellijk een enorme impact en beïnvloedt – ook nu nog – onze visie op de wereld. Vandaag is ‘utopie’ een woord dat nog volop leeft. Dromen we niet allemaal van een wereld die beter, mooier en rechtvaardiger is? En hoe zou leuven er binnen 100 jaar kunnen uitzien?
De 500ste verjaardag van Utopia is de aanleiding voor een groots opgezet cultureel stadsfestival in Leuven. Met tentoonstellingen, theater, dans, film, concerten, lezingen, stadswandelingen en happenings. Vier maanden lang staan vernieuwing en ontdekking centraal: precies waar het in Utopia allemaal om draaide. Onder het motto The Future is More verbinden 55 Leuvense culturele organisaties verleden en toekomst met elkaar.
Het volledige programma van 500 jaar Utopia werd samengevat in een brochure van meer dan 100 bladzijden en omvat 78 projecten die worden gerealiseerd op 39 locaties door niet minder dan 416 medewerkers en met de steun van een 50-tal partners.
Achteraan in de brochure vind je een handige, uitknipbare kalender. Ze is verkrijgbaar bij de stadsdiensten en kan aangevraagd worden bij hanna.vanzutphen@kunstleuven.be

Op www.utopialeuven.be staan aanvullingen op dit uitgebreide programma en lees je hoe je plaatsen kunt reserveren.
De start van het programma is voorzien op 24 september met een groot evenement op het Ladeuzeplein.

UTOPIA is een initiatief van KU(N)ST Leuven, het samenwerkingsverband van de stad Leuven en de KU Leuven.

Het programma werd voorgesteld door Katlijn Malfliet: vicerector cultuur KU Leuven en Denise Vandevoort: schepen van cultuur. Beiden zijn ze de co-voorzitters van KU(N)ST Leuven vzw. Daarop volgde een geanimeerd panelgesprek onder leiding van moderator Annelies Moons (eerste van links op de foto).
Andere deelnemers waren (verder van links naar rechts op de foto):
2. Professor Erik Schokkaert: hoogleraar aan de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen
3. Charlotte Vandevyver:programmator dans bij STUK
4. Stijn Devillé, directeur van het nieuwstedelijk en van Eutopia
5. Isabel Lowyck: afdelingshoofd Publiekswerking M-Museum
6. Lien De Keukelaere: coördinator KU(N)ST.

IMG_0100

Leuven realiseert hiermee de grootste tentoonstelling in Vlaanderen van 2016.

Doremy

Wat enkele jaren geleden begon met het occasioneel onthalen van binnen- en buitenlandse artiesten voor huiskamerconcerten in de vroegere ciné Roxy in Wijgmaal is dit jaar uitgegroeid tot een heus huiskamerfestival. Negen Wijgmaalse huiskamers zetten op zondag 11 september hun voordeur open voor een artiest die twee maal een veertigtal minuten zal optreden.
Maar zo zou het natuurlijk te eenvoudig zijn, om de samenhang van de Wijgmaalse bevolking (met dank aan het stijfsel van Remy), en vooral de schat aan Wijgmaals talent te onderstrepen opteerden de organisatoren om te kiezen voor artiesten met wortels -of minstens een kruin- in de mooiste deelgemeente van Leuven.

Niet alle namen op de affiche zullen je bekend in de oren klinken, maar laat dat net de charme van een huiskamerconcert zijn, in een intiem kader leer je een artiest kennen zoals nergens anders. En als je Frimout, of Luka over enkele jaren op de radio hoort kan je nog trots rondvertellen dat je ooit nog in een Wijgmaalse huiskamer het zweet van hun muzikale passie kon opsnuiven. Daar hebben de 56 pukkelpopgangers die nog steeds stoefen dat ze Nirvana ooit nog live zagen geen antwoord op!

Doremy: op elf september, acht muzikale optredens, en het slotoptreden met cabaret van Beersmans en Monserrez.
Met de de steun van “Kom op voor je Wijk” van de stad Leuven. Een organisatie van Lotte, Danny, Goya, Maarten en Peter
Alleinfo, groepen en uurschema op www.do-remy.be of op de Facebookpagina
Alle huiskamers liggen op wandelafstand, en de optredens starten om 14, 15, 16 en 17 uur, met het slotoptreden om 18 uur kan je dus tot vijf optredens bijwonen.
Inkom is drie Euro per optreden, kinderen onder de 12 luisteren gratis mee.

Doremy
Foto: Frimout en Koen Monserrez tijdens de persvoorstelling in de vroegere ciné Roxy, nu de huiskamer voor het slotoptreden

Huiskamertheater en uitreiking columnwedstrijd This Is How We Read

In 2015 begonnen drie vriendinnen een boekenblog, in 2016 richtten twee vrienden een intiem theatergezelschap op. Binnenkort – meer bepaald op 22 september – slaan zij de handen in elkaar voor een avond theater en columns in de Leuvense boekhandel Barbóék. De organisatoren kijken ernaar uit om jullie daar te ontmoeten voor een gevarieerde en prikkelende literaire avond in het gezelschap van de boekenmeisjes en de Rhobarberkerels.

Hoe ziet het programma eruit?

