Zone 30 in de Leuvense binnenstad

Vanaf 30 januari 2011 is de Leuvense binnenstad – alles binnen de ring – één grote zone 30. De stad wil op die manier de leefbaarheid in de binnenstad vergroten. Deze collegebeslissing van jaren geleden werd vorig jaar door de gemeenteraad bevestigd. Gedurende de voorbije jaren werd hier rekening mee gehouden telkens er een straat werd heraangelegd: er werd meer plaats voor voetgangers en fietsers voorzien. Het recentste voorbeeld hiervan is de Ravenstraat die als woonerf werd ingericht.

Een grote campagne moet de invoering van de zone 30 aankondigen en de positieve effecten ervan in de kijker zetten. Een lagere snelheid is niet enkel voordelig voor de verkeersveiligheid, maar heeft ook minder geluidshinder en luchtvervuiling tot gevolg.

Met de slogan dertig doet deugd’ wil de stad benadrukken dat de invoering van de zone 30 iedereen ten goede komt en dat een zone 30 ook heel wat voordelen heeft.

De stad ging met tekenaar Pieter De Poortere in zee om een beeld te tekenen dat de boodschap ondersteunt. Samen met de slogan ‘dertig doet deugd’ wil de stad met deze campagne benadrukken dat de invoering van de zone 30 in heel de Leuvense binnenstad iedereen ten goede komt en dat een zone 30 ook heel wat voordelen heeft.

Vanaf nu zal via verschillende media de aankondiging van de zone 30 in het straatbeeld verschijnen:

  • Gisteren is gestart met het uitdelen van lolly’s. Die lolly’s – bedrukt met een verkeersbord van maximaal 30 km per uur – brengen de shoppende bezoeker aan Leuven op de hoogte van de invoering van de zone 30 tegen eind januari.
  • Verder heeft de stad 1000 V-borden (borden die bijvoorbeeld ook gebruikt worden om een huis te verkopen of te verhuren) laten maken die eenvoudig aan een raam van de gevel kunnen bevestigd worden (er is een kleefstrook voorzien op de borden). Op die borden staat het campagnebeeld met slogan. De stad doet een warme oproep aan alle inwoners van de Leuvense binnenstad om deze borden zoveel mogelijk in het Leuvense straatbeeld te zien opleven. De stad zal de borden alleszins al zelf verdelen in de Leuvense scholen in de binnenstad en in een aantal gemeenschapsgebouwen.
  • Naast de V-borden krijgen alle bewoners van de binnenstad een folder over de invoering van de zone 30. De achterzijde van deze folder is opgemaakt als een kleine raamaffiche. Inwoners kunnen ook deze affiche aan het raam hangen om de actie te ondersteunen en anderen op te roepen de zone 30 regels na te leven. Omdat het stadsbestuur ervan overtuigd is dat de invoering van de zone 30 in de binnenstad alle inwoners ten goede komt, roept ze deze ook op om de actie te ondersteunen door één van bovenstaande media zichtbaar omhoog te hangen.
  • Verder zullen er vanaf 18 januari 50 bussen van De Lijn in de Leuvense regio rijden met datzelfde campagnebeeld met de bijbehorende slogan. Zo dringt de boodschap ook in de buurgemeenten van Leuven door.
  • De stad schakelt ook haar eigen wagenpark in als mobiele reclameborden. Vanaf de tweede helft van januari zullen er namelijk een 80-tal bestickerde wagens van de stad Leuven rondrijden.
  • Om de bezoekende autogebruiker op voorhand ook op de hoogte te brengen, zullen boven een aantal invalswegen naar Leuven grote spandoeken hangen waarop staat dat de stad 30 januari een zone 30 invoert in heel de Leuvense binnenstad. Er komen ook oplichtende borden met dezelfde boodschap.
  • Om de invoering van de zone 30 ook voldoende in de buurgemeenten van Leuven bekend te maken, kondigt de stad deze boodschap tenslotte ook via de regionale advertentiebladen aan.

Op de website van de stad Leuven staat meer uitleg over het hoe en waarom van de zone 30.

Met deze acties hoopt de stad Leuven dat al veel mensen tegen 30 januari op de hoogte zijn van de zone 30. Vanaf dan zullen uiteraard de wettelijke verkeersborden hun rol opnemen. Deze zullen op 30 januari overaal aan de invalswegen staan, telkens  waar je vanaf de ring de stad binnenrijdt. De borden die nu her en der in de binnenstad staan zullen hiervoor gebruikt worden.

