Archief voor ‘Verkeer’

Een wandeling doorheen een autovrij Leuven – 27/08/2017

Zondag trokken we doorheen het autovrije stadscentrum met het gezin.  We passeerden eerst langs het buurtfeest in de Parkstraat om vervolgens over het buurtmarktje te wandelen in het Nieuw Kwartier. ‘t Pleintje Feeste daar ten voordele van Dimbali.

IMG_0890

Via de Familiebar in het stadspark kwamen we op het Herbert Hooverplein en het Ladeuzeplein waar de kermis al in volle opbouw was.

IMG_0895

Op de Bondgenotenlaan was een gezellige drukt van jewelste. Hier was de straat volledig ingenomen door wandelaars, fietsers, skaters enz. die op de rommelmarkt snuisterden.

IMG_0897

IMG_0899

IMG_0901

We gingen even iets fris drinken op het M-terras waarna we in de museumtuin genoten van de kinderanimatie.

IMG_0907

IMG_0911

Op de Grote Markt maakten we verse pasta bij de stand van de Doe-Boerderij  en luisterden we daarna naar een verhaaltje.

IMG_0912

IMG_0917

IMG_0933

We fietsten nu via het buurtfeest in de Pieter Coutereelstraat richting foodtruck festival in de Bruul.

IMG_0938

Het was een zeer gevarieerde en leuke familiedag!

300 Leuvenaars, 34 boombakken, 136 m² mozaïek en ontelbare verbondenheid

Bij de start van het Leuvense circulatieplan verschenen er 34 betonnen boombakken in de nieuwe autoluwe straten en op de autoluwe pleinen van Leuven. Zij vormden het vertrekpunt voor een groots mozaïekproject, waarmee de stad de Leuvenaars een stukje openbaar domein in handen wilde laten nemen en hen wilde verbinden in een stadsbreed project.

300 enthousiastelingen
Omdat de 34 boombakken er aanvankelijk maar grijs uitzagen, lanceerde de stad Leuven in januari 2017 vanuit Kom Op voor je Wijk en Youtopia een oproep naar alle inwoners en passanten van Leuven om hen op te fleuren via het mozaïekproject. 300 Leuvenaars meldden zich aan: onder hen buurtbewoners, scholen, rusthuizen, woonwagenbewoners, welzijnsorganisaties, een bijenvereniging en zelfs de gevangenis Leuven Centraal. Onder begeleiding van 6 kunstenaars werkten ze wekenlang in de oude brandweerkazerne, tijdelijk omgedoopt tot mozaïekatelier. Uit stapels scherven van keramische tegels en keramiek bouwden ze hun eigen ontwerpen uit tot prachtige mozaïeken. Allemaal wilden ze via hun kunstwerk hun letterlijke steentje, hun eigen verhaal, bijdragen aan dit stadsbrede gebeuren.

IMG_5311

136 m² mozaïek
Samen legden deze 300 Leuvenaars maar liefst 136 m² mozaïek, die je sinds deze maand kan bewonderen op de 34 boombakken op onze autoluwe pleinen en straten. “Iedere boombak heeft zijn eigen verhaal of symboliseert iets dat de makers wensten uit te drukken naar de stad en haar bezoekers toe”, verduidelijkt schepen Bieke Verlinden. “Het positieve samenwerken en de creativiteit van deze bonte groep Leuvenaars, die ik de voorbije maanden met eigen ogen heb mogen zien openbloeien, en de manier waarop ze samen het openbaar domein veroverden is een prachtig, inspirerend stadsverhaal over samenleven, solidariteit en inclusie”, besluit de schepen.

Op donderdag 29 juni werd het Mozaïekproject feestelijk afgesloten op het Damiaanplein. In het bijzijn van meer dan 160 aanwezigen werden de bakken op het plein onthuld. Ook burgemeester Louis Tobback was erbij en feliciteerde de aanwezigen met hun bijzondere werk.

IMG_5308

Ontdek ze allemaal
Om dit inspirerende verhaal naar het grote publiek te brengen, ontwierp de stad Leuven ‘De Mozaïekroute’: een kaart van de stad die je meeneemt op een kunstige wandeling langs alle 34 mozaïekbakken. Zin gekregen om ‘De Mozaïekroute’ te wandelen? Je vindt de kaart in het folderrek van het stadskantoor, bij Toerisme Leuven of je kan ze aanvragen bij wijkmanagement@leuven.be.

Fietsstraat in nieuw, bordeauxrood kleedje

De Parijsstraat is reeds enkele jaren deels een fietsstraat. Sinds kort heeft de fietsstraat niet alleen een nieuw uitzicht gekregen, de straat waar fietsers voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer breidt ook fors uit met de Schapenstraat.