Theatergezelschap Rhobarber treedt op in huiskamers. De knusse zithoek in Barbóék vormt hiervoor het uitgelezen decor. Bart en Bernard spelen er Twee vrienden, naar een tekst van de Antwerpse auteur en illustrator Paul Verrept.  In Twee Vrienden komt een vriend onverwacht op bezoek bij zijn vriend. Ze kennen elkaar niet. Maar ze zijn blij dat ze elkaar eindelijk gevonden hebben.
Hun nieuwe vriendschap is als een jojo. Afstotend aantrekkend. Beiden zijn ze bang dat Niemand thuis op hen wacht. Een vriend vinden is één ding. Een vriend houden daarentegen…

2016-08-06-PHOTO-00000028

Een greep uit de reacties na de try-outs bij vrienden en familie.

“Het allerleukste aan de voorstelling vind ik de herkenbaarheid. Of het nu het universele thema is of het feit dat mijn eigen living als decor wordt gebruikt, daar ben ik nog niet over uit.”

“Je zit zo kort op de acteurs, dat je elke zweetdruppel of emotie kan bevatten. Dit maakt theater supertoegankelijk”.

“Eén van de eerste voorstellingen was op een mooie lenteavond in mei. De gastvrouw had een hele tafel vol hapjes voorzien. We speelden binnen in de woonkamer waar ze een bonte verzameling van stoelen had verzameld. Na afloop werden die allemaal naar buiten verhuisd en werd er urenlang gekeuveld tot de zon onderging. Magie die je maar moeilijk teweegbrengt in een grote theaterzaal.”

Na afloop mogen de acteurs en tekstschrijver Paul Verrept gezellig met de boekenmeiden in de sofa voor een nagesprek. Het wordt meteen hun eerste ontmoeting. Benieuwd wat Verrept zal vinden van de huiskamerversie van Twee vrienden!

De avond wordt afgesloten met de prijsuitreiking van de tweede This Is How We Read columnwedstrijd. Uit bijna 100 inzendingen kozen de boekenmeiden acht genomineerden. Deze verschenen in juli en augustus op de blog. Een bekende columnist (vorig jaar An Olaerts) kiest hieruit de winnaar. Deze wordt op 22 september bekend gemaakt en krijgt een spectaculaire cupcaketaart en boekenpakket!

column8-940x627

Achteraf is er tijd om met een glas wijn of bubbels na te babbelen! Komt dat zien, wees erbij & make our day… want de boekenmeisjes verwachten jullie natuurlijk.

Praktische informatie

Deze culturele avond vindt plaats in Barbóék (Schrijnmakersstraat 17, Leuven) op 22 september 2016 om 20u. De deuren gaan open vanaf 19u30. Het programma eindigt rond 21u30. Toegang is gratis (exclusief dranken). Schrijf in via dit event of bevestig je komst via info@thisishowweread.be. Zo weten de organisatoren hoeveel stoelen in de huiskamer te voorzien.

VAARTOPIA zet creatief Leuven op de kaart

De Leuvense Vaartkom was vroeger een bijna verlaten industriële site. Vandaag gonst het er van de creatieve en artistieke bedrijvigheid.
” Om die dynamiek verder aan te wakkeren en de Vaartkom te laten uitgroeien tot een creatieve site met internationale uitstraling, investeert de stad, samen met het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Leuven (AGSL) zwaar in deze wijk”, zeggen schepenen Mohamed Ridouani en Denise Vandevoort, bijgestaan door Marc Bauwens (AGSL) en Piet Forger (directeur cultuur).

2016-06-10    1

Vaartopia: de Leuvense vaartkom als creatieve long van Vlaanderen

Het is de ambitie van het nieuwe project Vaartopia om de creatieve sector zich optimaal te laten ontwikkelen, een heus netwerk van broedplaatsen tot stand te brengen en de Vaartkom nog meer nieuw leven in te blazen.
Er wordt gestreefd naar een mix van activiteiten die zal plaatsvinden in betaalbare ruimten waar ontwerpers, starters, kunstenaars, productiehuizen, maar ook culturele verenigingen, ambachtslui of ondernemende jongeren terecht kunnen.

2016-06-10 Vaartopia 2

2016-06-10 Vaartopia

De Vaartkom is ook de ideale plek om kunst en technologie te laten samenvloeien en creatievelingen in zee te laten gaan met topwetenschappers van de KU Leuven, IMEC, spin offs…

Vaste waarde is al een hele tijd het kunstenhuis OPEK waar kunst wordt gemaakt en kan worden beleefd. Maar ook De Hoorn: de eigentijdse werk- en ontmoetingsplaats in een indrukwekkende oude brouwerij of de kunstenaarsateliers in CAS-CO dragen bij tot de levendigheid van de buurt. Net zoals de boten met jeugdhuizen, architecten, horeca, winkels en concertzaal.

2016-06-10    Cas-Co
CAS-CO

Recent is aan dit lijstje ook het voormalig atelier DE SMIDSE (Sluisstraat 8) toegevoegd.
2016-06-10 6

Daar werd MindGate Creativity boven de doopvont gehouden. Het is de derde pijler van het overkoepelende MindGate, naast Health en High-Tech. Leuven MindGate zorgt voor een krachtige kruisbestuiving over alle sectoren heen, maar ook binnen die sectoren, als een verbond tussen talenten, disciplines en culturen.

2016-06-10 MindGate