De inwoners van de binnenstad kunnen deze V-borden vanaf 6 januari 2011 gratis komen afhalen op een aantal locaties:

  • aan de balie in het stadskantoor, Professor Van Overstraetenplein 1, 3000 Leuven (openingsuren: maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur en donderdag van 12.00 uur tot 20.00 uur)
  • aan de balie van toerisme Leuven, Naamsestraat 1A, 3000 Leuven (openingsuren: maandag tot zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zondag gesloten tussen 1 november en eind februari)
  • aan de balie van het wijkbureau van de politie, Grote Markt 8, 3000 Leuven

Meer informatie

  • Schepen van openbare werken Dirk Robbeets, tel. 0475 430 366
  • Schepen van ruimtelijke ordening Herwig Beckers, tel. 0475 700 128

Een uitbreiding naar Kessel-Lo zou al in 2011 kunnen uitgevoerd worden: een centrumgebied rond het Becker Remy plein, en ook de zone tussen Tiense- en Diestsesteenweg.

De schepenen verklaarden unaniem: “We gaan de inwoners en iedereen die Leuven bezoekt zodanig met de campagnemiddelen charmeren, dat ze spontaan maar maximaal 30 rijden. De politie zal dus niet overal op de straathoeken staan om te controleren. Het is niet de bedoeling om de snelheidsverlaging er repressief in te pompen. Aan het Martelarenplein kan je vandaag al zien dat de zone 30 door iedereen gerespecteerd wordt. Niemand rijdt er sneller als 30, behalve misschien één enkele fietser.”

Beelden van de persconferentie op 6 januari 2011

Bookmark and Share

Er zijn 10 reacties op “Zone 30 in de Leuvense binnenstad”

Mette
(on januari 12th, 2011 at 11:56)

Vraag is in hoeverre het allemaal nodig is om het centrum formeel om te vormen tot een zone 30. Verder toch ook eens moeten lachen met de stelling dat dit “minder uitlaatgassen” zou teweegbrengen. Een beetje ironisch in een stad waar het lussensysteem je soms 2km rondstuurt om in een ander deel van de stad te raken dat eigenlijk gewoon om de hoek ligt.

Het blijft toch een vreemde bedoening, dat verkeersbeleid in Leuven.

 
marc stroobants
(on januari 12th, 2011 at 14:47)

Zullen de gekke fietsers dan een nummerplaat achter op hun broek moeten naaien om geflitst te worden?
Fietsers gedragen zich in Leuven als verkeergekken en bandieten, zelfs in de winkelwandelstraten.
Ik heb voor mij althans de oplossing: ik blijf voortaan in leuven WEG, punt. Eigenlijk, kun je daar ook niks gaan doen in dat boeregat!

 
Carolien
(on januari 13th, 2011 at 20:13)

@Marc: Sta me toe uw reactie zwaar overdreven te vinden. Fietsers moeten zich net als iedereen aan de verkeersregels houden, maar om alle fietsers nu uit te maken voor gekken en bandieten lijkt me erover. Ik vind dat het Leuvense verkeersbeleid op dit moment nog niet genoeg inspanningen doet om de stad fietsvriendelijk te maken. Wat met zich meebrengt dat er soms gevaarlijke situaties ontstaan. Maak meer plaats voor de fiets in de stad. Fietsen is gezond en milieuvriendelijk.

 
Nico
(on januari 16th, 2011 at 14:27)

Menig Leuvens fietser heeft wel nog niet van voorrang van rechts gehoord, de Lijn-bestuurders evenmin trouwens.

En wat volledige binnenstad zone 30 betreft, heb ik daar toch mijn bedenkingen over. Aan 30 per uur de Donkerstraat af(of op)rijden lijkt me toch iets te ver gaan. Ik zal me alleszins niet veilig voelen om aan die snelheid naar beneden te rijden. En durf je sneller gaan, zal je er ongetwijfeld wel eens geflitst worden.