Vanaf 29 augustus is het nieuwe verkeerscirculatieplan voor de binnenstad van kracht. “Daarmee willen we de stad leefbaar en bereikbaar houden”, zeggen schepenen Dirk Robbeets en Carl Devlies. “Dat houdt in dat voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen in de binnenstad, terwijl de automobilist een duidelijke en logische plaats in de stad krijgt. Het zal voor de Leuvense fietser, en zo zijn er veel, een pak veiliger en aangenamer zijn om zich te verplaatsen in de stad.”

Fietsstraten zijn één manier om het voor fietsers zo aangenaam en veilig mogelijk te maken zich te verplaatsen. In zo’n straat mogen fietsers over de volle breedte van de rijbaan fietsen. Auto’s mogen hen niet voorbijsteken. “De gekende verkeersborden duiden officieel aan waar de fietsstraat begint en eindigt”, zegt Robbeets. “Om te verduidelijken dat de fietser voorrang heeft in zo’n straat, is het asfalt over de hele lengte van de fietsstraat, van de Karmelietenberg tot de Sint-Barbarastraat, bordeauxrood gekleurd. Een nieuw, herkenbaar logo benadrukt ook nog eens dat het om een fietsstraat gaat waar de fiets koning is, bij wijze van spreken. De auto is er slechts te gast.”

Ook de Parkstraat zal na de heraanleg een bordeauxrode fietsstraat worden. Later volgen nog de Heilige Geeststraat en de Ridderstraat.

Voorstelling Elektrische Racewagen op 30 juni

De 37 gemotiveerde ingenieursstudenten en professionele bachelors van Formula Electric Belgium stellen hun nieuwe elektrische racewagen, de Umicore Isaac voor.
Op 30 juni geven zij u graag meer informatie over de wagen en over hun ambities voor de komende racezomer.
Deze wagen is het resultaat van een negen maanden lange ontwikkelingscyclus waarbij innovatie, doorzettingsvermogen en intense samenwerking met partners primeerden.

De plechtige onthulling van de Umicore Isaac gebeurt op donderdag 30 juni om 18u30 in de stadsschouwburg te Leuven. Het wordt een avond gevuld met innovatie en ondernemerschap.
Na de voorstelling en onthulling is er rond 21 uur een demonstratierit op het Ladeuzeplein.

Info:
Andreas Wauters, team manager, 0495 / 23 96 74
E-mail: andreas.wauters@formulaelectric.be
www.//formulaelectric.be/roll-out

Infovergaderingen nieuw verkeerscirculatieplan

Van begin maart tot begin mei organiseerde de stad Leuven een uitgebreide info- en consultatieronde in de binnenstad waarbij gepeild werd naar de haalbaarheid, bezorgdheden en vragen i.v.m. het nieuwe verkeerscirculatieplan.

Op basis van de input van de Leuvenaars heeft de stad het plan aangepast. De nieuwe versie wordt voorgesteld op 3 infovergaderingen. Elke avond belicht een ander deel van de stad:

  • dinsdag 17 mei – 20 uur – Predikherenkerk, Onze-Lieve Vrouwstraat
    gele stadsdeel en oranje stadsdeel
  • woensdag 18 mei – 20 uur – Campus Sociale Wetenschappen (KU Leuven), auditorium Max Weber, Parkstraat 71
    rode stadsdeel en groene stadsdeel
  • donderdag 19 mei – 20 uur – Het Depot, Martelarenplein 12
    blauwe stadsdeel, voetgangersgebied en autoluwe zone

Kijk in welk stadsdeel je straat zich bevindt.

De timing voor de invoering van het plan:

  • 4 maart tot einde mei 2016: info- en consultatieronde
  • 17 tot 19 mei 2016: infovergaderingen over resultaten consultatieronde
  • 25 mei 2016, 20 uur: bespreking in gezamenlijke commissie ruimtelijke ordening, openbare werken en veiligheid
  • 30 mei 2016: goedkeuring gemeenteraad
  • juni-juli-augustus 2016: voorbereidende werkzaamheden
  • 28 augustus 2016 (Leuven Autovrij): indeling zones en invoering lussen
  • najaar 2016: invoering bijkomende maatregelen per stadsdeel
  • 2018/2019 (na bouw parking onder Den Bruul): invoering aangepaste situatie Vismarkt/Den Bruul

Parkwegbrug moet vervangen worden

Enkele weken geleden moest de Parkwegbrug afgesloten worden voor alle verkeer wegens instortingsgevaar. Ondertussen is duidelijk dat de stabiliteitsproblemen niet opgelost raken. Daarom zal Infrabel, de beheerder van de brug, een nieuwe bouwen.