 
Jan
(on januari 17th, 2011 at 17:12)

Tijdens de laatste winter perikelen werden alle fietspaden sneeuwvrij gemaakt door de stadsdiensten Ook langsheen de (Vlaamse) gewestwegen. De lijnbussen konden ondertussen de stad niet in of uit Het Martelarenplein , de Grote markt en haar omliggende straten was ondertussen dagenlang onbegaanbaar. Van prioriteit gesproken! De retro – kermis voor het stadhuis werd o.m hierdoor een flop en een scheur in de broek van de Nederlandse uitbater. .Voetgangers zijn ook zwakke weggebruikers………..

 
dennis
(on januari 20th, 2011 at 21:22)

Meer plaats voor fietsers, dat is een regelrechte onwaarheid. Systematisch werden alle hoofdstraten/lusstraten versmald waarbij de fietser genadeloos kanonnenvoer is voor koning Bus en koning 4×4. Tobback noemde dat ooit strategisch “de fietser als natuurlijke rem” voor andere gemotoriseerden. Het zou onwaarschijnlijk veel zinniger zijn de snelheidsduivels van de Lijn en anderen eens deftig te sensibiliseren. Maar veel slimmer was het geweest, in plaats van verkeer naar de binnenstad te lokken zoals men al tientallen jaren doet, ze uit het stadscentrum weg te houden. Maar ja daar speelt de economische winstmarge van de drukste halte van De Lijn Vlaams-Brabant aan het Fochplein een te belangrijke rol.
Bussiness as usual.

 
pieterjan
(on januari 27th, 2011 at 10:17)

Ik ben als inwoner van Leuven absoluut niet gelukkig met de invoering van zone 30.
Als fietser vind ik het nu al vaak lastig dat ik op elke straathoek in mijn remmen moet, omdat de auto voor mij maar 25 km/u rijdt en bij elke hoek bijna tot stilstand komt. Dat ik nu constant auto’s zal voorbijfietsen vind ik alvast geen verbetering op mijn veiligheid.
Ook als automobilist stoort het beleid mij mateloos. Waarom overal file en opstoppingen creëren?
Bovendien zijn er altijd mensen die 20 rijden in een zone dertig waardoor alles gewoon blokkeert.
Er zijn veel straten in Leuven waar een zone dertig totaal geen zin heeft en zelfs zeer storend zal werken voor zowel auto’s als fietsers.
Ik heb het niet voor een beleid dat steeds strengere regels altijd als een oplossing ziet.

Die borden die aan de mensen worden uitgedeeld, geven het onterechte beeld dat iedereen in de stad voorstander van de zone 30 is. Voor mensen met een andere mening worden er nl geen borden gemaakt.

 
Jacky Veni
(on januari 28th, 2011 at 11:56)

Ik denk dat er zowiezo toch niet veel meer dan 40 km/uur gereden wordt in de binnenstad. Ik matig altijd mijn snelheid naargelang de drukte. Ik vrees dat de automobilisten nu meer aandacht gaan nodig hebben om hun kilometerteller in het oog te houden. Wie immers niet meer dan 30 wil doen, zal automatisch nog minder gaan rijden, met hetgevolg dat “gehaaste” automobilisten gaan beginnen inhalen, met de gevolgen vandien. Ik lees ook dat de zebrapaden zouden verdwijnen. Te gek !!!

 
Tom
(on januari 28th, 2011 at 23:58)

Dat men eens begint met de regel een voertuig moet bij het inhalen van een fietser minimaal 1 meter tussenlaten af te dwingen : in praktijk zou dat betekenen dat auto’s in de meeste straten geen fietsers meer mogen inhalen : veel veiliger en heel duidelijk. Die zone 30 zal toch niet afgedwongen worden : kijk maar naar Brussel.

 
Leuvenaar
(on januari 30th, 2011 at 16:09)

Zonet bezoek gehad van iemand die van Heverlee naar Leuven kwam, met één auto in haar gat en zowel een auto als een fietser die haar voorbijstaken zodra ze binnen de ring van Leuven kwam. Is dit zoveel beter voor de verkeersveiligheid? Is dit beter voor het verbruik?

Waar is de tijd gebleven dat politici competent waren en wisten wat goed was voor de bevolking? Vandaag, nu ons kostbaar belastingsgeld bijna consequent wordt verspild aan overbodige totalitaire maatregelen, lijken competente politici niet meer te bestaan. Ik geloof met de dag minder in de “democratie”, voor zover we nog van een “democratie” kunnen spreken.

 

Post een reactie