“Een nieuwe brug zou ongeveer hetzelfde kosten als de oude op te lappen”, zegt schepen van Openbare werken Dirk Robbeets. “En een nieuwe brug zal natuurlijk een pak langer kunnen dienen.”

Infrabel zal een studie starten om een ontwerp voor de nieuwe brug op te maken. “Dat zal ongeveer anderhalf jaar duren”, zegt Robbeets. “De bouw zelf neemt een jaar in beslag. Daarom zal Infrabel in afwachting een tijdelijke constructie op de brug plaatsen, waardoor fietsers en voetgangers veilig de sporen over kunnen.”

De huidige brug werd in 1942 gebouwd en heeft dus 74 jaar dienst gedaan.

Klimaatweek 2016 – Leuven Klimaatneutraal 2030 De auto in de stad:

De publieke ruimte en mobiliteit in de toekomst:

Gespreksavond over de stad van morgen naar aanleiding van de documentaire film: ‘Leuven Autovol & Autovrij’.

Johan Van Reeth (Buur), Koen Stuyven (Vectris) en Serge de Gheldere (Futureproofed) namen ons mee naar de
stad van morgen en belichten de voordelen van een stad die teruggegeven wordt aan bewoners en bezoekers.

https://www.facebook.com/events/238587273163055/
Leuven Klimaatneutraal 2030

Leuvense KLIMAATWEEK 2016: 29 apr – 09 mei 2016.
Programma: https://www.facebook.com/events/1726475050958139/
Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Klimaatweek Leuven - aftrap

Parkwegbrug afgesloten voor alle verkeer

Enkele dagen geleden stortte een stuk van de zijkant van de Parkwegbrug naar beneden. De Parkwegbrug is de brug met de blauwe reling tussen de Philipssite en Abdij van Park en werd in 1941 gebouwd. De brug is op dit moment afgesloten voor alle verkeer, ook voor fietsers en voetgangers. De politie zorgde voor wegwijzers die de omleiding aanduiden.

Infrabel, de beheerder van de brug, onderzoekt of op dezelfde plaats een nieuwe brug kan komen. Zowel het onderzoek als de bouw van een nieuwe brug nemen natuurlijk tijd in beslag. Daarom gaat de spoorinfrastructuurbeheerder ook na of de brug (die nog stabiel is) in tussentijd toch nog toegankelijk kan worden gemaakt voor voetgangers en fietsers. Autoverkeer blijft sowieso uitgesloten.

Rechter vonnist pro Leuven 07-Rechtdoor

De Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg te Brussel heeft een vonnis geveld over de vliegroutes Leuven 07-rechtdoor en de voorstanders van deze route hebben over de ganse lijn gelijk gekregen.

Na de invoering van de Leuven 07-Rechtdoor in maart 2014, hadden de gemeenten Aarschot, Haacht, Holsbeek en Rotselaar een klacht (milieustakingsvordering) neergelegd tegen deze route. De rechter had in zijn eerste verstekvonnis van mei 2015 de klagers gelijk gegeven op basis van eenzijdige en foute informatie aangereikt uitsluitend door de klagers.

Tegen dit verstekvonnis zijn dan de Belgische Staat, de gemeentes Herent, Bertem, Oud-Heverlee en Huldenberg, samen met en gesteund door inwoners uit Kortenberg, Erps-Kwerps, Meerbeek, Veltem-Beisem, Winksele, Herent, Bertem, Leefdaal, Korbeek-Dijle, Oud-Heverlee, Neerijse, St-Joris-Weert, Wilsele en Leuven in verzet gegaan. Tijdens de rechtzaak ten gronde werden nu alle partijen door diezelfde rechter gehoord in een tegensprekelijk debat. Op basis van juridische en technische stukken werden alle onwaarheden gehanteerd door de tegenstanders één voor één doorprikt:

  • De route Leuven 07-rechtdoor is technisch wel veilig;
  • De route Leuven 07-rechtdoor beperkt de capaciteit van de luchthaven niet;
  • De route Leuven 07-rechtdoor werd politiek goed overdacht uitgevoerd: de correcte afwegingen werden gemaakt;
  • De route Leuven 07-rechtdoor werd juridisch correct ingevoerd als onderdeel van de luchthavenakkoorden van 2008 en 2010.

De rechter had dan ook geen andere keuze dan zijn eerste vonnis te herzien en de klacht van de tegenstanders van de Leuven 07-rechtdoor te verwerpen. De rechter deed dat in een vonnis van meer dan 100 pagina’s waarin hij uitvoerig alle argumenten van de tegenstanders één voor één weerlegt.

De rechter oordeelt dat de route Leuven 07-Rechtdoor vermijdt dat het dichtbevolkte Leuven en de dichtbewoonde dorpskernen van Herent, Veltem-Beisem, Winksele, Meerbeek en Bertem op zeer lage hoogte worden overvlogen, door verder rechtdoor te vliegen en pas achter Leuven op  grote hoogte af te draaien. Op deze manier is de route een voorbeeld van goed bestuur. Immers, de Leuven 07-Rechtdoor herstelt het luchtverkeer in de 07-corridor zoals vóór het jaar 2000.

Alliantie Regio Leuven gaat ervan uit dat de Regering Michel de instructie tot terugdraaien van de Leuven 07-rechtdoor van ex minister Galant onverwijld intrekt en tegelijkertijd een nieuwe instructie geeft om de heringevoerde oude Leuven West routes te schrappen.

Deze uitspraak is tevens een opsteker voor de luchthaven. Een groot stuk onzekerheid rond de vliegroutes is nu weggenomen en de meest logische en bestendige oplossing voor het luchtverkeer in de Leuvense regio heeft nu ook door de rechter zijn fiat gekregen.

Leuven opent allereerste Octopusstraat

Vorige week presenteerden de Leuvense basisschool Paridaens en de Voetgangersbeweging vzw de allereerste Octopusstraat ter wereld. Deze bijzondere schoolstraat is het resultaat van een cocreatief proces tussen ouders, leerkrachten, directie, de schoolbuurt én de Voetgangersbeweging vzw. De gekende Octopuspaal krijgt een uitschuifbare slagboom waardoor er tijdelijk een doorrijverbod is. Dat zijn meteen 2 vliegen in 1 klap : de straat is bij het begin en einde van de school afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en iedereen weet dat men in een schoolomgeving is.

‘​Het idee ontstond vanuit onze werkgroep Milieuzorg Op School (MOS)’​, zegt Arian Van Goidsenhoven, verkeersouder en medetrekker van het initiatief vanuit de werkgroep MOS. ‘We kwamen op het idee om de bestaande Octopuspaal te voorzien van een slagboom om zo een reglementaire schoolstraat te creëren​’.

Nadat de werkgroep MOS een uitgebreid dossier had uitgewerkt en toegelicht, waren zowel de directie van de basisschool, de buurtbewoners én de Voetgangersbeweging vzw enthousiast over het innovatieve concept. De schoolomgeving van basisschool Paridaens zou immers veiliger kunnen orden voor de tientallen kinderen die er dagelijks zelfstandig naar school gaan of onder begeleiding van hun (groot)ouders.

‘​Het concept van de schoolstraten is in andere steden en gemeenten heel positief geëvalueerd. Eerst stemden we ons vernieuwde concept af met de betrokken partijen, zoals de ouders en buurtwerking. Daarna stelden we het dossier voor aan de bevoegde schepenen. De steun van de stad is noodzakelijk omdat het over publiek domein gaat.’ ​zegt Wouter Florizoone, verkeersouder en medetrekker van het initiatief vanuit de werkgroep MOS.

Het stadsbestuur was enthousiast na de toelichting, zo kregen we meteen ook ondersteuning van de Leuvense politie en technische dienst voor de effectieve realisatie. Met deze Octopusstraat lanceren we de allereerste schoolstraat in Leuven, hopelijk is het een voorbeeld voor andere scholen​’.

“​De Octopuspaal 2.0 wil symbool staan voor schoolomgevingen waar kinderen de norm zijn. Aan schoolomgevingen moeten we het autoverkeer in vraag durven stellen. De Voetgangersbeweging roept via een nationale campagne alle gemeenten op om het voorbeeld dat vandaag wordt voorgesteld in Leuven te volgen.​” zegt Tom Dhollander, gedelegeerd bestuurder van de Voetgangersbeweging vzw.

‘​Met de Octopusstraat werkt de school aan een kindvriendelijke en veilige schoolomgeving voor stappende en fietsende kinderen en ouders​’​, zegt David Janssen, leerkracht van de  asisschool. ‘​We zijn er ook actief mee bezig in de lessen. Zo hebben de kinderen nagedacht over de inkleding en besteden we veel aandacht aan verkeerseducatie in onze lespakketten.​’

Dit project sluit aan bij de ambities van het stadsbestuur naar een autoluwe stadskern en het knelpuntenonderzoek dat momenteel loopt voor alle Leuvense scholen.

Octopusstraat 3

Octopusstraat 1

FullSizeRender